Gå til innhold
Hundesonen.no

Triks for å "sette igang" tispe?:P


Gelli
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg sitter her med svigers sin høydrektige grå elghundtispe, og venter på at noe skal skje. Hun er bældiger, og har vel forventet at hun skulle nedkomme med valper litt før termin i grunn.. Men, nå har jeg trodd at fødselen var like ved i 1 uke, og begynner å bli litt smålei, hihi... Har jo tenkt meg bort i helga, og da risikerer jeg at svigers må ta seg av tispa og fødsel alene, og det kan bli krise(innbilder jeg meg iallfall)..

Hun er på dag 64.. Har tatt tempen siden forrige torsdag, den har hele tiden ligget mellom 37,0 og 37,7 grader. Peser og sukker, og orker nesten ikke å gå. Men spiser, drikker og virker ellers "frisk".

I går kveld trodde jeg at oppblokkinga starta, da hun plutselig gikk under bordet og krafset med seg et pledd, men neida.. Hun sluttet i det jeg tok henne med over til svigers igjen..

I dag har jeg gått/dratt henne med på to små turer, vi kommer ca 100m fra gården, så stopper hun, og vi må gå tilbake:P

Hun fikk en "fauk" her igjen i stad, vandret rastløst rundt, peip og bjeffet ved døra. Tenkte hun kanskje ville over til svigers, men da vi kom dit, tverrsnudde hun igjen... Tisset før hun ble med meg inn igjen.

Serverte hundene kveldsmat(min Svensk Lapphund Gelli bor jo også her), og da spiste Elghunden også. Nå sover hun.. KJEDELIG HUND!! :vegg: Kan hun ikke bare sette i gang da, så jeg får reist på julebordshelg?? ;)

Hun har fått valper før, da fikk hun 9 stk, og den 7 satt bom fast. Jeg måtte hjelpe henne med den, og da gikk det bra. Den gangen var hun ikke så svær som hun er nå! Men denne gangen har hun da også klart å paret seg med en labrador.. Blir valpene ekstra store da? Ser for meg at om de er store, blir det "garantert" problemer, og da betviler jeg dessverre svigers sin evne til å både hjelpe til og vurdere når de må til dyrlege..

Derfor.. Er det noen som veit av noe lurt for å fremskynde fødsel? Høres kanskje drastisk ut, og jeg veit ikke om det er mulig, men om så noen kan gi de valpene litt "tankeoverføring" slik at de sender ut nok hormoner til å sette i gang fødselen, så ja takk! :lol:

Forresten trampet jeg på en slimkladd på gulvet istad.. Men hun hadde jo slim for en uke siden også.. så veit ikke om det betyr noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

7 er født, 2 igjen ifølge røntgen tatt hos veterinær:) er dødstrøtt, må slumre litt sammen med mora her nå... Håper de to siste kommer snart:p

Hei igjen! Beklager treig oppdatering her, men har mildt sagt vært litt trøtt i dag, har føltes ut som om jeg hadde vært på den harde festen natta gjennom;) Begynte på en oppdatering via mobilen tidli

Dærga rett etter at veene så smått har startet, og man fortsatt finpusser fødeplassen:) 4 stk er født på klinikken Alle 9 er født!

Posted Images

Valpene trenger jo ikke å være så store selv om mor er diger. Kan være mye fostervann, eller at det er mange valper.

Edit: Dere burde kanskje vurdere å kastrere henne når dere ikke klarer å unngå at hun blir drektig gang på gang.

Sist var for 3.5 år siden, det var et planlagt kull med renrasede elghundvalper. Har jeg antydet at hun har vært drektig så mange ganger altså? ;) Hunden går løs på gården, løpetid eller ei.. Og da et jaktlag jaktet i nærheten ble vel fristelsen for stor enten for hannhunden eller henne, og de endte opp sammen. "Typisk" at det var en labrador med på elgjaktlaget, menmen. Svigers skulle ta henne til vet. for abortsprøyte, men de "skyldte" på hverandre om hvem som skulle ha ansvaret for at den sprøyta skulle bli gitt to dager på rad, og til slutt var tiden ute.. Klabb og babb. Svigermor håpet at hun "ikke hadde tatt seg". Så heldig var hun ikke:P

Jeg føler nå at jeg må hjelpe dem, så iallfall tispa overlever! :P Selv om dette aldri burde ha hendt.. menmen, tyvparringer skjer jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at du har henne hos deg men skal frakte henne over til svigers sitt hus ved valping?? vil ikke dette uroe henne unødvendig? :-)

rimelig uansvarlig å ha en tispe med løpetid stående ute med løpetid, hvertfall når hun er løs. Ingen tvil om hvem som er ansvarlig og burde betalt abortsprøyte, nemlig tispeeier. men det er en annen diskusjon.

