Gå til innhold
Hundesonen.no

Inkludering på sonen


Recommended Posts

Kan godt tilstå at jeg har lettere for å skrive i tråder som omhandler rasene jeg har selv, enn i andre tråder. Jeg svarer også oftere i trådene, til de som svarer i mine, enn i de som ikke svarer i mine.

Det er selvsagt menneskelig, og alle medlemmer her er mennesker tror jeg da... :whistle:

Artig å se hvordan noe som egentlig var ment som en fordom skulle lage en så interessant diskusjon. For ja, for meg er det en fordom, fordi jeg personlig ikke bryr meg så veldig hardt om man er i klan eller ikke. Selv er jeg ikke det, og har ikke tenkt å bli det heller. Men noen ganger kommer denne klanen veldig tydelig frem, og gir et veldig feil intrykk- noe som skaper fordommer. Både for meg, og for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er så innmari sant. Og derfor tenker jeg alltid "hatten av" til dem som igjen og igjen orker å svare, som feks @Malamuten. Fy søren, for ei dame!

Jeg syns det er rart at man ikke kan sette seg inn i andres situasjon. At enkelte sier at "det du opplever er ikke reelt, for sånn opplever ikke jeg det". I diskusjonstråder (ikke AN etc) er det m

Jeg trur det er viktig å anerkjenne at noen føler seg utenfor, og at det eksisterer en "klan", uten at det skal diskuteres. Det er også helt åpenbart at noens følelser teller mer enn andres her, det s

Kan godt tilstå at jeg har lettere for å skrive i tråder som omhandler rasene jeg har selv, enn i andre tråder. Jeg svarer også oftere i trådene, til de som svarer i mine, enn i de som ikke svarer i mine.

Det er selvsagt menneskelig, og alle medlemmer her er mennesker tror jeg da... :whistle:

Artig å se hvordan noe som egentlig var ment som en fordom skulle lage en så interessant diskusjon. For ja, for meg er det en fordom, fordi jeg personlig ikke bryr meg så veldig hardt om man er i klan eller ikke. Selv er jeg ikke det, og har ikke tenkt å bli det heller. Men noen ganger kommer denne klanen veldig tydelig frem, og gir et veldig feil intrykk- noe som skaper fordommer. Både for meg, og for andre.

Men du argumenterer jo veldig for at det er galt da. Så det er kanskje ikke så rart det blir oppfattet som at du tar deg litt nær av det?

Jeg forstår ikke problemet, og tenker som Sandy at dersom man føler seg utelatt på et forum så bør man kanskje gå noen runder med seg selv i det dagelige og at problemene helst ligger der og ikke hvor vidt man er inkludert i en julehistorie (som et eksempel eller ei).

Jeg tror også at sonen hadde blitt et fryktelig lite og innaktivt forum dersom Alt mulig kategorien hadde blitt borte. Det finnes grenser om hvor mye det kan diskuteres om hunder, og mange bruker sonen som litt pusterom.

Edit: Om man absolutt skal tenke at det finnes en klan tror jeg man heller på se på at det finnes flere grupperinger. Men sånn er det uansett i større folkemegnder, skoler, arbeidsplasser, fritidsaktiviteter etc. Noen matcher bedre med andre og sonen består av mange "klikker". Noe som i mitt hode er helt greit og helt naturlig.

Beklager om dette var ræva formulert, jeg har skrevet på engelsk i hele dag og sliter med omstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du argumenterer jo veldig for at det er galt da. Så det er kanskje ikke så rart det blir oppfattet som at du tar deg litt nær av det?

Tja, på nettet blir jo ting tolket etter hvem som leser. Jeg har i grunn svart på det folk har spurt om, og på kommentarene som har kommet.

