Gå til innhold
Hundesonen.no

WTF kullet.


Perfect Image
 Share

Recommended Posts

Lyra fødte idag, hos min far, 7 valper. Det hele er helt uvirkelig og urealistisk- For vi ante virkelig ikke at hun var drektig. Senest for to uker siden nevnte jeg for venner hvor bra form Lyra var i, og at hun kanskje kunne meldes på utstilling snart. Opptrukken buk, veldig godt muskulert og i bra pels. Min far har travhest, som hun har fått løpe bak vogna på hver dag siden hun kom ditt for 2 mnd siden.. Senest igår!

Idag, plutselig på ettermiddagen la de merke når hun ble sluppet ut at hun stod på verandaen og det lå noe ved beina hennes som klynket. Et enormt sjokk for alle, jeg ble ringt og på få timer hadde det kommet ut 7 stykker som hun fikset helt på egenhånd. Det var ikke noe alternativ at de kunne være der, så det ble bestemt i rasende fart at jeg må bare rett og slett hente dem.

Heldigvis er Lyra en oppegående hund, som ikke synes det var noe stress at vi puttet barna hennes oppi i kasse, og inn i bilen. Masse tepper, og kassen ble kilt fast mellom førersete og baksete, og på toppen der med to dyner lå Lyra på baksete og kikket ned og slikket på ungene sine innimellom, når hun ikke sov.

Nå her hjemme er det hele ekstremt urealistisk. Jeg forstår det ikke enda, og er stort sjokk. Vi bare fatter fatter fatter ikke hvordan dette har skjedd og igjen- HVORDAN dette har skjedd! Vi hadde virkelig ikke den MINSTE mistanke om at hun var drektig, eller kunne ha parret seg.

dag 63 tilbake er 5 oktober. Planen var nemlig å parre Lyra med en svenske, så vi tok jevnlig utstryk og blodprøve. Den 6 oktober klokken 14.30 ble det tatt blodprøve og utstryk av henne, og begge visste at hun var tidlig i forbrunsten, og vi fikk beskjed med å vente noen dager før vi prøvde oss på ny blodprøve, istedenfor ble det litt frem og tilbake på hannhund da jeg hadde en mulighen for en genetisk fri hannhund på øynene hos ei nær venninne, så vi reiste ned ditt. Ikke noe særlig interesse fra hannen, null interesse fra Lyra og vitenkte at jaja, ble ikke noe denne gangen noe som faktisk var helt ok. Hun var hos min venninne da i noen dager, før min far hentet henne og har vært der siden....

Det er 3 tisper og 4 hannhunder, og en merle som er hanne.

Jeg er ganske sikker på at de blir Kortiser, rundt 85% sikkert. Oliver er sobeldominant, så han hadde fått sobelt i det, og "desverre" har de mye likheter med Fenris. OM det er noe som helst sjans for at noen er langhåret, og vi tror de kan være etter en av hannhundene til min venninne så blir vi å DNA teste.

Forferdelig sjokk TBH, og langt ifra ønsket situasjon men for vel presentere foreldrene...

Lyra.

318009_10150920829185256_1198466851_n.jp

1237724_10151794794565256_788847977_n.jp

Fri på albuene, hoftene og øynene. Hatt et tidligere kull.

Fenris (Som jeg per dags dato tror er faren :P )

534b85d19d47c.jpg

546e43a02d2aa.jpg

1003390_10152399600465256_78251250885376

Fri på albuene, hoftene og genetisk fri på øynene.

Et j*** sjokk . Har både vært sint på meg selv, er litt lei meg og kan ikke skjønne hva som har skjedd. Skuffet over meg selv over at noe sånt i det hele tatt kan skje.

Men dette er nå valpene da.

10845945_10152843149705256_8907891143056

1509118_10152843149585256_44746647772279

541587_10152843149315256_793631373142496

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 312
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En av disse blir mitt lille vidunder, gleder meg så utrolig mye

Alt er så veldig vondt. Veldig... Men midt opp i alt det vonde hadde vi to små valper å ta vare på, og som skulle til sine nye hjem. Så var spørsmålet, hvem skulle de dra til? Alle hjemmene var så per

Har dere forresten noensinne hørt om en tispe som har gått tom etter en tjuvparring? Det skjer ikke nei. Men når man har kjørt hundre mil for å parre derimot.

Så antar jeg at WTF står for Welcome To/From Fenris eller Will To Fight eller noe sånt :aww:

Bare sier det igjen, du er flink som få!

