Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?


ida
 Share

Recommended Posts

For øvrig har jeg sjeldent hatt problemer med å drive frem fugl, enten knabber vi en spaniel eller så tar vi med oss god kaffe og kvikk lunsj på tur. Å vente mens man er på jakt hører liksom litt til det også.

At tollere ikke er velkommen har jeg aldri hørt noe om, og jeg har da møtt hopetall av tollere gjennom årene. Før jeg gav meg på jaktprøvefronten så var det alltid større antall tollere enn "vanlige" labradorer, og når sant skal sies så var det endel av kommentarene som kom vår vei som gjorde at vi mistet lysten på det hele.

Det er sjeldent hele klubber sin feil, det er nå en gang ikke de som avler frem hunder som verken duger til det ene eller det andre. Tolleren er i noen tilfeller et godt valg til agility og tidvis lydighet, men på jakt har jeg mange andre alternativer som fungerer mye bedre.

Så ikke denne før nå.

Det er sannsynligvis i de nyere årene du har møtt på mange av de på prøver...

Jeg prater om for 10 + år siden..da har du neppe møtt på flere tollere enn labradorer for å si det slik :)

Begge foreldrene til Pan jaktet forøvrig, , moren var på elgjakt når jeg hentet han.

Men ingen av de drev med retriverjakt , moren var ikke Velkommen og faren vet jeg ikke hvorfor - han var svensk ettersøkshund og rådyrjeger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

Vet ikke om det er 100% rett men har lest at oppdrettere av toller pleide å holde tispene utelukkende i kennelen, hannhundene ble brukt på jakt og var med rundt. Kanskje det henger litt igjen i forhold til rasetypisk lynne? Kjenner oppdrettere som fortsatt staller opp jaktretrieverne sine i fjøs, det kommer en og annen hund fra slike forhold som ikke gir så godt rykte mtp mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er 100% rett men har lest at oppdrettere av toller pleide å holde tispene utelukkende i kennelen, hannhundene ble brukt på jakt og var med rundt. Kanskje det henger litt igjen i forhold til rasetypisk lynne? Kjenner oppdrettere som fortsatt staller opp jaktretrieverne sine i fjøs, det kommer en og annen hund fra slike forhold som ikke gir så godt rykte mtp mentalitet.

Jeg har inntrykk av at canadierne rett og slett ikke ville ha så sosiale hunder..

Det er jo ikke så fryktelig lenge siden de omtrent bare fantes på Nova Scotia og at de var reserverte var en av de første beskjedene jeg fikk når jeg snuste på rasen.

Men det er lyden, ikke gemyttet som gjør at den rasen ikke kommer i mitt hus igjen.

Å ha med toller på fisketur var plent umulig til tross for at jeg prøvde å trene han på det fra han var valp.

Det nytter ikke når bikkja begynner å hyle bare den hører et plask. Og det tollerhylet er noe av det verste jeg har hørt. Andre trodde jo jeg mishandlet bikkja :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hint? Om hva da?

tror @Bølla forveksler meg og deg kanskje? Mud har aldri sagt at det var drittbikjer, det var (mer eller mindre) mitt utsagn.

og jeg vurderte toller for noen år siden, men styrte unna siden jeg syns det var litt for mye gambling å finne en stabil hund av rasen. I ettertid er jeg helt enig med meg selv i den avgjørelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror @Bølla forveksler meg og deg kanskje? Mud har aldri sagt at det var drittbikjer, det var (mer eller mindre) mitt utsagn.

og jeg vurderte toller for noen år siden, men styrte unna siden jeg syns det var litt for mye gambling å finne en stabil hund av rasen. I ettertid er jeg helt enig med meg selv i den avgjørelsen :)

Ok. Da forstår jeg mer.

Synes tollere kan være knakende gode bikkjer jeg, men elendige fiskekompiser :lol:

Min toller var alvorlig syk , med dertil atferdsproblemer, men det kan ikke rasen lastes for.