Men jeg står på mitt, og tenker det jeg tenker om sonen og inkludering. Men det påvirker ikke livet mitt i noen større grad enn at diskusjonen er interessant og har gitt fin underholding på ellers kjedelig søndags kveld :)!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så innmari sant. Og derfor tenker jeg alltid "hatten av" til dem som igjen og igjen orker å svare, som feks @Malamuten. Fy søren, for ei dame! :flowers:

Enig med deg, tenker ofte på det når jeg leser @Malamuten sine innlegg, gode, gjennomtenkte og lettforståelige innlegg hver gang!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så innmari sant. Og derfor tenker jeg alltid "hatten av" til dem som igjen og igjen orker å svare, som feks @Malamuten. Fy søren, for ei dame! :flowers:

Vet du hva? Dette har jeg også tenkt gang på gang, og tenkt på å ta det opp når det kommer slike tråder som det her. Jeg føler at veldig ofte, på andre forum, så består de aller fleste trådene av et spørsmål, uten noe svar. Da har det gjerne vært en fersking som har spurt om noe, men ingen har "gøddi" å svare. Men her får man stort sett alltid svar på det man spør om, selv om det finnes en liten million tråder med samme tema. Så all ære til @Malamuten! :flowers:

Når det gjelder resten av temaet i tråden, så skal jeg ikke mene så fryktelig mye, for jeg er ikke så voldsomt aktiv. Det jeg er helt sikker på er i hvert fall at jeg ikke er med i noen klan, jeg har knapt møtt noen her, men allikevel får jeg tips til både trening av hund og hårfrisyrer i bryllup. Jeg har startet tråder hvor jeg var sikker på ingen ville svare, men fikk masse svar, og jeg har postet innlegg jeg trodde jeg skulle få respons på, uten å ha fått det. Jeg er faktisk positivt overrasket over responsen jeg får, så anonym som jeg er, men jeg kan jo forstå at andre har en annen oppfatning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er gruperinger (klaner) på sonen. Det er det på alle forum (og i samfunnet ellers). Men det er jo litt rart å se hvordan noen nykommere sklir rett inn og virker som en av "gjengen" fra dag 3 - mens andre stanger huet i veggen etter flere år. Mens på andre forum så sklir de som stanger huet rett inn og omvendt. Jeg tror ikke det er noe galt med sonen av den grunn. At vi har et forbedringspotensial både på moderering, folkeskikk, regler og div? Helt klart. Men akkurat inkluderingen tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med.

Ser det blir sagt at det kun nevnes eksempler og det er ikke "egentlig så farlig, bryr meg ikke ol" men er jo stort sett de samme som tar opp dette (også) gang på gang.

Syns det dog er trist at samme stygge kommentarer blir brukt som eksempel gang på gang på gang. Det ser vi flere eksempler på i forskjellige sammenhenger. Det er enkeltbrukere som gis ufattelig mye makt om man går og gnager mer eller mindre på enkelttilfeller i flere måneder og år (!) etter at det har skjedd. Det er kjempesynd. Burde ikke være slik. Selv om det bare er "ekspemler" så er det trist at man ikke glemmer dem og heller har muligheten til å ta til seg det positive som kom samtidig eller før eller etter.

Igjen er vi vel tilbake til hvem det er som skal sette standarden på sonen. For noen grupperinger/brukere viser mer igjen enn andre. De bidrar mer, på godt og vondt, enn andre. Hvem skal vi sette sonens standard etter? Sonen burde være et sted for alle. Men det oppfattes helt klart ikke slik i dag, og jeg tror helt ærlig at vi aldri vil komme dit.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er veldig synd at noen føler seg ekskludert. Jeg tror ikke at noen bevisst prøver å ekskludere medlemmer, men det viser seg jo her at noen åpenbart føler seg utenfor. Det er ingen god følelse å ha.

