Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?


ida
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Feil. Det er bare 6, tosaen er ikke med, og er en "blandingshund". :POg ingen av dem heter ken.

Jeg skrev feil :pinch: Kai skulle det selvfølgelig stå.

Morsomt å høre om de forskjellige rasene synes jeg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

Pyreneerhund da? :)

Awww, Didi! Min venninnes pyrre var den mest ukompliserte hunden jeg har vært borti. Tok alle sosiale utfordringer uten å lee på øyelokket (inkludert det å plutselig få besøk av en fremmed hund inn i leiligheten, bare koselig det vel!). Gikk alltid løs ute, hvorfor ha på bånd når hun absolutt alltid gikk fot? Være på besøk hos tante Heidi når mor skulle bort en natt? Klart det vel, kan jeg ligge her? :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg vet egentlig ikke om jeg vil høre :P Men, ok, la gå: Borzoi!

Jeg husker jeg var på utstilling på letohallen. Der var det en dame med en borzoi (fy **** så store de er i virkeligheten! :o ). Den ville bort til en annen hund, så den trakk så hardt at utstillingslina røk og damen gikk i bakken. Hun var ikke så veldig glad i hunden sin akkurat da tror jeg :P Den minte meg litt om Angus akkurat den hunden, så jeg likte den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke om jeg vil høre :P Men, ok, la gå: Borzoi!

Jeg har ingen direkte erfaring med rasen, men jeg har altid synes de er usedvanlig vakre. Husker jeg var på utstilling for mange herrens år siden og jeg så en dame med tre flott zoier - jeg spurte om jeg kunne få ta bilde med hundene hennes, og det fikk jeg. Har bildet enda, tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borzoi - kattemordere, men veldig elegante og majestetiske! Virker veldig risikable og ha i og med alt jeg har hørt om at de dreper smådyr om sjansen byr seg. Det er liksom ikke bare sporing og jaging som hos vanlige hunder med jaktinnstinkt, men her er det drap inni bildet også :o Men veldig vakre, verdens mykeste blanke pels. Og hver gang jeg møter en i virkeligheten blir jeg like overrasket over hvor utrolig lange og tynne ansikter de har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har toller vært oppe?

Tror ikke det.

Verdens beste rase! :P Søte arbeidsjern. Masse energi. Rett og slett helt herlige hunder. Noen synes kanskje de lager for mye lyd. (varsling og et og annet tollerhyl) Viktig å finne riktig oppdretter, noen er veldig nervøse av seg (her i huset kan man ikke se fotball på tv f.eks.) og noen oppdrettere og eiere liker ikke å snakke om det eller sier det er veldig uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borzoi - kattemordere, men veldig elegante og majestetiske! Virker veldig risikable og ha i og med alt jeg har hørt om at de dreper smådyr om sjansen byr seg. Det er liksom ikke bare sporing og jaging som hos vanlige hunder med jaktinnstinkt, men her er det drap inni bildet også :o Men veldig vakre, verdens mykeste blanke pels. Og hver gang jeg møter en i virkeligheten blir jeg like overrasket over hvor utrolig lange og tynne ansikter de har :P

Drap av smådyr kan det raskt bli med de fleste andre raser med litt jaktinnstinkt også, katter, gnagere o.l. kan fort leve utrygt med mange hunderaser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke om jeg vil høre :P Men, ok, la gå: Borzoi!

Fantastisk vakre, majestetiske skapninger som er fulle av faenskap, men som man elsker likevel. :D Dreper alt som kan jaktes på, er rampete som fy, skikkelig sære, men også kjempegode. :) Elsker pelsen! Hvis jeg en gang blir en gærn hundedame, så skal jeg ha en zoi. ;)

Australian Shepherd?

Litt "lyset på, men ingen hjemme". Har møtt noen fine individer, men har også møtt noen som er dritstressa og går helt fra konseptene om de ikke går tre mil om dagen og får to timer med mental trening, litt satt på spissen. Ellers trivelige hunder, både mot folk og fe.

Har toller vært oppe?

Har møtt alt for mange individer som er stressa, reserverte på grensen til nervøse, og alt for lite sosiale (hvor gikk det galt, de andre retrieverne er jo ikke sånn?). Ellers elsker jeg arbeidskapasiteten deres, og jeg synes de er utrolig flotte eksteriørt. :) Får man en god toller, så har man en innmari god hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har toller vært oppe?

Min favoritt blant retrieverne :) Ikke bare den peneste av dem, men kanskje den med være,åte som tiltaler meg mest. De er liksom litt lettere enn de andre, rent fysisk, og så er de så artige og fulle av liv :)

Jeg vet egentlig ikke om jeg vil høre :P Men, ok, la gå: Borzoi!

Myyye høyere enn jeg hadde trodd!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har toller vært oppe?

