Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?


ida
 Share

Recommended Posts

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

Glefsete jakthund...

Har kanskje vært litt uheldige med individene jeg har møtt. Har riktignok møtt ei trivelig tispe også. Men de andre har enten vært totalt uinteressert i å hilse (kjedelig for meg som ikke eier bikkja) eller vært angstbitere.

Uffda!

Naboen har en drever. Beit valpen min ut av det blå.. Beit også etter meg en gang jeg klappet henne litt. Men har ikke møtt noen andre, men ikke serlig godt førstegangs-intrykk :hmm:

Uff igjen!

Kjenner til en, den går LP og Rally. Snill, veldig forsiktig, sta, gjør som jeg vil type, lite sosial med fremmende mennesker og hunder. Masse pelsstell, så den er alltid klippet ned.

Særiøs, stor og sterk. Sta, tøff, snill med familien. Skummel mot andre hunder.

Jakthund! Vrien å ha løs pga jaktinstinkt, aktiv, sta og egenrådig. Godlynt mot familien sin.

Fuglehund, virker litt nervøse synes jeg. Forsiktige av seg, virker til å lett kunne bli angsthunder? Aldri møtt en faktisk...

---
Mannen liker godt Irsk Ulvehund, hva kan folk om denne? Diger og snill?

Stemmer litt mer med mitt inntrykk :) Ulvehunden - diger, snill - men overraskende krevende som unghunder!

Pyrenéerhund?

Skal nok ikke ha så stor hund, men vil gjerne vite mer! En ting er sikkert, og det er at jeg hadde følt meg veeeldig trygg med en slik i hus! :innocent:

Stor, vennlig bamse - men med et ganske utpreget vaktinnstinkt og rimelig selvstendig. (Mitt inntrykk altså, ikke fasit)

Jeg trenger flere mannfolk :P . Liker hunden som så klart jakter og er en god kompis .

Det kryr runt av jakthunder i nabolaget her (beagles (?), bassettyper, bracco med mer) og vi har i hvert fall 2 drevere i nabolaget og de begge er hunder som ikke gjør mye ut av seg. Ligger løse i hagen og sover 24/7. Opplever dem som litt krypende ute (harde eiere, ja jeg har sett det selv). På tur bare tusler de rundt. Aner ikke om de jaktes med da :P Ellers er det ikke noe mer å si på dem fra meg. Veldig pene hunder er de og de har alltid oppført seg rundt mine.

:D

Noen som vet noe om svensk lapphund?

Mer sære og mer bråkete enn den finske?

Synd så mange har dårlig inntrykk av dreveren! Jeg kjenner bare trivelige drevere, men de jeg kjenner blir jaktet aktivt med - og brukt resten av året også. Kanskje det har noe med det å gjøre? Jeg har f.eks. veldig dårlig inntrykk av NEG, men jeg innser jo at ikke alle er bråkete glefsedyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om svensk lapphund?

På veldig generel basis: Fine :wub: Hakket mer motor og driv enn den finske, hakket mer egne meninger, hakket tøffere og kaaaan være skarpere. Brukt til bjørnejakt i gamle dager. @AnmChristin har en unghund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eller annet sted for mange år siden leste jeg om en som hadde hatt boxer i mange år og som nå hadde Ungarsk Viszla. Hans erfaring var at viszla var akkurat som en boxer, men bare med jaktinstinkt :o

Det der trur jeg er den beste beskrivelsen av Ungarsk Viszla jeg noensinne har lest! Spot-on!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt trivelige Drevere, men noen hannhunder har vært litt overseksuelle så de har blitt kjemisk kastrerte. Ellers trivelige og sosiale hunder som har fungert greit på jakt :) Søsteren min har en blanding av Drever og Beagle, udugelig jakthund men super familiehund! :)

Hva med Norsk Buhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med Norsk Buhund?

Endelig en rase jeg kan svare om! Ei venninne sin familie har hatt ei buhundtispe siden vi gikk på ungdomsskolen. Hun bjeffer noe helt sykt, men utenom det virker hun som den perfekte hund. Tusler rundt løs på gården dems hele dagen uten å stikke av og veldig kosete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Field spaniel: sære dyr... lever litt i sin egen boble... Litt for "trege" for min smak.