Hvilken dag var hun kommet til ved fødsel på forrige kull? :-)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er mye en ikke skal gjøre, men nå er ikke dette TS sin hund, og bikkja er alt drektig.

En elghund og en labrador er omtrent like i størrelse, de bærer bare kroppene forskjellig. Jeg trur ikke det blir noe problem at valpene vokser seg for store inne i tispa, men om hun later til å være i gang uten at noe hender, så bør hun jo til veterinær. Det eneste som vel kan "sette i gang" en fødsel er vel aktivitet, men så nære nedkomst gidder de jo sjelden å være med på mye. :P

Håper det går greit med henne!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg allikevel nøye med på tispa! Jeg har vært i samme situasjon. Vi ventet og ventet. Det viste seg, da fødselen omsider startet, at tispa hadde hatt tidlig morkakeløsnig. Vi satt igjen med 5 av 9 valper. Noen var døde da de kom ut (kvelning i livmora) og noen døde etter noen timer. Hadde hun blitt åpnet tidligere ved keisersnitt hadde ikke det samme skjedd, sannsynlig vis. Så ikke ta det for gitt at alt er ok om det tar så lang tid at du føler det er noe galt...

Lykke til. Krysser fingrene for at det går bra :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist var for 3.5 år siden, det var et planlagt kull med renrasede elghundvalper. Har jeg antydet at hun har vært drektig så mange ganger altså? ;) Hunden går løs på gården, løpetid eller ei.. Og da et jaktlag jaktet i nærheten ble vel fristelsen for stor enten for hannhunden eller henne, og de endte opp sammen. "Typisk" at det var en labrador med på elgjaktlaget, menmen. Svigers skulle ta henne til vet. for abortsprøyte, men de "skyldte" på hverandre om hvem som skulle ha ansvaret for at den sprøyta skulle bli gitt to dager på rad, og til slutt var tiden ute.. Klabb og babb. Svigermor håpet at hun "ikke hadde tatt seg". Så heldig var hun ikke:P

Jeg føler nå at jeg må hjelpe dem, så iallfall tispa overlever! :P Selv om dette aldri burde ha hendt.. menmen, tyvparringer skjer jo.

Ah, my bad, virket som det første også var et blandingskull ut fra åpningsinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vel forklart litt tydeligere i første innlegg ang forrige kulls far;) Nå vil jeg heller ikke anse svigers som spesielt "seriøse" hundeeiere, svigermor spesielt har et temmelig gammeldags syn på dyrehold, for å si det sånn, og uansett hvor stor motsetning jeg er i forhold til henne, kan jeg ikke forandre henne, eller "bestemme" over deres hund. Hunden bestemmer forsåvidt i meget stor grad sin egen hverdag. Mye ute, og av og til inne hos svigers eller oss. Nå på slutten av drektigheten vil hun ofte hit, og da lar jeg henne være her. Jeg har tilbydt svigers å la henne føde her, og ha valpene her(siden s.m. har gitt utrykk om stor frustrasjon over å ha valper i jula), men det er uaktuelt for svigermor. Hun har heldigvis blitt "mykere" de siste dagene, og tar til seg litt mer av det jeg sier... F.eks. var det ingen protester da jeg istad sa at hunden må luftes i bånd når oppblokkinga starter, som det var tidligere i uka. Så, hun spiller jo hardere enn hun er, og jeg veit hun tar seg godt av valpene og mor når den tid kommer. Men terskelen for å ringe veterinær er jeg redd er høy!

Sist husker jeg ikke hvor lenge hun gikk, men vi telte dager da og, og jeg kan ikke huske at hun var på overtid.

