Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?


ida
 Share

Recommended Posts

Malle? Og hva tenker folk om boxern?

Edit: lundehund. Stae, men morsomme hunder. Mye lyd. Jaktinnstinkt på smådyr som mus og lemen. Har kjent en del via tante; den ene der satt seg på bakbrina med en gang utstillingslina ble tatt frem. Så senest for et par uker siden en lundis i byen. Den gikk et par meter for så å sette seg slik på bakbeina og stritte mot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

Hva med Norsk Buhund?

Krever mer aktivitet enn de fleste vet (og selges som) og ender derfor som bjeffete, bråkete, jagete hunder.

Joda, lett for å varsle har de (de er avlet for det liksom), men de fleste som er jobbet med fra de er små har super lek, fin godbit mage og fin sammarbeidsvilje og fart. Men det er en spisshund-gjeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle? Og hva tenker folk om boxern?

Edit: lundehund. Stae, men morsomme hunder. Mye lyd. Jaktinnstinkt på smådyr som mus og lemen. Har kjent en del via tante; den ene der satt seg på bakbrina med en gang utstillingslina ble tatt frem. Så senest for et par uker siden en lundis i byen. Den gikk et par meter for så å sette seg slik på bakbeina og stritte mot :P

Boxer: Happy-go lucky bikkjer som er valp i hodet hele livet, men som veldig ofte vil ta andre hunder (hovedsakelig basert på de vi møter på tur). Også får alle kreft. Alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg det blir myr dyp lyd av en slik stor hund :P Er de vanskelige å dressere? Trenger de strengere grenser/fastere hånd pga størrelsen, eller er de som alle andre? Vanskelig å beskrive, men en så stor hund kan jo ikke trekke i båndet på tur eller hoppe på folk :P Er de stae?

Jeg har sagt til han at det er greit med en Irsk Ulvehund i huset den dagen vi bare skal ha en hund, evt en kjempe stor og en liten.. Ser for meg det er store utgifter på sånne store hunder!

Altså, det er ikke naturlig noen lydighetshunder, siden de er litt seige av seg, men det går absolutt an å lære dem ting :) selve innlæringsprosessen er kanskje litt mer omstendig enn med en hund som er kjappere i hodet, men til gjengjeld opplever jeg at det satt spikret med en gang på de to jeg har trent. Kan man det så sitter det :)

Ikke heller trenger de fastere hånd enn andre; han jeg har nå er utrolig myk og det skal ikke mer til enn at jeg brummer litt så har jeg understreket hva jeg mener. Ellers så går han på små håndsignaler. Dog er han veldig lydig med meg, litt mer møkk i øra når sambo eller barna håndterer ham ;) jeg kan bare anbefale, og skal nok ikke ha annen hund noen gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som skaffer seg Drever til noe annet enn jakt da? Tviler på at du står først i køen som valpekjøper om ikke man er aktiv jeger...

Men jeg tror de har tatt tak i gemyttet, altså.

Dreveren er egentlig en langt mer egnet harehund enn rådyrhund. Å jakte rådyr med drever blir som å bruke Støver på rådyra... Eksen sin jaget nesten bare hare fram til noen luringer fikk skutt et rådyr for den, da var det kjørt... Men den kom alltid hjem igjen da, uansett hvor langt unna den ble sluppet. Tidligst neste dag... Og hvis fremmede skjøt for den, kunne de bare drite i å nærme seg fallet før bikkja hadde dratt videre for å finne nye dyr :P Akkurat det å være sur på fallet er ganske normalt for rasen...

Men de har gjerne bra søk da, og viltfinnerevne.

Dog har jeg ikke tall på hvor mange valpekjøpere jeg har, som har byttet rase fordi de er drittlei av drevere :P

Nja, jeg kjenner jo dessverre fremdeles endel jegere som kjøper hund til "å jakte med", noe som innebærer tre slipp i året, hvor bikkja forbannes for å være så ulydig :P Så ja, de kjøpes jo til jakt, men de brukes vel ikke alltid - det gjelder jo mange andre jakthunder forsåvidt. Bare tenk på alle de understimulerte elghundene rundt omkring! Men har inntrykk av at det endrer seg litt nå?

