Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordommer mot hundefolk


charlotte
 Share

Recommended Posts

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan jo bare ta alt med en gang kan vi ikke det? Utstillingsfolk Sære, uføretrygdede kvinnfolk som er bitre på menn fordi de endte opp alene, uten å ha selvinnsikt nok til å innse at man er et mis

Jeg har forskjellige grader av fordommer mot de fleste som er i overkant opptatt av et eller annet innen hund jeg Har vi ikke alle fordommer mot andre? Oppdrettere = stort sett uføre. De kan ikke

Kursplageren: Er kun opptatt av seg og sin egen bikkje - og sin egen stemme, og kan ikke navnet på de andre i gruppa etter ei uke på kurs - og aner ikke hvilke hunder de andre på gruppa har. Benytter

Denne tråden blir bedre og bedre :lol: :lol:

Jeg har ikke så mye fordommer mot eiere av diverse raser kjenner jeg, med mindre de selv har utseendet til å backe opp fordommende.

Gjeterhundfolket har jeg merkelig nok godt inntrykk av, utelukkende fordi jeg pleide å henge på gjerdet under hver gjeterprøve i barndommen og de var så snille med meg.

De satte meg i arbeid og ga meg tips om trening av hund etc. Jeg fikk alltid lov å "passe på" en eller annen gammel bc, med mindre jeg hadde med meg en eller annen nabobikkje da.

Jeg elsket sauer OG hunder så jeg var jo i himmelen og har vel fortrengt eventuelt hard behandling av hund etc..

Hundekjørere derimot har jeg faktisk litt fordommer mot.

De fleste yngre hundekjørere har rett og slett sett for mye på monsen og fått et slags romantisk bilde av å henge bak hunderumper i 20 minus..De fleste gir seg omtrent i det de har klart å bygge opp et spann.

De har en urokkelig tro på lederskap og tror gjerne at det styrker spannet om lederhunden terroriserer de andre bikkjene i hundegården.

De bor stort sett mitt i skogen, bikkjene er møkkete, de er møkkete og alt rundt er møkkete.

Av 25 bikkjer er det maks halvparten som blir trent jevnlig, resten gror fast i hundegården fordi de ikke får solgt de eller fordi de ikke får bestemt seg for om de skal bruke de i spannet eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tilståelse :icon_redface:

Hundesonen folk:

Har en egen klan der kun de de kjenner privat kommer inn. Nå dette taes opp, så skjønner de ikke det, for alle bli jo inkludert i klanen som var på treff i gokk i fjor sommer. Sonen består av denne klanen, og de som er utenfor. De som er utenfor finner seg gjerne andre arenaer, og forlater sonen i stillhet, hvis ikke de ender opp som sonen-lesehester.

Ikke skyt meg, det er jo en fordom :sleep:

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverjakt; det eneste som duger er jaktlabrador, alt annet er døden å komme med på jaktprøve (vi ser bort fra at andre hunder faktisk fungerer på jakt). Her prøver vi også å se ut som om vi lever i 1920, forbildene er de mannlige, britiske jegerne, og da kler vi oss selvfølgelig i støvler til 3000 kr stk, nickers og sixpence. Bikkjene får ikke under noen omstendigheter lov til å pisse, og hannhunder som er markeringskåte rundt løpetisper himles det med store øyne over. Siden fuglejakt går nokså kjapt sammenlignet med mye annet kan man skyte mye og ofte. Noen blir horny av å trykke litt på avtrekkeren, og de som ikke har det så greit hjemme kombinert med å være litt sint (les; lite action) trykker ekstra mye. Vi gir blanke f i om vi ikke spiser alt vi skyter, det viktigste er at vi får vise at jaktlabradoren kan løpe og hente (som vi har ca 100 andre raser som også klarer). Veldig få "ordentlige" menn som driver med retrieverjakt. Alle legger merke til fasadetrollene i de litt for dyre og teite klærne til en vanlig tur i skogen, men ingen sier noe og skryter av hverandre.

Hoho, bra beskrivelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tilståelse :icon_redface:

Hundesonen folk:

Har en egen klan der kun de de kjenner privat kommer inn. Nå dette taes opp, så skjønner de ikke det, for alle bli jo inkludert i klanen som var på treff i gokk i fjor sommer. Sonen består av denne klanen, og de som er utenfor. De som er utenfor finner seg gjerne andre arenaer, og forlater sonen i stillhet, hvis ikke de ender opp som sonen-lesehester.