Mye bra, men også mye dårlig. Alt for mange eies i tillegg av folk som tror de kjøpte en golden i mer praktisk størrelse - det går ofte galt. Syns det blir stadig mer sykdom dessverre, og det er det som gjør meg mest betenkt ifht om jeg kommer til å velge toller neste gang, selv om jeg er kjempefornøyd med tolleren jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awww, Didi! Min venninnes pyrre var den mest ukompliserte hunden jeg har vært borti. Tok alle sosiale utfordringer uten å lee på øyelokket (inkludert det å plutselig få besøk av en fremmed hund inn i leiligheten, bare koselig det vel!). Gikk alltid løs ute, hvorfor ha på bånd når hun absolutt alltid gikk fot? Være på besøk hos tante Heidi når mor skulle bort en natt? Klart det vel, kan jeg ligge her? :heart:

Åh! Jeg drømmer om en sånn pyreneerhund! :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har toller vært oppe?

eneste retriveren jeg regelmessig møter på utagerende individer fra, og regelrett utrivelige hunder.

Blandt de som "funker" er det vel fortsatt vanlig å være relativt reservert (igjen, i forhold til andre retrivere) og tilbakeholdne. Skjør mentalitet.

Kvikke hunder som liker å trene og eieren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drap av smådyr kan det raskt bli med de fleste andre raser med litt jaktinnstinkt også, katter, gnagere o.l. kan fort leve utrygt med mange hunderaser.

Det har du nok rett i, men jeg føler borzoi overgår de fleste :P Som sagt bare mitt inntrykk, har bare hørt om så mange tilfeller av borzoier som dreper iforhold til andre raser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenligne toller og de andre retrieverne synes jeg. Det er så mye som skiller.

De skal ikke være som små golden retrievere.

Det er for mye lyd rundt vann for meg altså. Det skal sies at den ene jeg hadde var en ekstremt dårlig raserepresentant , men jeg har inntrykk av at tolleren generelt har problemer med å slappe av rundt vann.

Jeg er ikke enig i at de er den peneste retrieven , noen få hannhunder er vakre, ellers synes jeg ofte de ser snipete og litt kjedelige i utrykket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenligne toller og de andre retrieverne synes jeg. Det er så mye som skiller.

De skal ikke være som små golden retrievere.

Det er for mye lyd rundt vann for meg altså. Det skal sies at den ene jeg hadde var en ekstremt dårlig raserepresentant , men jeg har inntrykk av at tolleren generelt har problemer med å slappe av rundt vann.

Jeg er ikke enig i at de er den peneste retrieven , noen få hannhunder er vakre, ellers synes jeg ofte de ser snipete og litt kjedelige i utrykket :P

Hvorfor ikke det, det er jo en retriever?

Det de kaller bruksområdet til hunden er det allerede en del andre hunder som gjør. Når man bruker de på jakt så skal skytteren ligge i skjul og hunden skal leke i vannkanten. De ligner jo litt på en rev med den røde pelsen, men en hund som leker ligner ikke på en rev. Da skal fuglene bli nysgjerrige og komme nærmere, og så skal man lure dem en gang til (skremsel) og skyter fuglene når de flyr opp. I siste instans skal hunden gå i vann eller hvor fuglene befinner seg og levere dem tilbake til eier.

Det første punktet kan hvilken som helst normlahund gjøre, og til det andre trenger man 1) en hund som går i vann og 2) en som apporterer godt. Det er det ikke bare retrieverne som gjør, men det er få hunder man kan stole nokså 100 % på. Den mest ultimate hunden jeg har sett i brukssammenheng er korthårede vorstehere. Hva angår eksteriør så betyr det at tolleren bør være bygget for apportering og pelsen bør tåle lange arbeidsøkter i kaldt vann (likheter med retrievere i ansikt, god og lang hals, dobbel pels).

Tolleren led veldig under å bli populær, og avlen har vært alt annet enn god. Jeg har til dags dato møtt to tollere som fungerte svært godt på jakt, men de var ikke særlig hyggelige ellers i livet..I tillegg opplever jeg mange individer som stresset, de kan ha ekstremt mye lyd og endel er veldig nervøse. I tillegg har jeg observert endel samkjønnsaggresjon. Hvordan står det til med en rase når de gode individene er de absolutte unntakene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke det, det er jo en retriever?

Det de kaller bruksområdet til hunden er det allerede en del andre hunder som gjør. Når man bruker de på jakt så skal skytteren ligge i skjul og hunden skal leke i vannkanten. De ligner jo litt på en rev med den røde pelsen, men en hund som leker ligner ikke på en rev. Da skal fuglene bli nysgjerrige og komme nærmere, og så skal man lure dem en gang til (skremsel) og skyter fuglene når de flyr opp. I siste instans skal hunden gå i vann eller hvor fuglene befinner seg og levere dem tilbake til eier.

