Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordommer mot hundefolk


charlotte
 Share

Recommended Posts

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan jo bare ta alt med en gang kan vi ikke det? Utstillingsfolk Sære, uføretrygdede kvinnfolk som er bitre på menn fordi de endte opp alene, uten å ha selvinnsikt nok til å innse at man er et mis

Jeg har forskjellige grader av fordommer mot de fleste som er i overkant opptatt av et eller annet innen hund jeg Har vi ikke alle fordommer mot andre? Oppdrettere = stort sett uføre. De kan ikke

Kursplageren: Er kun opptatt av seg og sin egen bikkje - og sin egen stemme, og kan ikke navnet på de andre i gruppa etter ei uke på kurs - og aner ikke hvilke hunder de andre på gruppa har. Benytter

Nååååå forstår jeg hvorfor jeg ikke er helt normalt skrudd sammen. Jeg er jo aktiv i utstilling, lp, bruksmiljøet og har en gruppe 1 hund. OG intressert i retriverjakt. Er ikke rart jeg er litt Skitzo til tider :lol: :lol: :frantics::punk::lama:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundekjørere daaa??

Oh, røffe mannfolk som ikke barberer seg eller bader på 2 uker for å ha litt "beskyttelse" før lengre turer. Liker naturlig kroppslukt og snur trusen minst 4 ganger på tur, samme med sokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på den humoristiske siden (ikke ta deg nær av dette :D):

Retrievereieren: Glad og fornøyd med sitt helt ordinære A4-liv, har selvironi og eier ikke komplekser selvom man skulle ha noen kilo for mye. Aktivisering av hunden foregår helst som lek sammen med barna i hagen eller som ballkasting i parken.

Polarhundeieren: Ses aldri i noe annet enn fleecejakka eller oversized t-shirts, pynt eier man ikke, man pynter seg med hundehår. Takker gledelig nei til sosiale hengivenheter, for helgene ønsker de å tilbringe på fjellet og ferier på hytta med hundene.

Dalmatinereieren: Kunstnerisk og kreativ med masse energi, og er like opptatt av fargerikt tilbehør og stash til hunden som man er til seg selv. Liker å vise seg frem, og er den personen man liker å omgås - i små doser.

Chihuahuaeieren: Er veldig glad i alle slags levende vesener, men er samtidig ikke den personen som har den største interessen for å sette seg så veldig inn i kunnskap om dyr. Er en person som er sosial og har mange venner, blåøyd, men som alle allikevel finner sjarmerende på sin måte.

Collieeieren: Er om å gjøre å vise alle at man er den beste forelderen som finnes. Skryter på blogg, insta, face, liker å ta masse bilder av hverdagslige hendelser. Sett bort fra hobbyer som husarbeid og baking er hundeutstilling den store greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, har en del fordommer. Ofte så er det kombinasjonen av eier+hund som gjelder da.

Foreksempel 20-år gamle jenter som hvertfall ikke vil være Paris Hilton og kjøpe Chi (men som egentlig innerst inne egentlig synes de er supersøte og har kjempelyst til å gå med en på armen ) som overkompanserer og kjøper staff (den første de finner på finn). Tenker ikke på at det kan bli vanskelig å holde igjen en utagerende og samkjønnsaggresiv staff i høye heler.

Utstillingsfolk skylder ALLTID på dommeren. Ofte overhørt "Har han (dommeren) overhodet LEST rasestandarden eller?". Med mindre hunden deres vinner, da er det selvsagt en ypperlig dommer.

Selverklærte "klikkertrenere" som har lært hundetrening gjennom canis 7dagers-klikkertrenings epostkurs og derfor er ferdig utlærte. Uttaler seg ofte svært bastant om andre folks hunder og treningsfilosofier. Dersom hunden ikke responderer på "metodene" deres er den dårlig mentalt og/eller fryktaggresiv. Men det er selvsagt ikke nødvendig å gå kurs eller lære av erfarne instuktører for "de kjenner ikke hunden min slik jeg gjør det".

EDIT: Dessuten er de fleste utstillingsfolk hellig overbevist om at hunden ELSKER å vise seg fram i ringen. Så egentlig er det de som gjør hunden en tjeneste.

Denne var ekstra bra!

Oppdaterte tilleggsfordommer om fuglehundfolk på vestkanten: bikkjene får ikke lov til å lufte seg sjøl lenger, det ble vel litt mye styr å stadig måtte hente dem hos Viking/ Falck. Nå blir de sendt ut på båndtur med en stakkars au pair på slep i stedet.

