Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye er for lite?


LilleZara
 Share

Recommended Posts

Ved å ha hund nr. to som har måttet legge på seg,så har Zara også lagt på seg. Å vi må gjøre noe med matingen (og mer aktivitet selvfølgelig. )

Alle sier kutt maten,kutt maten,kutt maten. Men vi gir allerede bare 60g vom og hundemat + et par kuler tørrfor for tyggens skyld per. dag,vi kan vel ikke gi noe mindre enn det?

Hun er helt sykt snikende og får tak i mye utenom maten også hvis vi er sløve,her om dagen spiste hun Japp-sjokoladen min f.eks,det hjelper ikke på:P (Vi gjør alltid det vi kan for at hun ikke skal få tak i noe,men av og til er ikke hjernen helt med på morgenen osv) Men jeg har fortsatt ikke hjerte til å kutte mat den dagen da jeg føler hun får så lite i utgangspunktet. Eller?

Bør jeg gå over til tørrfor der jeg hun fortsatt får en del vomfyll selv om jeg kutter ned pga. Andre ting hun har spist den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan blande inn rå raspet gullerot f.eks for å få litt ekstra vomfyll uten de helt store kalorimengdene. Det er flere andre grønnsaker folk bruker å blande i maten for dette formålet.

Jeg syns forøvrig at 60g om dagen hørtes veldig lite ut, sikker på at ikke hunden stjeler til seg mat så mye fordi den er sulten? Med noen hunder blir mengden v&h de skal ha om dagen så liten at jeg personlig hadde byttet til ett annet for, fordi det virker feil å gi hunden så lite mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp, om du ikke har, en kjøkkenvekt og vei opp alt som blir gitt av tørt i tillegg og annet godis evt. Sikker på at det ikke blir til sammen iløpet av en hel dag/uke faktisk en del godis/smakebit av din mat/et tyggebein her og der etc.?

Hvor mye veier hunden nå, og hva er det ideelle hun skulle tatt av?

Vann ut maten, vann gir metthetsfølelse, og så anbefaler jeg å gi henne Active proteinrikt fullfôr (tidligere Sprint), evt. gjerne bytt på det og Taste Lam da den inneholder enda mindre kcal, om det ikke blir vanskelig å gi forskjellig mat. Biter av agurk ville jeg heller gitt om det bare skulle vært litt ekstra vomfyll, da det nesten bare inneholder vann.

La til: Bytter du ut noen måltider med hele eller større biter av kjøtt (gjerne magert), så gir det og mer metthetsfølelse enn kvernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å ha hund nr. to som har måttet legge på seg,så har Zara også lagt på seg. Å vi må gjøre noe med matingen (og mer aktivitet selvfølgelig. )

Alle sier kutt maten,kutt maten,kutt maten. Men vi gir allerede bare 60g vom og hundemat + et par kuler tørrfor for tyggens skyld per. dag,vi kan vel ikke gi noe mindre enn det?

Hun er helt sykt snikende og får tak i mye utenom maten også hvis vi er sløve,her om dagen spiste hun Japp-sjokoladen min f.eks,det hjelper ikke på :P (Vi gjør alltid det vi kan for at hun ikke skal få tak i noe,men av og til er ikke hjernen helt med på morgenen osv) Men jeg har fortsatt ikke hjerte til å kutte mat den dagen da jeg føler hun får så lite i utgangspunktet. Eller?

Bør jeg gå over til tørrfor der jeg hun fortsatt får en del vomfyll selv om jeg kutter ned pga. Andre ting hun har spist den dagen?

Hvor mye veier hun(eller kanskje mer relevant, hva skal hun veie)? Det er jo det det kommer an på. Godbiter og slikt hun evt får ellers i dagen kan jo også trekkes fra på maten. Økt aktivitet kan jo også være noe heller enn å kutte maten. Øk belastningen på turene deres med trekk, bæring, løping feks for litt ekstra forbrenning.

