Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunder omnivore eller carnivore? -splittet fra "Fordommer.."


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Store norske leksikon:

https://snl.no/rovdyr

"Rovdyr, Carnivora, er en pattedyrorden og omfatter dyr som for det meste lever av kjøtt.

Ordenen omfatter omkring deles i følgende familier:

* hundefamilien (Canidae) med bl.a. rev, ulv, sjakal og ørkenhund."

Wikipedia:

"I Norge forekommer seks av rovpattedyrfamiliene naturlig: Hundedyr, kattedyr, bjørnedyr og mårdyr til lands, samt hvalross og hårsel marint."

Bilde hentet fra Tidsskrift for den norske legeforeningen:

imagejpg1_zps2ed97963.jpg

Så vet vi at hunder ikke har tenner og kjever som er bevegelige for å male plantekost og at de mangler enzymet amylase å bryte ned plantekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei. Hunder er primært kjøttetere/åtseletere. I naturen spiser hundedyr også noe bær og gress, men korn og lignende (som er hovedingrediens i de fleste tørrfor) er ikke en del av menyen. De er altså i

Hunder er omnivore, ikke carnivore. Derav er de altetere og ikke kjøttetere :-)

Hvorfor er det så mange som ikke virker å rett og slett tåle at hunder er altetende isteden for kjøtteter? Hva gjør det om hunden kan ha benefits fra en grønnsak og litt bær i tillegg til kjøtt?

Store norske leksikon:https://snl.no/rovdyr

"Rovdyr, Carnivora, er en pattedyrorden og omfatter dyr som for det meste lever av kjøtt.

Ordenen omfatter omkring deles i følgende familier:

* hundefamilien (Canidae) med bl.a. rev, ulv, sjakal og ørkenhund."

Wikipedia:

"I Norge forekommer seks av rovpattedyrfamiliene naturlig: Hundedyr, kattedyr, bjørnedyr og mårdyr til lands, samt hvalross og hårsel marint."

Bilde hentet fra Tidsskrift for den norske legeforeningen:imagejpg1_zps2ed97963.jpg

Så vet vi at hunder ikke har tenner og kjever som er bevegelige for å male plantekost og at de mangler enzymet amylase å bryte ned plantekost.

Bare en liten ting. Wikipedia er ikke en pålitelig kilde. Og her vil nok mange få seg et lite sjokk:

http://www.speiderbasen.no/vis/?id=873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt noe om at de ikke hovedsakelig spiser kjøtt. Jeg synes bare det blir feil å kalle en hund for kjøtteter, når den faktisk ikke er avhengig av det.

Ferdig med diskusjonen. Vi får være enige om å være uenige :)

Er det mulig. Jeg har aldri definert hunden som kjøtteter eller noe som helst annet.

Jeg har skrevet at de primært er kjøttetere, men også spiser noe annet. Altså spesifiserte jeg helt fra starten at de ikke bare spiste kjøtt.

Jeg unngår altså å definere dem på noen måte, fordi jeg mener definisjonene er uvesentlige når det gjelder å beskrive hundedyrenes naturlige kosthold. Hvilken bås man putter dem i kommer også an på hvilken definisjon man benytter seg av.

Du starter altså hele diskusjonen med meg på bakgrunn av noe jeg ikke har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg forstår virkelig ikke hvorfor hunden skulle blitt omtalt som noe annet enn carnivore.

Mye av grunnlaget til at hundedyr tidligere ble omtalt som å være omnivore er at man i veldig lang tid har trodd at de og ulvene spiste mageinnholdet til sine større byttedyr og også spiste dette først. Det er derimot avkreftet, det er organene rundt magesekken som er delikatessen og ulver rister ut innholdet av vommen før den blir spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen begynte vel strengt tatt med gressing, og samtlige av mine hunder - både tidligere og nålevende - har spist gress uten at de nødvendigvis er kvalme av den grunn. Det ser ut for meg at de syns gress er godt, særlig når de finner en saftig tust tidlig vår eller sen høst. At de har rovdyrtarmer bryr de seg åpenbart ikke større om, gress er godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katta til søstern spiser også gress og bær for pleasure. :P Men det forteller ikke så mye om kattedyrs naturlige kosthold.