Han kunne like gjerne vært av en hvilkens som helst annen rase og hatt samme problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller:

Møtte en av de første som kom til Norge, og har fulgt rasen siden. Men har møtt overkant mange som er aggressive, snappete og utrivelige. De har også stor variasjon i formen til lange, lave, og høye smekre. Har møtt en del som sporer, og der er de fleste svært gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller:

Kjenner et par oppdrettere som bor i England og Canada. Hundene dems er aktive, flotte og søt virker tipp topp. Dem jeg har møtt i levende live derimot..

Tror hver eneste jeg har møtt utenfor utstilling har vært bråkete, bjeffing og/eller utagering. På et handlingskurs var det ti forskjellige raser av alle typer. Det var så og si tyst, med unntak av to tollere som stod og hyla nesten hele tiden :P Men vi byttet hund en liten periode, og tollerfrøkena jeg fikk var utrolig skjønn og oppmerksom da hun skjønte jeg hadde godbit :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da forstår jeg mer.

Synes tollere kan være knakende gode bikkjer jeg, men elendige fiskekompiser :lol:

Min toller var alvorlig syk , med dertil atferdsproblemer, men det kan ikke rasen lastes for.

Han kunne like gjerne vært av en hvilkens som helst annen rase og hatt samme problemer.

Jeg blandet nok kortene litt ja.

Men tror du det er like sannsynlig å ende opp med en hund med adferdsproblemer om man velger en puddel eller en labrador? Det tror ikke jeg. Og når andre debattanter skriver ting som "det er verdens beste rase, men vi kan ikke se på fotball på tv" så vitner det litt om at velger å overse alle de problemene som rasen faktisk har. Det er ikke normalt å være nervøs, utagerende eller stresset, selv ikke når rasen omtales som "noe reservert". Det er delvis et raseproblem når det har gått så langt, og det er selvfølgelig et avlsmessig problem. Jeg synes uansett det er sært å ha en retriever som ikke fungerer på fuglejakt og som brukes til alt mulig annet jeg da, men her er jo folk veldige uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blandet nok kortene litt ja.

Men tror du det er like sannsynlig å ende opp med en hund med adferdsproblemer om man velger en puddel eller en labrador? Det tror ikke jeg. Og når andre debattanter skriver ting som "det er verdens beste rase, men vi kan ikke se på fotball på tv" så vitner det litt om at velger å overse alle de problemene som rasen faktisk har. Det er ikke normalt å være nervøs, utagerende eller stresset, selv ikke når rasen omtales som "noe reservert". Det er delvis et raseproblem når det har gått så langt, og det er selvfølgelig et avlsmessig problem. Jeg synes uansett det er sært å ha en retriever som ikke fungerer på fuglejakt og som brukes til alt mulig annet jeg da, men her er jo folk veldige uenige.

Det er vel bare du som sier at de ikke fungerer på fuglejakt?

Jeg tror faktisk tolleren fungerer bedre på jakt enn mange andre retrieverraser..

Sykdommen til Pan var ikke rasetypisk, så hans problemer er irrelevante.

Men jeg har 3 kollegaer med tollere som familiehund, og de er knallfornøyde alle mann.

Det er faktisk en god stund siden jeg har kjent til noen som har atferdsproblemer når jeg tenker meg om, men det trenger ikke bety noe.

Men det jeg vet er at rasen neppe hadde blitt så populær hadde de vært fryktelig ille mentalt.

De fleste som får seg toller har møtt 1 eller 10 og falt for rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare du som sier at de ikke fungerer på fuglejakt?

Jeg tror faktisk tolleren fungerer bedre på jakt enn mange andre retrieverraser..

Hvis man ikke går i vann så fungerer man per def ikke som en vannapporterende fuglehund, og det er ekstremt mange tollere som ikke går i vann. I tillegg skal hundene sitte rolig frem til kommando gis, ikke fly på andre hunder i jaktlaget eller være forstyrrende (i form av hyl/klaging).

Skal man ha en allround jakthund så velger man noe helt annet. Mitt inntrykk er at mange tollereiere vil ha en hund på 10-15 kg og en gøyal familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke går i vann så fungerer man per def ikke som en vannapporterende fuglehund, og det er ekstremt mange tollere som ikke går i vann. I tillegg skal hundene sitte rolig frem til kommando gis, ikke fly på andre hunder i jaktlaget eller være forstyrrende (i form av hyl/klaging).

