Gå til innhold
Hundesonen.no

Priser på uregistrerte hunder


jeanette-k
 Share

Recommended Posts

Sitter endel på finn og ser på hundene som blir solgt der. Til stadighet kommer jeg over renrasede valper som ikke blir registrerte i NKK, som har ganske høy pris. Jeg trodde det var vanlig å sette ned prisen når en ikke registrerte. Tok meg den friheten og kontaktet en selger og hun sa da at hun hadde satt ned prisen fra 16000 til 14000, siden hun ikke registrert de. Er dette en rimelig prisreduksjon? Andre som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant masse sånne kull når jeg så etter hund for noen år siden. Jeg blir ekstra skeptisk når det er små "motehunder" siden odsen for at det er smuglerhunder dessverre er ganske gode. Man har ingen garanti på at noenting gjøres skikkelig, og i de tilfellene jeg kontaktet de for nærmere informasjon fikk jeg aldri svar som gjorde at man kunne ta de seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt hvorfor de ikke er registrerte om de er renrasede jeg :P

Dette gjaldt en dvergpuddeltispe, dette kullet (2 stk.) var ikke registrert fordi de hadde korte haler, og derfor ikke ville gjøre det bra i utstillingsringen. Hun kunne vise til foreldres stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjaldt en dvergpuddeltispe, dette kullet (2 stk.) var ikke registrert fordi de hadde korte haler, og derfor ikke ville gjøre det bra i utstillingsringen. Hun kunne vise til foreldres stamtavle.

Det spiller jo ingen rolle. Om den ikke er registrert så regnes det som en blandingshund med de restriksjoner og konsekvenser det medfører. En blandingshund får man vel ikke forsikre som samme sum som en renraset f eks (livsforsikring), og den kan aldri blir champion i f eks agility eller andre hundesporter.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjaldt en dvergpuddeltispe, dette kullet (2 stk.) var ikke registrert fordi de hadde korte haler, og derfor ikke ville gjøre det bra i utstillingsringen. Hun kunne vise til foreldres stamtavle.

Utstillingsfeil er for meg ikke legitim årsak til ikke å registrere valpene.

I tillegg til at hunden får stamtavle og de rettigheter en har med en registrert hund i forhold til konkurranse og deltagelse, så mener jeg det også er viktig for rasen at flest mulig individ blir registrert. Dermed får en bedre oversikt over rasen - hvor mange valper fødes hvert år, hva slags helsestatistikk kan en finne (øyelysning, for eksempel, registreres på hundens registreringsnummer, og blir dermed tilgjengelig informasjon i en åpen database), hva slags resultat gir den hannhunden, også videre. Om ikke alle valper blir registrert, er det vanskeligere å samle helseinformasjon på en rase og dermed vite hva som er dens status og utfordringer.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, etter min mening, en drøy pris. Og jeg ser ingen gyldig grunn til å la være å registrere et kull dersom begge foreldrene er registrert. Vet at flere bruker unnskyldningen at de ikke liker utstillingshunder og at disse valpene er familiehunder osv for å ikke registrere. Det kan fort være en annen årsak til det, f.eks avlssperre på mor eller far, at det ikke er renraset, at oppdretter ikke får registrere kull hos NKK, at tispa er for gammel mm.

Dessverre er det slik, at så lenge enkelte kjøper dyre blandingshunder og uregistrerte rasehunder, så kan selger ta den prisen de måtte ønske. Det er alltids et fehode der ute som kjøper. De skal jo "bare" ha en familiehund, og da trenger de jo ingen fancy papirer ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er også at uregistrerte og registrerte har minimal prisforskjell. Min opplevelse var at det var mye useriøst blandt de uregistrerte. Jeg valgte derfor å kjøpe registrert valp. Det er en viss trygghet i det å vite at foreldrene var friske, selv om det naturligvis aldri garanterer en frisk hund.At en hund har utstillingsfeil, er ingen grunn til å ike registrere. Min Kasper har feil på halen, og vil gjøre det dårlig på utstillinger. Men han kan likevel brukes til f.eks agility hvis jeg ønsker det. Feilen er bare kosmetisk, og har ingen betydning for helsa. Dvs at hvis jeg (mot formodning) skulle ønske å bruke ham i avl senere, så kan jeg faktisk det. OG få registrert avkommet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter endel på finn og ser på hundene som blir solgt der. Til stadighet kommer jeg over renrasede valper som ikke blir registrerte i NKK, som har ganske høy pris. Jeg trodde det var vanlig å sette ned prisen når en ikke registrerte. Tok meg den friheten og kontaktet en selger og hun sa da at hun hadde satt ned prisen fra 16000 til 14000, siden hun ikke registrert de. Er dette en rimelig prisreduksjon? Andre som har erfaringer?

