Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?


ida
 Share

Recommended Posts

Toller:

Litt motsatt inntrykk av alle andre?

De jeg har kjent har vært trygge, gode trauste hunder som kan stoles på med alt og alle.

Perfekt familiehund, men for lite "trøkk" til å være en god konkurransehund. Vakker, snill og litt kjedelig.

Hadde jeg vært garantert en sånn en, hadde min neste hund gitt seg selv :) Trøkket kan trenes inn, selvfølgelig i akkurat passe dose :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

Jeg har samme inntrykk egentlig, rett og slett kjedelig synes jeg de er. De mangler driv og intensitet i alt de gjør, de er veldig rolige og dempet, synes jeg. Men på den andre siden gjør dette de til fine familiehunder - de gjør ikke så mye ut av seg rett og slett.

Etter rasebeskrivelser og tråder her inne har jeg jo skjønt at en toller ikke nødvendigvis er slik, men det er felles for de fire jeg kjenner godt til hvertfall ;)

Har du lyst til å møte en toller som ikke er slik, er det bare å si fra :) Jeg tror kjedelig, mangler driv og intensitet, rolig og dempet og gjør ikke så mye ut av seg, er noe av det siste jeg ville ha brukt for å beskrive min! Det er liksom helt spot on på hvordan han ikke er :)

Så det er helt klart store forskjeller ute og går!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke om jeg vil høre :P Men, ok, la gå: Borzoi!

Synes de virker veldig rolige, har en dame i nabolaget som har to, de tusler pent ved siden av henne eller bak. Står helt rolig og blir kost med av barnehageunger. Men innbiller meg at de ikke er så enkle å ha løs? også slår de meg ikke som veldig "entusiastiske" hunder, det er litt sånn at enten bryr de seg ikke om noe, litt care face, ellers så bikker de litt mot det forsiktige og nervøse. Men mitt inntrykk baserer seg på ganske lite da. For meg virker det som relativt enkle hunder (sånn enkle å eie liksom, ikke enkle i hodet.)

Toller

Litt "fjerne" hunder. Bryr seg ikke noe særlig om kos, bryr seg mest om ball og pinner, og får skikkelig hangups på det. Intense, noe nervøse. Hannene er tøffe i trynet. Lettlærte. Også er det noen som faller over i dvaske tendenser, bryr seg ikke om en dritt, lunter halvfeite bak eieren sin :P Virker veldig enten eller synes jeg, men en balansert toller er en trivelig hund, når man klarer å finne avknappen og kanalisere energien. Jeg ser det som en brukshund, og synes det er litt synd på alle de tollerne som havner hos folk som ikke tenker på dette, og aldri stimulerer hunden mentalt. Jeg må nok si at for meg er dette og litt "kjedelige" hunder, både i gemytt og utseende. Med unntak av noen veldig få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk bulldog:

Hvis noen kan gi meg en med lengre nese og store nesebor tar jeg den til meg med det samme, makan til herlige hunder altså! :wub:

Utrolig synd med helseproblemene de har, for jeg hadde kjøpt meg en any day om jeg hadde vært garantert en frisk en. Smugkikker litt på finn hver dag etter voksne fraller som skal gis bort :teehe:

Klovnete, kosete, morsomme hunder fulle av krutt og fart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk bulldog:

Snille hunder som dessverre etter tre minutter med lek med mine hunder ligger rett ut på bakken og gisper etter pusten. De høres egentlig ikke ut som hunder, men kommer med alle mulige rare lyder pga. sitt inntrykkede ansikt. Mye allergi og problemer med kronisk oppkast. Liker seg ikke spesielt godt i verken varme eller kulde. Kjekke uredde hunder med herlig personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston Terrier? :D

Kule, kvikke og energiske små hunder som hadde vært en klar kandidat til mascot dersom den hadde hatt engre nese.

Når det er sagt, så har noen venner av oss 3 stk som går i skogen og på fjellet 4-7 ganger hver uke uavhengig av vær og temperatur. Så det er mulig at jeg krisemaksimerer ift kort nese/pust.

Og forresten, de fiser mye! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule, kvikke og energiske små hunder som hadde vært en klar kandidat til mascot dersom den hadde hatt engre nese.

Når det er sagt, så har noen venner av oss 3 stk som går i skogen og på fjellet 4-7 ganger hver uke uavhengig av vær og temperatur. Så det er mulig at jeg krisemaksimerer ift kort nese/pust.