Skal man ha en allround jakthund så velger man noe helt annet. Mitt inntrykk er at mange tollereiere vil ha en hund på 10-15 kg og en gøyal familiehund.

Jeg har faktisk aldri hørt om en toller som ikke går i vann, det hørtes veldig spesielt ut..

De fleste har vel heller motsatt problem har jeg inntrykk av, ei venninne måtte faktisk svømme og å hente hunden sin ( i november *brrr* ) fordi den hadde fått for seg at den skulle apportere ei båtbøye.

Jeg kunne som sagt ikke ha med min på fisketur fordi den var litt for glad i å hente ting i vannet.

Jeg tviler helt ærlig sterkt på at det er et utbredt problem på rasen altså, selv om en og annen sikkert ikke bader som i alle andre raser...

Tollerhylet er et "problem" ja, men det skal faktisk være der.

Liker man det ikke så styrer man unna rasen, akkurat som mange ikke orker oversosiale røytende og illeluktende matvrak og derfor styrer unna labrador.

At mange velger de som familiehund ser jeg ikke at rasen kan lastes for faktisk.

Igjen : det gjelder stort sett alle raser unntatt de mest utpregede jakthundene.

Mennesker fanger stort sett ikke maten sin andre steder enn i frysedisken lengre, det hadde vært fryktelig trist hvis ikke hundene ble med oss videre fordi vi ikke trenger de til matauk , vakt og gjeting lengre.

Derfor blir jeg alltid like oppgitt over alt maset om å bevare rasenes egenskaper, spesielt siden det nesten alltid kommer fra folk som strengt tatt ikke bruker bikkjene til slikt selv..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva snakker du om Mud? Jeg jakter med min retriever, skal du slenge dritt til noen så får du gjøre det til rett person. Jeg er engasjert når det gjelder det nettopp fordi jeg ser en rase som jeg er veldig glad i bli "rasert" i to ender.

Og noe av det viktigste ved ALLE fuglehunder er at de forholder seg rolig helt til de får signal fra jeger. Så hvorfor skal en toller hyle så voldsomt egentlig? Klarer ikke en jeger å se fugl selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva snakker du om Mud? Jeg jakter med min retriever, skal du slenge dritt til noen så får du gjøre det til rett person. Jeg er engasjert når det gjelder det nettopp fordi jeg ser en rase som jeg er veldig glad i bli "rasert" i to ender.

Og noe av det viktigste ved ALLE fuglehunder er at de forholder seg rolig helt til de får signal fra jeger. Så hvorfor skal en toller hyle så voldsomt egentlig? Klarer ikke en jeger å se fugl selv?

Jeg slenger ikke dritt, jeg kommer med min mening.

Det er ikke nok jegere eller sauebønder til å bevare alle disse rasenes opprinnelige formål, så hva er poenget med å dra det opp hele tiden?

De fleste trenger bare en familiehund, og de liker forskjellige raser. Flott!

Hvis ikke hadde det vært ekstremt få hunder her til lands.

Hva tollerhylet er godt for aner jeg ikke, jeg vet bare at det er der, har vært der fra gammalt av og er uforenlig med fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blandet nok kortene litt ja.

Men tror du det er like sannsynlig å ende opp med en hund med adferdsproblemer om man velger en puddel eller en labrador? Det tror ikke jeg. Og når andre debattanter skriver ting som "det er verdens beste rase, men vi kan ikke se på fotball på tv" så vitner det litt om at velger å overse alle de problemene som rasen faktisk har. Det er ikke normalt å være nervøs, utagerende eller stresset, selv ikke når rasen omtales som "noe reservert". Det er delvis et raseproblem når det har gått så langt, og det er selvfølgelig et avlsmessig problem. Jeg synes uansett det er sært å ha en retriever som ikke fungerer på fuglejakt og som brukes til alt mulig annet jeg da, men her er jo folk veldige uenige.

