Gå til innhold
Hundesonen.no

Acana/orijen vs dr. Clauders


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Høyenergifor?

Høyenergifor? Bruker selv royal canin sitt 4800, koster litt mer enn "vanlig" for, men det har også mye bedre kvalitet på innholdet og man trenger ikke gi like store mengder. De har også salg hver sensommer/høst ifbm jakten med kjøp 1 få 1 tilbud. Hamstrer man litt da får man bra for til 350 ish pr 15 kg sekk.

Frysetørket Provit er som vanlig Kjøttfor bare det trenger ingen fryseplass.Ville kalle det høyenergi for ja. Inneholder 57% fett og 33% proteiner. Blir blandt annet brukt av hundekjørere når dem er ute og reiser på kontinentet og frossenmaten ikke holder lengre

Innhold:

57 % fett - 33% protein

Næringsverdi: ca. 649 kcal. pr. 100 gr.

100 gr. tilsvarer 400 gr. rå vom.

- See more at: http://provit.no/article.cfm?ID_art=6&ID_cat=3#sthash.VQJSA7v2.dpuf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har som vanlig kjøpt tørrfôr (ser dere hvordan det skrives? Ingen tøddel, sant, fordi det heter fooor, ikke før. ) på salg, så nå spiser de Acana av en eller annen sort. De ELSKER det! De får van

Om man ønsker andre kornfrie alternativer så hører jeg flere som skryter veldig av Applaws

Anbefala fortsatt Kingsmoor eg:) (ja, er faktisk så fornøgd at eg er forhandler, så om dette sorterer under ulovlig reklame får det berre slettast;)) NULL fiselukt, fin pels, frisk og glad hund, masse

Nå når Keiron skal begynne styrke trening lurte jeg litt på å kjøpe Acana Sport & Agility til han, men finner jo bare 13kg hos animail.no - finnes det ikke mindre poser å få kjøpt. Jeg vil ikke gamble på en så diger pose første gangen liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når Keiron skal begynne styrke trening lurte jeg litt på å kjøpe Acana Sport & Agility til han, men finner jo bare 13kg hos animail.no - finnes det ikke mindre poser å få kjøpt. Jeg vil ikke gamble på en så diger pose første gangen liksom :P

Finnes de ikke i mindre sekker på en butikk da? Da jeg var innom en forhandler sa de at det var smaksgaranti på de små dekkene bare, så kan jo kanskje være greit å få kjøpt det først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når Keiron skal begynne styrke trening lurte jeg litt på å kjøpe Acana Sport & Agility til han, men finner jo bare 13kg hos animail.no - finnes det ikke mindre poser å få kjøpt. Jeg vil ikke gamble på en så diger pose første gangen liksom :P

Ofte finnes sånne energifór bare i store sekker. Men du kan jo sende de en mail å høre om de har smaksprøver du kan få? Har gjort det selv på noen fór og fått sendt i posten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte to sekker med Acana på Dogs4All, og har allerede måttet åpne den andre sekken! :blink: Det er bare 17% fett i fôret, og denne vinteren har jeg ikke tilsatt fett i form av ister, og resultatet er at de må ha ekstremt mye mer mat. Nå pleier mine å spise 70/30 rått og tørt, så det er klart at de spiser mer når de bare får tørt, men jeg er fortsatt litt sjokka over hvor fort sekkene går. Godt det var på salg. :teehe: PS: Prompinga til Aiko har roa seg en del. De har også fastere avføring enn ved forrige post.

Jeg skal kjøpe et par sekker Orijen nå, men der finnes det ikke mer enn 18% fett. Så jeg får hamstre litt ister før butikkene kvitter seg med det igjen for sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Må si jeg ikke er kjempefornøyd med dr.clauder, etter en halv sekk... mer avføring enn vanlig, og synes han virker mer "trengt" enn før, bæsjer omtrent så fort vi har kommet noen meter ut på tur. Kommer store mengder hver gang han driter, og det gjør han 3-5 ganger om dagen. Så virker som det glir igjennom. Er nok for tidlig å si noe om pelskvalitet.

Så tror nok dette blir første og siste sekk altså... vurderer å prøve taste of the wild nå... http://tasteofthewild.no/index.php/produkter/sierra_mountain/1567/ må bli denne tror jeg, resten har alt for høyt proteininnhold...

Mener jeg så de hadde det på xxl?... Noen som vet hva prisen på stor sekk er? (ikke at det er av betydning, helvetes dyrt med hundemat uansett hva jeg kjøper :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke er kjempefornøyd med dr.clauder, etter en halv sekk... mer avføring enn vanlig, og synes han virker mer "trengt" enn før, bæsjer omtrent så fort vi har kommet noen meter ut på tur. Kommer store mengder hver gang han driter, og det gjør han 3-5 ganger om dagen. Så virker som det glir igjennom. Er nok for tidlig å si noe om pelskvalitet.

Så tror nok dette blir første og siste sekk altså... vurderer å prøve taste of the wild nå... http://tasteofthewild.no/index.php/produkter/sierra_mountain/1567/ må bli denne tror jeg, resten har alt for høyt proteininnhold...

Mener jeg så de hadde det på xxl?... Noen som vet hva prisen på stor sekk er? (ikke at det er av betydning, helvetes dyrt med hundemat uansett hva jeg kjøper :P )

Animail har taste of the wild og leverer på døren, gratis frakt hvis man handler for kr.1000,-. 13,6 kg koster kr. 779,-

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Animail har taste of the wild og leverer på døren, gratis frakt hvis man handler for kr.1000,-. 13,6 kg koster kr. 779,-

Det er jo knall :) Litt risky å kjøpe to sekker av et nytt fòr, men 29kr i frakt var jo helt kurrant da :-) Takk!

edit: Om du har en låst inngang - Om inngangen din alltid er låst og du ikke har en dørkode eller dørtelefon er ikke denne fraktmåten mulig. Du kan istedet velge fraktmåten “postpakke” og få pakken levert til nærmeste utleveringssted, eller “hjemlevering med signatur”.