Har du møtt mange? Er så få av de i Norge :) Ser at folk kan synes de er sære. De er ikke sånn super happy.go-lucky som cockere, mer reserverte men skal ikke være usikre. Jeg synes de virker som greie allroundhunder. Drømmerasen min er jaktcocker, men redd det blir for mye for meg. Tror field er et fint alternativ :) Men vet jo ingenting sikkert, har aldri hatt noen av delene.

Portugisisk vannhund: De er jeg så betatt av! Må nok ha en sånn en gang.... Hvis jeg tror jeg klarer det pelsstellet. Virker litt mye, og tror aldri jeg hadde klart å bestemme meg for hvilken sveis. Så lenge barten er borte syns jeg de er fine uansett egentlig. Virker som supre hunder.

Hva syns folk om welsh springer spaniel? De liker jeg veldig godt men vet egentlig lite om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt trivelige Drevere, men noen hannhunder har vært litt overseksuelle så de har blitt kjemisk kastrerte. Ellers trivelige og sosiale hunder som har fungert greit på jakt :) Søsteren min har en blanding av Drever og Beagle, udugelig jakthund men super familiehund! :)

Hva med Norsk Buhund?

Jeg har bare møtt kjipe buhunder, bråkete, stressa, sykkeljagende bitere. Heldigvis ikke møtt så fryktelig mange.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns folk om welsh springer spaniel? De liker jeg veldig godt men vet egentlig lite om de.

Fine :wub: En gang i tiden må jeg nok ha en! Større enn cockerene, mindre enn ESS = perfekt størrelse. I tillegg så er det ikke så grusomt med pelsstell som amerikaneren, samtidig som de har spanielpelsen. Møtt en del som er litt reserverte, men det er nok heller sosialiseringa som har sviktet ;)

På tide å stoppe meg selv, hvis ikke kommer jeg til å skrive i det uendelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du møtt mange? Er så få av de i Norge :) Ser at folk kan synes de er sære. De er ikke sånn super happy.go-lucky som cockere, mer reserverte men skal ikke være usikre. Jeg synes de virker som greie allroundhunder. Drømmerasen min er jaktcocker, men redd det blir for mye for meg. Tror field er et fint alternativ :) Men vet jo ingenting sikkert, har aldri hatt noen av delene.

Portugisisk vannhund: De er jeg så betatt av! Må nok ha en sånn en gang.... Hvis jeg tror jeg klarer det pelsstellet. Virker litt mye, og tror aldri jeg hadde klart å bestemme meg for hvilken sveis. Så lenge barten er borte syns jeg de er fine uansett egentlig. Virker som supre hunder.

Hva syns folk om welsh springer spaniel? De liker jeg veldig godt men vet egentlig lite om de.

Nei, har bare møtt 3 stk. Via et hundepensjonat jeg "jobbet ved" (dvs - min sønn som jobbet der og jeg var med som min sønns personlige assistent) en sommer. LIte "glød" i dem. Fikk lite kontakt. Ikke usikre nei - men i sin egen boble. Og absolutt ikke som man forventer at en spaniel skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd så mange har dårlig inntrykk av dreveren! Jeg kjenner bare trivelige drevere, men de jeg kjenner blir jaktet aktivt med - og brukt resten av året også. Kanskje det har noe med det å gjøre? Jeg har f.eks. veldig dårlig inntrykk av NEG, men jeg innser jo at ikke alle er bråkete glefsedyr :P

Er det noen som skaffer seg Drever til noe annet enn jakt da? Tviler på at du står først i køen som valpekjøper om ikke man er aktiv jeger...

Men jeg tror de har tatt tak i gemyttet, altså.

