Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordommer mot hundefolk


charlotte
 Share

Recommended Posts

Hundefolk generelt:

Rare. Bare rare.

Utstillingsfolk:

Kvinner i 50-åra med hunder som er mye penere enn dem selv. Jo mindre hund, jo større dame. Poster ørtogfjørti bilder av hunder med slufser i fjonge farger på facebook, før de avslutter statusen med "noe rødt i glasset". Hundene vaskes, børstes og friseres til det ugjenkjennelige, og det er blodig alvor hva kritikken fra dommeren blir. Mannfolka er enten med kona eller homofile.

Agilityfolk:

Folk med veldig,veldig mye energi. Stort sett går det i bc, sheltie, jrt eller kelpie. Alt annet blir for tungt og daft. Eier minst en campingstol og termokopp, og alle har likedan hundetrenerjakke og/eller -vest.

Bruksfolk:

De som synes agility blir litt dillete.

Folk med rottweiler, staff ol.:

Kriminelle eller lovlydige folk som ser til forveksling lik kriminelle ut. Har ikke mye kontroll på bikkja, men klarer å holde igjen pga. strupehalsbåndet. Har bikkja fordi den ser tøff ut.

Folk med pomeranian, chi hua hua, toy puddel eller papillon:

Jålete berter med høye hæler som leser fotballfrue.

----

Oh, lord. Jeg er full av fordommer.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan jo bare ta alt med en gang kan vi ikke det? Utstillingsfolk Sære, uføretrygdede kvinnfolk som er bitre på menn fordi de endte opp alene, uten å ha selvinnsikt nok til å innse at man er et mis

Jeg har forskjellige grader av fordommer mot de fleste som er i overkant opptatt av et eller annet innen hund jeg Har vi ikke alle fordommer mot andre? Oppdrettere = stort sett uføre. De kan ikke

Kursplageren: Er kun opptatt av seg og sin egen bikkje - og sin egen stemme, og kan ikke navnet på de andre i gruppa etter ei uke på kurs - og aner ikke hvilke hunder de andre på gruppa har. Benytter

Oooh... jeg har også fordommer mot jakthundfolket ( selvsagt!)

De liker ikke at andre bruker deres raser til "tull" og selger ikke til folk som ikke jakter, men ignorerer lett det faktum at en stor andel jakthunder bare brukes noen få uker i året.

Elghunder får sin daglige trim ved å løpe frem og tilbake i hundegården og gneldre på alt som beveger seg, frem til ca 3 uker før jakta hvor eier plutselig kommer på at Birk/Bjønn/Varg trenger kondis og begynner på halvveis mislykkede forsøk på å sykle med bikkja.

Fuglehunder får sin ujevne trim alene i skogen i mens eier spiser middag. Treningen tar andre seg av.

Det samme gjelder harabikkjene, men de har perfeksjonert det ved at hundene jakter på en slik måte at jegerne bare trenger å gå 5 meter fra bilen, sette opp godstolen, gjøre klar hagla og - ikke minst - tar frem flaska.

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh... jeg har også fordommer mot jakthundfolket ( selvsagt!)

De liker ikke at andre bruker deres raser til "tull" og selger ikke til folk som ikke jakter, men ignorerer lett det faktum at en stor andel jakthunder bare brukes noen få uker i året.

Elghunder får sin daglige trim ved å løpe frem og tilbake i hundegården og gneldre på alt som beveger seg, frem til ca 3 uker før jakta hvor eier plutselig kommer på at Birk/Bjønn/Varg trenger kondis og begynner på halvveis mislykkede forsøk på å sykle med bikkja.

Det der er spot on for de aller fleste elgjegerne her!

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harajegere kjører så langt de kommer før de deretter slepper bikkja og setter seg ned i en komfortabel campingstol og påstår at det er losen som er viktig, det gjør ingenting om de ikke får noen hare den dagen, eller den sessongen. Hater elgjegere og synes elghunder er skikkelige drittbikkjer med aggresivt gemytt.

Elgjegere hater harejegere, latmannsjakt. De går tross alt litt før dem setter seg ned og fyrer bål og drikker kaffe. Trene en elghund? Det ligger latent i dem så det er bare å sleppe dem i skogen så får de ferten av elg og gjør et eller annet som ligner på losing. Det er ALLTID bikkja sin feil hvis dem ikke får elg.

Fuglejegere er litt finere på det, de har alltid stor firhjulstrekker, hytte på Nordseter og fancy jaktklær.