Greit at du quoter meg om du bruker det jeg har skrevet slik at jeg får svart. :)

Jeg mener faktisk at tolleren i utgangspunktet er en fantastisk rase. Jeg nevner også i innlegget (og har forøvrig sagt det flere ganger på forumet) at det finnes nervøse hunder og at det har vært mye dårlig avl. Jeg har skrevet det flere ganger på forumet at tolleren har for mye dårlig mentalitet til at jeg kommer til å velge den neste gang. Det er slitsomt å ha en nervøs hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller: De vakre kastanjeøynene, da! :wub: Supre bikkjer om hodet er skrudd riktig på og den havner i de rette hendene. Men er de gærne, så er de virkelig klin gærne også! :P Den eneste rasen jeg rutinemessig holder hundene mine langt vekk fra, etter at Aiko har blitt banka opp av ulike tollere da hun var liten, bare fordi de følte for det. Jeg føler dog at det er litt trendy å snakke dritt om rasen, mens det kanskje ikke står så dårlig til som mange skal ha det til. Men for meg framstår de nok som den veikeste av de fire store retriever-rasene.

Australian cattle dog: Pip pip pip pip pip pip og HD. :hmm:

Edit: Er nødt til å legge til at ACD har en helt fantastisk deilig og mjuk pels, noe som overrasker meg hver gang jeg tar på en, for de ser så strie ut. Jeg digger rasen, den er så nøktern og ujålete, og den har vært en av de store kandidatene mine når jeg i ambisiøse øyeblikk tenker at jeg skal bli interessert i å trene hund, men den pipinga hadde drevet meg fra vettet. :P

Endret av SandyEyeCandy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt stumpy?

Etter å ha snakket med litt forsjellige i Australia: reserverte og skarpe. Høye innavlsgrader.

Interessen hadde jeg (legg merke til hadde) for jeg syns det var en ACD med Kelpie kropp-litt mer atletiske og ikke så tunge. Men syns ikke beskrivelsen passet til ett normalt norsk hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger ikke dritt, jeg kommer med min mening.

Det er ikke nok jegere eller sauebønder til å bevare alle disse rasenes opprinnelige formål, så hva er poenget med å dra det opp hele tiden?

De fleste trenger bare en familiehund, og de liker forskjellige raser. Flott!

Hvis ikke hadde det vært ekstremt få hunder her til lands.

Hva tollerhylet er godt for aner jeg ikke, jeg vet bare at det er der, har vært der fra gammalt av og er uforenlig med fisking.

Nok OT nå.

Det hadde ikke vært færre hunder, men det hadde nok med sikkerhet vært flere som skaffet seg rett hund til rett bruk og bruksrasene hadde nok blitt bedre bevart. Det er jo en grunn til at man har en hel haug med raser som bare kalles selskapshunder.

West highland white terrier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

West highland white terrier?

Westie er veldig populære hunder her. Stort sett trivelige små terriere som dessverre ofte burde få litt mer mosjon og litt mindre mat. Har vært borti mindre trivelige eksemplar av rasen, men det er heller unntak enn regel. Det er ikke til å stikke under en stol at mange av dem burde hatt klippekort hos veterinæren. Her forleden var det tre stykker inne på klinikken på samme dag, og selv om ikke alle tre kom inn pga. hudproblemer den aktuelle dagen, så hadde alle tre kroniske hudproblemer(atopi med tilbakevendende bakterielle infeksjoner). Ser en del med korsbåndsproblematikk og patellaluksasjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westie er verdens søteste terrier. :wub: Min tante hadde to westier før hun gikk over til skotter. For noen herlige vesener! Logrer med hele seg, glade, har masse energi, utrolig vakre og søte - men terrier tvers gjennom! Har lav terskel for å varsle, og er tøff som toget. Dette er ingen liten pomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nok OT nå. 

 

Det hadde ikke vært færre hunder, men det hadde nok med sikkerhet vært flere som skaffet seg rett hund til rett bruk og bruksrasene hadde nok blitt bedre bevart. Det er jo en grunn til at man har en hel haug med raser som bare kalles selskapshunder. 

 

West highland white terrier? 

Søte, ofte overvektige, ekstremt mye sykdom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...