Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som griner mye


SynneWoll
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Gordon setter på 9 mnd som griner ganske mye, har alltid opplevd en hund som griner så mye. :icon_confused: Han griner vist jeg er på do, og selvfølgelig er han med på do hehe.

Han griner om noen ringer på og jeg ikke åpner, da griner han i en times tid og er sikkelig deppa.

Han griner før vi går ut på tur og etter turen når vi kommer hjem.

Han griner vist jeg sitter i sengen, eller sitter ett annet sted utenom sofaen, eller jeg bare står i ro.

Han griner når han sitter på i min bil.

Han griner når han får griseøre som han liker så godt.

Han kan gå inne i stuen og bare grine, selv om han har vært på lang tur og nettopp vært på do.

Han griner når han er med i stallen, selv om det er leker der og jeg prøver å få han til å leke.

Det er det jeg kommer på i farten :P

Har vært hos dyrelege, ingenting er i veien med han, han har ikke vondt. Har jeg bare en veldig deppet hund? eller gjør han det for å få oppmerksomhet? :icon_confused: Han får mye tur, så han er ikke under stimulert, og har mye trikstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, han "griner" ikke fordi han er lei seg, han hører sikkert ikke at han piper sjøl, iogm at han gjør dette ifm alle mulige slags hendelser. Mange hunder (spesielt fuglebikkjer) har "fløyte i nesa", og det høres ut som du er så heldig å ha fått en sånn. :P

Mildemåne, hører han ikke denne pipingen selv? :lol: Er jo til å bli gal av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør du når han griner? Har han fått gevinst når han griner? Hvorfor blir han med på do når han griner? endel av dem går det ann å dempe

Han griner om noen ringer på og jeg ikke åpner, da griner han i en times tid og er sikkelig deppa.

Hva har han fått lov til når han piper i denne situasjonen. KAn være at døra utløser høye forventniger om jubel og gøy det komemr jo besøøøøøøøøøøk. Jeg ville ringt på, beordret han på plassen sin og latt han ligge til besøket har kommet inn og kledd av seg og gått inn i romemt og satt seg før han får hilse

Han griner før vi går ut på tur og etter turen når vi kommer hjem.

Forventninger ehr å, forventninger om tur og suser mye i hodet etterpå som gjør at det går litt fort

Trening her mye tolmodighet. Bestem deg for at denne elelr de turene skal vi trene. Før turen så ta på han tingene men kunn når han er stille, pipern så går du straks og setter deg på godplassen. Når dere er hjemme så be han gå og legge seg på plassen og la han være der til det har roet seg ned i topplokket

Han griner vist jeg sitter i sengen, eller sitter ett annet sted utenom sofaen, eller jeg bare står i ro.

Forventniger om at du skal finen på noe nååå. Tja ro inne vilel jeg innført

Han griner når han sitter på i min bil.

Det skalda skjeeee noeeee. kjøre massebilturer som starter i tunet og ender i tunet

Han griner når han får griseøre som han liker så godt.

JAminami forventniger til at griseøret er enda bedre enn det forige. Denne kan vi overse

Han kan gå inne i stuen og bare grine, selv om han har vært på lang tur og nettopp vært på do.

Forventniger suser i hodet skal det skje mer Be han gå og legge seg få ro i kroppen på han.

Han griner når han er med i stallen, selv om det er leker der og jeg prøver å få han til å leke masse lukter og forventniger om at du skal leke med han. Hesten kan jeg da leke med spennede lukter leker . Tror jeg ville innført ro trening her å

Tips til noen ting som kan gjøre at du får dempet elelr blir kvitt pipingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det er noe han bare har lagt seg til, uten at det har noen mening?

Kanskje han ikke engang legger merke til at han er såpass verbal siden det er noe han har lagt seg til.

Er det virkelig grining eller kan det være at han "prater"? Mange hunder er veldig verbale :)

Kanskje ikke helt det samme, men min gamle tispe har begynt å lage HØYE koselyder for veldig mye.

Når noen prater til hun på tur, når jeg feks går fra et rom til et annet, når hun ser jeg lager mat (det er vel kanskje ganske normalt?), når jeg vaske gulvet, når jeg tørker støv+++ det ser nesten ut som hun har fått seg en kose pille som aldri går over, det er veldig koselig da :wub:

Eneste som kan være litt flaut er hvis vi skal kose ute (hun elsker å ligge på gresset og at jeg koser hun på magen.