Jeg vet ikke helt hva vi konkret kan gjøre med det, annet enn å forsøke og være imøtekommende og hyggelige. Hundesonen skal være et sted for alle hundeinteresserte.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jammen ikke være lett å være "gammel traver" her inne heller. Jeg er av de som leser mye, men ikke kommenterer noe særlig. Min oppfatning er, at om noen av de som har vært her lengst kommenterer noe, da hopper det inn flere med eder og galle innlegg mot disse. Og det skjer gang på gang! Så dette med å føle seg inkludert, det starter vel gjerne med en selv? ;-)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme omatt og omatt igjen...

Det verste er at hver bidige gang, så henger man seg opp i detaljer som at "nei hallo, vi kan ikke fjerne OT delen" og "hallo vi må få være venner". Det er da langt i fra essensen av det, det er ingen som har sagt man hverken skal slutte å være venner eller fjerne alt som ikke har med hund å gjøre.

@ er jo inne på det, den eneste som også ÅPNER for å ta det innover seg: det finnes en gjeng som ofte kaster seg på sarkastisk nedlatende sleivspark og får like-klikk enmasse. Alle de andre tingene (utelatelse fra ditten eller datten) er jo forsåvidt mindre relevante (ingen som griner seg i søvn av det, som nevnt) men fungerer som videre bevis på det.

Hadde det enda vært isolert til bare "off topic"-forumet eller "min hund"/"bildetråd" så hadde det ikke vært noe big issue, men det sprer seg liksom utover til flere debatter. Som når jeg ikke får si noe negativt om utstilling for "det må jeg bare forvente meg at folk tenker om meg" (aka trynefaktor). Når debatter med stort potensiale for interessant diskusjon om hund ødelegges av "klikken" som gjenger seg sammen og sleivsparker framfor å fokusere på sak så mister man kvalitet. Det har jeg sagt før, og sier igjen. Erindrer tittelen på den tråden, "hundesonen: et sted for drittslenging eller hundeprat". Også den gangen stilte man seg HELT uforstående til dette; "klikk? hva? nei folk må bare takle at man er venner utenfor sonen".

Og sånn går no dagan. Siden den gang har det ikke vært noen debatter av dypere slag, nothing nada av interesse. Bones legger ut plenty av interessante dagsaktuelle linker om både hundeavl, hundemiljøet etc, men de brenner ut som kortlevende telys kjøpt på nille. Men det er vel det man vil ha. Er det rart det ble nevnt "husmorsonen"? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så innmari sant. Og derfor tenker jeg alltid "hatten av" til dem som igjen og igjen orker å svare, som feks @Malamuten. Fy søren, for ei dame! :flowers:

Enig med deg, tenker ofte på det når jeg leser @Malamuten sine innlegg, gode, gjennomtenkte og lettforståelige innlegg hver gang!

Vet du hva? Dette har jeg også tenkt gang på gang, og tenkt på å ta det opp når det kommer slike tråder som det her. Jeg føler at veldig ofte, på andre forum, så består de aller fleste trådene av et spørsmål, uten noe svar. Da har det gjerne vært en fersking som har spurt om noe, men ingen har "gøddi" å svare. Men her får man stort sett alltid svar på det man spør om, selv om det finnes en liten million tråder med samme tema. Så all ære til @Malamuten! :flowers:

Helt ot, men :icon_redface::flowers:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alså det er jo en grunn, til at man blir værende her, selv etter mange år der man stanger huet i veggen og aldri 'sklir inn'. Det er jo fordi sonen er en aktiv og interessant plass, og stort sett hyggelig.

Men noen temaer er viktige å ta opp, selv om noen kanskje ikke klarer å sette seg inn i andres tanker og følelser, fordi de selv ikke har det samme problemet. Ofte blir sonen veldig preget av klanen (velger å kalle den det da, men kall det gjerne noe annet, har ikke noe bedre ord selv) og det gjør forumet ikke-inkluderende for enkelte brukere. Meg selv inkludert, og da synes jeg det er viktig å ta det opp, når andre ikke tør/ikke vil ta diskusjonen. Kanskje det setter i gang tanker hos oss alle? Jeg har lært mye av å lese deres synspunkter i denne diskusjonen -og jeg håper noen har lært/tenkt litt av mine også. Dette er jo ofte ubevisste ting vi ikke tenker over. Man kan jo føle at man er super-inkluderende, men ikke bli oppfattet som det. Og motsatt.