Ellers kan du jo tjene litt på å tenke over hva du forer med, den varianten av vom og hundemat som het sprint før har 30%mindre kalorier enn den med kylling (tror jeg det var) og 15% mindre enn den med laks. Sånn ca tall tatt fra hodet mitt akkurat nå. Den er ihvertfall den magreste av dem. Så bytte til det kan jo kutte kalorier uten å kutte mengde mat. Ellers kan du jo også spe på litt med enten grønnsaker el med lite næring bare for vomfyll eller en bit magert kjøtt (kylling eller kalkun feks) for å få litt større mengde uten at det blir mer kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan blande inn rå raspet gullerot f.eks for å få litt ekstra vomfyll uten de helt store kalorimengdene. Det er flere andre grønnsaker folk bruker å blande i maten for dette formålet.

Jeg syns forøvrig at 60g om dagen hørtes veldig lite ut, sikker på at ikke hunden stjeler til seg mat så mye fordi den er sulten? Med noen hunder blir mengden v&h de skal ha om dagen så liten at jeg personlig hadde byttet til ett annet for, fordi det virker feil å gi hunden så lite mat.

Takk for tips! Ja er det jeg også tenker,at det er så lite. Hater tanken på at hun går sulten. Hun er ganske matglad,så jeg tror hun stjeler uansett altså :P Men vi må jo bare bli flinkere å rydde vekk alt etter oss. Tror nok jeg bytter over til tørrfor. Selv om jeg liker godt v&h.

Kjøp, om du ikke har, en kjøkkenvekt og vei opp alt som blir gitt av tørt i tillegg og annet godis evt. Sikker på at det ikke blir til sammen iløpet av en hel dag/uke faktisk en del godis/smakebit av din mat/et tyggebein her og der etc.?

Hvor mye veier hunden nå, og hva er det ideelle hun skulle tatt av?

Vann ut maten, vann gir metthetsfølelse, og så anbefaler jeg å gi henne Active proteinrikt fullfôr (tidligere Sprint), om det ikke blir vanskelig å gi forskjellig mat. Biter av agurk ville jeg heller gitt om det bare skulle vært litt ekstra vomfyll, da det nesten bare inneholder vann.

Hun har bikket 12kg,i rasestandard står det at de skal veie 9(!)kg. Hun har ekstra vekt,men ser ikke ut som hun er 3kg for mye! Så tror ikke jeg slavisk skal følge det.

Hun får nok en del mer ekstra en vi føler, takk for tips om å veie alt :)

Jeg klarer å gi forskjellig mat,Frost får 164g mat til dagen. Det er nok heller det utenom som er problemet,at jeg ikke har måttet være så nøye med hvor mye jeg gir henne,men klarer heller ikke la være å gi til Zara. Trodde jeg hadde klart å holde litt igjen,men jeg har kanskje ikke det. Skal veie fra nå av :)

Legge til: hun får v& h med ris og kylling.

@Malamuten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LilleZara i tørrfor er det jo ikke mindre mat. Man gir jo mer mat i vått, fordi det er mye vann osv som øker vekten. Men Du gir nå den mest energirike varianten, bytt til sprint(heter nå active fullfor protein, om jeg leser riktig). Var ikke 30%, men 15% mindre kalorier, men det er fortsatt en god del mindre og veldig kjekt for hunder som skal ned i vekt. Mye proteiner sikrer også at de ikke mister muskelmasse unødig.

Edit: du kan jo også gi alt eller deler av maten frosset for at hun skal få jobbe litt mer med maten og følelsen av å spise litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LilleZara i tørrfor er det jo ikke mindre mat. Man gir jo mer mat i vått, fordi det er mye vann osv som øker vekten. Men Du gir nå den mest energirike varianten, bytt til sprint(heter nå active fullfor protein, om jeg leser riktig). Var ikke 30%, men 15% mindre kalorier, men det er fortsatt en god del mindre og veldig kjekt for hunder som skal ned i vekt. Mye proteiner sikrer også at de ikke mister muskelmasse unødig.