Utstilingsfolk er en egen rase, spesielt gruppe 9 folk. De aller fleste er uføre (og oppdrettere) bilen er full av bur og det er ikke uvanlig at det sitter 10 stk miniatyrhunder inni der. Lar hunden pisse på alt, både innendørs og utendørs på telt og stoler til folk. De er også fryktelig dårlige på å plukke opp dritten etter bikkjene. Og selvfølgelig trenger dommeren briller når hunden dems ikke gjør det bra! Av og til spør de også dommeren om de vil låne dems.

Staffeeiere har gjenomsnittelig lavere iq enn resten av hundeeier populasjonen. Hundehviskeren er dems forbilde og ingen Staff kan være hjemme aleine uten å være i bur, da ødelegger de og tygger opp alt. Et kverulerende folkeslag som er litt "primitive".

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agilityfolk: tilnærmet døve, siden de holder ut rundt en agilityring med X-antall gneldrete sheltier. Hundene får gjøre hva de vil, så lenge de går banen som de skal.

Jakthundfolk: jakthunder skal kun kjøpes hvis man jakter, og utenom de tre ukene de jakter, så står de i hundegården og gneldrer. Hundene får aldri være inne i huset. Hundene lukter død og pine, og man må vaske hendene med sprit om man skulle være så uheldig å ta på hunden.

Fuglehundfolk: å gå tur er overvurdert, bare slipp hunden ut og la den lufte seg på egenhånd, den kommer nok hjem en gang i morgen eller noe. Statussymbol med fuglehund på Vestkanten, på lik linje med Birken.

IPO-folk: må ha malle, spiller ingen rolle hvordan den er mentalt så lenge den biter som en krokodille. Folk med andre raser kan gå og legge seg. IPO eller mondio er det eneste som teller, bruks og lydighet er for pyser.

LP-folk: BC er det eneste som gjelder, alle andre raser er for dårlige og selv om man sliter livet av seg med gjeting av alt som beveger seg så er det det eneste som duger, og man skal aldri ha en annen rase. Har man en hund man ikke lykkes med, så skal man ha BC neste gang, for da blir alt enkelt.

Utstillingsfolk: mer opptatt av sløyfer enn av hundens velferd. Hunder har ikke noe behov for å løpe fritt i skauen så lenge de vinner rosetter, og hvis de ikke vinner rosetter så må de likevel skjermes fra omverdenen slik at pelsen ikke blir ødelagt. Viktig med stygge drakter fra H&M, gjerne med litt for kort eller gjennomsiktig skjørt, slik at man ikke kan bevege seg normalt. Farger pelsen på hunden og forteller seg selv at det er helt normalt. Lar bikkjene pisse og drite over alt, inkludert på andres ting.

Bruksfolk: er man ikke i skauen, så driver man ikke med ordentlig hundesport. Tilbringer mye tid i skogen, men ikke nødvendigvis så mye tid på å trene hund.

Rally-LP-folk: synes det er vanskelig å motivere hunden til å gå lydighet og synes det er for traurig med LP-øvelser. Fantastisk med en sport der man kan gå og småprate og dille med hunden under hele konkurransen.

Klikkerfolk: klikkertrening er hundeverdenenes holy grail, og de som ikke får det til har enten ikke skjønt det, eller så vil de ikke skjønne det. Har ofte hunder med problemer som de bruker årevis på å prøve å rehabilitere. Trener og trener, men kommer aldri til start i konkurranse. Det er ALDRI hundens feil og hunder er aldri ulydige, de bare kan ikke.

Traddisfolk: hvis man ikke lykkes, så er det bare å banke det inn i hunden. Gjør ikke hunden øvelsen riktig prøver den å klatre på rangstigen, og det er bare å si klart i fra før den tar over hele huset. Lykkes man ikke på konkurranse er det ALDRI førerens feil. Innlæring foregår med rykk og napp, og belønningen er en klapp på hodet hvis ikke treningen gikk ad undas.

Hmmm, har jeg glemt noe da? :icon_redface:

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte tilleggsfordommer om fuglehundfolk på vestkanten: bikkjene får ikke lov til å lufte seg sjøl lenger, det ble vel litt mye styr å stadig måtte hente dem hos Viking/ Falck. Nå blir de sendt ut på båndtur med en stakkars au pair på slep i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I retrieververden er det slik:

Flat coat eiere: "jeg er bare med for moro skyld jeg, hihihihihihihihihihihi"

Det er jo meg jo :lol:

LP folk: Kan alt og alt er fryktelig seriøst. Man er ikke med bare for moro skyld liksom (ja, jeg er Flat eier :P) BC er den eneste rasen som finnes og alle andre raser er bare tull. Også er jeg overbevist om at hunder høyt oppe i klassene aldri har sett en skog før. Bare sett treningshaller og baner de :ahappy:

Utstilling: Joggedresser, fett hår, hes røykestemme og hunder som aldri har lært å gå på do ute

Bruks: Enda flere hese røykestemmer og her er man tøff altså. Smiler så vidt om hunden har gjort noe bra :P

Agility: Folk som er like stressa som hundene sine og kjøper seg hauger med sheltier fordi hundene som regel må pensjoneres tidlig

Klikkertrenere: All annen hundetrening er dyremisshandling. Alltid en teori som kan støtte opp det man sier og har alltid en klikker i nærheten

Mer kommer.. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som var spot on, har nok selv veldig mange av disse fordommene :P

Treffer jeg en litt alternativ person, som enten er av gotisk/metal-slaget, eller superalternativ aura-åndelig-spirutell hippie, og de sier de vil ha en siberian husky, tenker jeg med EN gang, at de bare vil ha en hund som matcher stilen dems, en ulv. Som de kan se mystiske og kule ut med. Helst bare bruke den til fotoshooter med alvorlige og mystiske tema. Spesielt hvis de sier de vil ha en med blå øyne. Og da får jeg lyst til å skrike ut at det er hunder for ihuga friluftsfolk som er myyyye ute og ikke vil ha seg en for å matche imaget sitt.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot de som trener agility, som reiser på trening i en hall for å sette hunden i et tøybur og selv sitte i campingstol mens alle hundene sier "wæww wæww wæww piiiip pip piiiip ouuuuuuuuuuuuuuuuuuuw wæww wæww", feile på halvparten av banen og reise hjem igjen LIKE blide, både hund og eier.

HEI, utenom at hunden min ikke lager lyd på ag-trening er jo dette meg :lol:

Føler meg litt truffet av den jeg ogsp hvis vi ser bort i fra bjeffing :PIngen trenger å vite hva han gjør når han synes tiden i buret blir for lang da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jakthundfolk, ja. De glemte jeg.

De gjør ikke så mye med hundene sine utenom jakta. Enten står de i hundegård eller så er de i bur i en hundestall. Noen heldige settere og vorstere får være med og sykle, men det er fordi eier (bedriftsleder) trener til birken når han ikke jakter. Er gjerne "tradisjonelle" i treninga, og er litt i overkant harde siden hundene skal vite hvem som er sjefen. Synes det er tull med hundesport.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bull terrier-eiere: Minst én tatovering og gjerne en litt frika stil. Outsidere eller kreative sjeler som på død og liv vil skille seg ut.

(Så føler ikke akkurat som jeg glir inn med min "grå mus" stil og uten tatovering :lol: )

Gordonsetter-eiere: Litt småblonde og snobbete, akkurat som hunden. Jakter sjelden, men later som dem er supersporty og kler seg i jaktklær.

Fuglehund-eiere generelt: Føler dem må banke vettet inn i bikkja si.

Schäfer-eiere: Damer som veier mindre enn hunden og bare såvidt klarer å kontrollere den. Ser ned på dem med andre raser, schäfer er den eneste rasen som duger.

Såklart er alt bare tull! Nesten... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leeeeer!

De som eier såkalte "urhunder" og andre primitive raser: Drittbikkje-adferd som hos andre raser ville gitt adferdsterapauter grå hår og i mange tilfeller endt med avliving eller omplassering fordi eieren bare ikke makter mer unnskyldes med instinkter, opphav og at "de skal være sånn - det er tross alt en uuuuuuurhund". :P

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har jeg de siste årene begynt å få fordommer mot endel rasehundeiere:

Deres rase er helt enestående. Hvis noen vurderer å skaffe seg en, så må det roses opp i skyene om hvor snill, lettlært, vennlig, herlig og glad i barn denne rasen er. Forsøker noen å nyansere bildet og peke på negative/utfordrende sider ved rasen, så blir det enten avfeid som "unntak, ikke rasetypisk" eller "kan lett trenes bort."

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har jeg de siste årene begynt å få fordommer mot endel rasehundeiere:

Deres rase er helt enestående. Hvis noen vurderer å skaffe seg en, så må det roses opp i skyene om hvor snill, lettlært, vennlig, herlig og glad i barn denne rasen er. Forsøker noen å nyansere bildet og peke på negative/utfordrende sider ved rasen, så blir det enten avfeid som "unntak, ikke rasetypisk" eller "kan lett trenes bort."