Dreveren er egentlig en langt mer egnet harehund enn rådyrhund. Å jakte rådyr med drever blir som å bruke Støver på rådyra... Eksen sin jaget nesten bare hare fram til noen luringer fikk skutt et rådyr for den, da var det kjørt... Men den kom alltid hjem igjen da, uansett hvor langt unna den ble sluppet. Tidligst neste dag... Og hvis fremmede skjøt for den, kunne de bare drite i å nærme seg fallet før bikkja hadde dratt videre for å finne nye dyr :P Akkurat det å være sur på fallet er ganske normalt for rasen...

Men de har gjerne bra søk da, og viltfinnerevne.

Dog har jeg ikke tall på hvor mange valpekjøpere jeg har, som har byttet rase fordi de er drittlei av drevere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Norsk Buhund?

Trivelige allroundere :) Relativt aktive, spesielt ifht fysisk mosjon. En del lyd, men det kan til en viss grad trenes. Ikke alle er like lette å ha løse, så det bør man også tenke over fra hunden er valp. Miljøtrening og sosilsering er også noe jeg ville lagt vekt på. Jeg mener buhunden er undervurdert, og tror den kunne passet svært mange! :) Kommer nok til å velge tispe neste gang jeg skal ha buhund, fordi jeg oppfatter hannhundene som mer hormonelle og har desverre sett en del samkjønnsaggresjon. Når det er sagt har jeg også truffet massevis av tvers gjennom trivelige hannhunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Norsk Buhund?

Sånn bortsett fra at de ser ut som litt mislykka shibaer (:teehe:), så synes jeg de er kjempesøte med passgangen sin, de ivrige ørene og den overraskende bløte pelsen. Jeg trur flere kunne trivdes kjempebra med rasen, de jeg har møtt har vært veldig trivelige og mye mer trenbare enn shibaer. Jeg anbefaler ofte rasen til folk som ønsker seg en kvikk og fin spisshund, men som skremmes av jaktinstinktet (som en del buhunder også har) og urpreget på shiba. Men de bjeffer noe helt sinnssykt. Det er mitt store ankepunkt, jeg hadde blitt helt gal. Det er ekstra mye bjeffing ift "vanlige" raser også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Norsk Buhund?

Fine :) Har bare møtt 2 stk, de stod på gården jeg hadde stallplass til hesten en stund. Trivelige hunder de to ihvertfall, gikk løst på gården hele tiden, ingen tur eller noe, varslet når det kom folk og kunne løpe ned på jordene å jage vekk rådyr, ellers tuslet de bare rundt på tunet og gjorde lite utav seg, tok gjerne imot kos og oppmerksomhet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Red Merle (som aldri har truffet en) føler de er, men som mjuke, trivelige bikkjer som er ganske svimete.

Ja, rett og slett. Noen uler; de høres ut som tåkelurer.. Dyre å fôre som små, og som mange andre mynder er til de til dels bevere som ungdyr. Ellers utrolig herlige hunder som elsker alt og med et behagelig gemytt :)

Kan tenke meg det blir myr dyp lyd av en slik stor hund :P Er de vanskelige å dressere? Trenger de strengere grenser/fastere hånd pga størrelsen, eller er de som alle andre? Vanskelig å beskrive, men en så stor hund kan jo ikke trekke i båndet på tur eller hoppe på folk :P Er de stae?

Jeg har sagt til han at det er greit med en Irsk Ulvehund i huset den dagen vi bare skal ha en hund, evt en kjempe stor og en liten.. Ser for meg det er store utgifter på sånne store hunder!

Hva med Norsk Buhund?

Jeg er oppvokst med Buhund da farmor hadde en :) Sikkelig allround hund, leken og lettlært matvrak :) Mye lyd, men lett å dressere, vennelige og snille med mennesker. Skal jeg ha Norsk rase så blir det en slik eller Lundehund...

Hvordan er Lundehund?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MaritaS - jeg oppfatter dem begge som spesielle raser som man virkelig bør vite hva man får før man skaffer seg. Shiba fordi de er såpass mye urhund og akita fordi, utfra hva jeg har forstått, har en skarphet og egenhet i seg som ikke passer hvem som helst å kunne oppdra.

Men begge raser er aldeles nydelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...