Gå til innhold
Hundesonen.no

Evalueringstråden for Dogs4All


Siri
 Share

Recommended Posts

Siden det var stort skepsis på forhånd mht både Norsk Vinner og Nordisk Vinner i år, spesielt med tanke på at det brått ble opplyst at det ikke skulle skrives kritikker under bedømmelsen, så kanskje vi kan ta en diskusjon her over hva som gikk bra og hva som var mindre heldig med arrangementet?

Nei, man skal ikke klage på resultatene på egne eller andres hunder, men det rent arrangementsmessige.

Jeg har noen punkter jeg har tenkt på som forbedringspotensiale:

1) Gjør ting enkelt. Fjern alt utenomstæsj som skal gjøres i ringen av ringpersonellet, som dette med å dele ut premieposer (med ræl??? Jeg fikk aldri noe, så jeg vet strengt tatt ikke hva som var i posene - jeg bare hørte om dem :lol:) eller hefter/foldere med diplomet. Diplomet kunne blitt delt ut på samme måte som kritikkene blir delt ut til vanlig. CK-premieringer og slikt bør kunne hentes i sekretariatet etterpå - som man gjør til vanlig, sånn at ringsekretær slapp å finne fram disse og pakke ned sammen med diplom i mappa.

2) Høyttalerfunksjonen. Det var enkelte haller hvor høyttalerne ikke virket eller rakk. Var man i den hallen, fikk man ikke med seg den informasjonen som ble gitt over høyttalersystemet (og det var liksom ikke så greit å vite om man gikk glipp av viktig informasjon...).

3) Det var dårlig opplyst hvor oppsamlingsringen før finalene skulle være. Det burde stått i programmet kanskje? Jeg befant meg i en hall der det ikke var høyttalere på fredag, og måtte etter hvert lete opp funksjonærer og spørre hvor og når oppsamlingsringene skulle starte.

4) Luftemulighetene er vel ikke all verdens, men jeg har ingen formening om hvordan det skal forbedres. Jeg ser bare at lufteområder med SAGFLIS liksom er temmelig uaktuelt for mine hunder med lang pels.... :).

Sånn ut over at det ble registrert feil resultat på en av mine hunder på fredag og både dommer og ringpersonell var passe stressa, så gikk det vel rimelig greit med tanke på hvor fullt og kaotisk det egentlig var :). Lørdag var situasjonen litt bedre siden det også var langt færre hunder til bedømmelse da. Dommeren vi hadde da tok seg god tid og gikk gjennom alle hundene nøye, og fortalte hvorfor han gjorde som han gjorde. En fin opplevelse i ringen da.

Forresten - på fredag var det veldig stille rundt rasetorget. Det var nesten ikke folk innom der. Dette tok seg heldigvis betydelig opp på lørdag da det var folk innom stadig vekk :).

Alt i alt synes jeg det gikk ganske bra, men med et visste forbedringspotensiale.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men folkens - evaluering går på arrangementet, ikke på enkeltpersoner som dommere, ringpersonell, dørvakter osv.

Og deretter stopper de rett bortenfor kontrollen, og sperrer hele passasjen videre fordi de må dra fram mappa fra bunnen av sekken hvor de pleier å legge startnummer og pass, og finne riktig plastikkm

Jeg var ikke der, men jeg hørte radioreklamen. Kanskje ikke nødvendig å oppfordre tilskuere til å ta med seg hunden og komme når man ikke skal stille, gitt det antallet hunder som skulle være der fra

Jeg gir egentlig beng i diplomer og gaver, for min del kan de bare kutte ut det neste år og heller bruke noen kroner og øre ekstra på oppgradering av rosetter.

Jeg synes egentlig helga gikk relativt greit, det som dro ned var i grunn mangle på folkeskikk hos enkelte. Kanskje man rett og slett fått med i programmet hva som er forventa oppførsel hos oppegående folk? Sånn som at det ikke er greit å kjøre ned andres hunder med burtraller, sperre ganger så folk ikke kommer forbi, plukke opp etter bikkja si og ikke la den pisse ned alt?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fåreslår at en tar ansvar og sender alt til NKK så dem kan ta det med i vurderingen sin. Jeg så bare på livestriming så kan ikke si så mye om rett og galt. Annet enn at det skulle vært lys på de hundene som ble filmet. Men det er som småting å regne ut fra dere som var der opplevde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmøte i oppsamlingen sto i katalogen. For de som ikke kjøpte katalog så var det evt å finne en katalog eller spørre i NKK standen. Men ja, jeg er helt enig i at programmet til store ringen bør ligge ved PM.