Haha, satt akkurat å skulle skrive om raseentusiaster :P

I tillegg til det du skriver, så er det ikke måte på hvor intelligent, fantastisk, smart, verdensstjerne allerede som valp etc hunder av den utvalgte rasen er. Hos enkelte på min rase hevdes det at hunden forstår lange kompliserte setninger :teehe:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har jeg de siste årene begynt å få fordommer mot endel rasehundeiere:

Deres rase er helt enestående. Hvis noen vurderer å skaffe seg en, så må det roses opp i skyene om hvor snill, lettlært, vennlig, herlig og glad i barn denne rasen er. Forsøker noen å nyansere bildet og peke på negative/utfordrende sider ved rasen, så blir det enten avfeid som "unntak, ikke rasetypisk" eller "kan lett trenes bort."

Ikke alle raser, er nok litt forskjell på hvilken gruppe du ser på! Du har de rasene som krever supereiere, som hvermannsen ikke kan drømme om å eie. Raseentusiastene er stolte over hvor vanskelige og strie hundene er. Kreves en hundetrener av ekspertklasse for å håndtere slike drifter som bor i disse villdyrene nemlig.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle raser, er nok litt forskjell på hvilken gruppe du ser på! Du har de rasene som krever supereiere, som hvermannsen ikke kan drømme om å eie. Raseentusiastene er stolte over hvor vanskelige og strie hundene er. Kreves en hundetrener av ekspertklasse for å håndtere slike drifter som bor i disse villdyrene nemlig.

Ja, ikke minst! Finnes ingen rase som er så spesiell som akkurat den rasen :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha artig :P

Harhund menn: Eldre småfeite gubber, som slepper bikkja i skauen mens dem sitter å tar en røyk. Hjemme bor bikkja i hundegård, eller står i bånd inne. Selvsagt er alle harehunder fantastiske familiehunder, selvom de ikke er en del av familien.

Aussie folk:

Show aussiefolka mener at alt som er bruks er stygge og stressa. Bruksfolka mener alt som er show er hårete og dumme.

Utstilingsfolk:

Alt som ikke får cert er stygt. De synes det er aaalt for lett å bli champion, selvom samtlige av deres hunder er champions uansett åssen dem ser ut. Konkuransse er farlig, og mangfold i en rase, det er grusomme greier.

Oppdrettere: Stort sett uføretrygda folk med x-antall hunder. Dem klager på dårlig økonomi, men har masse penger til å få opp x-antall valpekull og å drive oppdrett. Dem sier selv dem ikke avler for penger, selvom om den innerst inne synes det er digg med noen tusen lapper til overs.

Folk med ''urhunder'' :

Eier drittbikkjer uten oppdragelse. Urhunder må vite :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ikke alle raser, er nok litt forskjell på hvilken gruppe du ser på! Du har de rasene som krever supereiere, som hvermannsen ikke kan drømme om å eie. Raseentusiastene er stolte over hvor vanskelige og strie hundene er. Kreves en hundetrener av ekspertklasse for å håndtere slike drifter som bor i disse villdyrene nemlig.

Som er en litt dårlig skjult måte å fremheve hvor fantastiske hundemennesker de selv er som kan håndtere dette monsteret av en krevende hund som trenger ekstrem kunnskap om hundetrening, minst 3 timers tur om dagen og masse, masse mental trening for å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg sliter ganske hardt med småhundeiere som kjøper kostymer a'la rosa ballkjole med tyll og kler på dyret for morro skyld, og går rundt med Chihuahua'en sin i veska.

Har også store vansker med typer som han jeg traff hos dyrlegen, en ung kjekkas med tykk lenke rundt halsen, som sto bredbeint ved disken, og ventet på "kamphunden" sin. Det var meget viktig å fortelle meg at den kom til å veie 75 kg når den ble voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingseiere: Rasehunder er bare svindel og er alltid syke med dårlig gemytt! Blander man to raser vil avkommet alltid bli bedre enn hvis man tar to av lik rase. Raseeiere er fulle av fordommer og ser ned på de med blanding.

Eiere av Papirløse "rasehunder": Stamtavle er for snobber og de trenger ikke et papir hengende på veggen for å vite at den er renraset! Kan godt gi samme eller høyere pris for hunden.

Spanske/bulgarske gatehunder: Alltid syke, nervøse, dårlig gemytt. Tar med alt av sykdommer inn i landet så vi får ville tilstander her hjemme. Hadde ofte hatt det bedre som død. Hvorfor tar de ikke en hund fra FOD?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Eiere av store gruppe 1 hunder (schæfer, belger, hg, etc)

Kvinner som banner i kjerka, foretrekker biffen blodig og ser på høye hæler som "noe forbanna tull". Fiser gjerne ved middagsbordet og drikker øl til lunsj på tirsdager. Suspekt forhold til de som ser kriminelle ut.

Herregud, jeg holder på å dævve av latter :lol: :lol: :lol: Fjerner du siste setninga, har du så og si meg (dog hater jeg smaken av øl) :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...