Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase er det der?


Garp
 Share

Recommended Posts

Ja, stort sett. Ikke så trygt at jeg ville kalt rasen allergivennlig, men mange med pelsdyrallergi tåler lappepels, eller polarhundpelsen. Handler om at pelsen er veldig tørr tror jeg, får aldri fett pels slik et retriever får.

Hilsen pelsdyrallergiker som har lapphunden i seng og sofa uten reaksjon, mens katter og endel andre hunderaser begynner jeg fortere å klø og nyse av :)

Da må lapphundpels være noe annet enn annen polarhundpels? Fettet de andre polarhundene har i pelsen gjør de ofte særdeles allergiuvennelige. Ikke hørt noen som er allergikere som reagerer på det meste unntatt polarhunder. Derimot hørt om folk som reagerer mer på polarpels. F.eks endel som har reagert på mine. Men nå har vel lapphund annen pels enn malamute, sh og grønlandshund og da. Aner ikke så mye om pelsen til samojeden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Somregel så spør folk om raser eller blandinger og "er det sånn mynde?" Men beste var da jeg og ei venninne ble stoppet av et eldre par som bare måtte vite hvaslags rase blandingen hennes var. Lup

Whippeten: Penny blir som oftest spurt om hun er mynde, men for noen dager siden ble altså denne hunden: Tatt for å være en sånn en... Til Pennys forsvar så hadde hun på seg genseren som er

Aussie, nuffe og st. bernhard har jeg også fått beskjed om at jeg har - og det er så godt å vite at om jeg skulle få akutt demens på tur, så er det alltid noen som kan fortelle meg hva slags hund jeg

Posted Images

Da må lapphundpels være noe annet enn annen polarhundpels? Fettet de andre polarhundene har i pelsen gjør de ofte særdeles allergiuvennelige. Ikke hørt noen som er allergikere som reagerer på det meste unntatt polarhunder. Derimot hørt om folk som reagerer mer på polarpels. F.eks endel som har reagert på mine. Men nå har vel lapphund annen pels enn malamute, sh og grønlandshund og da. Aner ikke så mye om pelsen til samojeden.

Lapphundene har "vanlig" polarhundpels ja, iallefall min lapske :-) har hatt både siberian husky og jamthund og de er helt lik i pelsen. Min mor slet med allergi og astma og var allergisk mot _alt_, men polarhundene vi har hatt har hun tålt. Allergilegen forklarte det med at polarhundene har mye mindre og et annen type fettlag i pelsen.

Edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapphundene har "vanlig" polarhundpels ja, iallefall min lapske :-) har hatt både siberian husky og jamthund og de er helt lik i pelsen. Min mor slet med allergi og astma og var allergisk mot _alt_, men polarhundene vi har hatt har hun tålt. Allergilegen forklarte det med at polarhundene har mye mindre og et annen type fettlag i pelsen.

Edit: skrivefeil

Da lærte jeg noe nytt. Hundeallergikere reagerer med det samme de kommer inn til meg stort sett. Da er det nok store individuelle forskjeller her og. En kamerat av meg tålte retrieveren jeg hadde, men malamutene er helt forferdelig for han stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har postet her tidligere, men det her er bare merkelig. Folk tror langt oftere at Banzai er ren lundehund, enn at Shensi er det for tiden :huh: For the record, Shensi er ren lundehund, Banzai er buhund/lundehundblanding.. Jeg skjønner det ikke!

Føler meg så klein når folk spør hvilken rase Banzai er, og vi svarer at han er buhund/lundehundblanding. og de bare "ååh ja, jeg trodde det var lundehund, så fin. De er så vakre" Og jeg bare "hun her er ren lundehund.... :huh: " :lol:

Bilder lyver tydeligvis veldig ja, for alle tror de skal være mye større... Shensi er ikke så liten for rasen. Hun veier ikke seks kg+, men er i fint hold ved 5,4 liksom, så hun er ikke dverg som alle tror :lol:

10896862_10152931132806293_9061140684334
Skulle tro det var opplagt hvem som er lundehunden for folk som vet av rasen? :lol:


Artig da! Folk ser tydeligvis lundehunden i han :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lærte jeg noe nytt. Hundeallergikere reagerer med det samme de kommer inn til meg stort sett. Da er det nok store individuelle forskjeller her og. En kamerat av meg tålte retrieveren jeg hadde, men malamutene er helt forferdelig for han stakkars.

Ja, du har rett i at det er veldig store individuelle forskjeller på allergien til folk, og ulike allergener man reagerer på, så noen kan helt sikkert være kjempe allergisk for en type hund og tåle en annen type hund :-) (men noen ganger tror jeg det også sitter litt i hodet til folk, hihi..)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sanne, jeg føler folk bare tipper lundehund så fort de ser noe med spiss nese, nett størrelse og sånn farge som de ikke klarer å plassere. :D Det er jo det jeg hører mest av, og mine ser VIRKELIG ikke ut som lundehunder! :P

Haha, sant! :lol: Nei Shiba og lundehund er virkelig ikke like :lol:

Rart å tenke på da, det er ikke mange år siden jeg ble stoppet mange ganger hver eneste tur, fordi folk ville vite hva den fantastisk spesielle og vakre rasen var. Noen hadde hørt om lundehund, mest eldre som husket dem fra de var unge, men de aller fleste ante ikke hva lundehund var. Mens nå blir vi stort sett stoppet nettopp fordi det er lundehund eller de antar det er det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overhørte en gang noen påstå at berneren var en rottweiler. Den de snakket med mente "Det må være en blandig, i hvert fall, kanskje med en sånn polarhund"

Ellers er det Sankt sennenhund, Bernard-hund og Barney sennenhund.