Hadde jeg tatt dette så voldsomt personlig hadde jeg ikke giddet å bruke sonen som mye som jeg faktisk gjør :)

Men, likevel mener jeg diskusjoner er viktig å ta opp i ny og ne, som en slags tilstandsrapport. Selvom det virker som at enkelte synes diskusjonen har vært opp alt for mye, og at de samme tar den opp gang på gang. Noe som er til dels sant, dette er ikke første gangen jeg diskuterer dette :P

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen temaer er viktige å ta opp, selv om noen kanskje ikke klarer å sette seg inn i andres tanker og følelser, fordi de selv ikke har det samme problemet. Ofte blir sonen veldig preget av klanen (velger å kalle den det da, men kall det gjerne noe annet, har ikke noe bedre ord selv) og det gjør

Jeg føler kanskje at sekt er litt mer mystisk og spennende, så heretter vil jeg iallefall skrive det! Evnt. hemmelig orden :sorcerer: Jeg håper snart at jeg når et høyere nivå, jeg har hørt rykter om at man da får svar på hvem som bygde pyramidene!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha

Er det noe gammelt som dras opp nå, meg bekjent var dette snakk om for 1-2 timer siden? For min egen del så bryr jeg meg midt i svarte natten om hva folk tenker om meg, jeg er ikke her inne for å få venner. Ikke uvenner heller, for den saks skyld, jeg er her for å diskutere og lære ting fra andre.

Jeg er nå uenig i mye og mangt, men jeg synes man kan ha som bunnlinje at enkelte ting faktisk ikke er greit, helt likegyldig av hvem det rammer og det ble nå faktisk tatt tak i det nå så noen må jo ha sett det samme som jeg så?

Noen her sitter bare på like-knappen og deltar kun i diskusjoner når det går over stokk og stein (dvs det ender med personangrep og ensidig fokus på enkeltpersoner), man er ikke alltid her for å diskutere, men for å få med seg "hva som skjer". Kall det gjerne kvinnelig idioti, men det er jo noe man bør være litt obs på som mod.

Ellers er det vel ikke ofte at selveste jeg (jeg er litt høy på meg selv i dag/sparsom med skryt) skryter av moderatorene, så du får ta en bit av bløtkaken du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha

Er det noe gammelt som dras opp nå, meg bekjent var dette snakk om for 1-2 timer siden? For min egen del så bryr jeg meg midt i svarte natten om hva folk tenker om meg, jeg er ikke her inne for å få venner. Ikke uvenner heller, for den saks skyld, jeg er her for å diskutere og lære ting fra andre.

Jeg er nå uenig i mye og mangt, men jeg synes man kan ha som bunnlinje at enkelte ting faktisk ikke er greit, helt likegyldig av hvem det rammer og det ble nå faktisk tatt tak i det nå så noen må jo ha sett det samme som jeg så?

Noen her sitter bare på like-knappen og deltar kun i diskusjoner når det går over stokk og stein (dvs det ender med personangrep og ensidig fokus på enkeltpersoner), man er ikke alltid her for å diskutere, men for å få med seg "hva som skjer". Kall det gjerne kvinnelig idioti, men det er jo noe man bør være litt obs på som mod.

Ellers er det vel ikke ofte at selveste jeg (jeg er litt høy på meg selv i dag/sparsom med skryt) skryter av moderatorene, så du får ta en bit av bløtkaken du også.

Ja, det har blitt trukket frem gamle ting som eksempler. Ikke fra deg i denne sammehengen. Ting som skjedde for en time eller tre siden, og som er ryddet opp i, er helt kurrant det. Og det var det ikke bare du som så, nei.