Det første punktet kan hvilken som helst normlahund gjøre, og til det andre trenger man 1) en hund som går i vann og 2) en som apporterer godt. Det er det ikke bare retrieverne som gjør, men det er få hunder man kan stole nokså 100 % på. Den mest ultimate hunden jeg har sett i brukssammenheng er korthårede vorstehere. Hva angår eksteriør så betyr det at tolleren bør være bygget for apportering og pelsen bør tåle lange arbeidsøkter i kaldt vann (likheter med retrievere i ansikt, god og lang hals, dobbel pels).

Tolleren led veldig under å bli populær, og avlen har vært alt annet enn god. Jeg har til dags dato møtt to tollere som fungerte svært godt på jakt, men de var ikke særlig hyggelige ellers i livet..I tillegg opplever jeg mange individer som stresset, de kan ha ekstremt mye lyd og endel er veldig nervøse. I tillegg har jeg observert endel samkjønnsaggresjon. Hvordan står det til med en rase når de gode individene er de absolutte unntakene?

Alle mine hunder har hentet ting i vann, det kan enhver hund gjøre. Er de alle retrievere da? Belgeren min var mye mer glad i vann enn retriverblandingen , han hadde så sterk vannpasjon at han stakk av. Er han en retriever da?

Nei,enhver hund kan ikke drive med tolling på samme måte, like lite som jacken min er trekkhund fordi han liker å trekke på ski eller pulien er lovende Ipo-hund fordi hun har en fascinasjon for å henge i armer.

Jeg har lekt med toller i vannkanten og jeg har lekt med andre raser. Tro meg : det er en forskjell på hvordan ender og svaner reagerer og det er en forskjell på hvordan hunden oppfører seg.

Men det var ikke det som var poenget mitt, poenget er at tolleren har og skal ha et litt annet gemytt. Det er ikke en liten golden retriever som veldig mange tror.

Som jeg alltid har sagt : de er mer gjeterhund i gemyttet og væremåte enn typisk retriever.

Hvis ikke hadde jeg aldri kjøpt en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder har hentet ting i vann, det kan enhver hund gjøre. Er de alle retrievere da? Belgeren min var mye mer glad i vann enn retriverblandingen , han hadde så sterk vannpasjon at han stakk av. Er han en retriever da?

Nei,enhver hund kan ikke drive med tolling på samme måte, like lite som jacken min er trekkhund fordi han liker å trekke på ski eller pulien er lovende Ipo-hund fordi hun har en fascinasjon for å henge i armer.

Jeg har lekt med toller i vannkanten og jeg har lekt med andre raser. Tro meg : det er en forskjell på hvordan ender og svaner reagerer og det er en forskjell på hvordan hunden oppfører seg.

Men det var ikke det som var poenget mitt, poenget er at tolleren har og skal ha et litt annet gemytt. Det er ikke en liten golden retriever som veldig mange tror.

Som jeg alltid har sagt : de er mer gjeterhund i gemyttet og væremåte enn typisk retriever.

Hvis ikke hadde jeg aldri kjøpt en :P

En retriever gjør veldig mye mer enn å "hente ting i vann". Den skal kunne svømme veldig langt og mye i svært kaldt vann (og hoppe ut i vannet uten å nøle), den skal apportere vilt med et mykt bitt som ikke skader dyret ytterligere, hunden skal være myk nok til å la seg dirigere over lange avstander (ved for eksempel håndsignaler eller fløytebruk) og den skal komme direkte til eier etter avhenting av apporten. Det er mange momenter som gjør en god apport under jakt.

At de er annerledes i gemyttet er helt riktig, men det er også en miks av mange forskjellige hunder. Om jeg ikke husker feil så er det både setter og gjeterhundblod i tollere. Men de skal likevel kunne gjøre svært mye av det som en vanlig retriever gjør når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En retriever gjør veldig mye mer enn å "hente ting i vann". Den skal kunne svømme veldig langt og mye i svært kaldt vann (og hoppe ut i vannet uten å nøle), den skal apportere vilt med et mykt bitt som ikke skader dyret ytterligere, hunden skal være myk nok til å la seg dirigere over lange avstander (ved for eksempel håndsignaler eller fløytebruk) og den skal komme direkte til eier etter avhenting av apporten. Det er mange momenter som gjør en god apport under jakt.

At de er annerledes i gemyttet er helt riktig, men det er også en miks av mange forskjellige hunder. Om jeg ikke husker feil så er det både setter og gjeterhundblod i tollere. Men de skal likevel kunne gjøre svært mye av det som en vanlig retriever gjør når alt kommer til alt.

Akkurat som tolleren ikke bare leker litt i vannkanten slik alle hunder kan? ;)

Jepp, tolleren skal kunne apportere både over og under vann.

