Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?


ida
 Share

Recommended Posts

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

Labrador: bompibjørner :wub: Elsker alt og alle, og tror at alle elsker de også. Noe begrenset sosial intelligens. Lukter retriver (ikke hund, er en forskjell i min verden). Selger seg gjerne for en halv frolic.

Har ikke egentlig møtt så mange jakt labber, så kan ikke uttale meg om forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker om dobermann?

Piper, stresser, tasser uendelig rundt uten å finne roen i sitt eget hjem, og lukter bikkje.

Border collie? :)

I mangel på sau gjeter de biler, folk, og forvirrede bernere. :getlost: Flotte bikkjer hos rette mennesker.

Hva tenker folk her om Irish Softcoated Wheaten Terrier ? :)

Hyperseksuelle hobbyanorektikere med lang, rød, pissluktende bart; vet ikke om de lukter generelt eller om de bare er ustelt.

Staffordshire Bull Terrier? Jeg vil høre deres fordommer :lol:

Enkelte kan ligne på mops. Får tåpelig store muskler av ingenting.

Mange er søte og greie utendørs, irriterende innendørs :| Null forståelse for at ikke alle mennesker vil leke ball hele tiden overalt, null evne til å lese andre hunders språk, både forsiktige og eskalerende advarsler overses. Jeg har egentlig mer fordommer mot eierne enn hundene, føler det er mye stygg behandling...
Og jeg er skeptisk til hoftene, jeg synes de vralter som griser/padder alle sammen, men tar jeg det opp (ikke med fremmede altså, har staff i familien) er det bare "nei, de skal være sånn, og dessuten har ikke rasen HD" :hmm: Føler det er litt hipp som happ med hundeaggresjon, kjenner to tisper med null antydning og ei annen tispe som hater alt på fire bein.

Hehe, ja, da får jeg høre hva folket har å si om:

-Chihuahua.

Vokter som en berner, men høres ikke like avskrekkende ut :teehe: Jeg vil ha en tricolour langhår da!

Rottweiler?

Snart blir de seende sånn ut:

tumblr_mqidjn7Ywv1sxxql3o1_1280.jpg

Lundehund?

Har en sinnsykt skingrende bjeffing, og bjeffer hver gang noen så mye som ser på huset dens! Lyden bærer heldigvis ikke fryktelig langt utafor tomta dens :P

Jeg vil høre hva folk mener om azawakh, og berner for moro skyld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador (ikke jaktvarianten, for de kjenner jeg ingen av)

Fett, lukt og hår over alt. Ikke spesielt egnet for fysisk arbeid, og gjerne late i tillegg. Mye våteksem og leddbåndskader. Men snille og søte...

Berner Sennen;

Hår og lukt. Enkle sjeler, som ikke blir særlig gamle...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner sennen;

Enkle vesen i stor kropp. Minner meg litt om en av småhundene, papillon eller noe. Lukter og røyter noe helt sinnsykt. Kan ikke brukes til så veldig mye fornuftig, enten så gidder de litt eller så gidder de ingenting. Sliter mye med sykdom. Møtt endel hunder med veldig diskutabelt temperament, spesielt mot andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil høre hva folk mener om azawakh, og berner for moro skyld :D

Azawahk, høybeint og tynne dyr. Overraskende dyp/kraftig bjeffing. Virker til å varsle når noen kommer (en gjør i hvert fall). Elegante på sin måte og ser ut som en Afrika hund.

Berner, store søte hunder. Utrolig nydelige som valper. Litt trege, sikler for mye for min smak og har litt for mye pels. Men absolutt ikke verst i klassen. Har et godt inntrykk av rasen som helhet, det jeg liker minst er at de sliter såpass med helsa.

Hva med Siberian Husky?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drever folkens? Drever!

Basert på kjennskap til èn eneste drever så er inntrykket meget godt! Jeg har alltid sett for meg dreveren som en jaktidiot som ikke fungerer sosialt... men så feil kan man ta!

Tispa jeg kjenner er snill og lydig og herlig med unger, katter og andre hunder. Hun jager som en gud (startet jakt med henne i høst og så langt er det felt 8 rådyr og 2 hjorter for henne). Bryter lett av losen. Stille og rolig inne og verdens største kosehund. Mulig hun er en feilvare...? :P

Det er liksom ikke noe problem med henne!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piper, stresser, tasser uendelig rundt uten å finne roen i sitt eget hjem, og lukter bikkje.