Det bør også vurderes å kjøpe inn skilt til oppsamlingen slik som i DK for de som har vært der. At det står klart og tydelig "nå er det gruppe 1 som skal HIT".

Lufteområde: Trenger virkelig forbedres og flere muligheter til lufting.

Vi merket mest at den finske dommeren sleit med dømmingen. Hun hadde tydeligvis egene rutiner som ble ødelagt (så tydelig vane med å kjenne på hunden og vant med å snakke til skriver, men der var det jo ingen. Så det ble gisping etter luft *ler* ) Så også ut som hun vireklig stresset med å få hundene fortest mulig igjennom bedømmelsen.

Lørdagens dommer var tydelige kjent med systemet ingen kritikk, som irsk dommer tipper jeg de gjerne er litt i UK også. Tok seg god tid med hundene, fikk de til å løpe flere ganger osv.

Ringsekeritæren fredag sleit med papirene og sotering, og det ble litt rot og det tok tid. Lørdagen var det ikke noe problem, men vi fikk da ingen gave i ringen.

Ellers var det like trangt som det alltid er :P

Men det var mest dårlige lufteområder og lite poser å se. At mange er noen griser får man desverre ikke gjort noe med, men det kan evt forebygges fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Årsaken til at det ikke var lyd enkelte ganger i hall b og c var for hall B sin del at det foregikk noe i store ringen - i hall C var det Nordisk mesterskap lørdag og da er det litt utidig å kutte musikken midt i et program :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at det ikke var lyd enkelte ganger i hall b og c var for hall B sin del at det foregikk noe i store ringen - i hall C var det Nordisk mesterskap lørdag og da er det litt utidig å kutte musikken midt i et program :)

Jeg befant meg i hall D på fredag - og der var det ikke et pip å høre hele dagen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befant meg i hall D på fredag - og der var det ikke et pip å høre hele dagen :).

Kan ikke huske jeg hørte høytalerene heller i hall D fredag, men la merke til det-og lyttet fra hall E på lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befant meg i hall D på fredag - og der var det ikke et pip å høre hele dagen :).

Stemmer - opplevde det samme.

1) Lag gangveier i haller med kun ringer - det blir fullt og umulig å komme frem. Flere ganger måtte jeg droppe tissepause for meg eller bikkja, fordi det ikke var tid.

2) Toalettkapasiteten er tidvis for dårlig på messa, faktisk. Ref punktet over, i en fem minutters pause gikk jeg til slutt på herretoalettet (en av de sjeldne gangene i edru tilstand :lol: for å i det hele tatt ha sjangs, kom akkurat tidsnok til neste hund. Skal sies det gikk i ett med 128 hunder i vår ring, men likevel).

3) Lufteområder, poser og søppelbøtter trengs det mer av.

4) Flere utganger/steder å lufte. Krøll når alle må til de få, samme stedene.

5) Gi ringpersonell informasjon om opplegget FØR utstillingen, så de slipper bruke halve fredagen på å finne ut av ting. Syntes synd på dem...

6) Det er uakseptabelt å holde igjen folk for å delta i en finale når den starter 19.15, du får løpe igjennom storeringen (5 sec of fame, bokstavelig talt dommeren har plukket ut i oppsamlingsringen). Fra før står du i evigheter i oppsamling før dommeren kommer, så har du en dommer som fortsatt står å glor som om h*n bedømmer etter h*n har plukket ut hundene. Til slutt gikk jeg til ringsek og spurte om hun kunne spørre om vedkommende var ferdig og om jeg kunne løpe å hente noe vann til hundene. Da hadde vi holdt på med rasen til 14.00 og mast på hundene i oppsamling i nærmere 40 min inkl opprop og bedømmelse. Deretter ventet vi sikkert 15 min før vi løp de 5 sekundene gjennom storeringen. Våre hunder skulle i ringen neste dag, dødsslitne, kan ikke være bra.... På veteranenes forhåndsgranskning på fredagen fikk de ikke bevege seg i oppsamling, dvs dommeren plukket ut basert på STILLESTÅENDE HUNDER? Et j*vla hån mot alle som blir igjen hele dagen spør du meg. Og bingo - ikke bedømmelse...