Er ikke alt i naturen og universet vi kan bestemme, men tross alt så vell ikke en tjuvparing mellom to helsetestet og stabile hunder det værste som kunne skje, om det er det som har skjedd. Tviler ikke et sekund på at det kommer til å bli flotte valper fra denne runden i kassa heller, lykke så masse til! :)

Også må det være lov å trekke litt på smilebånda, disse dyra har virkelig en evne til å utsmarte og lure oss iblant, med intensjon eller ei :lol:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det får'n si. De vet å overraske oss noen ganger disse firbente.

Hvordan er det å parre korthår og langhår hos rasen?
Er det lov slik at valpene blir registrert?

Den lille merlen skiller seg jo ut, og man blir jo forelska bare av å se ryggen dens jo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes skillet mellom kort og lang på collie er helt idiotisk, og her kommer enda et eksempel på hvorfor. :hmm: At du ikke skal få registrert dem om Fenris er faren? Idiotisk.

Håper det viser seg at de er langhåra, men uansett blir dette sikkert fine, gode familiehunder. :console:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer i de beste familier :)

Det står bra til med mor og barn, og ingen kan lastes for det som har skjedd. Det er umulig å ha 100 % kontroll på andre levende vesener.
Og valpene blir nok fine familiehunder :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes IKKE du skal være sint på deg selv forøvrig.

Dette er intet nytt under solen, dette har alltid skjedd og kommer alltid til å skje selv de beste.

Og tenk så mye glede de 7 kommer til å gi!

Min første tanke var "jeg tar en!" ( nei, jeg kan ikke det :P ) og jeg tipper det ikke blir spesielt vanskelig å finne gode hjem.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en overraskelse ja, men et godt bevis på at det kan skje den beste selvom man virkelig passer på (noe jeg vet du gjør). Det er utrolig surt at de ikke kan registreres, og absolutt noe som bør gjøres noe med i fremtiden. Men tenker at det kanskje går an å søke NCK om å gjøre et unntak, ikke sikkert man får ja, men tenker det kan være verdt forsøket. De blir isåfall registrert som korthårede og vil jo ikke påvirke langhårsavlen uansett, og korthårsfolket generelt er vel ikke imot at det krysses.

Uansett håper jeg disse blir like flotte både innvendig og utvendig som sine foreldre :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit! :lol: for en kalendergave du fikk der! Som andre sier, ingen grunn til å være sint på deg selv.

Du har friske valper, friske foreldre, og de blir helt supre hunder, det er helt sikkert :-)

Men innmari kjedelig om det er sånn at man ikke kan registrere kullet da... for noe tøv, det burde vært slik som på belger...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men går det ann å registrere kullet i en svensk oppdretters navn? Hvis du har en du kjenner godt. Kan de ikke registreres på tvers av hårlag der?

Det var akkurat den tanken som slo meg også... "Lease" ut tispa liksom - og registrere kullet på en oppdretter i Sverige, Finland eller et annet sted?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men går det ann å registrere kullet i en svensk oppdretters navn? Hvis du har en du kjenner godt. Kan de ikke registreres på tvers av hårlag der?

Det var akkurat den tanken som slo meg også... "Lease" ut tispa liksom - og registrere kullet på en oppdretter i Sverige, Finland eller et annet sted?

Det var det første jeg tenkte også, men da må begge foreldra ha gått MH, og det har ikke Fenris. Veit ikke om det rekker å gjøre det nå heller, mulig kravet er før parring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallsøte valper, kjempeflink Lyra som fødte og ordnet selv - ikke vær sint og lei deg Affinity, dette blir knallflotte valper som kommer til å glede de nye eierne sine i mange år :) Ting går ikke bestandig som planlagt men det kunne jo vært verre enn dette? Hun kunne jo ha paret seg med en shar pei eller en mops liksom :P Gratulerer så mye :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella er sinna på mammaen sin, som har hatt seg med hennes kommende type. "Du kunne ha tatt en av de andre!" Sier hun. Jeg derimot, kommer og kidnapper hele gjengen. :wub:

Ikke vær sinna på deg selv. Sånt skjer. Du er den eneste oppdretteren jeg kunne ha fått collie fra, så at sånt skjer den beste er helt riktig. Vi kommer og stjeler de så fort det går!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj da! Kanskje det blir en collie for meg, mtp pelsen. Jeg er ikke spesiellt begeistra for korthår, og jeg syns ofte langhår har en enorm pels, så kanskje det blir en lodden sak som kunne passet meg :P

Sikkert litt kjedelig for deg, Lill, men når det først skal skje et uhell hos noen, så er det godt det skjer hos deg. Du fremstår som en seriøs oppdretter, som er opptatt av det beste for hundene, så det er ikke vanskelig å forstå at dette er et reelt uhell. Så lenge alt står bra til med mor og valper, så syns jeg du skal kose deg masse med dem. De blir helt sikkert en fin gjenge, de også :flowers:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...