Og forresten, de fiser mye! :P

Det er litt det inntrykket jeg har av rasen også, samtidig som jeg har tenkt at de kanskje ikke er like ille i forhold til en del av de andre kortsnutene rasene ifht pust? Aner ikke, for jeg kjenner ingen selv :P Men jeg kunne også vurdert det som maskot en gang, for jeg syns det virker som veldig kule hunder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden det har blitt nevnt, men jeg leser først nå igjennom tråden her ;-) re; Dobermann. Det er faktisk slik at en god dobermann ikke piper - desverre er det mye dårlig avl hvor oppdrettere ikke vet forskjell på stress og drift. Jeg inviterer på stående fot ( ok, sittende..jeg har rumpa solid plantet i sofaen for kvelden) enhver som måtte ha lyst, hjem til meg og hilse på de 3 jeg har hjemme. Nårsomhelst. Jeg skulle ønske alle fikk oppleve slik en god dobermann - solide familiehunder, elsker å jobbe - skal også jobbes med - bør få mental trening gjerne i form av sporarbeid. Ikke en hund for alle, de tar gjerne over kontrollen i hjemmet om de føler at eier ikke klarer den oppgaven, og trives best med en vennlig men konsekvent leder. Hannhunder går sjelden sammen med andre hannhunder - jeg har dog hatt to sammen uten noe problem, men det er unntaket til regelen. Blir omtalt som velcro hund :-) vær forberedt på at du har en utvidet skygge, og jeg har bannet mang en gang når jeg kommer trøtt og forferdelig ut fra badet en tidlig morgen, og snubler over et stk hun som ligger og sover rett utenfor døren..(det kunne jo være du hadde bruk for hjelp, så best å være tett på) - sofaen din kommer heller aldri til å være din lenger..;-) En dobermann er en krevende hund, men ingen annen rase har den hjertevarme, ytterste lojalitet, humor, vakt, styrke og sensitivitet som den. <3

P.S: hva vet dere om Thai Ridgeback? :-)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thai rigdeback- etter jeg møtte en oppdretter av rasen som hadde sluttet med for som han sa: Dette er ikke en rase som fungere i vårt samfunn.

De er svært eierbevisst( 5mnd gml valp som angriper alt av hunder som kommer i nærheten av hennes pinne, som ligger på bakken.), dominante, snappete, smarte men ikke særlig samarbeidsvillige. Jeg har ikke opplevd det som en rase jeg likte i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thai ridgeback; Usedvanlig vakre hunder, men ikke noe jeg ville hatt i hus. Har møtt 2 stk, de likte ikke fremmede folk (og kunne godt si fra om det), de tålte ikke andre hunder av samme kjønn, masse jaktinnstinkt og lite samarbeid. Sære hunder med en del alvor. Vokt og ressursforsvar har de i massevis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian Husky?

Den har vel blitt tatt opp tidligere i tråden. Jeg har møtt en. Hun var sosial og veldig herlig første gangen jeg møtte henne. Andre gang knurret hun til meg og prøvde å bite meg.... Så jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om rasen :hmm: Jeg har tidligere hatt inntrykk av at de er så glad i alt av mennesker, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vel blitt tatt opp tidligere i tråden. Jeg har møtt en. Hun var sosial og veldig herlig første gangen jeg møtte henne. Andre gang knurret hun til meg og prøvde å bite meg.... Så jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om rasen :hmm: Jeg har tidligere hatt inntrykk av at de er så glad i alt av mennesker, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

Er det virkelig innafor å dømme en tallrik rase (som jevnt over får massevis av supre tilbakemeldinger) basert på ETT kjipt møte, når det første var bra? Det er ikke en kritikk av deg, det er et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig innafor å dømme en tallrik rase (som jevnt over får massevis av supre tilbakemeldinger) basert på ETT kjipt møte, når det første var bra? Det er ikke en kritikk av deg, det er et åpent spørsmål.

Nei, det er kanskje ikke det. Beklager. Men rasen har vært diskutert her først, så det er kanskje ikke nødvendig å ta den flere ganger.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vel blitt tatt opp tidligere i tråden. Jeg har møtt en. Hun var sosial og veldig herlig første gangen jeg møtte henne. Andre gang knurret hun til meg og prøvde å bite meg.... Så jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om rasen :hmm: Jeg har tidligere hatt inntrykk av at de er så glad i alt av mennesker, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

De finnes sikkert i husky også de som ikke er så trivelige, men det er definitivt ikke et raseproblem, ikke på noen av polarrasene. :)

Tråden heter "Hva vil du si om denne rasen?" og krever ikke noe annet enn synspunkt på rasen. :D Krever ikke at du skal ha inngående kjennskap til rasen du mener noe om og krever ikke at du har truffet rasen en eller flere ganger eller noen ganger i det hele tatt. :ahappy:

Nei, og det er helt greit, men det må jo være lov å kommentere når en ikke bare sier h*n har møtt et dårlig individ, men blir usikker på hele rasen pga det :) Ikke nødvendigvis for å "krangle" for hver må jo få ha sin egen mening og oppfatning, men for å opplyse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke målsetninga i Japan er å få så gærne shikokuer som mulig, mer at så lenge de funker på jakt, så er det ikke så farlig åssen de er ellers. Omtrent som gamle tiders jämthund, elghund og bjørnehund, tipper jeg. :P De som har hundene som familiehunder (ikke vanlig i Japan) har nok tidvis henda fulle, da de krever MYE fysisk aktivisering, men noen der synes jo det er stas å fortelle at bikkja er "gal" mot andre hunder, eller at de "extremely dominant towards other dogs", som en sånn fiffig måte å unnskylde idiotatferd.

Jeg har kjempelyst på en shikokuhann for brukt på jakt og utstilling og bare for glo på, men jeg gidder ikke styre med schtøllete atferd, omtrent som årsaken til at jeg ikke kommer til å eie en azawakh noengang også. Vakre, men ikke spesielt brukervennlig alltid. :P

Finnes det noe særlig av disse "beistene" i Norge? (For de høres jo rett og slett ut som det. :lol:)

Aldri hørt om denne rasen sett bortifra litt snakk fra dere Shibaeiere her inne, men så at en ung, norsk dame skal få seg en slik valp hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...