Gå til innhold
Hundesonen.no

Los på elg


Margrete
 Share

Recommended Posts

Altså, hvordan de løser problemet at bikkja har los på feil dyr? Det løses ikke :P Man får bikkja inn igjen, noen har såpass god innkalling at det går greit og da kan man jo slippe hunden på et annet spor og håpe de finner riktig dyr. Andre hunder har ikke god nok innkalling og man må vente på at de blir leie/slitne så de selv finner ut at de vil hjem. Da går gjerne dagen, så prøver man på nytt neste dag :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det kommer litt an på situasjonen egentlig :P Vi skal jo kunne kalle inn bikkjene fra losen, men det er ikke alltid vi ønsker det. Noen bikkjer trenger kanskje treningen.

En ungbikkje er det kanskje dumt å kalle inn for tidlig, da den trenger å jobbe med losen. Det er ønskelig at de skal stå så lenge som mulig for å gjøre jakta enklere for jegeren. Avbryter man stadig en unghund i losen er det en fare for at den senere ikke står godt nok.

De skal helst stå 90 minutter på en prøve, for å få en tier på prøve - totalt 200 min med stålostid, inkl. ståloser etter støkking, på 300 min med elgarbeidstid.

En eldre og erfaren elghund vil det være greiere å bryte av (i teorien :P ), men det kanskje ikke alltid bikkja er enig, så da må man bare vente da ;)

Et eksempel : Min kjære ungfrøken har i høst hatt en liten forkjærlighet for okse noen ganger, selv om det har vært helt feil dyr. Hun har ikke blitt avbrytet i jakta, for hun trenger erfaringen. Så da er det bare å vente til hun er ferdig, før hun slippes på nytt (evt. får komme hjem og ta en velfortjent lur i sofaen ;) ).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig problem! :P Vi har hatt det på omtrent hver jakttur i år (skulle ønske hundene kunne forklares forskjellen på ungdyr, voksen, ku og okse). De hundene vi bruker har såpass grei innkalling at dersom man kommer i nærheten av de kan de brytes av/fanges. Så da er det bare å sette seg i bilen og kjøre rundt på småveiene til GPS viser at man er i området :P Men, det er ikke uvanlig med hunder som henger på feil dyr et halvt døgns tid heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det kommer litt an på situasjonen egentlig :P Vi skal jo kunne kalle inn bikkjene fra losen, men det er ikke alltid vi ønsker det. Noen bikkjer trenger kanskje treningen.

En ungbikkje er det kanskje dumt å kalle inn for tidlig, da den trenger å jobbe med losen. Det er ønskelig at de skal stå så lenge som mulig for å gjøre jakta enklere for jegeren. Avbryter man stadig en unghund i losen er det en fare for at den senere ikke står godt nok.

De skal helst stå 90 minutter på en prøve, for å få en tier på prøve - totalt 200 min med stålostid, inkl. ståloser etter støkking, på 300 min med elgarbeidstid.

En eldre og erfaren elghund vil det være greiere å bryte av (i teorien :P ), men det kanskje ikke alltid bikkja er enig, så da må man bare vente da ;)

Et eksempel : Min kjære ungfrøken har i høst hatt en liten forkjærlighet for okse noen ganger, selv om det har vært helt feil dyr. Hun har ikke blitt avbrytet i jakta, for hun trenger erfaringen. Så da er det bare å vente til hun er ferdig, før hun slippes på nytt (evt. får komme hjem og ta en velfortjent lur i sofaen ;) ).

Håper ikke det gjør noe at jeg spør, men skal de stå i 200min med los (bjeffing??)?

Kan du fortelle litt mer hva disse tidene "inneholder", hvis du gidder?

Jeg syntes bare det var så imponerende med alle de minuttene, de er jammen flinke når de klarer dette, fikk plutselig myyye mer respekt for de hundene som får premiering på jaktprøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det gjør noe at jeg spør, men skal de stå i 200min med los (bjeffing??)?

Kan du fortelle litt mer hva disse tidene "inneholder", hvis du gidder?

Jeg syntes bare det var så imponerende med alle de minuttene, de er jammen flinke når de klarer dette, fikk plutselig myyye mer respekt for de hundene som får premiering på jaktprøver :)

Ja, men ikke sammenhengende da :) De er ganske råe, en jaktpremiering blir absolutt ikke kastet etter bikkjene ;)

Jeg kan ta et kjapt sammendrag av en jaktprøve (håper det er ok @Margrete :) ):

Når en elghund slippes på ei prøve skal den ut i søk. For å få toppremiering her skal de ha søksrunder på 1,5 km (7-8 poeng), helst over 2 km (9-10 poeng), og de skal helst være 800 m unna prøvegruppen (dommer og fører), og turene skal være i gjennomsnitt 15-30 minutter lange. De skal finne elgen raskt, og et stykke fra prøvegruppen (over 600 m = 7-8 poeng, over 800 m = 9-10 poeng). De skal så helst stille elgen i uttaket, og så stå 60 min, men de bør stå i 90 minutter før første støkking. Dommeren går inn og så støkker elgen, og så skal hunden henge på elgen for å stille den på nytt. Det er helst 3 støkkinger, og stålosen etter 2 av støkkingene skal være på 30 min før neste støkk. De skal da under støkkingene totalt ha hengt på elgen i 30-60 minutter/ 2,5 km - 5 km (7-10 poeng). Målet til hunden blir også bedømt (hørbarhet), og lostakten skal være mellom 60-75 bjeff/min (7-10 poeng, for å få 10 poeng er det 75 bjeff/min med god og jevn takt). Lydighet blir også bedømt, både under søk, under elgarbeidet og ved arbeidstidens slutt, for å få 10 poeng må alle innkallingsforsøk være vellykka.