Reaksjonene med gress-anekdoter kom nok fordi Havanaislove betvilte at hunder virkelig spiser gress :)

Elisabeth00, on 09 Dec 2014 - 12:15 PM, said:

snapback.png

Liker, men tviler på at de egentlig beiter gress altså, svært lite isåfall, og er også noe min hund bare gjør når han har dårlig mage. :)

Og bær under 5% og også bare i sesongen for blåbær og om det er mangel på byttedyr, ifølge grundige studier av ulv, så utgjør ikke akkurat noen stor del av kosten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund elsker gulrøtter, og spiser gjerne 5-6 stk i slengen, og han plukker dem gjerne selv i grønnsakshagen vår.

Og de kommer ut som revet gulrot i andre enden... ergo betyr ikke det at han liker det så godt at han sitter og sikler når jeg skreller gulrøtter at det er fordi det er noe han kan nytte seg av.

Han elsker også honningmelon; det er mulig at det er noe mer fordøyelig, men jeg tviler på at det er noe han kunne levd av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaksjonene med gress-anekdoter kom nok fordi Havanaislove betvilte at hunder virkelig spiser gress :)

Betvilte at ville hundedyr, snakket da hovedsakelig om ulven, beiter gress. At enkelte av våre hunder gjør det, og også spiser det meste annet, er ingen overraskelse, men forstår det kanskje kom utydelig frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaksjonene med gress-anekdoter kom nok fordi Havanaislove betvilte at hunder virkelig spiser gress :)

Jada, jeg vet det, og jeg har allerede svart på det tidligere i tråden. :)

Selv om hunder spiser gress både for fornøyelsens og fordøyelsens del ( :P), så utgjør det likevel en meget liten del av deres kosthold. Det kommer ofte helt ut igjen (som mange andre ting de spiser, men ikke klarer å fordøye). Så det sier altså ikke nødvendigvis noe mer enn at dyr spiser ting de liker, uavhengig av hva de er best tilpasset å spise. Akkurat som at kattedyr spiser andre ting enn kjøtt (om de får muligheten, og noe faller i smak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store norske leksikon:https://snl.no/rovdyr

"Rovdyr, Carnivora, er en pattedyrorden og omfatter dyr som for det meste lever av kjøtt.

Ordenen omfatter omkring deles i følgende familier:

* hundefamilien (Canidae) med bl.a. rev, ulv, sjakal og ørkenhund."

Wikipedia:

"I Norge forekommer seks av rovpattedyrfamiliene naturlig: Hundedyr, kattedyr, bjørnedyr og mårdyr til lands, samt hvalross og hårsel marint.".

At et dyr er rovdyr, og "for det meste spiser kjøtt" betyr ikke dyret ernæringsmessig er carnivor. Både Bjørn og rev er typiske omivorer. Alle oportunister er det. (Og dette husker jeg godt, fordi det ble diskusjon utav det i en forelesning i biologi ved UIB. Foreleseren var klar på at disse dyrene er omivorer. Husker dessverre ikke hva han heter, for det er vel 10 år siden nå...)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et dyr er rovdyr, og "for det meste spiser kjøtt" betyr ikke dyret ernæringsmessig er carnivor. Både Bjørn og rev er typiske omivorer. Alle oportunister er det. (Og dette husker jeg godt, fordi det ble diskusjon utav det inderen forelesning i biologi ved UIB. Foreleseren var klar på at disse dyrene er omivorer. Husker dessverre ikke hva han heter, for det er vel 10 år siden nå...)