I mine øyne så er ikke dette en rimelig prisreduksjon.. For meg så er mye av prisen for en rasehund nettopp for å sikre helsesjekking, mentaltesting og muligheten for å sjekke resultater på både foreldre og øvrig slekt via dogweb e.l. og alle utgiftene som følger med en seriøs oppdretters avl gjør prisen ok. På en uregistrert hund får man ingenting av dette og for meg er det helt uforståelig at man betaler en hel formue for slike valper. Men det er i dag ganske vanlig, det er tilbud og etterspørsel, og får de useriøse solgt valper til samme pris (mer eller mindre) og mindre jobb/kostnader ifbm kullet så skjønner jeg jo at det blir sånn, men det er synd og absolutt ikke noe jeg anbefaler noen, samme hvilken "rase" eller blanding det er snakk om. Og en uregistrert hund er inten mer enn en blandingshund, man får aldri papirer og man får aldri registrert etterkommere etter den igjen, og man har ingen bevis for hva hunden faktisk er.

Edit : Det er jo også vanskelig og vite med slike kull om det er etisk riktig, hvor de kommer fra osv, i tillegg til helse og andre relevante ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte av et slikt kull, grunnen var at oppdretter ikke interesserte seg for sånt. (NKK, utstilling). Regner med den egentlige grunnen var at foreldrene til kullet var halvsøsken. Kosta oss 5000,- for valpen av jaktrase. (Registrert valp lå vel rundt 8000,- til 10 000,-)

EDIT: Og vi hadde aldri kjøpt valp fra kullet om vi hadde den kunnskapen vi har idag, selvom bikkja er fin i seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor registrerer ikke folk hundene? Det er vel ingen ulemper forbundet med registrering, så vidt jeg vet?

Det er ikke alle som er lov å registrere, hvis de rovavler på tispa f.eks, eller tispa er for gammel.

Det er sikkert flere årsaker også, spesielt på enkelte raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor registrerer ikke folk hundene? Det er vel ingen ulemper forbundet med registrering, så vidt jeg vet?

I tillegg til det Line nevner så kan det være at en av foreldrene ikke oppfyller registreringskrav (kan være helsesjekker, alder (tispe for ung eller for gammel) eller at tispa har for mange kull eller for tette kull fra før av), at en av de har avlssperre etc etc. Og til enkelte er det ren uvitenhet, at man ikke tror registrering har noe å si om man ikke vil stille ut eller delta på hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette gjaldt en dvergpuddeltispe, dette kullet (2 stk.) var ikke registrert fordi de hadde korte haler, og derfor ikke ville gjøre det bra i utstillingsringen. Hun kunne vise til foreldres stamtavle.

Litt avhengig av hvor korte, men korte haler er bra på puddel. Korte og rettoppstående. Veiledende pris for puddel er vel 15 lapper. Ureg burde de gå for maks 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor korte, men korte haler er bra på puddel. Korte og rettoppstående. Veiledende pris for puddel er vel 15 lapper. Ureg burde de gå for maks 7

Har ikke satt meg inni hva standarden er, men det høres veldig riktig ut. Kaspers feil er nemlig at halen er for lang, og at den køller seg.

En kort, rett hale, er antakeligvis bedre egnet til å holde oppe en diger dusk, enn en lang krøllehale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...