Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase er det der?


Garp
 Share

Recommended Posts

Altså. Jeg får en million spørsmål om min første hund hvilken rase det er, men på hund nr to hvilken blanding det er. :) Så litt inspirert av det lurer jeg på, hvilke raser tror folk deres hunder er? Ta gjerne med bilde av hunden eller skriv hvilken rase dere faktisk har.

Håper dette kan bli en litt lettbent tråd. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Somregel så spør folk om raser eller blandinger og "er det sånn mynde?" Men beste var da jeg og ei venninne ble stoppet av et eldre par som bare måtte vite hvaslags rase blandingen hennes var. Lup

Whippeten: Penny blir som oftest spurt om hun er mynde, men for noen dager siden ble altså denne hunden: Tatt for å være en sånn en... Til Pennys forsvar så hadde hun på seg genseren som er

Aussie, nuffe og st. bernhard har jeg også fått beskjed om at jeg har - og det er så godt å vite at om jeg skulle få akutt demens på tur, så er det alltid noen som kan fortelle meg hva slags hund jeg

Posted Images

Odin er jo ganske opplagt, de fleste tror han er en jack russel terrier. De som ikke har hørt om ridgeback har ikke noen gode forslag på Kovu.

Min største flause var da jeg spurte etter om det var en jrt-blaning, og det var en podenco. Jeg var bare på besøk i en hundeklubb i England, og damen ble ganske fornærmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pyreneisk gjeterhund med korthåret hode. Enten så vet folk hva det er og blir helt på tuppa, ellers så er hun blanding mellom svart elghund og flat. Haha.

Mest får jeg følgende spørsmål: hvilken blanding er det der?

Og når jeg svarer pyreneisk gjeterhund med korthåret hode, så tror 90% at det er en pyreneerhund. "Å er det en sånn stor hvit en?" Jeg ser ned på min lille sorte hund og vet ikke om det er lov å le.. Eller så blir de helt blanke og rullegardina går ned på pyreneisk.

Jeg traff en fransk turist i dommer når Vips var 3-4 mnd. Hun lurte på hvilken rase, og når jeg sa det mente hun helt sikkert at jeg var lurt/svindlet. Den var jo alt for stor og rar. Hun hadde kun sett og hørt om poil long (langhårsvarianten). Så er en sjelden rase også i Frankrike. :P

(Pfffff, får ikke lagt til bilder sånn plutselig)

post-5394-0-75394300-1417702687_thumb.jp

post-5394-0-64124800-1417702702_thumb.jp

post-5394-0-49299200-1417702716_thumb.jp

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en finsk lapphund, hannhund.

1422465_10154728065275341_61858061863659

Syns overraskende mange ser at det er en lapphund. Men får endel artige kommentarer også. Når han var valp var han litt mørkere i fjeset og hadde ører til alle kanter, da fikk vi et par spørsmål om han var schäfervalp. Har også fått spørsmål om han er "husky", men mest som valp. Nå som voksen ser de fleste at han er for liten til å være noen form for husky. Noen har trodd han er sheltie også, tilogmed en sheltieeier :)

De som ikke ser det er lapphund, eller som bare spør hva slags rase det er, er gjerne overbevist om at han er en blandingshund. Har tilogmed fått kommentar TO ganger fra to ulike personer "at han er da aaaaaltfor snill og fin til å være rasehund, så dette må jo bare være blanding?", og har nesten ikke trodd på meg når jeg sier at han er renraset finsk lapphund :P

Men, fascinert over hvor mange som faktisk sier lapphund, endel tilogmed også finsk lapphund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

imagejpg4_zps8a88b254.jpg

Ikke lenge siden det var en mann som sa til sin sønn da de gikk forbi oss: "Se på den søte Puddelen!"

Har også blitt spurt om han er en Puddelvalp (i en alder av 10 den gang), Malteser har 2 som har rasen selv spurt om, Chinece crested powder puff, Frisé (men faktisk flere som tror Puddel), og en gang fått spm. om han er en sånn "doodle" et eller annet.

Morsomste var da vi gikk forbi en barnehage en gang og en liten gutt satte seg helt inntil gjerdet og kallet, uten en mine til å tulle, på hunden min med å lokke: "Bæ, bæ". :lol:

Passet en hvit Bullterrier tidligere og en gang jeg gikk tur med henne, spurte en helt sjokkert ungdom på avstand om jeg gikk tur med en gris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ser at Luna er Labrador, så hun får jeg ikke noen rare spørsmål om. Nyx derimot.. Jeg fikk en forskrekket kommentar av en litt eldre dame som trodde jeg hadde en rev i bånd :lol: "Åherreguuud, det er ikke trygt å ta inn rever i hjemmet!" :lol:

De fleste tror derimot at hun er en Schafervalp, og er ikke helt sikker på hva hverken belgisk fårehund eller Tervueren er :P De som vet om den rasen ser det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stranda i Sommer hørte jeg noen passerende damer prate om hva slags rase M (som jeg hadde med meg) var, og de ble enige om mops-chihuahua-blanding :lol: (de var også innom yorkshire terrier men slo det fra seg) Også har jeg fått et par spm om det er amstaff.