Eller border collie og aussie :huh:

tumblr_ne2akvM8jF1sf1gsoo4_1280.jpg

Hun er nett, men border collie?? ?

OT, men HERREGUD for en vakker hund du har! Det der er faktisk slik jeg husker bernerne fra før i tiden, der avler man jo etter prinsippet om at mer er alltid bra, noe jeg er veldig uenig i. Nå fikk jeg nesten litt vondt i meg her, så fin!

Og for å gjenta mitt poeng: Irsk setteren er rød. Og med minimalt hvitt i. Hvilket var mitt poeng i alle innlegg ang dette. Men jeg ser at det ikke gikk hjem :icon_confused: , så kommentarer ang irsk-setter avsluttes herved fra min side. :|

Nei, den irske er ikke bare rød genetisk sett, det dukker opp hunder med hvitt bryst og hvite tegninger på snuten den dagen i dag. I 1845 ble det notert følgende (da hadde man avlet på dem en stund); that Setters in Ireland were predominantly either red, or, according to Youatt, "...very red, or red and white, or lemon coloured, or white patched with deep chestnut." Clearly, the preference for a solidly-coloured dog was having an effect on the appearance of the typical Irish-bred setter.

En av stamhundene;

767px-George_Garrard_-_Ranger%2C_a_sette

Men når man skal ha en hund som skiller seg markant fra andre lignende hunder tar man ikke vare på variasjonen innenfor rasen. Men det dukker opp stadig, og et godt eksempel er hunden til @Artemis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd flere som tåler Siberian pels også, gjerne de samme som tåler Lapphundpels.

Men Siberians har jo litt mindre fett i pelsen enn Malamuter og Grønlandshunder. I alle fall om de følger standarden

De jeg kjenner som er allergiske reagerer alle veldig kraftig på retrievere, så det stemmer nok.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men HERREGUD for en vakker hund du har! Det der er faktisk slik jeg husker bernerne fra før i tiden, der avler man jo etter prinsippet om at mer er alltid bra, noe jeg er veldig uenig i. Nå fikk jeg nesten litt vondt i meg her, så fin!

Nei, den irske er ikke bare rød genetisk sett, det dukker opp hunder med hvitt bryst og hvite tegninger på snuten den dagen i dag. I 1845 ble det notert følgende (da hadde man avlet på dem en stund); that Setters in Ireland were predominantly either red, or, according to Youatt, "...very red, or red and white, or lemon coloured, or white patched with deep chestnut." Clearly, the preference for a solidly-coloured dog was having an effect on the appearance of the typical Irish-bred setter.

En av stamhundene;

767px-George_Garrard_-_Ranger%2C_a_sette

Men når man skal ha en hund som skiller seg markant fra andre lignende hunder tar man ikke vare på variasjonen innenfor rasen. Men det dukker opp stadig, og et godt eksempel er hunden til @Artemis.

Jeg har ikke skrevet noe sted at den irske er BARE rød GENETISK sett.

Les nå hva jeg skriver før jeg ilegges meninger...

MIN irske har forøvrig hvitt bryst. Innenfor det som er akseptert i henhold til rasestandarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å blande meg alt for mye, men lapphunder har da mye mykere og fluffy pels enn f.eks huskyer. Kan godt skjønne at lapphund-pels kan være allergivennlig for noen. My har nesten litt sånn lapphund-pels vil jeg si. Lapphundpels i kort silke-versjon kanskje :ahappy: Finnes ikke fettete, og alle kommenterer at hun er den mykeste hunden de har tatt i. Og ja, allergikere reagerer lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å blande meg alt for mye, men lapphunder har da mye mykere og fluffy pels enn f.eks huskyer. Kan godt skjønne at lapphund-pels kan være allergivennlig for noen. My har nesten litt sånn lapphund-pels vil jeg si. Lapphundpels i kort silke-versjon kanskje :ahappy: Finnes ikke fettete, og alle kommenterer at hun er den mykeste hunden de har tatt i. Og ja, allergikere reagerer lite :)

Nå må du huske at "lapphund" brukes om tre raser da; svensk lapphund, finsk lapphund og lapsk vallhund. De to første er langhårete og "fluffy" mens den lapske er nesten helt lik en husky (iallefall siberian, har hatt begge) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overraskende mange som lurer på hva slags rase eller blanding dette er. Hun er riktignok overtegnet, men at til og med hundefolk ikke gjenkjenner en Sheltie - det overrasker meg :)

Ellers er DSGen naturligvis en terrier, og Mudien er en (Puddel)blanding.

post-10425-0-88862900-1424082732.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. "Er det dobermann?" klarer jeg fortsatt ikke å fatte at jeg er blitt spurt om 2 ganger av helt forskjellige mennesker.

Synes ikke den var så far out jeg :P Det var en Faraohund innom jobben her om dagen og hadde det ikke vært for fargen hadde jeg synes den lignet en Dober ganske mye jeg. Så at en Etnahund liger en feilfarget dobervalp/unghund for de som ikke har satt seg SÅ mye inn i hunderaser synes jeg ikke var så ille gjetta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som spurte ene gangen hadde hatt dobermann selv, i følge dem. Jeg synes det er veldig far out, jeg ser ikke likheten i det hele tatt. :P Nå har kanskje farao litt mer likt hode på en dober enn etnahundene har, men likevel. Nei. Bleh.

Men okei. Kanskje det bare er meg. :P uansett skulle de da hatt hengerører, da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...