Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet med nye krav til hunde- og katteeiere


Aslan
 Share

Recommended Posts

http://www.vg.no/forbruker/dyrene/naa-er-det-forbudt-aa-loefte-katten-etter-nakkeskinnet/a/23340616/

Vi hundeeiere må blant annet forholde oss til:

Norske hundeholdere må sørge for at hunden ikke blir utsatt for påkjenninger og belastninger som påvirker dyret negativt.

Dette er for eksempel:

** Manglende oppfølging av sykdom og skade

** Manglende vaksinasjon

** Manglende beskyttelse mot vær og vind

** Manglende eller dårlig tann- og pelsstell

** Dyreholder etterlater hunden alene mens han reiser bort

** Manglende foring eller feilernæring

** Å slå, sparke, løfte etter nakkeskinn/pels/hale

** For lite oppfølging i forhold til sosialisering og aktivisering. Hunden skal ha aktivisering som passer for rasen.

** Oppstalling på for lite område. Området hvor hunden oppholder seg skal være minst så stort at hunden med god klaring kan stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder. Det skal også være plass til vannskål.

Dette vil for mange raser utelukke bruk av «standard kjøpebur». Bruk av lukkede bur legger store begrensninger på hundens bevegelsesmuligheter og er dermed ikke egnet som primæroppholdssted.

** Hunden skal mosjoneres og aktiviseres daglig. Hunden skal luftes minimum tre ganger daglig for å gjøre fra seg.

Krav til stell er blant annet:

** Gi dyret omsorg

** Fôre riktig

** Holde hunden ren

** Følge opp pels, klør, ører, øyne og tenner

** Gi god og tilstrekkelig menneskelig kontakt

** Oppdage sykdom/skader og gi nødvendig behandling (vaksiner, ormekurbehandling, flåttbehandling mv.)

mm.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

http://www.vg.no/forbruker/dyrene/naa-er-det-forbudt-aa-loefte-katten-etter-nakkeskinnet/a/23340616/ Vi hundeeiere må blant annet forholde oss til: Norske hundeholdere må sørge for at hunde

Jepp, merker jeg blir frustrert. Man bryter ikke anbefalingene om man går to to-timers turer en dag liksom, det er ikke slike ting dette handler om overhodet Jeg forstår ikke hvordan det går an å i

Så da viser det seg at vi "Anti-bur-tantene" ikke er helt på jordet allikevel da.

Så bra! Jeg blir så glad når jeg ser slikt! Så er det bare neste steg - få resurser nok til å følge opp dette.

Det er vel i oppfølgingen at det ofte svikter ja... Det er jo ei flott liste som alle som har hund bør kjenne til (egentlig burde det jo være unødvendig med slik opplisting - ALLE burde jo skjønne at dyrene de tar til seg skal ha nødvendig stell liksom), men jeg er redd for at de som virkelig trenger kunnskapen om dette, neppe får den... :(.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det kommer ting som Mattilsynet kan ta tak i blir mer spesefikt. Men reagerer på noe av formulieringa

Ta for. eks Dyreholder etterlater hunden alene mens han reiser bort. Vi reiser jo faktisk bort hver dag de fleste hundeeiere fordi vi må på jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommentarfeltet gjør meg til professor frink

Har ikke de fleste kommentarfelt den effekten :lol: Jeg leser ikke sånt lengre, hehe

Det er vel i oppfølgingen at det ofte svikter ja... Det er jo ei flott liste som alle som har hund bør kjenne til (egentlig burde det jo være unødvendig med slik opplisting - ALLE burde jo skjønne at dyrene de tar til seg skal ha nødvendig stell liksom), men jeg er redd for at de som virkelig trenger kunnskapen om dette, neppe får den... :(.

Jepp, my thought exactly. Burde være basic kunnskap, de som trenger det mest driter nok i det like mye som før.

Bra det kommer ting som Mattilsynet kan ta tak i blir mer spesefikt. Men reagerer på noe av formulieringa

Ta for. eks Dyreholder etterlater hunden alene mens han reiser bort. Vi reiser jo faktisk bort hver dag de fleste hundeeiere fordi vi må på jobben

Ja, den formuleringa syns jeg var rar også, men klarte ikke å finne originaldokumentet fra mattilsynet, så håper det er tydeligere med hva de faktisk mente.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra greier!

Jeg lurer dog på hvor lenge det i følge reglene er ok å reise fra en katt. Det er jo "vanlig" å reise bort en dag eller to, hvor går grensa?

Noen som vet om en god forklaring på det med å løfte katt etter nakkeskinnet? Etablert "allmennkunnskap" sier jo at det er greit, men det virker jo som det motsatte er tilfelle ut i fra den nye loven.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å "reise bort" tolket jeg som om man reiser på ferie eller reiser bort en helg og lar hunden være hjemme alene uten tilsyn.

Jepp, er det jeg tror også, noe annet virker ulogisk.

Bra greier!

Jeg lurer dog på hvor lenge det i følge reglene er ok å reise fra en katt. Det er jo "vanlig" å reise bort en dag eller to, hvor går grensa?

Noen som vet om en god forklaring på det med å løfte katt etter nakkeskinnet? Etablert "allmennkunnskap" sier jo at det er greit, men det virker jo som det motsatte er tilfelle ut i fra den nye loven.