Bjørn varierer det vel på hvilken type, isbjørnen spiser jo kun animalsk føde, og så lenge det ikke er mangel på byttedyr har jeg forstått det slik at de da flest klart velger svært lite annet (med unntak av pandaen som jo vel kun faktisk spiser planter såvidt jeg har forstått).

Men ja, bjørn var jo dermed et dårlig eksempel da det varierer mye på dem.

Og rev, vil jeg isåfall ha linker på at spiser noe særlig annet enn kjøtt (under 5% bær i en sesong regnes vel egentlig ikke med i det hele tatt mener jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn varierer det vel på hvilken type, isbjørnen spiser jo kun animalsk føde, og så lenge det ikke er mangel på byttedyr har jeg forstått det slik at de da flest klart velger svært lite annet (med unntak av pandaen som jo vel kun faktisk spiser planter såvidt jeg har forstått).

Men ja, bjørn var jo dermed et dårlig eksempel da det varierer mye på dem.

Og rev, vil jeg isåfall ha linker på at spiser noe særlig annet enn kjøtt (under 5% bær i en sesong regnes vel egentlig ikke med i det hele tatt mener jeg).

Ehm, rev spiser omtrent alt. Kilde: Sett med egne øyne opp til flere ganger. Vi har reveåte og forer på mye rart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund og rev er vel svært like der. De er begge kjøttetere, men har oppholdt seg rundt/hos mennesker så lenge at det er hensiktsmessig at de til en viss grad nyttiggjør seg "hva som helst" = lettvindte måltider. Enten det er som hunden, som fikk en grøtkopp (og i våre dager tørrfor) eller reven, som har tusket i søppla vår i århundrer...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, rev spiser omtrent alt. Kilde: Sett med egne øyne opp til flere ganger. Vi har reveåte og forer på mye rart.

Å, det minnet meg om at vi har rev på hytta. Noen ganger, for å prøve å få sett den, har vi lagt ut pølser til den. Den ene gangen lå det også en skitten gulpeklut der, fordi den luktet for ille til at vi ville ha den inne. Og hva tok reven? gulpekluten naturligvis.

Men det kan jo også si noe om kvaliteten på pølsene ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er hunder rovdyr, selv om de kan spise andre ting. Jeg gir jo mine kun kjøtt hver dag, men ser at de har behov for gress, og de spiser det året rundt. Jeg tror selv det er pga fordøyelsen, at de trenger fiber eller lignende. De spiser også bær, bark og jord. Men ellers spiser de ingenting av grønnsaker/frukt jeg tilbyr dem.

Noen ganger har jeg sett de har spist pga kvalme. Det blir en helt annen type spising, panikk spising av gress mens de brekker seg, og sånn går de rundt og stress spiser i 15 min. Ser litt ekkelt ut. Men uansett så kommer det opp ganske fort, kontra når de spiser vanlig. Det kan jo skje at en gresstust kommer opp en halv dag etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grim spiser gress på sommeren, men ikke noe særlig på høsten/vinteren - og det er ingen endring på fordøyelsen. Har aldri spist gress i sammenheng med kvalme eller oppkast. Uansett definisjon, så kommer jeg til å fortsette å fôre på kjøtt. Han spiser grønsaker om det er rester fra middagstallerkenen min eller jeg blander det inn i maten hans, og han får gulerot innimellom - men det er for snaksens skyld, og ikke fordi jeg tenker at det er viktig for kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise søppel som vi slenger fra oss som inneholder vegetabiler, eller om de velger vegetabiler i naturen er to veldig forskjellige ting.

Men da er det kanskje lurt at du presiserer det. For du skriver det som at reven kun spiser kjøtt. Men reven spiser så og si alt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise søppel som vi slenger fra oss som inneholder vegetabiler, eller om de velger vegetabiler i naturen er to veldig forskjellige ting.

Men når det kommer til hunder kan det vel diskuteres hva som egentlig er deres naturlige miljø. Er ikke en hunds naturlige habitat rundt mennesker, mens de spiser det de finner rundt oss?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...