... eller så kjører eier ut til Fornebu og lar bikkja løpe etter bilen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på den humoristiske siden (ikke ta deg nær av dette :D):

Retrievereieren: Glad og fornøyd med sitt helt ordinære A4-liv, har selvironi og eier ikke komplekser selvom man skulle ha noen kilo for mye. Aktivisering av hunden foregår helst som lek sammen med barna i hagen eller som ballkasting i parken.

Polarhundeieren: Ses aldri i noe annet enn fleecejakka eller oversized t-shirts, pynt eier man ikke, man pynter seg med hundehår. Takker gledelig nei til sosiale hengivenheter, for helgene ønsker de å tilbringe på fjellet og ferier på hytta med hundene.

Dalmatinereieren: Kunstnerisk og kreativ med masse energi, og er like opptatt av fargerikt tilbehør og stash til hunden som man er til seg selv. Liker å vise seg frem, og er den personen man liker å omgås - i små doser.

Chihuahuaeieren: Er veldig glad i alle slags levende vesener, men er samtidig ikke den personen som har den største interessen for å sette seg så veldig inn i kunnskap om dyr. Er en person som er sosial og har mange venner, blåøyd, men som alle allikevel finner sjarmerende på sin måte.

Collieeieren: Er om å gjøre å vise alle at man er den beste forelderen som finnes. Skryter på blogg, insta, face, liker å ta masse bilder av hverdagslige hendelser. Sett bort fra hobbyer som husarbeid og baking er hundeutstilling den store greia.

HAHA! Føler meg truffet... hundehår er da fint??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket at etter 7 sider, så er det ingen som har fordommer mot gjeterfolket. Wow!

Er det så rart da? Alle vet jo at gjeterfolket i hovedsak er sauebønder, og sauebønder er gærne. Og gærne sauebønder tør vi ikke kødde med :fear::sleep:

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lp: makan til pedanter! De terper i evigheter på piitesmå millimeter detaljer omatt og omatt og omatt igjen.

Bc er den foretrukne rasen siden det er den eneste rasen som er dum nok til å gidde...

LOL :teehe:

Rallylp : de som ikke får til Lp og /eller mangler den siste biten ocd.

Dobbelt-LOL smileyslaughing_lol_dielaughing_100-101.

bruks : føler seg litt kulere enn de andre ( men ikke like kule som Ipo-folket selvsagt) , de tilbringer gjerne en hel dag i skogen for å trene hunden sin i 15 min..resten av dagen sitter bikkja i bilburet, men bruksfolket føler allikevel de er de eneste som virkelig bruker bikkja si skikkelig.

Malinois er den foretrukne rasen fordi alt - absolutt alt - handler om drifter.

Herlig altså crying.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingsfantastene

Oh Lord! Dette kunne man laget en egen komedie om. Den klassiske stereotypiske utstilleren er en enslig, overvektig kvinne eller en homofil mann som oppriktig lever i en fantasi om at rosetter og høye premieringen veier like høyt som en doktorgrad (se bort fra humaniora, den kan man jo "kjøpe" på kveldstid). Et typisk utstillingshjem er fullt av bilder fra utstillinger med dommeren poserende passelig lei ved siden av. Får hunden CK kjøper man selvfølgelig en CK-rosett, og denne er jo så vakker at den absolutt skal opp på veggen. Interiørsmaken er det ingenting å si på.. Alle baksnakker absolutt alle, og har hunden litt for stående ører er det helt hårreisende om den skulle gå til topps, da er i beste fall dommeren korrupt. Ellers prøver kvinnene å se ut som spøkelser fra 1920, og de gærneste av dem prakker dette på sine barn i håp om å frembringe en superhandler som kan maskere alle feil en hund har - for en bragd. Vi gir f i hvilke feil det er, bare det er nok pels til å skjule det og klippen er bra nok - er premieringen topp skal hunden gå avl (vi avler på flest mulig, men ikke si det høyt). Bikkjene ligger i buret hele dagen mens kjerringene oppdaterer seg om siste nytt om konkurrentene og hvem som har ligget med hvem, beste sosialisering en hund kan få. Ja, og så løper de 30 sek. Eierne legger seg på 2 og 4, og manipulerer hunden så godt de kan. De smarte som lar en liten hund fristilles er selvfølgelig idiotene, og har du ikke et perlebånd til det nappede/oppblåste/pudderifiserte/oppklipte dyret ditt er du iallefall AMATØR. Hundeavl er ekstremt og det er så mye hodeløs avl, men JEG driver iallefall ikke med sånt. (Ikke nevn at jeg brukte en champion fra Norge og Sverige, men det er jo ikke sånn matadoravl det vel?)