I sommer så satt jeg utenfor gresset ved en blokk og begynte å kose med hun, da kom hun med så høye lyder som jeg aldri har hørt før, og veldig rare lyder, hørtes nesten ut som noen hadde seg :P

Det kom ut to personer på to forskjellige verandaer og kikket på oss, jeg beklaget, han ene bare fliret og gikk inn igjen, han andre sa han var litt skuffet over at det "bare" var en hund, han trodde virkelig han skulle ta noen på fersken :D *rødme*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blandingshund, som b.la har setter i seg kan også finne på å "grine" for ingenting..Har litt inntrykk av at mange settere kan være sånn. Min får beskjed om å holde kjeft, hvis det ikke er noen opplagt grunn til at han skal sutre/grine.... :) Jeg takler ikke sånn syting for alt og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund med mye lyd. I det siste har jeg vært nazi på lyd. Pip = timeout. Hun piper stort sett når hun har forventninger, så for vår del er det om å gjøre at hun ikke oppnår noe av lydlagingen.

Så når vi trener nå og lager lyd, så er det rett i bilen. Der må hun være til hun har sluttet å pipe, evn så får hun komme ut etter 30 sekunder hvis hun er stille. Hjemme er det litt av det samme, piping fører til at hun må ned på hunderommet og være der til hun er stille. Utrolig hvor fort de skjønner det bare man er konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gode tips, unntatt: skaff deg hørselnedsettning, så slipper du å høre :thumbsup:

Jeg kjenner en hund som piper som en kanarifugl vistnokk, og ALLE blir gale av den hunden, unntatt meg, som ikke hører lyder på akkurat det registret... det morsomme er at om jeg passer han syter han vistnokk mindre ei stund etter passet, for han får absolutt null tilbakemelding på pipinga si av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blandingshund, som b.la har setter i seg kan også finne på å "grine" for ingenting..Har litt inntrykk av at mange settere kan være sånn.

Nå høres dette sikkert ut som et typisk "raseforsvarsinnlegg" ( :teehe: ), men før det ble nevnt i denne tråden så har jeg ikke tenkt på dette som et setterproblem. Synnes hund er den første setteren jeg har hørt om med dette problemet. Vorsteh derimot. :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til nå så har jeg kjeftet når han piper, men det hjelper ikke, og nå overser jeg han totalt til han slutter. Hører forskjell på pipingen om det er noe han er lei seg for, feks når det er en annen hund ute han ikke får leke med, men den daglige pipingen er annerledes. Vurderte å finne antidepresiva til han(tull), han virket jo så deppet heheh sånn som noen av dere sier, så tror jeg han ikke registrerer denne pipingen selv, er han lei seg og piper, så hjelper det med en gang når jeg sier nei, men når han piper for ingen grunn, nei da slutter jo han heller ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund med mye lyd. I det siste har jeg vært nazi på lyd. Pip = timeout. Hun piper stort sett når hun har forventninger, så for vår del er det om å gjøre at hun ikke oppnår noe av lydlagingen.

Så når vi trener nå og lager lyd, så er det rett i bilen. Der må hun være til hun har sluttet å pipe, evn så får hun komme ut etter 30 sekunder hvis hun er stille. Hjemme er det litt av det samme, piping fører til at hun må ned på hunderommet og være der til hun er stille. Utrolig hvor fort de skjønner det bare man er konsekvent.

Herregud, stakkars hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, stakkars hund...

HVorfor det?

Den pipingen kan bli såpass ille at eier har mer lyst til å kverke hnden enn å gjøre noe samemn med hunden. Får en fjernet rettet opp så komemr det gjerne fram at eier er utrolig glad i hunden og dem gjør mye sammen. Så jeg emner det er verdt å jobbe med. Og at det ikke syntes synd på den hunden som måtte gå for seg selv hvis den ble masete. Det funket jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for sprøtt for meg at det går an å forsvare at man skal straffe en hund hver eneste gang det kommer den minste lyd ut av den.

Selv i sammenhenger som kanskje er det morsomste hunden vet om, og det er helt naturlig å bli gira...

Hunder er individer og de skal få bli både sett og hørt, takler man ikke det bør man virkelig ikke ha dyr.

At piping kan ta overhånd er derimot sikkert, men dette er virkelig ikke den forsvarlige måten å stoppe det på. Som sagt må man regne med at hunder har noe lyd, enkelte hunder er pipete av natur og "snakker" mer enn andre, noe man skal finne seg i, men man kan jobbe med å få ned forventingene hunden har om det hovedsakelig er der problemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for sprøtt for meg at det går an å forsvare at man skal straffe en hund hver eneste gang det kommer den minste lyd ut av den.

Hunder er individer og de skal få bli både sett og hørt, takler man ikke det bør man virkelig ikke ha dyr.

At piping kan ta overhånd er derimot sikkert, men dette er virkelig ikke den forsvarlige måten å stoppe det på. Som sagt må man regne med at hunder har noe lyd, enkelte hunder er pipete av natur og "snakker" mer enn andre, noe man skal finne seg i, men man kan jobbe med å få ned forventingene hunden har om det hovedsakelig er der problemet ligger.

