Gå til innhold
Hundesonen.no

Frost - starten som belgereier.


Belgerdama
 Share

Recommended Posts

Tenkte det var på tide å presentere min belger, Frost.

Han er en tervueren f på Izgara i fjor.

Var litt skremmende å endelig få en belger, men samtidig utrolig herlig. Har ønsket meg en i 5 år, men ville vente til ungene var større.

Nå er han 1,5 år gammel og vi har virkelig hatt et supert år i år.

Vi trener rundering og LP og vi gjeter.

I år var vi med på sankingen i fjellet og for en opplevelse vi hadde.

Ordentlig arbeid i fjellet.

For neste år håper vi på opprykk til kl 2 i LP, klasse C i bruks og starte i herding.

Og sef går vi for N UCH.

Mangler et storcert.

Var utrolig moro på D4A for oss da han fikk Nordisk juniorvinnertittel.

Ja det var litt om oss og våre mål.

Bilder kommer.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde en super helg i Kr sand. Vakre gutten min tok det helt ut og ble beste hann med storcert (som vi virkelig trengte), cacib og ble BIM Så stolt av vakringen min❤️

kroppsgjetere jobber nærmere sauen ja, men også på avstand. Der feks BC går inn og biter bruker en kroppsgjeter nesa eller kroppen. Er mulig jeg forklarer veldig dårlig altså så bær over med meg.

Posted Images

Takk for det folkens.

Hvis jeg skjønner hvordan man ordner video så kommer det. Har desverre ingen video fra sankingen da det ikke helt egnet seg der, men har noe fra inntreningen. Er ikke ofte jeg legger ut videoer da det ikke er så mange som VET hvordan er kroppsgjeter skal jobbe, men sammenligner de med BC.

Han elsker å gjete. Ser godt at det er her han skinner for seg selv. Og han har en utrolig dyrefølelse.

Bruks kommer som nr to og LP til slutt. Hihi.

Kjipt å terpe hele tiden syntes han. Mye mer moro å finne folk i skogen.

Bilder skal jeg få lagt inn for DET kan jeg. Hehe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers heter han Izgara's Frost på stamtavla og er etter Luavjan's Big Sand Kahuna x Izgara's Cina.

Far er grå terv født i groendal kull som gir Frost og kullet en litt lysere rødfarge.

For de som er kjent med groendal i Norge så er Sandy, som pappan kalles, broren til Luavjan's Bono The One som bor her i Norge.

Har sett noen av Bono sine kull her i Norge og man kan se familielikheten på en del av dem. Det er moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har gutten gjordt det bra i ringen dette året.

Toppen var i Letohallen for spesialdommer Jean Lawless Revloch der han fikk

exc JK, 1 JKK, CK, BIR Junior,1 BHK, Cert, BIR, BIG og BIS4

Men oppi alt dette er han en super familiehund som er veldig snill og god.

post-13319-0-11433000-1418227676_thumb.jpost-13319-0-03308200-1418227723_thumb.jpost-13319-0-78954000-1418227789_thumb.jpost-13319-0-34432200-1418227831_thumb.jpost-13319-0-40798300-1418228363_thumb.jpost-13319-0-94092300-1418228387_thumb.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt kort for ei som er helt gjeter-amøbe. Hva er en kroppsgjeter?

En kroppsgjeter er hunder som gjeter med kroppen, sånn kort fortalt.

En BC gjeter stort sett med EYE. Altså de bruker blikket og trykket for å flytte sauen.

Belger, som kroppsgjeter, bruker snuta og rumpa for å flytte flokken. De bruker også trykket som BC, men de jobber mye nærmere sauen.

Har man feks en flokk med vedder som ikke vil flytte seg kan de løpe inn og smelle rumpa inne flokken for å spre dem. Som regel holder det med et par ganger så går sauen fint..hehe..

Ellers bruker de snuta mye. En belger i hverdagen kan bruke snuta på sine eier. Mine gjør det. De dytter meg med snuta når jeg lager mat eller når de syntes jeg er treg. Dette er det de gjør for å flytte sau også.

Ellers skal ALDRI en kroppsgjeter bite. Dog finnes det unntak som med alt.

Blir de truet av feks ei søye som går til angrep på de så kan de si ifra, men kun i front. Alt annet er feigt og ikke godtatt.

Jeg opplevde det i sommer da ei søye hadde spist veldig mye sopp og rett og slett var noe ruset. Hun fløy rett i trynet på Frost og han måtte gå inn og si ifra. Denne gangen holdt det med å vise tenner og bjeffe. I alt 5 ganger på vei ned fjellet måtte han hente henne og virkelig sette ned beinet. Akkurat denne søya var vant til hund og ekstra vrang, men hun og lammet kom hjem til kveet.

Noen kroppsgjeter har også EYE. Har sett både belgere og Kelpier med EYE.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp derfor det hadde vært så kult med video, fordi de IKKE jobber som en bc. Det er ikke så interessant :P

Jeg elsker nesedulting. :ahappy:

Signerer denne! Jeg vil også se film! :D

Synes det er utrolig kult at du bruker ham til gjeting. Er så morsomt å se at man tørr, selv om man kanskje får rare blikk fordi man ikke har BC. Du kan jo virkelig vise at andre raser også egner seg superdupert til gjeting. De gjør ikke jobben på samme måte, men spiller det noen rolle så lenge man får jobben gjort?

Flott hund :ahappy::wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kroppsgjeter har også EYE. Har sett både belgere og Kelpier med EYE.

OT, jeg vet ikke om du vet svaret en gang, men er kelpie en kroppsgjeter også? Jeg har liksom aldri fått med meg hvilken type gjeter de er.

Utrolig kult at du driver med gjeting med han! Jeg har aldri hørt om en belger i dag som driver med det, ihvertfall ikke i Norge. Så det er skikkelig spennende :D Det blir moro å følge med videre på dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, jeg vet ikke om du vet svaret en gang, men er kelpie en kroppsgjeter også? Jeg har liksom aldri fått med meg hvilken type gjeter de er.

Utrolig kult at du driver med gjeting med han! Jeg har aldri hørt om en belger i dag som driver med det, ihvertfall ikke i Norge. Så det er skikkelig spennende :D Det blir moro å følge med videre på dere!

Jeg er ganske så sikker på at kelpien regnes som en kroppsgjeter. De er jo kjent for å hoppe over sauen og/eller stå oppå sauen i veldig trange innhegninger etc. :)

sheep-dog_zpsf58481cd.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...