Ikke skyt meg, det er jo en fordom :sleep:

Dette blir tatt opp med jevne mellomrom, men ingen kan si hvem denne såkalte klanen består av.... :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir tatt opp med jevne mellomrom, men ingen kan si hvem denne såkalte klanen består av.... :lol:

Jeg kan fint si det jeg altså, men jeg har ikke tenkt til å sitte og liste opp navn her, det blir for dumt. :P Og så synes jeg i tillegg at det er mange smågrupperinger utenfor denne klanen. Men sånn er det jo i alle sosiale nettverk? Noen har kjent hverandre lenge, noen klaffer bedre, osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint si det jeg altså, men jeg har ikke tenkt til å sitte og liste opp navn her, det blir for dumt. :P Og så synes jeg i tillegg at det er mange smågrupperinger utenfor denne klanen. Men sånn er det jo i alle sosiale nettverk? Noen har kjent hverandre lenge, noen klaffer bedre, osv.

Men Red Merle presiserer jo at det kun er en fordom jo, i tråden "Fordommer mot hundefolk." :lol:

Kanskje Nemi og Red Merle kjenner hverandre siden Nemi vet hvem Red Merle sikter til. :ustol::fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I retrieververden er det slik:

Flat coat eiere: "jeg er bare med for moro skyld jeg, hihihihihihihihihihihi"

Har man tomsinghund så må man ha humor og gjøre ting for moro skyld, skulle man klare noe på en trening så tar både hund og eier helt av og eier snakker om det helt til neste trening, som man selvsagt igjen "er med på for moro skyld" :P

Oooh... jeg har også fordommer mot jakthundfolket ( selvsagt!)

De liker ikke at andre bruker deres raser til "tull" og selger ikke til folk som ikke jakter, men ignorerer lett det faktum at en stor andel jakthunder bare brukes noen få uker i året.

Elghunder får sin daglige trim ved å løpe frem og tilbake i hundegården og gneldre på alt som beveger seg, frem til ca 3 uker før jakta hvor eier plutselig kommer på at Birk/Bjønn/Varg trenger kondis og begynner på halvveis mislykkede forsøk på å sykle med bikkja.

Fuglehunder får sin ujevne trim alene i skogen i mens eier spiser middag. Treningen tar andre seg av.

Det samme gjelder harabikkjene, men de har perfeksjonert det ved at hundene jakter på en slik måte at jegerne bare trenger å gå 5 meter fra bilen, sette opp godstolen, gjøre klar hagla og - ikke minst - tar frem flaska.

Og de kommer til dyrlegen og de MÅÅÅÅ ha hunden fix ferdig til jakta, koste hva det koste vil, skynde seg sakte har de aldri hørt om, man skynder seg FORT!!! :)

Klikkertrening...nei, jeg tror ikke jeg skal begynne...tips, "NEI" er et veldig bra ord :P

Agilitytreninger/konkurranser: Hunder som piiiper, bjeffer, piiiper og bjeffer :gaah::gaah::gaah: man får lyst til å hyle ut "hold for helv*t* kjeft" :gaah::gaah::gaah:

Folk som skal ha hund for å være tøff, skaffer seg ofte bullehunder, har lite kunnskap, vil ikke nedlate seg til å gå på kurs eller be om hjelp, ender opp med bikkjedyr med variert gemytt...hunden blir som regel avlivet eller omplassert siden den var mannevond fra den var valp og samme hva de gjorde så fikk de den ikke til (husk, de har ikke gått kurs eller spurt om hjelp, de har egentlig ikke gjort noe).

Folk med omplasseringshunder har veldige behov for å fortelle at hunden er omplasseringshund og at den har hatt det sååå fælt der den var før, den var helt døden nær, altså... :icon_redface:

Folk med sååå snille hunder kan bare slippe hundene sine og la de gå bort til alle andre hunder, det de ikke tenker på er at de kan utsette labbetuss for juling dersom den møter den rette. Sier man i fra så får man bare et oppgitt blikk og "min hund er så snill, så det går bra" ingen empati for labbetuss som er på vei inn i en krigssone.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele-mennesker :P Alle som ikke bruker sele på hundene sine er dyremishandlere. Uansett hva du trener så er sele det riktige å bruke, halsbånd er like farlig som sjokolade...

Dyremishandler er du dersom du fôrer med annet enn råfôr, det er ikke noe unntak, selv om hunden ikke tåler det, råfôring passer til ALLE hunder samme hva, det er jo det som er naturlig for dem og du ER en dårlig hundeeier om du fôrer på noe annet!!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir tatt opp med jevne mellomrom, men ingen kan si hvem denne såkalte klanen består av.... :lol:

Hehe, man kan jo bare lese julehistorien f.eks ;) Og slik. Gjerne de samme som går igjen osv. Men som sagt, kun en fordem. Det er nok ikke sånn, selvom det kan virke slik innimellom :)

Jeg kan fint si det jeg altså, men jeg har ikke tenkt til å sitte og liste opp navn her, det blir for dumt. :P Og så synes jeg i tillegg at det er mange smågrupperinger utenfor denne klanen. Men sånn er det jo i alle sosiale nettverk? Noen har kjent hverandre lenge, noen klaffer bedre, osv.