Skryt til moddisene er alltid velkomment. :) Men antar at når du skryter er det noen andre som mumler i skjegget over dårlig moderering, og omvendt. :lol: Så vi tar til oss det positive. :ahappy: Så får vi prøve å lære av det negative.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesonen er norges største hundeforum, men dessverre ikke norges beste forum "miljømessig"

Folk har for vanskelig med å skille sak og person, og langtidshukommelsen på det området er i full vigør.

Saker går på kort tid fra å være saklig til personlig

De samme personene hakkes på av gammel vane

Det foregår kneblinger i form at sletting av innlegg, noe som over tid fungerer som en dampkoker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis-forumet er vel relativt mye større enn Hundesonen. Noen trives der, andre trives her. Det er jo ikke sånn at det ikke finnes alternativer til sonen - for om dette er husmorsonen så må vel alternativet være bedre? :)

Synes påstanden om sletting av innlegg er ganske drøy @julnil - det har jo vært en rekke innlegg tidligere om at takhøyden her er for høy. Om det faktisk foregår kneblinger på den måten så a) skjønner jeg ikke hvorfor man vil være her, og b) hvorfor man ikke kan bevise det. Når det slettes innlegg kommer det beskjed enten via PM eller om det er en generell rydding i en tråd så opplyses det i tråden. De fleste har vel fått slettet noen innlegg opp gjennom tiden, uten at det ligger noen konspirasjon bak det.

Det er jo uansett helt naturlig at man har bedre kjemi med enkelte enn med andre. Noen blir man kjent med over tid, man har samme interesser, man møtes i treningssituasjoner, rasemiljø, utstillinger eller kun for sosialisering. Det er f eks helt naturlig at jeg har mer interesse av å se på en bildetråd fra Raksha som jeg kjenner, enn å se på en bildetråd fra Soppen selv om jeg vet at hun tar fine bilder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å føle seg utelatt på grunn av lite respons i forhold til hva andre mottar; Det er ikke alltids nok å argumentere, diskutere, skravle, poste, inkludere og så videre om man ikke kjenner noen personlig eller er unormalt vittig. Selv om man prøver å inkludere seg selv så står man på tynn bunn, man mottar ikke i nærheten av liknende respons, slik er det bare på grunn av den sosiale sammensetningen. Det er ikke noe å ta seg nær av, selv om man skulle ønsket det annerledes :)

Jeg diskuterer, kommenterer, siterer, liker og fniser av uansett hvem det skulle være, fordi jeg kjenner kun to av forumets nokså uengasjerte medlemmer personlig selv om jeg har møtt og kjenner til flere andre. Jeg er da et medlem jeg også, selv om jeg ikke 'sklir inn' (for å bruke @Red Merles uttrykk). Jeg forventer at andre forummedlemmer syntes det er OK at en fremmed person engasjerer seg i deres innlegg, selv om vi ikke tar en kopp kaffe på utstilling innimellom, at det faktisk var til forumet og ikke bare deres nære venner. Jaja, så er det ikke sikkert alle andre orker eller ønsker å gjøre det samme og vil gjerne holde seg til det de kjenner eller ikke er stort begeistret for for eksempel mitt brukernavn, det får være opp til dem så lenge de ikke skaper videre mistrivsel - tenker jeg :)

Edit:

Men på den annen side ser jeg skakkheten i at noen får 54 svar på hvilke sko de burde ha på seg dette julebordet eller 86 likes og 34 gratulasjoner for å ha lært seg å legge på sengeklær fordi de er 'innafor' for flere andre medlemmer. Mens andre får 3 gratulasjoner og 1 like for å ha bestått instruktørutdannelsen (for å bruke meg selv og ingen andre som eksempel) eller 2 likes for NUCH, spesielt på et hundeforum. Det vil ikke si at jeg tar meg nær av det om det skulle hende meg, men at jeg forstår at andre føler det urettferdig, ubekvemt, hva enn man ønsker å kalle det.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å føle seg utelatt på grunn av lite respons i forhold til hva andre mottar; Det er ikke alltids nok å argumentere, diskutere, skravle, poste, inkludere og så videre om man ikke kjenner noen personlig eller er unormalt vittig. Selv om man prøver å inkludere seg selv så står man på tynn bunn, man mottar ikke i nærheten av liknende respons, slik er det bare på grunn av den sosiale sammensetningen. Det er ikke noe å ta seg nær av, selv om man skulle ønsket det annerledes :)

