Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase er det der?


Garp
 Share

Recommended Posts

  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Somregel så spør folk om raser eller blandinger og "er det sånn mynde?" Men beste var da jeg og ei venninne ble stoppet av et eldre par som bare måtte vite hvaslags rase blandingen hennes var. Lup

Whippeten: Penny blir som oftest spurt om hun er mynde, men for noen dager siden ble altså denne hunden: Tatt for å være en sånn en... Til Pennys forsvar så hadde hun på seg genseren som er

Aussie, nuffe og st. bernhard har jeg også fått beskjed om at jeg har - og det er så godt å vite at om jeg skulle få akutt demens på tur, så er det alltid noen som kan fortelle meg hva slags hund jeg

Posted Images

(Liten bernertispe.)

Voksne er som regel klar over at det er en hund:

-"Hva er den blanding av?" Reinrasa bernere sikler jo må vite, og veier minst 70kg! :getlost:

-Australian shepherd

-"Er det en sånn derre sankt bernard?" -"Nei, en mindre slektning, berner sennen" -"Bernard sennen?"

-Newfoundlender

Fra barnemunn:

-Ponni

-Bjørn

Aussie, nuffe og st. bernhard har jeg også fått beskjed om at jeg har - og det er så godt å vite at om jeg skulle få akutt demens på tur, så er det alltid noen som kan fortelle meg hva slags hund jeg har, for det er mange påståelige folk. Vel, etter at jeg flyttet ut at Oslo kan jeg ikke komme på mer enn én kommentar, så kanskje det er Oslofolk som er sånn... :P

Den beste er for øvrig han som påsto at han drev mye med fuglejakt, og som skrøt sånn av den store og fine gordon setteren min, det var lenge siden han hadde sett et slikt prakteksemplar. Og X'en er ei stor, tung og grov bernertispe, med rikelig hvitt i fjes og bryst. Jeg finner ingen likhetstrekk med henne og en gordon setter... Men mannen kunne sakene sine, så det er helt greit.

Her jeg bor nå har jeg kun fått en rar kommentar, og det var da jeg kom gående med X'en og Foenix - mor og datter, men ikke typelike, ikke i samme vektklasse, ulike tegninger, og i grunnen ganske lett å se forskjell på. En eldre gubbe stoppet meg, og spurte hvordan jeg klarte å se forskjellen på de to digre beista.

Så da påpekte jeg for ham at den ene hadde rødt halsbånd, og den andre hadde brunt.

Det syntes han var grådig lurt.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte en full mann på tur en gang.

Han spurte: " Er det der en Vorsteh?"

Jeg: "Nei, det er en Norsk Tyttebærhund"

Han: "Åh, ja, de er ganske like de rasene...." :blink::|

IMG_2355_300_220_ME.jpg

VS.

1624.JPG

Etter de har Chicka alltid gått som en Norsk Tyttebærhund :P:D

Også holdt jeg på å glemme...

Jeg ble beskyldt av en rasende dame på gaten som jeg ALDRI har møtt før for at jeg hadde ulveblanding og at hun skulle melde meg til politiet :shocked:

Hun var såpass ubehagelig at jeg ble bare stående å kikke på hun først, så ble jeg ganske irritert over at hun stod og beskyldte meg for å ha en hund jeg IKKE har, og som hun egentlig ikke har noe som helst med.

Så jeg fortalte hun rolig men VELDIG bestemt at min hund er LOVLIG og at jeg kom til å anmelde hun for personangrep om hun ikke kom seg bort fra oss ganske så raskt for nå var begeret mitt fullt.