Enig. En liste vil kun henge ut folk og skape dårlige stemning. Normalt for sosiale nettverk at det blir slik, men noen ganger det litt voldsomt på sonen. Men det har blitt litt bedre den siste tiden tror jeg.

Men Red Merle presiserer jo at det kun er en fordom jo, i tråden "Fordommer mot hundefolk." :lol:

Kanskje Nemi og Red Merle kjenner hverandre siden Nemi vet hvem Red Merle sikter til. :ustol::fear:

Jupp, en fordom jeg har pga intrykket jeg over tid har fått.

Nemi og jeg er best bødds :teehe::icon_suspicious:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger-eiere:

Rullings-røykende skranglete damer i 40-årene, liker å kle seg i college gensere med bilder av belgere på.

Dette gjelder forøvrig rottweiler-eiere og, bare at der går det i litt mørkere farger på college-genserne med rasetrykk. Hundene får dra som de vil, for det er bare tøft. Benytter seg gjerne av nav.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, man kan jo bare lese julehistorien f.eks ;) Og slik. Gjerne de samme som går igjen osv. Men som sagt, kun en fordel. Det er nok ikke sånn, selvom det kan virke slik innimellom :)

Enig. En liste vil kun henge ut folk og skape dårlige stemning. Normalt for sosiale nettverk at det blir slik, men noen ganger det litt voldsomt på sonen. Men det har blitt litt bedre den siste tiden tror jeg.

Jupp, en fordom jeg har pga intrykket jeg over tid har fått.

Nemi og jeg er best bødds :teehe::icon_suspicious:

Hihi, har faktisk sett deg på avstand en gang, men tror ikke du visste at jeg var "meg." I Mjøndalen, utenfor Drammen Hundefestival, i fjor eller noe sånt. Kjente deg igjen på hundene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig har jeg fordommer mot de fleste hundeeiere jeg møter, fram til jeg blir litt mer kjent med de. Tenker alltid "sukk, så ignoramus du er, stakkars hund". Men jeg blir som oftest positivt overrasket over at folk kan mer enn hva jeg får generelt inntrykk av - men det kan også ha noe med at de folka som er bra med hundene sine er oppegående folk jeg gidder/blir kjent med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Belger-eiere:

Rullings-røykende skranglete damer i 40-årene, liker å kle seg i college gensere med bilder av belgere på.

Dette gjelder forøvrig rottweiler-eiere og, bare at der går det i litt mørkere farger på college-genserne med rasetrykk. Hundene får dra som de vil, for det er bare tøft. Benytter seg gjerne av nav.

Det er de som har bruksavla belgere det. De som har utstillingsbelgere er overvektige damer, samme alder, dårlig farga grått hår med 5 cm ettervekst. Trimmer hundene med å la dem løpe på jordet. Veldig opptatt av at valpekjøperne må være aktive med hundene sine og gi dem mye trim. Hundene egner seg til konkurranse i alle grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snipp*

Elgjakt

I bilen har vi Cupido, rullings, noen skitne boxere med bremsespor som ligger henslengt og vi kjører selvfølgelig diesel. Skal bli godt å slippe kjerringa som maser. I generelt dårlig form, godt at bikkja løper for en. Generelt litt overvektig og det beste med jakta er å komme seg bort. Håper egentlig vi møter ulv.

*snipp*

Hahahahahaha, fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, har faktisk sett deg på avstand en gang, men tror ikke du visste at jeg var "meg." I Mjøndalen, utenfor Drammen Hundefestival, i fjor eller noe sånt. Kjente deg igjen på hundene. :P

Hehe, stilte Yoshi på valpeshow der, med Jatzy var også med, så det er nok riktig :) Aner ikke hvem du var da hehehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som har bruksavla belgere det. De som har utstillingsbelgere er overvektige damer, samme alder, dårlig farga grått hår med 5 cm ettervekst. Trimmer hundene med å la dem løpe på jordet. Veldig opptatt av at valpekjøperne må være aktive med hundene sine og gi dem mye trim. Hundene egner seg til konkurranse i alle grener.

Ah det er sånn det er ja! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger-eiere:

Rullings-røykende skranglete damer i 40-årene, liker å kle seg i college gensere med bilder av belgere på.

Dette gjelder forøvrig rottweiler-eiere og, bare at der går det i litt mørkere farger på college-genserne med rasetrykk. Hundene får dra som de vil, for det er bare tøft. Benytter seg gjerne av nav.

:lol: Da har jeg noe å glede meg til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, man kan jo bare lese julehistorien f.eks ;) Og slik. Gjerne de samme som går igjen osv. Men som sagt, kun en fordem. Det er nok ikke sånn, selvom det kan virke slik innimellom :)

Enig. En liste vil kun henge ut folk og skape dårlige stemning. Normalt for sosiale nettverk at det blir slik, men noen ganger det litt voldsomt på sonen. Men det har blitt litt bedre den siste tiden tror jeg.

