Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp: noen som har både Non-stop- og Hurtta-sele?


Recommended Posts

Vår ubrukte Non-stopsele str. 4 (halv-nome?) har visst blitt for liten før vi rakk å bruke den :icon_redface: så vi trenger en ny, og det blir enten en lik Non-stop str. 5 eller en Hurtta (Y-?)sele. Spørsmålet er om noen vet hvilken Hurtta-størrelse som korresponderer med str. 5 i Non-stop. Noen som har begge (eller evt omtrent samme størrelse hund som meg - litt stor WK-tispe)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette hjelper deg, men jeg har Nonstop freemotion str. 8 og Hurtta y sele i str. 80cm.

Hehe .. egentlig så forstår jeg ikke hvordan din BC kan bruke str. 8 i Nonstop .. det tilsvarer +37 kg. Str 80 i Hurtta virker mer ventet. Så kanskje ikke veldig til hjelp, men litt :P

Jeg vil gjerne ha non-stopselen dersom den passer en Basenji og at det er halvnome (hjelpe til litt! Hva vil du evt. ha?). Jeg har sporselen fra non-stop i str. 3, vet ikke om det er stor forskjell?

Hun var omtrent 5-6 mnd da jeg kjøpte selen, så det virker ganske naturlig at den skal passe til en basenji, men du kan jo sjekke med målene som er oppgitt her: http://www.hundeutstyr.no/nyhet-nonstop-sporsele-p-757.html (38 cm i halsåpningen. Den ligger i og for seg greit rundt halsåpningen på min, men blir for kort bak armhulene/albuene).

Hvis du vil kjøpe den så kan du få den for 150,- pluss evt porto. Jeg bor i Sande om du vil hente :) (Hvis du bor i Kristiansandområdet så ligger det en på finn til 150,- også.)

Min kelpie har nonstop free motion (nomesele) i str 5 og hurtta i str 70. problemet er at hurtta i str 70 er litt for lite og hurtta i str 80 er alt for stort. jeg ville altså kjøpt nonstop i str 5 om jeg var deg! ;)

Nonstopselene er litt kjedelige i fargene, så jeg hadde håpet på en Hurtta eller noe lignende med fin farge, men det viktigste er jo at den passer altså :D Jeg er iallfall usikker på om det er 70 eller 80 jeg skal ha i Hurtta, så må nok ta henne med i butikken i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe .. egentlig så forstår jeg ikke hvordan din BC kan bruke str. 8 i Nonstop .. det tilsvarer +37 kg. Str 80 i Hurtta virker mer ventet. Så kanskje ikke veldig til hjelp, men litt :P Hun var omtrent 5-6 mnd da jeg kjøpte selen, så det virker ganske naturlig at den skal passe til en basenji, men du kan jo sjekke med målene som er oppgitt her: http://www.hundeutstyr.no/nyhet-nonstop-sporsele-p-757.html (38 cm i halsåpningen. Den ligger i og for seg greit rundt halsåpningen på min, men blir for kort bak armhulene/albuene). Hvis du vil kjøpe den så kan du få den for 150,- pluss evt porto. Jeg bor i Sande om du vil hente :) (Hvis du bor i Kristiansandområdet så ligger det en på finn til 150,- også.) Nonstopselene er litt kjedelige i fargene, så jeg hadde håpet på en Hurtta eller noe lignende med fin farge, men det viktigste er jo at den passer altså :D Jeg er iallfall usikker på om det er 70 eller 80 jeg skal ha i Hurtta, så må nok ta henne med i butikken i tilfelle.
Billy er 17 kg og har str 8 i non stop. Den er alt for lang til han og jeg fordrar den ikke. De vektangivelsene gjelder nok bare for trekkhunder. :) Og jeg hadde ikke kjøpt den om jeg hadde visst litt bedre!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe .. egentlig så forstår jeg ikke hvordan din BC kan bruke str. 8 i Nonstop .. det tilsvarer +37 kg. Str 80 i Hurtta virker mer ventet. Så kanskje ikke veldig til hjelp, men litt :P

Han veier 30 kg og har et STORT hode og en kraftig nakke :P Hurttaen sitter noe stramt i halsen. Burde vel egentlig hatt en str. større til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mindre og mindre forståelig :huh:

Kan noen anbefale en fin Y-sele/halvnomesele som er enkel å forstå størrelsen på?

Lykke har str 4 i MR sin sykkelsele :)

Hun er nesten 16 kg, middels stor AK. Selen passer akkurat til Harly og (lettbygd hannhund ca 49,5 cm/17 kg).

http://kreativhund.no/products/mr-sykkelselesporsele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mindre og mindre forståelig :huh:

Kan noen anbefale en fin Y-sele/halvnomesele som er enkel å forstå størrelsen på?

Har du sjekket ut Troll sin multisele, eller Zero short selen?

Leo har Hurtta y-sele men den er bare en vits på han sitter ikke noe bra i str 80, god lengde men altfor stor i halsen. 70 er stram nok i halsen men alt for kort.

I Troll sin multisele har han str BLÅ, nonstop sin sporsele har han str 6 (kunbe nok hatt 5 egentlig) og i Zero har han str S.

Han veier ca 20 kg og er ca 42 cm rundt halsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe .. egentlig så forstår jeg ikke hvordan din BC kan bruke str. 8 i Nonstop .. det tilsvarer +37 kg. Str 80 i Hurtta virker mer ventet. Så kanskje ikke veldig til hjelp, men litt :P

Hun var omtrent 5-6 mnd da jeg kjøpte selen, så det virker ganske naturlig at den skal passe til en basenji, men du kan jo sjekke med målene som er oppgitt her: http://www.hundeutstyr.no/nyhet-nonstop-sporsele-p-757.html (38 cm i halsåpningen. Den ligger i og for seg greit rundt halsåpningen på min, men blir for kort bak armhulene/albuene).

Hvis du vil kjøpe den så kan du få den for 150,- pluss evt porto. Jeg bor i Sande om du vil hente :) (Hvis du bor i Kristiansandområdet så ligger det en på finn til 150,- også.)

Nonstopselene er litt kjedelige i fargene, så jeg hadde håpet på en Hurtta eller noe lignende med fin farge, men det viktigste er jo at den passer altså :D Jeg er iallfall usikker på om det er 70 eller 80 jeg skal ha i Hurtta, så må nok ta henne med i butikken i tilfelle.

Er det sporselen? Det er den jeg har str. 3 i, og den passer greit, eneste er den drittd-ringen som ikke er fast i festet i det hele tatt (den går rundt og rundt og har vært sånn siden jeg fikk den ny. :/). Så jeg stoler ikke helt på den ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...