Her skravles det likt en komunepolitiker utenom annet enn at jeg syntes det er sødt. Men begynenr han med vorsteh pipingen DA blir det en anne lyd i fra meg også. Og blir det straff når en tra med hunden til treningsstedet og den høyfrekvente lyden setter i gang. Forventningene er gjerne da så store at en får ikke noe utbytte av treninga. Eller skan en vente med å ta ut hunden til den er stille og rolig få en god tening for begge . HVa er skaldelig med det. HVor er straffen. Er det straff å gjøre noe anent en det som er forventet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for sprøtt for meg at det går an å forsvare at man skal straffe en hund hver eneste gang det kommer den minste lyd ut av den.

Selv i sammenhenger som kanskje er det morsomste hunden vet om, og det er helt naturlig å bli gira...

Hunder er individer og de skal få bli både sett og hørt, takler man ikke det bør man virkelig ikke ha dyr.

At piping kan ta overhånd er derimot sikkert, men dette er virkelig ikke den forsvarlige måten å stoppe det på. Som sagt må man regne med at hunder har noe lyd, enkelte hunder er pipete av natur og "snakker" mer enn andre, noe man skal finne seg i, men man kan jobbe med å få ned forventingene hunden har om det hovedsakelig er der problemet ligger.

Hvordan mener du at man skal ta tak i problemet med en kronisk pipehund? Synes timeout høres fornuftig ut jeg, alternativene er jo blant annet kjeft og fysisk straff?

Har man en hund som piper like ofte som den puster omtrent er det fullt forståelig at man ikke orker å ha det slik, synes jeg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har piping både på ut og innpust i hvisse sammenhenger og det er da det er slitsom og en bør gjøre noe med det for å få det dempet/bort. Skravlig er da bare sødt. San som å få kjeft av hunden fordi jeg ikke slipper han fortest mulig ut når vi skal ut. Samtidig som han spretter opp i bamse og ned i sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner selv en som får opp forventningene sine og kan være en typisk masebikkje. Og ja, til tider er det slitsomt, spesielt med meg, fordi hunden er fullt klar over at det kan være forskjellige regler på forskjellige plasser og folk.

Her gjelder det å være sta og behersket, hunden får aldri en eneste smakebit når det gjøres istand for mat, man får aldri komme bort til fremmede hunder når det pipes, osv. Poenget er at hunden har lyd, koselyder, lekelyder, sukkelyder, og forventningspip vil heller aldri gå helt bort og det skal man akseptere, men lære hunden at det ikke lønner seg å la det eskalere.

Nulltoleranse er svært lite pent mener jeg, og høres ut som en umulig oppgave å oppnå på en slik type hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner selv en som får opp forventningene sine og kan være en typisk masebikkje. Og ja, til tider er det slitsomt, spesielt med meg, fordi hunden er fullt klar over at det kan være forskjellige regler på forskjellige plasser og folk.

Her gjelder det å være sta og behersket, hunden får aldri en eneste smakebit når det gjøres istand for mat, man får aldri komme bort til fremmede hunder når det pipes, osv. Poenget er at hunden har lyd, koselyder, lekelyder, sukkelyder, og forventningspip vil heller aldri gå helt bort og det skal man akseptere, men lære hunden at det ikke lønner seg å la det eskalere.

Nulltoleranse er svært lite pent mener jeg, og høres ut som en umulig oppgave å oppnå på en slik type hund.

Derfor jeg hele veien også skriver dempe/borte. Altså ved å jobbe med tingene så forsvinner noe for av det verste og noen ganger blir det borte. Jeg vet at jeg ikke kan kurere alla og ja hunden skal få ha lyd men den værste lyden tyder på ekstremt høye forventninger som spretter ut i dårlig jobbing så får jeg forventningen nedover så pipingen blir mindre så jobber hunden bedre og ja det er jeg helt avhengig av. Så straffen er at ting blir utsatt og hunden blir pasifisert intil den har roet seg såpass ned at det kan bli fornuftig jobbing. Men som sakt tidligere så er det ikke apsolutt alle som det forsvinner helt på men det blir dempet og det er bedre. Men vi har hunder til hvert sitt bruk og hver sine krav også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner selv en som får opp forventningene sine og kan være en typisk masebikkje. Og ja, til tider er det slitsomt, spesielt med meg, fordi hunden er fullt klar over at det kan være forskjellige regler på forskjellige plasser og folk.

Her gjelder det å være sta og behersket, hunden får aldri en eneste smakebit når det gjøres istand for mat, man får aldri komme bort til fremmede hunder når det pipes, osv. Poenget er at hunden har lyd, koselyder, lekelyder, sukkelyder, og forventningspip vil heller aldri gå helt bort og det skal man akseptere, men lære hunden at det ikke lønner seg å la det eskalere.