Han er altså en staff ;)

DSC_0499_zpsdw4iouhc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kongeschæfer :aww:
Litt usikker på om det er en godkjent rase, eller om det er blanding, men vedkommende var veldig bestemt - uansett hva jeg prøvde og påstå :P

post-1339-0-68370900-1417704623.jpg


Edit: Hvorfor ser jeg ikke bilde? Noen andre som gjør det?
Edit2: Det er bilde av Stitch, Groenendael.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninnes dvergpinschertispe er veldig liten. Når jeg går sammen hun og min som er mye større, får jeg mye spørsmål om min hannhund er moren til den lille valpen. Når jeg svarer at han er hannhund og at valpen er 1 år eldre enn min så blir de ofte litt stille.

Den lille Tispa ble også spurt om den var en sånn papaya. Haha.

Vanlige raser de tror det er selvfølgelig en chihuahua, også kjent som ki-hua-hua. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvor mye pels hun har, og hvor på kroppen hennes den sitter. Men når hun er i "allergiklippen" sin (se under), er vel "blanding av puddel og whippet" en gjenganger.

Ellers blir hun overraskende ofte tatt for å være storpuddelvalp, noe jeg på en måte kan forstå. :icon_redface::P

Edit: Og hun er altså en bedlington terrier.

1557462_10201655604408706_467414180_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne med en flat coated og når vi har vært på tur med dem får vi en del spørsmål om Elvis er valpen hennes :icon_confused: Har fått spørsmål om han er puddel også... Synes ikke han ligner så veldig på noen av rasene :P

DSC_0270_zps78f1745a.jpg

DSC_0262_zpsc905524e.jpg

Den gamle bullmastiffen vår ble tatt for å være alt mulig annet enn det hun var :huh:

014_zps7db2488a.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1HmW4KR.jpg

Eddie har vært enten chihuahua eller kanin (!) når folk har tatt tar feil, men som regel ser de at han er dvergpinscher eller så spør de om rase.


9FRtMEt.jpg

Blade er en presa canario som ikke har lest rasestandarden, så han har vært alt fra amstaff (hilsen politiet), til grand danois, pit bull og blanding. Jeg forventer egentlig ikke at folk skal vite hva han er. Når tvilsomme folk (dvs jeg vet de er narkomane osv) spør har jeg pleid å svare blanding.

Hadde en b/t pinscher når jeg fortsatt bodde i Groruddalen, midt i amstaff-hysteriet for over ti år siden, og da ville politiet se papirer på ham. Vet ikke hva de mistenkte jeg, amstaff/pit bull-dobermann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tumblr_nfrtvi7wPZ1sf1gsoo1_1280.jpg

(Liten bernertispe.)

Voksne er som regel klar over at det er en hund:

-"Hva er den blanding av?" Reinrasa bernere sikler jo må vite, og veier minst 70kg! :getlost:

-Australian shepherd

-"Er det en sånn derre sankt bernard?" -"Nei, en mindre slektning, berner sennen" -"Bernard sennen?"

-Newfoundlender

Fra barnemunn:

-Ponni

-Bjørn

tumblr_ng2arbuXhJ1sf1gsoo1_1280.jpg

Den velkjente sveitsiske bjørnen i sitt naturlige element.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten:
Penny blir som oftest spurt om hun er mynde, men for noen dager siden ble altså denne hunden:

IMG_1911_zps01591ccb.jpg


Tatt for å være en sånn en... :|
Prunella_Fitzgerald_de_Puech_Barrayre.jp


Til Pennys forsvar så hadde hun på seg genseren som er avbildet under, og det var mørkt.... :P
cd091aac601d11e38c270e01faf4e0e4_8.jpg



Dvergpinscheren(e)
Denne her altså, pluss noen røde, har jeg fått mange rare spørsmål om...
1475050-12-1378493288475.jpg


En gjenganger er folk tror de er sånne:
chihuahua1.jpg


Møtte også en gang en dame som var meget bestemt på at dverginscheren min var en chinese crested. Hun trodde absolutt ikke på meg da jeg sa det var en dvergpinscher, og ikke en cc. Hun var sikker på at jeg var blitt lurt, og trodde ikke noe på meg da jeg sa at hunden var Norsk Utstillingschampion.... Da jeg gikk hørte jeg hun si til mannen sin at det var så synd på meg som hadde blitt lurt av oppdretter... :teehe:
chinese_crested.jpg


Men har også hørt barn lure på om de er en sånn:
image_214.jpg


En sånn (rød dvergpinscher):
elg.bilde_.jpg


Og en sånn (rød dvergpinscher):
Kenguru-ranta-720x1280.jpg

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...