7) Gruppefinale valp skulle starte ca 14.30, tror valpen var i ringen ca 16.40 - lite informasjon å få om når/hvor, særlig fordi...

8) Høytaleranlegget ikke virket/var på i hall D.

9) Mitt generelle inntrykk er at når prisen er ekstra høy, kritikken tatt bort, alt i tilknytning til messa (parkering, inngang om hunden har to eiere f.eks) så er det ****** dyrt for meget lite (en diplom med resultatet som kommer til å stå på dogweb).

Vi hadde forøvrig stort sett meget trivelig ringpersonell og supre dommere - så en trivelig helg ble det likevel :) Men det skal nok mye til at jeg gidder melde på til EDS tror jeg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var veldig enkelt å finne frem til hver enkelt ring, men jeg er fortsatt snurt over at jeg ikke kom inn på startnummeret mitt fra lørdag også på søndag, og måtte betale over 180 kroner for en voksenbillett :huh: Som om påmeldingsavgiften ikke var dyr nok fra før - da burde den i det minste fungere som inngang begge dager - som på alle andre NKK-utstillinger!

Samtidig var jeg positivt overrasket over hvor enkelt det var å finne parkering, og at jeg ikke måtte stå lenge i kø for å slippe inn (kom rundt kl 8 hver dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var veldig enkelt å finne frem til hver enkelt ring, men jeg er fortsatt snurt over at jeg ikke kom inn på startnummeret mitt fra lørdag også på søndag, og måtte betale over 180 kroner for en voksenbillett :huh: Som om påmeldingsavgiften ikke var dyr nok fra før - da burde den i det minste fungere som inngang begge dager - som på alle andre NKK-utstillinger!

De prøver seg stadig på at nummeret ikke gjelder begge dager på andre utstillinger også, seinest på Bjerke...

Jeg sto bare på stand i 4 timer i år, hvorav noe av den tida blei brukt i raseparaden. På søndag var jeg tilstede i 2 timer fra kl 09 for å se bedømmelsen.

Jeg synes lufteområdet jeg så var utrolig lite, men Aiko melder om at raseparaderingen var dritbra! :D Jeg synes oppriktig synd på NKK-personalet som måtte tåle ekstreme mengder kjeft, og jeg skulle ønske at folk ikke var så ****** grisete. Jeg synes også at det burde vært lagd striper med plass mellom ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stilte jeg ikke i noen ting, men jeg kan jo skrive fordet :)

Jeg er kjempefornøyd. Var der både lørdag og søndag, fikk masse gratis, fikk kjøpt mye utstyr og bra informasjon på de rasestandene (og andre stander) jeg var innom.

Ser jo at det blir trangt mellom ringer når det er såpass mange mennesker og hunder på samme sted, men det må man vel kanskje regne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Parkeringa fungerte bra.

2. Da jeg gikk inn knotet de som var ansvarlig for min kø noe veldig. Aner ikke hva de drev med, men de brukte tre ganger så lang tid som alle andre. Opplæring er viktig!

3. Luftemulighetene var elendige. For oss som var helt innerst i hallen så måtte vi dra oss gjennom hele dogs4all for å få lufta (kunne åpnet opp til baksiden), og der var det i utgangspunktet et helt elendig lufteområde. Må forbedres til neste år!

4. Søppelkasser var fraværende på min del av parkeringsplassen, og det lå fulle bæsjeposer og bæsj OVER ALT. Det må settes ut flere søppelkasser, og gjerne også hundeposer. Den første søppelkassen jeg fant var ved inngangen, og den var stappfull.