Jeg håper det kommer klargjøringer skriftlig fra mattilsynet, ville gjerne hatt bedre kilder på dette enn vg :P

Ja, leser man kommentarfeltet så ser man at det er absolutt "allmennkunnskap", "katter har ekstra mye hud der", "løfter du ved skuldrene er det ikke vondt" etc. Så, jah.. Får se hva mattilsynet skriver selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden formuleringene ikke er eksakt så blir det ikke noen lov vilel ejg tru men en forskrift. Altså mattilsynet legger sammen tingene som ikke er rett og informerer/bøtlegger (hvis dem får låv til å bøtlegge da) ut fra helhetsvurderingen.

Ja san hvor lenge er for lenge borte. En med kraftig seperasjonsangst kan jo ikke eieren reise fra men så har du den som er likegyldig til om eieren kommer eller går. Det er jo to vidt forsjellige tidsperspektiv på om eier kan reise vekk fra dyrene.

Og katt hvordan skal en bestemme at så og så lang tild er for lenge, det er jo flere faktorer med der å. San som mat og drikek tilgangen blandt annet. Og fanger katten mus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å løfte en katt etter nakkeskinnet gjelder vel først og fremst voksne katter. Kattemor bærer jo kattungene etter nakkeskinnet, men nå kan det jo godt være at vårt grep om en kattunges nakke er sterkere og hardere - og dermed vondere - enn kattemorens grep. Og selv om voksne katter fortsatt har den instinktive atferden med å krølle seg sammen og bli passiv når de blir løftet slik, så er de jo altfor tunge til at det ikke kan gjøre vondt.

De få gangene jeg har vært nødt til å gjøre en katt passiv og løfte den etter nakken, så har jeg samtidig lagt en hånd under rumpa på den slik at kattens vekt hviler mot den hånda fremfor mot nakkegrepet. (Men nå husker jeg ikke sist jeg gjorde noe slikt, må være godt over ti år siden).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å "reise bort" tolket jeg som om man reiser på ferie eller reiser bort en helg og lar hunden være hjemme alene uten tilsyn.

Håper allikevel det er bedre formulert i det originale dokumentet. Slik det står over her er det for vagt og uheldig. Altfor mange tolkninger som kan komme av en slik formulering.

Jeg synes forøvrig de fleste punktene her har ganske store tolkningsmuligheter. Håper de har laget et godt forarbeide hvor det står mer utfyllende om tanken bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte spesielt godt denne delen:

"** Oppstalling på for lite område. Området hvor hunden oppholder seg skal være minst så stort at hunden med god klaring kan stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder. Det skal også være plass til vannskål.

Dette vil for mange raser utelukke bruk av «standard kjøpebur». Bruk av lukkede bur legger store begrensninger på hundens bevegelsesmuligheter og er dermed ikke egnet som primæroppholdssted."

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man skal ikke løfte katter eller kattunger etter nakkeskinnet.

Kattemor gjør heller ikke det. Hun løfter de etter nakken slik som alle andre pattedyr løfter sine dyr når de MÅ flytte de, men de har ikke likt grep som oss. De henger ikke løst etter skinnet liksom.

Jeg har aldri skjønt at det er "greit" å løfte kattunger etter skinnet og ikke hundevalper...

Løft de skikkelig..

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden formuleringene ikke er eksakt så blir det ikke noen lov vilel ejg tru men en forskrift. Altså mattilsynet legger sammen tingene som ikke er rett og informerer/bøtlegger (hvis dem får låv til å bøtlegge da) ut fra helhetsvurderingen.

Ja san hvor lenge er for lenge borte. En med kraftig seperasjonsangst kan jo ikke eieren reise fra men så har du den som er likegyldig til om eieren kommer eller går. Det er jo to vidt forsjellige tidsperspektiv på om eier kan reise vekk fra dyrene.

Og katt hvordan skal en bestemme at så og så lang tild er for lenge, det er jo flere faktorer med der å. San som mat og drikek tilgangen blandt annet. Og fanger katten mus

Jepp, her kom det http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hvor_lenge_kan_en_hund_vaere_alene.16458 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte også denne biten;

Alle dyreholdere skal ha kunnskap og ferdigheter om blant annet:

** Normal atferd

** Normal utvikling

** Atferdsbehov

** Ernæring og formidler

** Omgivelsesmiljø og temperatur

** Hygiene

** Dyrets behov for kontakt med mennesker og artsfrender

** Forebyggende tiltak mot sykdom og skade – samt tegn på sykdom

** Vite hva som kan utløse redsel, og hva som utgjør faremomenter.

Jeg tror dette er det første steget til å få et slags hundepass/kort/godkjenning. Hvordan de skal håndtere og håndheve dette blir imidlertid en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er forvirret angående dette med burbruk. Under oppholdssted står det at bur med døren igjen ikke er egnet oppholdssted for hund. Men så står det også listet minimunskrav til størrelse som kan dekkes av et stort bur (i hvert fall for de minste hundene, med de største burene). Så hva er riktig?

Edit: Jeg kan ta feil, men foreløbig finner jeg ingen hundebur som oppfyller kravene til minstemål for oppholdssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...