Når det gjelder det andre har jo vi diskutert dette før (og det blir vel litt OT :P), men i det terrenget hvor vi bor synes jeg dreveren er den rasen som virker som den fungerer best. Det er såpass kupert at de ikke jager for hardt i det hele tatt, rådyrene kommer fint og rolig inn i passe avstand fra hunden, og de har bra nok søk til å finne rådyr i vanskelige omgivelser. Jeg kjenner ikke EN dachs som fungerer veldig godt (men jeg kjenner veldig mange supersjarmerende, trivelige dachser da!) - og jeg jakter jo hver helg fra september til jul, med forskjellige lag og forskjellige hunder. Beaglene havner sånn midt i mellom, jeg synes de er veldig, veldig trivelige, men det er ikke de jeg har best erfaring med på jakt. Jeg kjenner forresten ingen rådyrhunder som er kjipe ved fall, av noen raser. Men med endel elghunder er det greit å vente til eieren kommer bort :P Sukk, det er vel så enkelt og vanskelig som med alt annet - velge riktig rase til sitt bruk og ditt behov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle?

Supre (trenings)hunder om man får en god en, men det finnes en del ymse der. En usikker malle kan bli ganske utrivelig da den gjerne har en del innstinkter som får den til å gå på heller enn å backe unna i pressede situasjoner. Lærer fort på godt og vondt, krever en del av eier ifht lydighet og kontroll så alt de har inni seg ikke spinner ut av kontroll :P og man bør like tur og trening. Passer til det meste man vil gjøre. Red: og masse energi, går fort i svingene.

whippet?

Enkle og greie sjeler som krever lite utover å få løpe av seg uten bånd innimellom og en sofakrok (eller annen god og varm liggeplass), dog er de ganske sære og spesielle etter min mening så man må like den typen personlighet, den er nok ikke for alle, jeg feks synes det er skikkelig irriterende på en del ting og kunne aldri tenkt meg å hatt en selv. Henger bra med på tur, men trenger å kles på i surt vær, ikke noe å satse på om man vil drive med hundesport. Kan ha en del jakt i seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tibetansk terrier"

Har kun møtt en, på valpekurs. Denne var unghund da, typ 8 mnder. Eierne hadde ikke trent på noe, så den kunne ingen ting, men guri så fort den tok ting. Den var bare med og var hyggelig. Ingen lyd, og var bare søt og kul!

Jaktcocker og whippet?

cocker: kule søte sprudlende morsomme hunder med mye fart. Vennlige og glad i folk :) Har møtt 2 stk sånn tilfeldig, men guri malla så kule de var, men innmarri fort gikk det i svingene :P

Whippet: vennlige og morsomme hunder. Kan være litt forsiktige, men ikke redde. Har vokst opp med en ren whippet, en whippetblanding- med mye whippet i seg (sønnen av den andre, han stakk på tokt og fikk valper med TO huskymixer.. 16 valper ble det..) og foreldrene mine har en whippetblanding nå med mye typisk whippet i seg :) Ellers møtt endel whipser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petit basset griffon vendeen? De er så søte at jeg nesten kunne vurdert å ta en jeger på kjøpet. Tror dere det er marked for å låne bort hund til jeger som vil trene og jakte med den?

372ea0b0-38b5-40f8-b515-41f3f57bf635.jpg

Kjenner egentlig ikke noe til dem, men jeg har møtt en et par ganger som blir brukt til rådyrjakt her rundt Grønsvebakken :). Stilig fyr som har henne også *fnis*.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petit basset griffon vendeen? De er så søte at jeg nesten kunne vurdert å ta en jeger på kjøpet. Tror dere det er marked for å låne bort hund til jeger som vil trene og jakte med den?