Skal si damen lukket munnen fort og kom seg avgårde, duste kjærring!! :sint_01:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått overraskende lite stygge kommentarer om min. Folk har visst bedre folkeskikk enn jeg trodde :P De fleste spør hva han er, ellers går det litt i staff, amstaff, kamphund. Gjengangeren er dog et litt sarkastisk spørsmål om det er en sånn en:

966A8478-D722-43D6-8532-06A37EB6F232.jpg

Noe jeg tar med et smil, siden han ofte ser sånn ut:

8C300411-5EA0-46D9-8C55-A2F2E116D854.jpg

Blir nok dobbelpost dette, men håper jeg er unnskyldt :flowers:

Han er noe av det søteste jeg ser, smiler alltid når jeg ser bilder av han :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og pumien min har en gang møtt en person som skjønte at han var en pumi :P 

 

Postet bilde

 

Postet bilde

 

Alle tror det er en blandingshund  :P  Tror kanskje han har blitt tatt for å være puddel et par ganger. Men gjengangeren er absolutt blandingshund  :P

Jeg hadde skjønt det! :wub:Jeg elsker pumitrollene!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shensi, lundehund
407633_10150556773841293_1120306419_n.jp

Gjengangeren er chihuahua, til og med fra chihuahua-eiere :shocked: Shiba, der også fra shiba-eiere. Og ellers er hun selvfølgelig rev. De aller fleste tror jeg mistenker lundehund, men veldig mange tror de er mye større, så alle blir litt sånn " :blink: Er ikke de mye større?"... Men stort sett spør folk om det er lundehund.

Bamse, bichon frise
248701_10151370709381293_246424339_n.jpg
Folk flest ser at det er bichon frise. Men det er ikke ofte folk lurer på hva han er egentlig. Og ellers har vi selvfølgelig fått høre puddel :P


Banzai, lundehund/buhund-miks
10443442_10152802471966293_5169635975419
Lundehund har vi hørt mange ganger, buhund har vi hørt en gang. Og ellers bare lurer folk på hva han er, om han er avkommet til Shensi etc :P

Jeg fikk også spørsmål om Shensi (5 år) og Banzai (da var han 10 uker) var huskyvalper :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da Keiron, en Border Collie med ett blått øye og noen "få" prikker..

keiron_007_by_missheike-d7u5em2.png

Jeg får alltid høre Border Collie/Siberian Husky blanding pga. Øyet. En gang kom en fyr med staffe og kommenterte for en fin og snill Siberian Husky jeg hadde da. Akkurat da sto jeg lenge igjen etter han gikk å studerte Keiron i håp om å se noe annet enn det ene øyet som skreik Siberian Husky liksom.. Pelsen er jo feil til å begynne med da...

BC/SH blanding skjønner jeg, ingen vil tro at jeg har papirer og stamtavle på han, jeg må forklare at BC kommer i mange flere farger enn bare svart og hvit og tricolor. Da er de fleste overbeviste, men en mann ble faktisk sint å sa at jeg kunne bare slutte å kalle hunden min noe den ikke er for alle kunne se hvor mye husky det var i Keiron o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_7781_zpsa70ca0cc.jpg

90% tror malamutene er huskyer. Det er hører jeg hver dag. Både huskyfolk og vanlig folk. Endel tror også at de er grønlandshunder. Ellers er det endel som sier de "ulvehunder" eller ulveblandinger. Trekkhunder og "sånne alaskahunder" eller heller ikke uvanlig å høre.

Et par ganger har unger kommet bort og ment de er varulver også :lol:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15091434327_f0a4698b73_c.jpg
10484046_10152526080577597_7149101527287
Denne stirrekållisen er..

diablo.jpg
Rød merle aussie. Ja, eller bare rød aussie. Hilsen også aussie-eiere.

315dbad.jpg
"Sånn dærre husky-ting". Alt fra SH, AH til mutte. Jaok. wildeyes innimellom, men hæ.

finnish_lapphund_0005.jpg
"Så vakker finsk lapphund!". Pels? Keo hakke pels overholdet og er STOR!

Bullen.jpgCorgi. Den har vi hørt endel, spesielt som valp. Det er litt merkelig ettersom Keo alltid har vært ekstremt langbeint :lol:

Men den vi hører oftest (ja, bortsett fra 'helsikkes kjøter!'):
Alpha-Wolf.jpg
Ulv. Jeg har ikke tall på hvor mange barn som tror han er en ulv. Hæ?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest har jeg fått spørsmål om Bjønn er grand danois, men jeg tror det er fordi det er den hunden folk vet er stor og kan navnet på.