I mangel på sau gjeter de biler, folk, og forvirrede bernere. :getlost: Flotte bikkjer hos rette mennesker.

Hyperseksuelle hobbyanorektikere med lang, rød, pissluktende bart; vet ikke om de lukter generelt eller om de bare er ustelt.

Enkelte kan ligne på mops. Får tåpelig store muskler av ingenting.

Mange er søte og greie utendørs, irriterende innendørs :| Null forståelse for at ikke alle mennesker vil leke ball hele tiden overalt, null evne til å lese andre hunders språk, både forsiktige og eskalerende advarsler overses. Jeg har egentlig mer fordommer mot eierne enn hundene, føler det er mye stygg behandling...
Og jeg er skeptisk til hoftene, jeg synes de vralter som griser/padder alle sammen, men tar jeg det opp (ikke med fremmede altså, har staff i familien) er det bare "nei, de skal være sånn, og dessuten har ikke rasen HD" :hmm: Føler det er litt hipp som happ med hundeaggresjon, kjenner to tisper med null antydning og ei annen tispe som hater alt på fire bein.

Vokter som en berner, men høres ikke like avskrekkende ut :teehe: Jeg vil ha en tricolour langhår da!

Snart blir de seende sånn ut:

tumblr_mqidjn7Ywv1sxxql3o1_1280.jpg

Har en sinnsykt skingrende bjeffing, og bjeffer hver gang noen så mye som ser på huset dens! Lyden bærer heldigvis ikke fryktelig langt utafor tomta dens :P

Jeg vil høre hva folk mener om azawakh, og berner for moro skyld :D

Azaen er reservert og vaktsom. Ikke for hvermansen men noe av det vakreste som finnes:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthår vorstehhund :D

Mitt inntrykk er at de liker å løpe, løpe og løpe litt til, også at de er gode jakthunder. Liker utseende på dem veldig godt da :)

Ingen som hadde noe å si om kooikeren?

(Så det var spurt om den for et par sider siden )

Glade, men litt reserverte. Har aldri kommet sånn ordentlig inn på en kooiker (ikke at jeg har møtt så fryktelig mange heller)

Curly coated retriever? :D

Tror faktisk aldri jeg har møtt en. Men synes det virker som om de er litt mer reserverte enn andre retrievere?

Lundehund?

Ååå, de er så søte! De jeg har møtt på har bare vært kosete, også kan de jo bøyes og tøyes i alle retninger :P

Ingen som har noe å si om Welsh Corgi Cardigan? :)

Veldigveldig glade hunder. I en stall jeg jobbet i for noen år siden hadde vi en som stallhund og hun hoppet rundt hele dagen og var bare glad.

Sikkert litt fordommer mot hunder med korte bein, men jeg ble overrasket over at hun var med på så lange turer i skog med hest, så de er sikkert supre turhunder også! :)

(men ser en del av dem som har litt mye fett på kroppen og det ser ikke bra ut :no: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva angår labrador; jeg lurer på hvilken verden noen av dere lever i. Er det noe feil med hundene som er en "håndfull" eller er det noe feil med eierne? Man tror at man får en lat, perfekt familiehund som lever fint på to små halvtimer om dagen, men det man får er en jakthund med enorm motor. En hund som aldri blir brukt fornuftig får heller ikke utnyttet sitt potensial, men de arvelige egenskapene er nå en gang intakte så lenge man avler innenfor en så snever genvariasjon. En labrador skal ALDRI være skeptisk, det er en diskvalifiserende feil, og temperamentet er det viktigste med hele hunden. De skal være nysgjerrige og glade i alle andre dyr og de skal kunne jakte i flokk - derav de sosiale egenskapene.

Åpenbart en som må ha noe grobunn i virkeligheten, siden det er såpass mange som sier det samme :)

berner for moro skyld :D

Angels that walk the earth :wub: Jeg er forelsket i bernere. Har kun møtt bernere med godt språk, god lek og som er det jeg betegner som passelig førerorientert. De er trege i bevegelsene, men det er mye hund som skal flyttes på, så de er tilgitt. Ser noen som tenderer mot å bli for store, type feite, med dritlang pels og trestammer til bein, men de litt lettere med moderat pels er NYDELIGE. Bare snille og gode :wub:

Ingen som har noe å si om Welsh Corgi Cardigan? :)