Jeg tror du er inne på noe essensielt, for jeg tenkte en gang at om jeg så hadde vandret naken gjennom sonen så hadde ingen kommentert det :fear:

Nå er jeg ikke på hundesonen for å være sosial, jeg er egentlig bare her når jeg utsetter å gjøre andre ting :icon_redface:

Jeg synes hundesonen er en bra (den beste!) hundeside på nett! :flowers: Mange flotte og herlige skribenter, fotografer og kunnskapsrike folk. Heldigvis er det også noen som kan dette med å irritere innimellom, for livet hadde ikke vært det samme uten sånne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som leser, liker og kommenterer mest i de trådene som omhandler raser eller aktiviteter/hundesporter jeg liker eller tråder der soniser jeg føler at jeg har en viss "kjemi" med deltar. Dette uavhengig om det er soniser jeg kjenner, har møtt en gang eller to eller er fullstendig ukjent. For meg er det hovedsakelig tema, og litt kjemi som er avgjørende faktor på hvor jeg svarer.

Jeg er dog et utmerket eksempel på "brent barn skyr ilden" så når en annen sonis velger å overse mine svar eller innspill så velger jeg å ikke svare vedkommende neste gang h*n oppretter en tråd eller spør om noe i en annen. Det må være lov å scrolle forbi tråder som er uintressante uten at man dermed anses som ikke inkluderende.

En ting som jeg har sett i flere tråder er at flere er litt rask å "hugge til" dersom noen ikke har uttrykt seg helt tydelig eller glemt å ta med vesentlig informadjon i startinnlegget. Da blir gjerne ting tatt opp i verste mening med en gang, istedenfor å be vedkommende uttdype. dersom man er ny på forumet og får en sånn "velkomst" så skjønner jeg at det kan være vanskelig å prøve å ta initiativ til noe fellesskap.

Jeg håper sonen fortsetter som den er med både hundetråder og andre litt ot tråder, og ikke minst at soniser fortsetter å engasjere seg både på nettet, skravle sammen på utstilling og dra på treff, turer og trening sammen. Uavhengig om man kjenner hverandre eller ikke. :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å føle seg utelatt på grunn av lite respons i forhold til hva andre mottar; Det er ikke alltids nok å argumentere, diskutere, skravle, poste, inkludere og så videre om man ikke kjenner noen personlig eller er unormalt vittig. Selv om man prøver å inkludere seg selv så står man på tynn bunn, man mottar ikke i nærheten av liknende respons, slik er det bare på grunn av den sosiale sammensetningen. Det er ikke noe å ta seg nær av, selv om man skulle ønsket det annerledes :)

Jeg diskuterer, kommenterer, siterer, liker og fniser av uansett hvem det skulle være, fordi jeg kjenner kun to av forumets nokså uengasjerte medlemmer personlig selv om jeg har møtt og kjenner til flere andre. Jeg er da et medlem jeg også, selv om jeg ikke 'sklir inn' (for å bruke @Red Merles uttrykk). Jeg forventer at andre forummedlemmer syntes det er OK at en fremmed person engasjerer seg i deres innlegg, selv om vi ikke tar en kopp kaffe på utstilling innimellom, at det faktisk var til forumet og ikke bare deres nære venner. Jaja, så er det ikke sikkert alle andre orker eller ønsker å gjøre det samme og vil gjerne holde seg til det de kjenner eller ikke er stort begeistret for for eksempel mitt brukernavn, det får være opp til dem så lenge de ikke skaper videre mistrivsel - tenker jeg :)