Forrige helg, på julegateåpninga her, kom en 10-12-åring frem og bare "jeg bare måtte komme og se, jeg, for jeg trodde du sto her med ei geit!!" Den var ny B)

post-13075-0-77970200-1417730150_thumb.j

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, å som jeg har ledd av denne tråden :D:lol:

Og når jeg svarer pyreneisk gjeterhund med korthåret hode, så tror 90% at det er en pyreneerhund. "Å er det en sånn stor hvit en?" Jeg ser ned på min lille sorte hund og vet ikke om det er lov å le..

Hahahahahaha, fantastisk bra :lol: Jeg ser for meg at du ser ned på hunden din lenge, i slow motion, mens de du prater med står der og ikke forstår hvorfor :lol:

Hver gang jeg har nevnt Pyreneisk gjeterhund til folk tror de også at det er en pyreneerhund. Morsomt at de fremdeles tror det er pyreneerhund jeg snakker om når jeg sier de egner seg veldig godt til agility :lol:

IMG_7781_zpsa70ca0cc.jpg

OT, men for et nydelig bilde :wub:

Jeg har desverre ikke hørt så mye interessant. Jeg tror det er fordi jeg ferdes for lite blant folk :P

Blondie:

5821805488_7b845b2c73_z.jpg

har vært en chihuahua en gang

Cute-Chihuahua-Puppies.jpg

Tidi har lignet en dingo, men de skjønte at hun var en hund. Det ble mange spørsmål om hvilken rase hun var på Dogs4All, og da jeg svarer på bergensk "kælpi", var det ingen østlendinger som klarte å si det samme :P Før jeg uttalte det på østlandsk "keeelpi", da sa de rett med en gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Åå, så søt schæfer!"

"Er det en leonberger?" (Ja ok, rødbrun med sort ansikt, du skal få for den)

"Er det blanding av collie og schæfer?"

og innimellom med gamlehunden:

"Se mamma, en ulv!"

Tydeligvis det generelle synet på terv, akkurat det samme her. Pluss Groenendael da :P
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at jeg flere ganger har blitt spurt om Aiko er en corgi. :lol: Altså, hallo?!? Greit hun har digre ører, men det får da være grenser?

De aller fleste barn sier at jentene er ulver. :heart: Det er bare de teite voksne som lar seg blende av fargen og trur de er de første i hele verden som forteller meg at bikkjene mine ser ut som rever. :rolleyes:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arla (Norsk Lundehund)

279042_10150226317445876_4447770_o.jpg

Er veldig ofte en rev eller Shiba..Ikke spørr hvorfor folk trur det er en Shiba for de ligner jo ikke i det hele tatt..Ikke rev heller strengt tatt..

Tindra(Shetland Sheepdog)

10577208_10152713971752323_4511592645271

Er selvfølgelig en mini Collie eller mini Lassie

Cirka(Aussie)

10314614_10152819447686352_9137562950051

Er selvsagt en border collie

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg møter sier labbetuss når jeg møter folk og lar det være med det. Når de spør hvilken rase det er og jeg sier bearded collie, ha de færreste hørt om det. De første årene med beardis var det faktisk flere som visste om rasen. Løwchen har ingen hørt om eller sett før, hører sjeldent noen prøver å gjette på andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

1794755_10203427962640947_1125042368_n.j

"Er det en ulv?"

"Er det en schäfer (eventuelt schäferblanding)?"

"Hva er den en blanding av?"

"Åååå det er en sånn belgisk tervueren (ok, den imponerer meg litt, inntrykket mitt er at ikke mange vet hva en belger er)"

Og som valp:

269782_2224462052257_3852891_n.jpg?oh=b2

"Er det et lam?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...