Edit: du kan jo også gi alt eller deler av maten frosset for at hun skal få jobbe litt mer med maten og følelsen av å spise litt mer.

Takk! Skal jeg da fortsette med den mengden jeg gir nå? Synes det er så vanskelig å vite.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Skal jeg da fortsette med den mengden jeg gir nå? Synes det er så vanskelig å vite.

Jeg ville begynt med det, bytt variant men gi samme mengde. Så lenge hun ikke er tynn og ikke går ned i vekt så må hun jo få i seg noe.. Så lenge du ikke mistenker at det er noe galt med henne? Godbiter og snacks ila dagen kan jo fort utgjøre mye mer enn man tror også så selv om mengden mat ifht måltid ikke er allverdens så betyr ikke det at de spiser lite, nødvendigvis.

Edit: forresten ville jeg ikke tenkt så mye på hva som står i rasestandarden ifht vekt, det er jo bare en standard for hvordan man ønsker rasen skal være, individuelle forskjeller kan variere mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med det, bytt variant men gi samme mengde. Så lenge hun ikke er tynn og ikke går ned i vekt så må hun jo få i seg noe.. Så lenge du ikke mistenker at det er noe galt med henne? Godbiter og snacks ila dagen kan jo fort utgjøre mye mer enn man tror også så selv om mengden mat ifht måltid ikke er allverdens så betyr ikke det at de spiser lite, nødvendigvis.

Edit: forresten ville jeg ikke tenkt så mye på hva som står i rasestandarden ifht vekt, det er jo bare en standard for hvordan man ønsker rasen skal være, individuelle forskjeller kan variere mye.

Tusen takk for hjelp! Synes dette med mat er vanskelig. Mistenker ikke noe er galt nei,om så var så må d være lavt stoffskifte. Kan kanskje nevne det til veterinær neste gang. Men tror ikke hun sliter med det altså,da hadde jeg vært å sjekket for lenge siden.

Hun får nok mer snacks en vi tenker over,vi er jo også to som ikke alltid er hjemme på samme tidspunkt,og fort kan gi dobbelt opp hvis vi ikke tenker over det. Skal ta en prat med mannfolket jeg,så vi får lagt opp en plan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Drit i hvor mye hunden veier om hun er i god kondisjon.

Ellers forer jeg mine på sprint, og det fungerer fint. Begge får det samme, det blir da en del mer på Smula enn Freya.

Jeg prøver å ikke tenke så mye på det. Men har en oppdretter som er veldig opptatt av det,og jeg vil ikke hun skal tro jeg ikke bryr meg ved å holde henne over den vekten. Men hun har aldri vært 9kg uansett hvor god form hun har vært i. Så tror ikke det er meningen at hun skal være så lett.

Men nå ser jeg at hun er mer koffertformet,så det er på tide å gjøre noe:p

Legger de på seg under innbilt? For hun er det nå. Med melkejur å hele pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg veier maten, og gir ikke mer enn nøyaktig det de skal ha, og godbiter har jeg så å si kuttet ut. De får gulrot og agurk istedenfor. Og mye tur. Det har fungert supert på begge mine som var for runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å kutte i maten, og det hjelper å trene mer. :) Men tipper mye er gjort når du slutter med varianten med ris og går over til Sprint feks. Men jeg ville definitivt økt aktivitetsnivået, og det betyr ikke at hun får gå løs 30 min lengre, men at du helt målretta bruker kroppen hennes sånn at kaloriene fyker. De er ganske gode på energibesparing. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å kutte i maten, og det hjelper å trene mer. :) Men tipper mye er gjort når du slutter med varianten med ris og går over til Sprint feks. Men jeg ville definitivt økt aktivitetsnivået, og det betyr ikke at hun får gå løs 30 min lengre, men at du helt målretta bruker kroppen hennes sånn at kaloriene fyker. De er ganske gode på energibesparing. ;)