5. Det var ekstremt trangt inne i hallen, spesielt på fredag, og omtrent umulig å komme fram når man skulle til de helt innerste ringene. Det bør teipes ringbånd på gulvene slik at det er minst 1 meter fri sone mellom ringene, slik at det er mulig å bevege seg der inne.

6. Det var mye tull i ringen; forsinkelser, ringsekretær som surrer noe vilt, dommer som bruker LENGRE tid enn når det vanligvis skrives kritikker osv. Dommer og ringsekretær kjefter på skriver, og det oppfattes utenfra som rimelig ufint og useriøst. Og i tillegg masse surr for min del der jeg først fikk beskjed om at jeg fikk very good, så sier ringsekretær at jeg fikk excellent og gir meg en rød sløyfe, så henter jeg diplomet, og der står det very good, og så går jeg tilbake til ringsekretær som sier at jeg fikk excellent, og det er det jeg ble registrert med, selv om jeg tror at jeg egentlig fikk very good. Det kan ikke være sånn at man ikke klarer å registrere korrekt resultat, når man betaler nesten 500 kroner for å stille... Ringsekretær kunne ha valgt å spørre dommer for å oppklare situasjonen, men det gjorde han ikke.

7. Resultatene som er lagt ut er ufullstendige; flere hunder står på feil resultatliste (langhår på normalhårslista), og noen hunder har forsvunnet fra resultatlista. Er ikke resultatet deres registrert? Feil hund har også fått utdelt cert på dogweb. Hund med VG har fått res. cert osv.

8. Det hadde vært fint om dommer hadde SETT i rasestandarden før de dømte, slik at de ikke gjør ÅPENBARE feil i sine vurderinger.

9. Jeg oppfatter det som svært useriøst når en dommervenn av en utstiller som IKKE har noe i ringen å gjøre sitter ved dommerbordet og diskuterer og prater med dommer, gjennom bedømmelsen av en hel rase. Dette blir oppfattet som rimelig korrupt.

10. Det bør bestemmes om dommer skal gi en muntlig kritikk eller ikke. I schäferringen fikk noen en muntlig kritikk, og noen fikk ikke høre noe som helst. Siden man har betalt samme påmeldingsavgift bør dette være likt for alle, spesielt når man ikke får en skriftlig kritikk.

11. Påmeldingsavgiften er rimelig høy mtp at man ikke en gang får kritikk. Gaven de ga ut kan de bare droppe, det var bare surr og tull, og det vi fikk var uansett rimelig kjipt, så hvorfor styre med det?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkeringsdirrigeringen fungerte bra begge dager jeg kom også. Kl.0700 fredag, 0630 lørdag og 0830 på søndag.

Ja, parkeringen fungerte bra :). Jeg kom overraskende seint på lørdag (en aaaaaldri så liten misforståelse fra min side), halv 9 var jeg framme, tror jeg, men fikk like vel grei parkering på den store plassen :).

Ellers synes jeg nok at det er litt knipent av messesenteret å bare dele ut 3 utstillerkort for klubbene som hadde rasestands (for de minste standsene). Jeg så at de fikk kritikk for det, og svaret var at de som stod på stands bare måtte sørge for å gi kortene videre til de som skulle avløse hverandre. Det fungerer sikkert bra, stort sett, men om det er helt andre folk som skal stå på standen dagen etter f eks, så er det ikke så lett å få til en overlevering av slike kort når folk bor spredt rundt på Østlandet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående utdeling av gaver så fungerte det veldig bra i Sveits, ved inngangen kontrollerte de først vaksine, neste sluse viste man startnr og fikk samtidig utdelt gave for antall startnr før man så var helt inne. Så slapp man det i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i for dårlig luftemulighter.

Jeg synes det er alt for dyrt til at man ikke får en kritikk på hunden sin. Det er MANGE som vi ha kritikk, det ser vi jo når folk kommer med de tilbakemeldingene de gir. Dette synes jeg NKK skal ta til seg.
For min del mistet jeg interessen og meldte på den ene hunden istedet for begge. Til den blodprisen det er å melde på, og alt det andre som kommer i tillegg (og for alle de med mange hunder som betaler tusener for å få stilt alle hundene sine), synes jeg ikke de skal kutte ut kritikkene. Vi sveiper innom i noen få minutter for 500kr, det er helt rått i seg selv.