Hvis du er en enslig kvinne bitt av utstillingsbasillen; gratulerer, du kommer til å forbli enslig. Gift/samboende kvinne med mann som er like hektet som deg selv? Jeg ville sjekket om han var på vei ut av skapet snarlig (for eksempel dette livet).

Jakthundmiljøet

Alle jaktmiljøer; jakter du har du penger. Enten så kommer konen i Tesla, pappa i BMW X5 eller i familiens nyinnkjøpte campingvogn bobil. Bilen er, sammen med hunden som kan jakte, familien stolthet. Ikke uhørt å kjøpe ferdigtrente hunder til en grei sum, og den dagen hunden ikke kan bli med på jakt er den ferdig.

Retrieverjakt; det eneste som duger er jaktlabrador, alt annet er døden å komme med på jaktprøve (vi ser bort fra at andre hunder faktisk fungerer på jakt). Her prøver vi også å se ut som om vi lever i 1920, forbildene er de mannlige, britiske jegerne, og da kler vi oss selvfølgelig i støvler til 3000 kr stk, nickers og sixpence. Bikkjene får ikke under noen omstendigheter lov til å pisse, og hannhunder som er markeringskåte rundt løpetisper himles det med store øyne over. Siden fuglejakt går nokså kjapt sammenlignet med mye annet kan man skyte mye og ofte. Noen blir horny av å trykke litt på avtrekkeren, og de som ikke har det så greit hjemme kombinert med å være litt sint (les; lite action) trykker ekstra mye. Vi gir blanke f i om vi ikke spiser alt vi skyter, det viktigste er at vi får vise at jaktlabradoren kan løpe og hente (som vi har ca 100 andre raser som også klarer). Veldig få "ordentlige" menn som driver med retrieverjakt. Alle legger merke til fasadetrollene i de litt for dyre og teite klærne til en vanlig tur i skogen, men ingen sier noe og skryter av hverandre.

Fuglehundjakt; penger, penger, penger. Bor i Åååååsen eller Trøndelag og har engelsk setter eller irsk setter. Eldre, overvektig mann som røyker, bikkja går på tur 40 min om dagen (til sammen), og da ved at eier har på seg et magebelte. Jo større mannen er jo flere bikkjer har man. Kleskode; grønn og XO på lomma. Cigar direkte fra Cuba nytes etter på kveldstid.

Elgjakt

I bilen har vi Cupido, rullings, noen skitne boxere med bremsespor som ligger henslengt og vi kjører selvfølgelig diesel. Skal bli godt å slippe kjerringa som maser. I generelt dårlig form, godt at bikkja løper for en. Generelt litt overvektig og det beste med jakta er å komme seg bort. Håper egentlig vi møter ulv.

LP

Vi tror vi er de beste dyreeierne i verden, mentaltrening fra 3 ukers alder er bare SÅ bra, så dere den ruta til valpen min på 9 måneder? Terping på helt intetsigende detaljer og ting, og her kjører vi også selvfølgelig uniform stil; treningsvest er obligatorisk, og jo styggere den er jo mer populær er den. Kast gjerne på litt rosa eller turkis og vi later som om vi er med i Star Trek samtidig. Mange som trenger å skinne gjennom bikkja, det er jo komplett umulig å gjøre det på egen hånd.

AG

Hei, jeg heter Petra og jeg er 16 år gammel. Jeg ELSKER agility, og jeg venter nå på hund nummer to, det er en miniature american shepherd - og nå skal jeg konkurrere i liten klasse :heart::heart::heart: Vi er dødsseriøse for absolutt ingenting! Og når jeg blir stor så skal jeg gå på UMB i Ås og lære mer om hund :heart::heart::heart::heart:

BRUKS

Kongen over alle konger. Du er IKKE hundeeier før du er med i NRH, terapihund, trent opp hunder til noe såkalt fornuftig, og du aner iallefall IKKE hva DU snakker om. Bruker gjerne 2-3 dager i uken på å trene, mest fordi livet ellers er så tomt, og fordi en vakker dag kommer vi til å SKINNE og selvfølgelig redde verden. Kanskje kommer vi i VG og på NRK også? Lar ikke hunden sove i sengen, og spiser ikke mat uten å ha vasket hendene først (når man har tatt i bikkjedyret). Og den skal ikke under noen omstendigheter opp i sofaen, hunder er ikke her for å nytes, de er her for å BRUKES.

IPO; i en egen klasse. Her er de beste av de beste, at det er ekstremt i alle veier går ikke inn i noe som helst som ligner isopor (ja, topplokkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...