Ja, vi skal få til det! :) De får mye tur,men som du sier,å målrettet trene er liksom noe annet,og det har både hunden og jeg godt av :) Skulle bare ønske det var sommer,da er det alltid litt lettere :lol: Men vi har blitt litt for deigete begge to,så det er bare å få¨gang! :aww:

Trodde forresten jeg var lurt som valgte det foret,jeg så etter noe med lite fett,men tydeligvis ikke :whistle:

Takk alle samme! Nå ser jeg litt lysere på å få henne ned i vekt. Og hun er jo tross alt ikke direkte feit,så håper det ikke tar for lan tid heller :)

Her er hun forresten: (puppeguri :whistle: )

6E817F24-CF4F-422A-AD0B-E7A1F9D59CD6_zps

E11EAE2E-C730-4910-A707-BEFD92ACAF9A_zps

Må bare legge til at Frost er teit :lol: :

11E48623-EC88-4D05-8E83-F937A5E40D62_zps

46CBF97F-120F-4E4A-BEA9-312F25B04274_zps

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Dette lurer jeg på også. Kan man fore så lite at hunden ikke går ned? Haha. Har prøvd å få nora ned i vekt i to mnd. Uten hell. Hun får så lite mat at jeg ikke vil gå mer ned. Får ikke noe annet utenom, kan få grønnsaker om vi spiser og hun tigger, men ikke annet. Hiver på kjetting på turer osv. Hjelp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Dette lurer jeg på også. Kan man fore så lite at hunden ikke går ned? Haha. Har prøvd å få nora ned i vekt i to mnd. Uten hell. Hun får så lite mat at jeg ikke vil gå mer ned. Får ikke noe annet utenom, kan få grønnsaker om vi spiser og hun tigger, men ikke annet. Hiver på kjetting på turer osv. Hjelp :P

Så han ene min var litt lubben da sønnen bodde hjemme. HAn ga da aldri hunden godbiter sa sønn. Da sønnene flyttet ut sluttet hunden å være smålubben hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han ene min var litt lubben da sønnen bodde hjemme. HAn ga da aldri hunden godbiter sa sønn. Da sønnene flyttet ut sluttet hunden å være smålubben hihi

Her bor bare jeg og samboer, og han har fått beskjed om å ikke gi noe, så hun får ikke noe :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hun ikke får noe :) Det er problemet. Jeg hadde ikke grublet meg i hel og spurt her om det var tilfelle :)

Egentlig så burde jeg ikke dra det lengre men det trodde jeg å.

Håper du finner en løsning som fungerer for hunden i forhold til mat og vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hun ikke får noe :) Det er problemet. Jeg hadde ikke grublet meg i hel og spurt her om det var tilfelle :)

Spiser hun lemmen og annet snacks man kan finne i grøftekanter f.eks? Litt avhengig av hvor vi har bodd har jeg lurt på om ikke hunden kunne klart seg helt fint på alt æsjet de finner langs veien.. (spesielt slitsomt at det må ha vært en anorektiker i nabolaget som gjemte matpakker o.l. i buskene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Drit i hvor mye hunden veier om hun er i god kondisjon.

Ellers forer jeg mine på sprint, og det fungerer fint. Begge får det samme, det blir da en del mer på Smula enn Freya.

Jeg er ikke helt enig i at man skal drite i vekta siden vi snakker om en dachs.. Veldig belastende for ryggen å ha ekstra kilo å dra på.

Tips jeg har er vel å fylle opp med feks rå gulrot i maten, slik at hun ikke trenger å være sååå sulten hele tiden. Hvis du går over til tørrfor så er det lurt å måle opp dagsrasjonen i et beger og fordele dette utover både på frokost og middag, men også bruke av dette som godbiter. Da slipper hun å få noe ekstra hvis dere skal trene på noe, men får bare litt mindre middag feks :)

Hvis du har familie eller venner som liker å gi henne noe ekstra hvis hun tigger osv, så kan man ta en liten hvit løgn og si at hun kun skal ha hundemat pga feks allergi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...