Nå har jeg bare møtt en wcc og det var tispa som var hjemme hos dere, og dersom hun er representativ for rasen er det en gjennomgående snill og tålmodig rase med noen egne meninger og ellers bare kjærlighet å gi :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart en som må ha noe grobunn i virkeligheten, siden det er såpass mange som sier det samme :)

Det var ikke et svar til alle som har nevnt noe om labradoren, det var et svar til @Poter. Det er endel ymse oppfatninger om utstillingslinjer vs jaktlinjer, og man virker å være overrasket over hvor krevende en "vanlig" labrador faktisk er. Faktum er at selv en vanlig labrador også er en bruks- og jakthund (som selvfølgelig bør få utløp for dette), kommer de i feil hender kan det skje mye rart, og meg bekjent er det mye oftere det som er problemet, ikke hunden i seg selv. Og de er disse krevende, helt vanlige labradorene som folk flest møter på til daglig.

Har veldig stor forståelse for at labradorer ikke er for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og sånn for å høre hva dere mener om stabijhoun :D

Nå har jeg bare møtt en del gjennom utstilling, men de virker litt mer homogene mtp sterk mentalitet enn kooikeren. De virker som relativt "easy going"-individer, men mistenker at det er en del jakt i dem Ellers har jeg dessverre sett enkelte svakere individ, men flesteparten har vært veldig fine! Og ja, studerer de vel hver gang vi er på utstilling, de er jo så flotte å se på, og hadde det ikke vært for jakt, og at vi skal ha et lite arbeidsjern neste gang, så har rasen vært under vurdering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart en som må ha noe grobunn i virkeligheten, siden det er såpass mange som sier det samme :)

Angels that walk the earth :wub: Jeg er forelsket i bernere. Har kun møtt bernere med godt språk, god lek og som er det jeg betegner som passelig førerorientert. De er trege i bevegelsene, men det er mye hund som skal flyttes på, så de er tilgitt. Ser noen som tenderer mot å bli for store, type feite, med dritlang pels og trestammer til bein, men de litt lettere med moderat pels er NYDELIGE. Bare snille og gode :wub:

Nå har jeg bare møtt en wcc og det var tispa som var hjemme hos dere, og dersom hun er representativ for rasen er det en gjennomgående snill og tålmodig rase med noen egne meninger og ellers bare kjærlighet å gi :)

Jaaa, Clara :wub: :wub: :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av sonens hjerteraser, da. Collie? :)

Jeg føler meg nesten heldig med å ha seks velfungerende Collies :P

Lojale, trivelige, utadvendte, førerorienterte, tilpasningsdyktige og veldig lette å ha med å gjøre.

Aldri hatt en hund høyt på stress, med sykdommer som allergi mm eller redsler mtp gulv og miljø. Har med mine overalt, og hvor mye de får hver dag er veldig forskjellig med hva som skjer i livet men de takler de kjempefint uten problemer. De er glad i folk, og fungerer som regel med det meste av andre hunder.

Synd med så mange dårlige invidider av rasen, virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke et svar til alle som har nevnt noe om labradoren, det var et svar til @Poter. Det er endel ymse oppfatninger om utstillingslinjer vs jaktlinjer, og man virker å være overrasket over hvor krevende en "vanlig" labrador faktisk er. Faktum er at selv en vanlig labrador også er en bruks- og jakthund (som selvfølgelig bør få utløp for dette), kommer de i feil hender kan det skje mye rart, og meg bekjent er det mye oftere det som er problemet, ikke hunden i seg selv. Og de er disse krevende, helt vanlige labradorene som folk flest møter på til daglig.

Har veldig stor forståelse for at labradorer ikke er for alle :)

Lurer på hvor alle disse krevende labradorene er hen? Det eneste krevende jeg har opplevd med noen labrador er å forsøke å få dem til å jobbe, det kan man få grå hår av på mange områder. Alle de som lever i familier og bare får lunte litt på tur derimot virker veldig velltilpass. Enkle greie sjeler som er hyggelige og bekymringsløse der de lunter med på tur og minner litt om hemulen fra mumitrollet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk spaniel :)

Jeg kjenner to stk. Den ene er en hund jeg aldri kunne hatt. Egenrådig og sta, null lekelyst, altfor mye lyder (hylelyder), og veldig kjedelig.

Den andre er mer likanes, men fremdeles for kjedelig for meg. Det er liksom ikke så mye med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...