Edit:

Men på den annen side ser jeg skakkheten i at noen får 54 svar på hvilke sko de burde ha på seg dette julebordet eller 86 likes og 34 gratulasjoner for å ha lært seg å legge på sengeklær fordi de er 'innafor' for flere andre medlemmer. Mens andre får 3 gratulasjoner og 1 like for å ha bestått instruktørutdannelsen (for å bruke meg selv og ingen andre som eksempel) eller 2 likes for NUCH, spesielt på et hundeforum. Det vil ikke si at jeg tar meg nær av det om det skulle hende meg, men at jeg forstår at andre føler det urettferdig, ubekvemt, hva enn man ønsker å kalle det.

Jeg hadde egentlig ingen planer om å svare i denne tråden, men jeg syns innlegget ditt var bra og veldig treffende :)

Jeg er nok en av de personene de ferreste her inne kjenner til, en såkalt "stalker" som bare titter innom en gang i blant. Jeg føler meg likevel ikke videre ekskludert av den grunn, men jeg kan forstå at de som føler at de gir mye av seg selv blir skuffet og trist når de ikke får den responsen de håpte på.. Men er det egentlig bedre med påtvungen kommentering og likes fra de andre bare fordi at ingen skal føle seg utelatt? Jeg leser mye på sonen, men det er likevel ytterst få tråder jeg bryr meg om å svare på, og da ville det blitt feil for alle parter om jeg skulle lirt av meg noe bare for å få opp antall tilbakemeldinger, kvalitet over kvantitet tenker jeg.

Jeg har vært på sonen en stund nå, men jeg har sett at ferskere soniser enn meg selv er "innafor" allerede, men dette er også soniser som gir av seg selv, deler både solskinnshistorier og tragedier. Det er logisk at medsonisene kjenner bedre til dem enn til meg som sitter bak i kulissene :P

Aner ikke hvor jeg vil med dette innlegget, jeg er utrolig glad for at sonen finnes for jeg har møtt mange flotte mennesker via sonen :flowers:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har kommet frem mye bra i denne tråden, og ganske få "hvorfor være på sonen og ikke finne et annet forum?"-innlegg.

Tvungne kommentarer men jeg ikke er løsningen. På samme måte som jeg ikke mener at streng moderering alltid er løsningen på spydige kommentarer. Jeg er så naiv at jeg ønsker slikt skal komme av seg selv. At det å være høflig, saklig og inkluderende er noe man ikke må tvinges til å være.

Så hva kan man gjøre? Et godt eksempel, synes jeg, er EFIT-ene. Alle vet at man må gi for å få. Og jeg synes de aller fleste som deltar i EFIT, trykker Liker eller kommenterer andres EFITer. For en tid tilbake ble det litt fokus på at man ikke bare ønsker Liker, men også kommentarer - og det har da også blitt bedre.

Joda, det er fortsatt sånn at de "innafor" får mer oppmerksomhet, men jeg føler det er en inkluderende gjeng som alle gir og ser hverandre.

Jeg forstår godt dette med at man lettere følger og kommenterer de man har noe til felles med, enten man kjenner dem, er interessert i rasen de har, interesserer seg for samme hundesport eller hva det måtte være. Det mener jeg hadde vært grobunn for en spredt interesse siden vi alle er forskjellige og liker forskjellig eting. Men den interessen virker ikke å være så spredt som jeg ville trodd den hadde vært.

