Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring på jaktdager


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Får vanlig frokost (Rc4800 eller vom) ca en time før. Får høyenergiboks av div merker underveis og en etterpå, og middag til kvelden (samme som frokost).

Får jevnt over mer av vanlig mat igjennom jaktsessong, men jeg forer etter hold så vet ikke hvor mye mer hver dag liksom.

Fuglehund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktretriever, søker og apporterer hele dager i snø og regn, vind og vann.

Kjører på Prof Dog Arctic (4800 kcal/kg. 33% protein, 30% fett)hele høsten og vinteren (andejakter i isvann tapper raskt energi fra hundene), litt mindre fett og proteiner sommerhalvåret. De får frokost som vanlig på jaktdager (kanskje en halv kopp ekstra), i ca 7 tida. I tillegg får de alltid noe ekstra ved lunsj, brødskiver eller litt tørrfôr, akkurat som jeg selv må ha noe å spise og en sjokkis på innerlomma. Skjønner godt at de tappes for krefter, det synes ikke på hundene under jakta men jeg ser det dagen etterpå om de har fått for lite å spise, de henter seg ikke like fort inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktretriever, søker og apporterer hele dager i snø og regn, vind og vann.

Kjører på Prof Dog Arctic (4800 kcal/kg. 33% protein, 30% fett)hele høsten og vinteren (andejakter i isvann tapper raskt energi fra hundene), litt mindre fett og proteiner sommerhalvåret. De får frokost som vanlig på jaktdager (kanskje en halv kopp ekstra), i ca 7 tida. I tillegg får de alltid noe ekstra ved lunsj, brødskiver eller litt tørrfôr, akkurat som jeg selv må ha noe å spise og en sjokkis på innerlomma. Skjønner godt at de tappes for krefter, det synes ikke på hundene under jakta men jeg ser det dagen etterpå om de har fått for lite å spise, de henter seg ikke like fort inn igjen.

Skikkelig ot, men; hvor langt går normalt en retriver i arbeid i løpet av en dag? (I km/mil) Har dere noengang på gps og sjekker det?

Og; når de har apportert i vann, må de tørke av seg selv mens de ligger stille? (En drivende hund som har vært i vann/elv, vil jo "jage seg tørr", altså være i bevegelse mens den tørker - om det ikke er så kaldt at de bare iser ned da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti noen som har gps på retriever, de løper jo veldig mye i løpet av en dag, men innenfor en viss radius av fører. De blir sendt på apporter som som er alt fra 50 til 300m, men det er tøft terreng som regel, ettersom hele poenget med de er å kunne sende hund der man ikke kan hente fuglen selv. De fuglene som bare faller død om 30 meter unna plukker vi opp selv mens vi sender hundene i kratt, brennesle, 1,5m høyt sivgrass, i vann osv. Noen ganger kan en hund holde på ute i vannet i et kvarter for å få en skadet and som dykker. Eller løpe flere kilometer etter 1 fugl fordi den løper (f.eks fasaner er fæle til å løpe). Eller bruke siste timen av dagen til å konstant søke av et vann for vilt. De springer nok helt klart mindre enn en drivende hund, men de får veldig hard medfart på de slaga de er ute og jobber.

Når de har vært i vann så preller det meste av de, et par rist så er de ganske tørre igjen pga vannavstøtende pels. Noen bruker en microfiber for å dra av de, av redsel for vannhale eller de vet at hunden fort blir støl. Når dagen er over så bruker jeg dekken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti noen som har gps på retriever, de løper jo veldig mye i løpet av en dag, men innenfor en viss radius av fører. De blir sendt på apporter som som er alt fra 50 til 300m, men det er tøft terreng som regel, ettersom hele poenget med de er å kunne sende hund der man ikke kan hente fuglen selv. De fuglene som bare faller død om 30 meter unna plukker vi opp selv mens vi sender hundene i kratt, brennesle, 1,5m høyt sivgrass, i vann osv. Noen ganger kan en hund holde på ute i vannet i et kvarter for å få en skadet and som dykker. Eller løpe flere kilometer etter 1 fugl fordi den løper (f.eks fasaner er fæle til å løpe). Eller bruke siste timen av dagen til å konstant søke av et vann for vilt. De springer nok helt klart mindre enn en drivende hund, men de får veldig hard medfart på de slaga de er ute og jobber.

Når de har vært i vann så preller det meste av de, et par rist så er de ganske tørre igjen pga vannavstøtende pels. Noen bruker en microfiber for å dra av de, av redsel for vannhale eller de vet at hunden fort blir støl. Når dagen er over så bruker jeg dekken :)

Takk for svar :) Regner med arbeidsmengden også avhenger av hvor mye fugl det er, og ikke minst hvor mye man får skutt. Å være apporterende hund for meg hadde nok vært rene hvilehjemmet :P (jeg er skikkelig dårlig på å skyte ting som flyr :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt = kun etter magens behov, evt fryseren. Dreper ikke dyr for moro skyld, i 2014 kan jeg ha dummies i alle tenkelige farger.

Forer etter hold. Det viktigste er å alltid ha fôr tilgjengelig under økten og ikke minst etter en hard treningsøkt eller lengre jaktrunde. Jeg lar det aldri gå særlig lenge før hundene får mat, maks 20 minutter. Bruker mye forskjellig mat, det viktigste er at det er næringsrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlabrador,kastrert tispe.

Var med på lengre dager på Hardangervidda, 2-4 dg i strekk.

I tillegg til å jobbe etter skudd var hun også veldig aktivt deltagende før/mellom skudd.

Fóret frokost som vanelig, ca 1 1/12 time før jobb.

