Gå til innhold
Hundesonen.no

En lur liten valp som tror vi er døråpnere ;)


rosinbolle
 Share

Recommended Posts

Vi har en ni uker gammel valp i hus, og vi tar ham med ut for å tisse hver gang han har sovet, spist og lekt. Men noen ganger er han helt bajas ute og har ikke tid til å tisse før etter en lang stund, og han har det naturlig nok toppers med å svinse rundt i hagen, spise løv og være bajas, mens vi prøver å stå i ro på et sted og oppfordre ham til å tisse.

Når han må tisse går han som regel og setter seg i gangen, men hvis vi ikke er kjappe nok da begynner han å snuse rundt på stua og det hender han tisser inne. For å unngå det har vi vært enda raskere med å reagere når han setter seg i gangen, men jeg tror han nå også setter seg i gangen de gangene han bare har lyst til å ut og leke i hagen. Dette gjelder spesielt de gangene han har lekt. Gjerne en halvtime etter han var ute og tisset sist. Når han da slipper ut er det selvsagt full guffe med utelek.

Han får selvsagt ut og leke ute også, men da når vi bestemmer at det er utetid og kler oss etter været, ikke for en tissetur.

Han får som regel gå fritt ute i hagen, fordi kobbelet er så uvant, synes han, at han står og tygger og vrir seg for å komme løs, og da blir det ingen tissing.

Er det noe vi kan gjøre for å unngå at han styrer uteshowet? :) Hjelper det å bare slippe ham ut hvis det har gått lenger tid enn 30 min siden sist han tissa? Skal vi bare slippe ham ut likevel? Ha på kobbel og være kjedelig hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre te noe kjedeligere ta på bande gå ut og behold bandet på til han har tisset så kan du belønne med raptuss. Det er jo kuuult å være ute. Du kan jo begynne med litt dresur ute også da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt på kobbel og vært kjedelig hver gang. Jeg synes ikke det gjør noe om han styrer showet når han er så liten. Jo oftere du får tatt ham ut og han får tisset ute, jo fortere blir han stuerein.

Men pass også på at du gir ham godt med aktivisering, sosialisering, trening, lek og mijøtrening også, slik at ikke hans masing til døra blir den beste måten for ham å få aktivisering på. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville tatt på han båndet og gjort det skikkelig kjedelig. Når man går til døra for å komme ut og tisse, så er det bare tissing som gjelder. Ellers kan du jo være litt i forkant og ta initiativ til å gå ut for litt raptus når du ser han har behov for det. Du har bare hatt han en uke. Du kommer snart til å lære deg å se forskjell på når han må ut og når han bare har lyst på moro ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo min valp eldre enn 9uker, men vi har en fast plass i et hjørne av hagen, som er "tissehjørne". Der står vi til han har tisset, samme hvor kaldt, surt og kjedelig det er. Det går fortere og fortere. I begynnelsen hendte det at jeg tok med termokopp med kaffe... Nå tar det sjelden et minutt en gang, før han gjør hva han skal. Etterpå får han gå litt fritt heller, hvis han vil og det passer seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Da skal vi være kjedeligere når vi er ute for å tisse, og ta på båndet hver gang. Han venner seg vel til det etter hvert.

Begynne med litt dressur ute er også en ide, det kan vi gjøre :) vi har begynt litt inne, men nå kan han å sitte såpass bra at vi kan prøve det ute også. Bli også etter hvert, når han har skjønt greia med det ;)

Vi prøver å finne en god balanse mellom menneskestyrt aktivisering, miljøtrening osv, men prøver også å unngå at det er tjo og hei hver eneste gang han er våken. Tenker at han må lære seg å ta det rolig inne også, og at valpehjernen også trenger rolige våkenstunder. Det er vår første valp, og vi vil ikke ha en terv som er supergira og skal ha oppmerksomheten hele tida som voksen heller... :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi prøver å finne en god balanse mellom menneskestyrt aktivisering, miljøtrening osv, men prøver også å unngå at det er tjo og hei hver eneste gang han er våken. Tenker at han må lære seg å ta det rolig inne også, og at valpehjernen også trenger rolige våkenstunder. Det er vår første valp, og vi vil ikke ha en terv som er supergira og skal ha oppmerksomheten hele tida som voksen heller... :)

Helt enig her! Men hvordan roer man ned en gæren liten valp som skal bite og hoppe etter alt mulig hver gang den er våken? :P Venninnen min har en valp på 10 uker, og den får man ikke rolig med mindre den blir trøtt og sovner. Den vil ikke kose, bare leke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig her! Men hvordan roer man ned en gæren liten valp som skal bite og hoppe etter alt mulig hver gang den er våken? :P Venninnen min har en valp på 10 uker, og den får man ikke rolig med mindre den blir trøtt og sovner. Den vil ikke kose, bare leke :P

Når den er våken får vår lov til å leke :) Dvs., vi gidder jo ikke å leke med ham hele tida, så vi har heller et par leker han får lov til å holde på med tilgjengelig, som han kan ligge og tygge på og kose seg med der han vil, helt i fred. Funker egentlig ganske bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....min snart 13år gamle hund har begynt med dette på sine eldre dager, spesielt om natten, hun setter seg opp som om hun må på do og da må jeg jo gå ut med hun, men hun skal bare ut og leke eller kikke seg litt rundt.

Hun får ikke lov til å leke eller noe annet "gøy", hun får gå i bånd og gjøre fra seg hvis hun må det, også går vi rett inn igjen.

Chicka gjør heldigvis ikke dette ofte, men da hun begynte med det så hadde vi nesten to uker hvor hun drev og lurte meg, jeg kunne jo ikke bare la hun sitte inne heller når hun sa i fra at hun måtte på do, tenk om hun virkelig måtte på do...lille luringen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...