372ea0b0-38b5-40f8-b515-41f3f57bf635.jpg

Trente agility med ei som hadde en slik. Dette var på 90tallet, så begynner å bli noen år siden. Søt fyr, trivelig med alt og alle, tung å motivere og ikke den beste agilityhunden.

Hva tenker folk om saluki?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petit basset griffon vendeen? De er så søte at jeg nesten kunne vurdert å ta en jeger på kjøpet. Tror dere det er marked for å låne bort hund til jeger som vil trene og jakte med den?

372ea0b0-38b5-40f8-b515-41f3f57bf635.jpg

Tja, det finnes jo (desværre) eksteriøroppdrettere på disse og. Ellers jevnt over trivelige hunder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle? Og hva tenker folk om boxern?

Edit: lundehund. Stae, men morsomme hunder. Mye lyd. Jaktinnstinkt på smådyr som mus og lemen. Har kjent en del via tante; den ene der satt seg på bakbrina med en gang utstillingslina ble tatt frem. Så senest for et par uker siden en lundis i byen. Den gikk et par meter for så å sette seg slik på bakbeina og stritte mot :P

Boxer: ADHD på speed :aww: Jeg har blitt bitt av to (samtidig!), men liker dem likevel fortsatt :P Men som en over her skrev, så virker det som om de er valper i hodet hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente agility med ei som hadde en slik. Dette var på 90tallet, så begynner å bli noen år siden. Søt fyr, trivelig med alt og alle, tung å motivere og ikke den beste agilityhunden.

Hva tenker folk om saluki?

Sånn før jeg fikk ei eller etterpå? :P

Vakre vakre vakre. Fins vel omtrent ikke vakrere hunder. Og det har jeg alltid tenkt om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke EN dachs som fungerer veldig godt (men jeg kjenner veldig mange supersjarmerende, trivelige dachser da!) - og jeg jakter jo hver helg fra september til jul, med forskjellige lag og forskjellige hunder. Beaglene havner sånn midt i mellom, jeg synes de er veldig, veldig trivelige, men det er ikke de jeg har best erfaring med på jakt.

Og det er nok den største fordelen med Drever; at det ikke er noen som er dumme nok til å avle dem til noe annet enn jakt. Så man er rimelig garantert å få en hund som jager mer enn nok. I motsetning til egentlig alle de andre kortbeinte, hvor det er mye ymse avl :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Norsk Buhund?

Jeg møter stadig en mann med to buhunder på tur. Den ene, som jeg tror er ganske voksen, er rolig og grei og virker ikke som den bryr seg om andre. Den andre, unghund, er skikkelig Narvestad. Har mye å snakke om og det hjelper jo ikke akkurat at Supra driver og øser seg opp i møte med dem, heller da :P

Boxere er det veldig stor variasjon på syns jeg. De er turbo-happy hunder frem til rundt to-års alder. Da har jeg inntrykk av at de tipper enten den ene eller andre veien. Enten fortsetter de med å være glade og energiske hunder, eller så utvikler de seg til monstre som vil drepe alle de møter på sin vei. Vet om tre stykker av den siste kategorien og ingen av dem lever i dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker folk om saluki?

Nydelige hunder, eller jeg tror ikke de vet at de er hunder. De er mynder rett og slett sa utstillkngstreneneren "min". Hjn har en nemlig.

De jeg har møtt er veldig reserverte mot fremmede og når de ikke vil noe så vil de ikke. Punktum.

Men vakre som få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded collie? (hvor aktive, trenbarhet, gemytt, helse)

Dalmatiner?

Beardis: søte, sosiale, tilpasser seg eier. God helse. Trenbare. Godt genytt. Enkle hunder :)

Dalmatiner: en del med dårlig gemytt. Samkjønnsaggresjon- er mitt inntrykk. @slush sin Nico er unntaket :) Han er en søt stor koseklump :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...