Gå til innhold
Hundesonen.no

Bygge PC


Gjest
 Share

Recommended Posts

Kanskje ikke det mest kurante nettforumet å spørre på, men hvem vet. Kan jo legge det ut her også. :)

Jeg orker ikke krangle med laptopen mer, så planlegger å bygge meg en pc til å spille på. Men jeg har aldri bygd noe som helst før, og trenger litt hjelp til å lage et balansert oppsett. Har lest meg opp litt, og følgende er utgangspunktet mitt:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=131685&view=b

Budsjettet er på 6-7000 kr, så jeg ligger jo litt over.

Det jeg lurer på er om dette kan bli en ok balansert spillmaskin, eller om jeg er helt ute på viddene.

Og har noen forslag til forbedringer?

Jeg har best/mest erfaring med Nvidia skjermkort og prosessorer fra intel, så derfor har jeg satt opp det. Men er åpen for andre ting også, hvis det finnes gode argumenter.

OS, skjerm, mus og tastatur har jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg ville tatt meg en tur her jeg! Gode priser, mye å velge i. Og ja, jeg tror du vil finne en fin spillepc til den prisen :) Eventuelt tror jeg man kan få tak i pakker som man kan bygge selv, som da blir billigere enn å kjøpe en ferdigbygd.

Evt se her. Her er det deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiell grunn til at vil bygge den selv? Med mindre du skal ha vannkjøling og veldig heftig oppsett på grafikk i SLI osv så er det blitt mer sånn i 2014 at det er billigere å kjøpe en ferdig konfig enn å bygge den selv, evt kjøp en ferdig maskin og legg til ekstra skjermkort og en ssd til å kjøre OS fra. Du kommer langt med 5-6000kr for en OK maskin til gaming, i5-i7 8gb 1tb sshd og 2 GB dedikert grafikk f.eks. (Distribuerer Lenovo så jeg anbefaler naturlig nok det :-P)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer sistemann her. Med mindre du skal ha noe helt spesielt av en bestemt grunn så lønner det seg rett og slett ikke å bygge selv lengre (akk, de student-tidene...). Nå rett før og etter jul er det sikkert mye gode tilbud rundt om også.

Komplett.no har de siste årene hatt black friday salg. Kan være lurt å vente til fredag og se om det kommer noe bra for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde uansett satt inn en SSD disk til OS for å få kjappere boot og spill opplevelse. også en disk til alt ræl.

Har bygd de siste pcene vi har hatt i mange år og bytter bare ut deler når jeg trenger å oppgradere noe. Veldig kjekt.

Nå er mannen vært pc bygger på komplett så altså, kjøper du en ferdig bygd så er det bare en annen stakkar som skrur det sammen :P Og ofte i min mening kan du bygge deg en bedre speccet pc for samme pris - og evnt bedre kabinetter ol.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde uansett satt inn en SSD disk til OS for å få kjappere boot og spill opplevelse. også en disk til alt ræl.

Har bygd de siste pcene vi har hatt i mange år og bytter bare ut deler når jeg trenger å oppgradere noe. Veldig kjekt.

Nå er mannen vært pc bygger på komplett så altså, kjøper du en ferdig bygd så er det bare en annen stakkar som skrur det sammen :P Og ofte i min mening kan du bygge deg en bedre speccet pc for samme pris - og evnt bedre kabinetter ol.

Hvor handler dere normalt? Dere har ikke noe spesielle rabatter hos Komplett e.l. da?

Jeg "pleide" å bygge alt selv, men så på en pc jeg hadde nå med røket hovedkort, og greide ikke å få noen selvbygde alternativer rimeligere enn ferdigbygde, til tross for at jeg hadde kabinett og enkelte deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor handler dere normalt? Dere har ikke noe spesielle rabatter hos Komplett e.l. da?

Jeg "pleide" å bygge alt selv, men så på en pc jeg hadde nå med røket hovedkort, og greide ikke å få noen selvbygde alternativer rimeligere enn ferdigbygde, til tross for at jeg hadde kabinett og enkelte deler.

Handler alt hos komplett :) mpx evnt men det er jo samme butikken liksom :lol: prisene er som regel like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, alle! Jeg ser at det ikke er så stor prisforskjell på ferdigbygde og på å sette sammen selv som det var før, men det er like mye fordi jeg synes det er morsomt, og har lyst til å gjøre det.

Jeg venter på black friday- salg på MPX/komplett, ja. :) Har endret litt på oppsettet i første posten, og så kommer jeg til å følge med på prisene både på ferdigbygde og på deler. Største fordelen med ferdigbygd slik jeg ser det, er vel med tanke på garantier og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, alle! Jeg ser at det ikke er så stor prisforskjell på ferdigbygde og på å sette sammen selv som det var før, men det er like mye fordi jeg synes det er morsomt, og har lyst til å gjøre det.

Jeg venter på black friday- salg på MPX/komplett, ja. :) Har endret litt på oppsettet i første posten, og så kommer jeg til å følge med på prisene både på ferdigbygde og på deler. Største fordelen med ferdigbygd slik jeg ser det, er vel med tanke på garantier og lignende.

thorstein sin hjemme bygde brant opp og fikk ny pc. Om noe skjer med noen av delene sånn at f.ex det brenner opp, smelter ol så er det jo garanti...

Og om en del fører til at det andre blir ødelagt er det jo garanti der også. F.ex hos T så var det en kondensator på hovedkortet som sprengte og resten av pcen tok fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannebeinet bygde super-PC til meg i vår. 17.000 kom det på :o Men så satt vi å plukket veldig mye av delene fra "øverse hylle" for at det skulle være en rask og god spillmaskin i mange år fremover. Eneste er vel lagringsplass jeg trenger å tenke på å oppgradere om et år eller så.. Også kan jeg tenke på nytt grafikk-kort kanskje om en 2-3-4 år, eller bare legge til et til slikt som jeg har og vips er det enda mer super-data.

Selve byggingen trooor jeg at man burde ha noen ilamme seg som kan det de driver med. Jeg er flink med data jeg, men jeg aaaaner ingenting om det som er inni de :P Sambo derimot satt sammen hele tingen på 1,5time sånn circus.. Og etter opp-pakkingen av alt så det slik ut i stua:

1377385_10151944512355308_2120110951_n.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aussieglis Stilig, jeg er misunnelig.

Så mye papp! :D Frøken bedlington hadde blitt lykkelig av det synet, papp er det fineste som fins.

Jeg har byttet ut det meste av deler på datamaskiner jeg har hatt tidligere, så jeg har relativt god oversikt over hva som skal hvor, tror jeg. Men kommer sikkert til å be en kompis av meg om å være med, han har hatt tilsvarende jobb som mannen til @AnetteN , så jeg håper han sier fra hvis jeg gjør noe veldig feil. :P

Ellers kan det nok være at jeg ender opp med en ferdigbygd (og ikke minst ferdigtestet) fra mpx/komplett denne gangen. Etter jul blir jeg avhengig av den i studiesammenheng også, så da føles det tryggere å ha tre års garanti på hele greia, og muligheten til å sende den inn til reparasjon på garantien hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...