Nå skal jeg og sambo på julebord m overnatting, og nå har hunden krøpet under det lille bordet med pleddet... Ingen krafsing riktignok. Så nå håper jeg nesten at hun kniper igjen til i morgen. Skal ta tempen før jeg avgjør om jeg drar eller blir hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg allikevel nøye med på tispa! Jeg har vært i samme situasjon. Vi ventet og ventet. Det viste seg, da fødselen omsider startet, at tispa hadde hatt tidlig morkakeløsnig. Vi satt igjen med 5 av 9 valper. Noen var døde da de kom ut (kvelning i livmora) og noen døde etter noen timer. Hadde hun blitt åpnet tidligere ved keisersnitt hadde ikke det samme skjedd, sannsynlig vis. Så ikke ta det for gitt at alt er ok om det tar så lang tid at du føler det er noe galt...

Lykke til. Krysser fingrene for at det går bra :)

Hei! Ja, jeg blir jo redd for at noe slikt kan skje, men for oss er det aller viktigste at tispa klarer seg... Jeg nevnte istad at jeg håpet hun taklet deg uten keisersnitt, og da var svigermor kjapp til å si at keisersnitt var totalt uaktuelt, det kunne man ikke koste på en hund nei! MEN, blir det aktuelt skal jeg gladelig betale selv, denne hunden er verd å ha i live...<3 (og da tipper jeg at svigerfar betaler meg tilbake også faktisk;) ). Beklager å fremstille svigermor som veldig kald og kynisk, men hun gir jo til og med verbalt utrykk for å ønske å bli oppfattet som det! Som sagt tidligere, veit jeg at hun ikke er så ille "innerst inne" da, gudskjelov...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er mye en ikke skal gjøre, men nå er ikke dette TS sin hund, og bikkja er alt drektig.

En elghund og en labrador er omtrent like i størrelse, de bærer bare kroppene forskjellig. Jeg trur ikke det blir noe problem at valpene vokser seg for store inne i tispa, men om hun later til å være i gang uten at noe hender, så bør hun jo til veterinær. Det eneste som vel kan "sette i gang" en fødsel er vel aktivitet, men så nære nedkomst gidder de jo sjelden å være med på mye. :P

Håper det går greit med henne!

Takk for støtte og forståelse! ;) hehe

Ja, jeg håper at de er perfekt str, og at alt går smooth når det starter:) Aktivitet er heller vanskelig ja, som sagt satte hun seg på bakbena etter 100m ;) Kommer seg såvidt opp trappene til inngangsdørene våre nå, 4 trinn... Men ellers er hun tilsynelatende i god form, spiser, drikker, logrer og.. Slapper av:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun blokket ut i hele natt, og jeg har rukket å komme meg tilbake fra julebord:) Sitter spent på valperommet og venter på valpene:) Håper de kommer i løpet av kvelden:)

Svigers reiser i 15 tiden, så da blir jeg alene om saken. Håper alt går bra! Legger herved ved noen bilder av "Dærga", som forøvrig er 6 år gammel:)

post-14183-0-27326600-1418474002_thumb.j

Dærga for 1.5 uke siden

post-14183-0-06753000-1418474058_thumb.j

En liten strekk mellom sofaen og stuebordet for 1 uke siden.

post-14183-0-23222600-1418474106_thumb.j

Forrige helg

post-14183-0-49447400-1418474141_thumb.j

Akkurat nå:P

Valpekassa kunne vært større, eller hva? Den fungerte sist gang også forsåvidt, men hadde sikkert vært bedre for henne å kunne strekke seg ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veene er i gang og vannet har gått! Men det var litt rødt, er det normalt? Hun styrer fortsatt litt i kassa mellom veene, og skifter posisjon. Sitter mest. Burde jeg få henne til å legge seg, eller legger hun seg selv når veene er sterke nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veene er i gang og vannet har gått! Men det var litt rødt, er det normalt? Hun styrer fortsatt litt i kassa mellom veene, og skifter posisjon. Sitter mest. Burde jeg få henne til å legge seg, eller legger hun seg selv når veene er sterke nok?

La tispa få bevege seg som hun vil, å føde er vondt og hun finner sannsynligvis den beste posisjonen selv. De kan føde i "alle" posisjoner, det varierer fra tispe til tispe. Noen ligger, noen står, noen sitter.

Lykke til med fødsel! :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...