Det at NKK nå har sluttet med den muligheten man tidligere hadde ved å bruke startnummeret sitt begge dagene, gjør at jeg kun kommer den dagen jeg har betalt for. Jeg gidder ikke betale nesten 200kr til per dag, altså 400kr i tillegg til det det antallet hund(er) jeg ar meldt på til den ene dagen.
Dårlig!

Fant ingen poser, som flere har nevnt.

Fikk ikke gave. Det går helt fint det, men jeg synes ikke et seriøst arrangement skal reklamere for noe de ikke følger opp.
Nå vet ikke jeg hva som var grunnen til det, men det bør de også ta med seg i planleggingen av EDS.
Ikke gå ut med at det kommer ditt og datt, og så klarer man ikke å levere det.

Jeg fikk beskjed om da dørene åpnet på lørdag, at mitt startnummer var brukt før så beklager... Da ble jeg litt matt og ba henne ordne opp i det for jeg var ikke der på fredagen og derfor har ingen benyttet mitt startnummer som gjelder for lørdagen. Hun måtte hente en av de andre vaktene, som kunne bekrefte at det stod at mitt startnummer allerede var benyttet.
Han forstod at dette ikke var mulig, og sa jeg kunne gå inn. Så det var en feil i systemet. Dette bør ikke skje med mange på EDS altså. Det er uproft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart plutseleg kasta ut i beste tispeklassen for Whippet, og forvirra og stressa som eg då vart, hadde nesten alle stilt seg opp når eg skulle stille opp bikkja. Vart då veldig skuffa over at ringsekretæren ikkje ba dei forran trekke lenger fram... Tispa eg stilte sto med ræva i retning ringbåndet, og sto derfor veldig skeivt for at vi i det heile skulle få plass, og han forran oss, som var ein sur grinete bajs, hadde vist stor plass forran seg :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufteplasser...Sagflis og Puli er også uaktuelt.

Men jeg løste det greit med å gå en tur rundt i kvartalet. Veldig deilig for både hund og eier :P

Det var umulig å få seg frem til plassen vår ved ring 42 etter 10... Klin umulig. Jeg måtte bare la tingene bli der når vi først hadde gått fra og hente de når bedømmelsen i ringen var ferdig.

Ellers synes jeg det gikk greit. Litt lite info til oss som stilte valper , men siden det ikke var offisielle klasser er det forsåvidt forståelig at vi ikke ble prioritert.

Jeg fant feks aldri ut om det var meningen hun også kunne bli BIR fotografert ( vi fikk sånn greie i posen ), men siden hun bare er valp regnet jeg med at det ikke var meningen. Men det burde stått på lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkeringen var som vanlig,helt ok når man var såpass tidlig ute som jeg var.

Idet store og hele var alt som vanlig.

Unntaket var mangel på kritikk,jeg hadde med glede byttet diplom og gavepose i kritikk !!!

EDS går nok uten hunder herfa,det blir mer enn dyrt nok å melde på rasespesialen samme helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens - evaluering går på arrangementet, ikke på enkeltpersoner som dommere, ringpersonell, dørvakter osv.

Men disse enkeltpersonene er jo de som utgjør arrangementet. Hvis enkelte personer ikke gjør jobben sin, så bør de kanskje ikke få samme jobben neste år? Ringsekretæren er en av utstillingens viktigste personer, og det er helt essensielt at personen vet hva han/hun driver med og har full kontroll, selv under press og i stressede situasjoner. I vår ring var det så mye tull at autorisert ringpersonell som så på uttrykte at det var flaut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse enkeltpersonene er jo de som utgjør arrangementet. Hvis enkelte personer ikke gjør jobben sin, så bør de kanskje ikke få samme jobben neste år? Ringsekretæren er en av utstillingens viktigste personer, og det er helt essensielt at personen vet hva han/hun driver med og har full kontroll, selv under press og i stressede situasjoner. I vår ring var det så mye tull at autorisert ringpersonell som så på uttrykte at det var flaut...

Det har vel også med opplæring og informasjon til dommere, ringsekretærer vadugnadsfolk også videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...