Lunsj med som hun fikk midt på dagen, våtfór, høyenergi fra Specific.

Kvelds, økte posjonen med 1/3-1/2 av normal mengde + 1/2 boks høyeregifór (samme som til lunsj). Serverte 1-2 t ca etter ferdig arbeidsdag.

I topp jakt/konkuransekondisjon var hun 22,5 kg. Ikke uvanelig selv med økt mengde fóring at hun gikk ned 1-1,5 kg på en 3-4 dagers tur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt = kun etter magens behov, evt fryseren. Dreper ikke dyr for moro skyld, i 2014 kan jeg ha dummies i alle tenkelige farger

Det er vel ingen jegere som dreper dyr for moro skyld. Det er enten bestandregulering eller yrkesjakt. Jakt er en viktig gårdsinntekt i mange land, det betyr ikke at det mangler jaktetikk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt = kun etter magens behov, evt fryseren. Dreper ikke dyr for moro skyld, i 2014 kan jeg ha dummies i alle tenkelige farger.

Forer etter hold. Det viktigste er å alltid ha fôr tilgjengelig under økten og ikke minst etter en hard treningsøkt eller lengre jaktrunde. Jeg lar det aldri gå særlig lenge før hundene får mat, maks 20 minutter. Bruker mye forskjellig mat, det viktigste er at det er næringsrikt.

Litt vanskelig å jage på dummies da :P

Andre avsnittet skjønte jeg ikke helt. Fôrer du bikkja hvert 20 minutt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pringlen

Apporterende hunder apporterer nå først og fremst, det er egentlig samme hva man apporterer, gleden over å jobbe er like stor uansett. Kråker, måker og skjærer har alle viktige funksjoner og jeg kategoriserer ingenting som skadedyr før det foreligger data som sier at bestanden er for stor. De siste årene har jeg også droppet rypejakt pga utfordringer ifb med bestanden. Alle dyr er like viktige.

Hundene får energirik mat like etter hard aktivitet for å tilføre kroppen næring, bygge opp glykogenlageret og forkorte restitusjonsperioden. Jobber de kontiunerlig i over 1 time tar vi alltid en lite pause med påfyll av mat og drikke, og de større måltidene venter jeg med til vi er helt ferdige. Men som med oss så er behovet størst i tiden rett etter aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pringlen

Apporterende hunder apporterer nå først og fremst, det er egentlig samme hva man apporterer, gleden over å jobbe er like stor uansett. Kråker, måker og skjærer har alle viktige funksjoner og jeg kategoriserer ingenting som skadedyr før det foreligger data som sier at bestanden er for stor. De siste årene har jeg også droppet rypejakt pga utfordringer ifb med bestanden. Alle dyr er like viktige.

Hundene får energirik mat like etter hard aktivitet for å tilføre kroppen næring, bygge opp glykogenlageret og forkorte restitusjonsperioden. Jobber de kontiunerlig i over 1 time tar vi alltid en lite pause med påfyll av mat og drikke, og de større måltidene venter jeg med til vi er helt ferdige. Men som med oss så er behovet størst i tiden rett etter aktivitet.

Enig i at det sikkert ikke spiller så stor rolle for en retriver hva den henter. Den jobber jo, som du sier, bare etter skuddet uansett. Det betyr ikke at man skal slutte å skyte fugl, eller at fuglejakt er uetisk :)

Forøvrig er jeg glad for at jakthunder flest holder dagen ut, uten stadige påfyll. (Hundedyr er heldigvis godt skapt for langvarig arbeide før de spiser) Noe annet ville bli vanskelig :P Men sikkert koselig for bikkja, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det sikkert ikke spiller så stor rolle for en retriver hva den henter. Den jobber jo, som du sier, bare etter skuddet uansett. Det betyr ikke at man skal slutte å skyte fugl, eller at fuglejakt er uetisk :)

Forøvrig er jeg glad for at jakthunder flest holder dagen ut, uten stadige påfyll. (Hundedyr er heldigvis godt skapt for langvarig arbeide før de spiser) Noe annet ville bli vanskelig :P Men sikkert koselig for bikkja, altså.

Jeg sier ikke at man ikke skal jakte på levende dyr, jeg gjør det da selv. Men jeg jakter kun det jeg selv trenger eller på det som blir kategorisert som et alvorlig problem. Dvs at antallet er svært lavt.

Hunder flest klarer seg nokså lenge uten påfyll, og det er vel og bra det, men jo hardere de presser seg på et mer og mer minkende energilager jo lenger tid tar det før de er restituerte. Og hvis de skal fungere mange dager på rad så har jeg av erfaring lært meg at det fungerer best slik, iallefall for mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at man ikke skal jakte på levende dyr, jeg gjør det da selv. Men jeg jakter kun det jeg selv trenger eller på det som blir kategorisert som et alvorlig problem. Dvs at antallet er svært lavt.

Veldig ot, men... I dag trenger man jo strengt tatt ikke å spise vilt (selv om det nok er det mest etisk forsvarlige kjøttet man får) Så da blir det vel en definisjon av "trenger"....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

Vi har en drivende hannhund på 7 måneder nå. Han er såklart ikke like aktiv i skogen som en voksen hund enda, men greit å få inn "matrutinene" de dagene vi er i skogen :) til nå har han fått normal frokost før vi drar ut, og en liten porsjon når vi er hjemme igjen (er ikke mange timene vi er ute i slengen enda) og normalt måltid på kveld. Fôrer på RC junior og valpefôret til vom & hundemat nå, men skal bytte når det blir tomt for RC snart.

Ønsker å gå over til tørrfôr til "hverdags" og gi vom & hundemat på høsten når det er jakt og det trengs mer næring. Hva tenker dere om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...