Nulltoleranse er svært lite pent mener jeg, og høres ut som en umulig oppgave å oppnå på en slik type hund.

Kjære meg, nå er det for det første ingen som har sagt at det skal være nulltolleranse på alle hundens lyder, nulltolleranse på pip (og i denne konteksten er jeg rimelig sikker på at det menes pip som i negativ forstand, ikke en hver form for lyd hunden kan lage i alle tenkelige situasjoner eller alle deler av hundens språk). Og i slike fall så er det nok mye mer "stakkars hund" å bare la den holde på enn å la den lære seg å slappe av...

Edit: Dessuten, hva gjør man da om ikke en form for timeout når man trener på å få ned forventninger? Og hvorfor er det annerledes?

@SynneWoll Jeg hadde nok "sagt ifra" til hunden, rett og slett for å gjøre den oppmerksom på det og for å få stoppet det så raskt som mulig for å unngå at det blir en evigvarende uavbrutt sirkel av lyd. Men jeg hadde ikke vært sint eller noe, og i de situasjonen han feks bare står å piper så hadde jeg nok heller sagt feks "gå å legg deg" enn bare "nei", om han ikke helt selv vet hva han holder på med så er jo nei ganske lite konstruktivt, mens gå å legg deg e.l. kan være med på å bidra til en litt roligere hund som går å legger seg, og forhåpentligvis slapper av. Om han ligger å piper så hadde jeg forsøkt bare et rolig "ssh" eller et venlig "legg deg" som en påminner. Om det funker. I tillegg ville jeg kanskje hatt litt fokus på å stresse ned generelt, ikke la han dilte etter deg over alt der det ikke er nødvendig osv, men heller ligge rolig og vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det det står, Malamuten, det står at for hvert eneste pip som kommer ut av hunden blir hunden låst inne på et rom og i tillegg at man er "nazi" på nettopp piping (nulltoleranse), så skjønner ikke hvor du får noe annet fra.

La til: Piping kan være så mangt, fra små pip til veldig høye lyder, og at man skal begrense det er jeg enig i, men at det er synd på en hund som har mye lyd og piper litt ser jeg virkelig ikke altså. Har aldri sagt at man ikke skal jobbe med å få ned forventningene til en hund som har mye av det, men det motsatte, mener bare at det ikke er den rette veien å gå, og ikke minst er det med nulltoleransen hovedproblemet mitt som tidligere sagt.

Og lijenta, vi er jo enige der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres dette sikkert ut som et typisk "raseforsvarsinnlegg" ( :teehe: ), men før det ble nevnt i denne tråden så har jeg ikke tenkt på dette som et setterproblem. Synnes hund er den første setteren jeg har hørt om med dette problemet. Vorsteh derimot. :aww:

Jeg har dessverre møtt en del sutrete settere faktisk. Kanskje spesielt på Gordon. Om det er vanlig på den hundetypen skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta fram et griseøre/godbit eller noe annet han pleier å grine over, hold det foran han helt til han slutter å grine! Gi han belønningen når han ikke griner og ikke gi han oppmerksomhet eller noe annet hvis han griner. Hunden vår gjorde det samme med et par ting. Han piper/griner omtrent ingenting lenger. På starten gir du han belønning for å ikke grine i kanskje 2 sekunder. Etterhvert gir du han belønning for å ikke grine i 5, 10,15,20,25 sekunder osv. Blir sikkert aldri helt "grinefri", men dette vil mest sannsynlig hjelpe en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, stakkars hund...

Åh, jeg har tydeligvis glemt at folk på nettet tolker alt til det verste.

Jeg tenker at timeout er MYE bedre enn kjefting. For tro meg, jeg har prøvd det meste. Jeg har belønnet ved stillhet (hunden skjønner ikke belønninga i det hele tatt), jeg har kjeftet (hunden skjønner ikke hva den blir kjeftet på for), jeg har overhørt lyden uten at det gjorde annet enn at lyden eskalerte.

Fjerning fra forventingene derimot, det skjønte den. Jeg tenker at dette er vinn/vinn. Er den stille og holder deg på plassen sin, DA får denjobbe og gjøre det den syns er morsomt i verden. Stresser den seg opp, får den ikke jobbe.

Og er det sånn at vi skal jobbe med lyd, er det faktisk sånn at man må være konsekvent. Jeg kan ikke godta lyd i en trening og ikke i en annen. Da blir ihvertfall hunden forvirra.

Og om noen på et forum syns synd på hunden min, så får det bare være sånn. Jeg har verdens beste samvittighet :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...