Heldigvis har svenskene vært flinkere enn oss med å komme i gang med tollerprøver.

Når jeg kjøpte toller var vi ikke Velkommen til å trene med retriverklubben...

Det har heldigvis blitt bedre nå, men idiotiske folk i moderkkubben har gitt tolleren en dårlig start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som tolleren ikke bare leker litt i vannkanten slik alle hunder kan? ;)

Jepp, tolleren skal kunne apportere både over og under vann.

Heldigvis har svenskene vært flinkere enn oss med å komme i gang med tollerprøver.

Når jeg kjøpte toller var vi ikke Velkommen til å trene med retriverklubben...

Det har heldigvis blitt bedre nå, men idiotiske folk i moderkkubben har gitt tolleren en dårlig start.

For øvrig har jeg sjeldent hatt problemer med å drive frem fugl, enten knabber vi en spaniel eller så tar vi med oss god kaffe og kvikk lunsj på tur. Å vente mens man er på jakt hører liksom litt til det også.

At tollere ikke er velkommen har jeg aldri hørt noe om, og jeg har da møtt hopetall av tollere gjennom årene. Før jeg gav meg på jaktprøvefronten så var det alltid større antall tollere enn "vanlige" labradorer, og når sant skal sies så var det endel av kommentarene som kom vår vei som gjorde at vi mistet lysten på det hele.

Det er sjeldent hele klubber sin feil, det er nå en gang ikke de som avler frem hunder som verken duger til det ene eller det andre. Tolleren er i noen tilfeller et godt valg til agility og tidvis lydighet, men på jakt har jeg mange andre alternativer som fungerer mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenligne toller og de andre retrieverne synes jeg. Det er så mye som skiller.

De skal ikke være som små golden retrievere.

Det er for mye lyd rundt vann for meg altså. Det skal sies at den ene jeg hadde var en ekstremt dårlig raserepresentant , men jeg har inntrykk av at tolleren generelt har problemer med å slappe av rundt vann.

Jeg er ikke enig i at de er den peneste retrieven , noen få hannhunder er vakre, ellers synes jeg ofte de ser snipete og litt kjedelige i utrykket :P

Både ja og nei. Det er ikke en av de britiske retrieverne slik som labrador og flat, men en liten canadisk sak som har blitt avlet frem (tror man, kildene er litt uklare) av først en leverfarget flat coat med en labrador. Tispene fra kullet skal ha blitt parret med en brun cocker spaniel, deretter med irsk setter og senere collie og golden retriever. Hvordan de har blitt brukt har Bølla beskrevet. Opphavet er annerledes men det er jo en retriever som i Norge avprøves på lik linje med de andre retrieverrasene og skal utføre de samme tingene under jakt. Vil tro det er en veldig praktisk str hund i canadisk terreng.

Selv har jeg møtt tollere kun på jaktprøver og jaktkurs, aldri i tettpakket utstillingshaller. Synes kanskje de kan være litt masete i forhold til lyd og litt egenrådige. Litt samme personlighet som chesapeaken, mye meninger og ikke så "dum-snille" som f.eks golden som bare utfører uten å spørre. Men samtidig veldig jevne når de først har blitt enig med eier om hvordan ting skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Det er ikke en av de britiske retrieverne slik som labrador og flat, men en liten canadisk sak som har blitt avlet frem (tror man, kildene er litt uklare) av først en leverfarget flat coat med en labrador. Tispene fra kullet skal ha blitt parret med en brun cocker spaniel, deretter med irsk setter og senere collie og golden retriever. Hvordan de har blitt brukt har Bølla beskrevet. Opphavet er annerledes men det er jo en retriever som i Norge avprøves på lik linje med de andre retrieverrasene og skal utføre de samme tingene under jakt. Vil tro det er en veldig praktisk str hund i canadisk terreng.

Selv har jeg møtt tollere kun på jaktprøver og jaktkurs, aldri i tettpakket utstillingshaller. Synes kanskje de kan være litt masete i forhold til lyd og litt egenrådige. Litt samme personlighet som chesapeaken, mye meninger og ikke så "dum-snille" som f.eks golden som bare utfører uten å spørre. Men samtidig veldig jevne når de først har blitt enig med eier om hvordan ting skal være.

Joda, jeg kjenner godt til tollerens historie, jeg hadde jo en for mange år siden ( må sjekke dogweb for å finne årstallet, jeg husker for pokker ikke når..2002, 2003 ? ) og jeg har fulgt rasen siden.

Men poenget mitt er altså ikke bruksområdet, men lynne og væremåte.

De er kvikkere, mer alerte og mer reserverte enn raser de gjerne blir sammenlignet med.

Imo blir det som å forvente at en belger og schäfer skal være sånn ca det samme fordi de kan ligne og har samme bruksområder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...