Folk tror meg kanskje ikke når jeg sier at jeg ikke bryr meg så mye om dette. Jeg brydde meg mer før, da engasjerte meg mer i sonen. Jeg tror grunnen til at jeg skriver og er aktiv i tråder som dette er min rettferdighetssans. Sandy var inne på at enkeltes meninger og følelser teller mer enn andres. Det ser vi spesielt i tråder som omhandler kritikk av sonen i en eller annen grad. Og det er den jeg sliter mest med, kjenner jeg. Urettferdigheten over hvem sine meninger som teller, og hvem sine meninger det er lov å sarkastisk tygge i biter for deretter å ignorere. Samt urettferdigheten over at hvis man ikke er "innafor" så er all kritikk ens egen feil. Man må tie, ta i mot, og utelukkende forbedre seg selv for det er alltid der, og kun der, problemet ligger.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt å funderte litt over dette med å kanskje ikke føle seg å inkludert på feks hundesonen.

Hva har feks du gjort for å bli mer inkludert?

Har du vært med på treninger som arrangeres privat? Ofte snakkes det om på Akkurat nå, da kan man ofte bare henge seg med.

Har du tatt intiativ og bedt sonenfolk på noe sosialt uten om hundesonen?

"Morsomt" at du nevner Akkurat nå, for i mine øyne er det det mest ekskluderende ved forumet.

Nå har ikke jeg helse til å være himla sosial, så for min del blir jeg utafor på treff og treninger ofte likevel. Men jeg har ikke tid/ork til å lese Akkurat nå, og det postes såppas mye der at det er lett å miste noen innlegg uansett. Jeg vet det er flere som ikke følger med der. Det jeg synes er synd er at det er mye hunderelatert i Akkurat nå, enten det er treff, treninger, egne eller andres historier osv., som forsvinner der i stedet for å bli fortalt i egen tråd på forumet. Leser man ikke Akkurat nå så er man liksom ikke helt med på sonen.

Ikke noe veldig stort problem for meg, men kan sikkert føles ekskluderende for alle som ikke har tid til å sitte på forum halve dagen. ;)

Hundesonen er norges største hundeforum, men dessverre ikke norges beste forum "miljømessig"

Folk har for vanskelig med å skille sak og person, og langtidshukommelsen på det området er i full vigør.

Saker går på kort tid fra å være saklig til personlig

De samme personene hakkes på av gammel vane

Det foregår kneblinger i form at sletting av innlegg, noe som over tid fungerer som en dampkoker

Norges beste forum er det kanskje ikke, men det er bedre enn de fleste andre fora jeg har vært på. De få jeg vet om som er "bedre" er fordi at det er så lite aktivitet at det ikke er noen konflikter. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

An vil jo bli ekskluderende, jeg leser ikke hvert enkelt innlegg. Men så er det flere som skriver her at de er utenfor som jeg overhodet ikke har tenkt på om utenfor.

Jeg skriver masse i an som hverken blir kommentert eller likt, slik tror jeg det er med de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Morsomt" at du nevner Akkurat nå, for i mine øyne er det det mest ekskluderende ved forumet.

Nå har ikke jeg helse til å være himla sosial, så for min del blir jeg utafor på treff og treninger ofte likevel. Men jeg har ikke tid/ork til å lese Akkurat nå, og det postes såppas mye der at det er lett å miste noen innlegg uansett. Jeg vet det er flere som ikke følger med der. Det jeg synes er synd er at det er mye hunderelatert i Akkurat nå, enten det er treff, treninger, egne eller andres historier osv., som forsvinner der i stedet for å bli fortalt i egen tråd på forumet. Leser man ikke Akkurat nå så er man liksom ikke helt med på sonen.

Jeg tror ikke det er mange treff og treninger som blir organisert i AN, om det i det heltatt er noen?! Kan faktisk ikke huske å ha sett det.

Så man går ikke glipp av mye hunderelatert ved å ikke være i den tråden. Da er det mer som «nå har jeg vært på tur med hunden min», «Fido ligger å snorker…» osv.

Jeg har heller ikke helse til å være så sosial, men jeg orker å være sosial akkurat når det passer meg i den tråden, så da får jeg hvertfall hatt kontakt med omverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...