Jeg har nå forklart hvordan man får toppremiering på en løshundprøve, hvis dere er nysgjerrig på hele skalaen ligger prøvereglementet på NKK sine sider.

For å få 1.premie må man ha 70 poeng, på en 2-dagers prøve (som man må ha for å bli JCH) må man ha 140 poeng totalt.

Toro - vinneren av NM i år fikk 91,5 og 95 - totalt 186,5 poeng. Noe som er ganske rått! (Han var i tillegg tittelforsvarer!)

Edit : en liten detalj jeg glemte - den søksrunden hvor bikkja finner elg regnes ikke som en del av søket, så hvis bikkja finner elg med en gang kan det bli dårlig med søkspoeng.

Endret av Bikipile
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mer spennende enn jeg hadde trodd :P . Hva er støkking?

Det ble i grunn nokså spennende der ute i skogen å :P Tipper støkking er å få elgen til å røre på seg?

@Bikipile Så klart det er i orden. Bare moro å lese om dette. Ble innmari fasinert av hunden og elgen ute på myra der. Så vi ble stående å kikke litt vi, helt til elgen synes at det å flytte seg mot oss var en god ide. Jeg var ikke helt enig i det, så da ruslet vi :P

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden står og bjeffer 30 min i strekk?!

Synes litt synd på elgen, da, som må støkkes og bjeffes på i over en time før den skytes.

60 - 90 min ;)

Elg skytes ikke på prøver.

Men er det tillatt å jakte elg nå da?

Vi har jakt frem til 30.november på elg, hjort frem til 23.desember. I noen områder er det elgjakt frem til 23.desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden står og bjeffer 30 min i strekk?!

 

Synes litt synd på elgen, da, som må støkkes og bjeffes på i over en time før den skytes.

Det er ikke noe nevneverdig synd på dem altså. De aller, aller fleste (alle jeg har sett) bryr seg ikke noe om hunden, de beiter videre eller legger seg til og med ned :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten dobbeltpost, fordi...mens vi er inne på temaet, og jeg følte det passet her - min lille spirrevipp fikk akkurat nå sin første elg. Mammahjertet er så stolt over jenta at jeg nå sitter og sipper på kontoret :wub::icon_cry::wub::bananas:

Åh, jeg også, flinke Løsti! Noe så fantastisk, dette unner jeg dere! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så interresant! Da skal det litt til for å bli JCH da! :) Men jeg hører så mye surving om at gråhundene har blitt så veike i "det siste" og at de fleste står dårlig for elgen, er det noe i det? Eller er det overivrige jegere (helst på jaktlag da, de fleste hundeeiere vil vel at hunden skal stå) som skyter før hunden får elgen til å stå, så de får erfaring med det istede?

Anngående stress og sånt, de aller fleste dyr (både elg, hare, rådyr etc) har så kontroll på bikkja at de ikke blir stresset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så interresant! Da skal det litt til for å bli JCH da! :) Men jeg hører så mye surving om at gråhundene har blitt så veike i "det siste" og at de fleste står dårlig for elgen, er det noe i det? Eller er det overivrige jegere (helst på jaktlag da, de fleste hundeeiere vil vel at hunden skal stå) som skyter før hunden får elgen til å stå, så de får erfaring med det istede?

Jeg har ikke hørt så mye surving, men det er sikkert der :) Jeg føler kvaliteten jevnt over er god, men det handler jo mye om å finne de gode kullene også :) Men jeg vil jo tro at du er inne på noe. Ofte blir elgen skutt løpende forbi en post, slik blir det lite læring av for en elghund. For at de skal få erfaring er det viktig at de faktisk får jobbet med elgen.

En annen diskusjon som vandrer rundt i miljøet er dette med å blande bandhunder og løshunder, uten at jeg har virkelig gjort meg opp en mening rundt det. Noen blandinger fungerer jo suverent, mens andre er ikke like heldige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at NEGen har blitt veikere i det siste. Derimot har jämten blitt mye tøffere og mer pålitelig enn det den en gang var, da NEGen ble regnet som the safe bet. Kanskje er det mer det at jämten er blitt mye bedre som visker bort skillet som var, og får NEG til å virke veikere enn den var? Jeg vet ikke, bare gjetning fra min side.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at NEGen har blitt veikere i det siste. Derimot har jämten blitt mye tøffere og mer pålitelig enn det den en gang var, da NEGen ble regnet som the safe bet. Kanskje er det mer det at jämten er blitt mye bedre som visker bort skillet som var, og får NEG til å virke veikere enn den var? Jeg vet ikke, bare gjetning fra min side.

Det inntrykket har jeg også fått av de jeg kjenner med NEG/Jämt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...