Jupp, en fordom jeg har pga intrykket jeg over tid har fått.

Nemi og jeg er best bødds :teehe::icon_suspicious:

Jeg tror, helt ærlig, det handler mye om hvor mye man selv engasjerer seg. Jeg har "off" perioder, som jeg er i nå hvor jeg stort sett bare leser, og jeg har "on" perioder hvor jeg er mye mer aktiv. Jeg merker stor forskjell på hvor "inkludert" jeg blir, i hvertfall.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, helt ærlig, det handler mye om hvor mye man selv engasjerer seg. Jeg har "off" perioder, som jeg er i nå hvor jeg stort sett bare leser, og jeg har "on" perioder hvor jeg er mye mer aktiv. Jeg merker stor forskjell på hvor "inkludert" jeg blir, i hvertfall.

Hmmmm, nope, jeg har ikke blitt noe mer eller mindre inkludert i julehistorier eller julekalendre om jeg har vært aktiv eller uaktiv (: Så der er nok noe annet bak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingsfolk:

Har store motforestillinger vedrørende å lære hunden sitt, i frykt for at den blir ute av stand til å trave i ringen, og heller vil gjennomføre et helt lp-program, noe som ville vært megaflaut. Synes oppriktig de ser stilige ut i draktene sine.

Bernerfolk:

Mener at rasen er fritatt for båndtvangen, for bernere er jo så snille og rolige, og gjør aldri noe galt. Særdeles dårlig smak i web-design med tilhørende berner-gifer og glitretekster, gjerne åttitalls-schlagere i .midi-format, selvsagt med autoplay (eller, det gjelder forsåvidt de fleste oppdrettere). Alle holder automatisk vaffelen sin over hodet.

Staffefolk:

Hæ? Samkjønnsaggresjon? Aldri hørt om.

Mannen i gata med BC:

Hvorfor gjeter hunden min???

Folk med omplasseringshund:

Den hadde en røff start på livet, den var nok mishandlet, brukt til å smugle narkotika, den ble tvangsforet kokain i en liten plastpose og smuglet over grensa faktisk, kanskje også voldtatt, ja faktisk ganske sikkert var den også tvunget til å prostituere seg på et dyrebordell. Stakkars liten...

Råforere:

Det er umulig å ikke få med seg at vedkommende råforer - det bringes opp i enhver usannsynlige sammenheng. Spøy bikkja di etter å ha spist uteliggerbæsj? Tørrfor gir hunden kreft og den spiser bæsj i et forsøk på å kompensere med næringsstoffer den ikke får i "kjeksen/kulene/kaninforet/osv". Har bikkja våteksem? Tørrfor fører til en helt feil bakterieflora og du dreper sakte hunden din. Trekker bikkja di i bånd? Det er tørrforet sin feil. Aggressiv? Tørrfor. Nemlig.

Alufoliehatten godt påtredd. Ofte vaksinerer de heller ikke bikkjene sine, eller ungene, eller seg selv, for vaksiner er en sammensvergelse for å gjøre deg sykere så lege/veterinær tjener mer på deg. Veterinærer er dessuten kun ute etter å pushe tørrfor. Sverger til homeopati, dyretolk, synske, osv. Høyst skeptisk til gift som kommersielle flåttmidler, tørrfor, kjemikalier med skumle navn (kan du ikke uttale det er det farlig!), kjemikalier sånn generelt.

De som trener hund med en spesifikk filosofi:
-Nyfrelste, naive, overlegne og tror de vet alt. Aggresjon kan løses med kjærlighet og er du uenig så forfekter du strup, spark, og kadaverdisiplin. Og en kan se i øynene på hunden at den er trist, nemlig.

-Hundemishandlere ~av den gamle skolen~ som tror de vet alt, og herregud for noen aspeløv disse andre er som hiver pølser etter bikkjer som biter, avliver over en lav sko, og ikke tør å ta i bikkjene/fortelle hvor skapet skal så/si tydelig ifra.

De som blander treningsfilosofier:

De kan ikke skjønne hvorfor begge ovennevnte nekter å bruke hele verktøykassa, ærlig talt, har de ikke hørt om balanse osv, og å tilpasse seg den hunden man har? Tror de vet alt, ser på seg selv som en slags opplyst guddom, de eneste som virkelig forstår hund.

Freestyle:
Enten 14-åringer eller 40-åringer som oppfører seg som om de er 14. Harry folk som ikke får dekket sitt oppmerksomhetsbehov ellers i hverdagen, og dermed ikke kan bedrive hundesporter hvor hunden er i fokus.

Disclaimer: jeg er bernerfolk, råforer, klikkertante osv :P

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...