Jeg har jo det, da jeg bor i hus og ikke leilighet... så det betyr at jeg må betale 49kr istedenfor, og hente på posten da? Plutselig føltes fôret dyrt (selv om det bare er 20kr mer):P Tror jeg sjekker xxl først, får gjøre det neste gang jeg er i nærheten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke er kjempefornøyd med dr.clauder, etter en halv sekk... mer avføring enn vanlig, og synes han virker mer "trengt" enn før, bæsjer omtrent så fort vi har kommet noen meter ut på tur. Kommer store mengder hver gang han driter, og det gjør han 3-5 ganger om dagen. Så virker som det glir igjennom. Er nok for tidlig å si noe om pelskvalitet.

Så tror nok dette blir første og siste sekk altså... vurderer å prøve taste of the wild nå... http://tasteofthewild.no/index.php/produkter/sierra_mountain/1567/ må bli denne tror jeg, resten har alt for høyt proteininnhold...

Mener jeg så de hadde det på xxl?... Noen som vet hva prisen på stor sekk er? (ikke at det er av betydning, helvetes dyrt med hundemat uansett hva jeg kjøper :P )

Mener å ha hørt (evt. lest) et sted at hunden bør ha gått på det nye fôret over en bestemt tid eller mengde før man faktisk kan si noe om hvordan det funker på hunden. Kan jo hende magen stabiliserer seg mer etterhvert, om du prøver en sekk til? Meen, slik som det er nå høres det jo virkelig ikke optimalt ut for din hund..

Ang taste of the wild er det flere som sier det selges på xxl ja :) de selger det ikke her på xxl, så pris i butikk vet jeg ikke. På animail koster den typen 779,- for 13,6 kg, så tipper det er enda litt dyrere i butikk? :)

Edit: ser sonen har hengt seg litt hos meg, var visst litt treig :P haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt (evt. lest) et sted at hunden bør ha gått på det nye fôret over en bestemt tid eller mengde før man faktisk kan si noe om hvordan det funker på hunden. Kan jo hende magen stabiliserer seg mer etterhvert, om du prøver en sekk til? Meen, slik som det er nå høres det jo virkelig ikke optimalt ut for din hund..

Ang taste of the wild er det flere som sier det selges på xxl ja :) de selger det ikke her på xxl, så pris i butikk vet jeg ikke. På animail koster den typen 779,- for 13,6 kg, så tipper det er enda litt dyrere i butikk? :)

Casper bruker ikke mye tid på å venne seg til nye fôr, det har han ikke gjort tidligere iallefall. Blir aldri dårlig i magen osv, og nå har det snart gått en måned... så har mine tvil dessverre. Må si jeg er veldig skuffet, trodde jeg endelig hadde funnet et bra alternativ til vom og hundemat (har ikke fryser), men dr. clauders var nok ikke det rette. Kan evnt. prøve en sekk med en annen variant, men i og med dette faktisk var sensitive-fôret har jeg ikke store forhåpninger... (han er ikke sensitiv, men valgte det pga. passende protein-prosent).

MEN, det er MYE igjen av sekken, 20kg og han får litt mindre enn han fikk av det gamle fôret, så kan jo hende det bedrer seg.Men tror ikke det. Virket lovende i starten da, veldig fast og fin avføring. Kommer en fast og fin om dagen fortsatt (om morgenen), men resten er gugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper bruker ikke mye tid på å venne seg til nye fôr, det har han ikke gjort tidligere iallefall. Blir aldri dårlig i magen osv, og nå har det snart gått en måned... så har mine tvil dessverre. Må si jeg er veldig skuffet, trodde jeg endelig hadde funnet et bra alternativ til vom og hundemat (har ikke fryser), men dr. clauders var nok ikke det rette. Kan evnt. prøve en sekk med en annen variant, men i og med dette faktisk var sensitive-fôret har jeg ikke store forhåpninger... (han er ikke sensitiv, men valgte det pga. passende protein-prosent).

MEN, det er MYE igjen av sekken, 20kg og han får litt mindre enn han fikk av det gamle fôret, så kan jo hende det bedrer seg.Men tror ikke det. Virket lovende i starten da, veldig fast og fin avføring. Kommer en fast og fin om dagen fortsatt (om morgenen), men resten er gugg.

Kjedelig at det ble slik da :( er ikke så lett å finne det perfekte produktet, til akkurat det individet, i denne jungelen.. Håper det bedrer seg, eller at det neste fôret du prøver blir det rette :) kjipt å måtte bytte hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at det ble slik da :( er ikke så lett å finne det perfekte produktet, til akkurat det individet, i denne jungelen.. Håper det bedrer seg, eller at det neste fôret du prøver blir det rette :) kjipt å måtte bytte hele tiden..

Ja får håpe det :-) bytter ikke hele tiden da, har brukt hills urinary og royal canin dalmatian noen år, men fant ut at jeg ville prøve noe med litt renere innhold/mer kjøtt. Planen er uansett annenhver sekk urinary, bare sånn i tilfelle.

Forresten, er det bare Casper, eller drikker hunder veldig lite når de går på dr.clauder? Jeg fyller i vann i maten så han skal få i seg noe jeg... (uheldig mtp. urinstein om han får for lite væske). Han drikker ikke noe utenom, er så vant til å fylle på vannskålen flere ganger om dagen, i går så skiftet jeg vann for første gang på 3 dager, helt støvete og ekkelt var det blitt... (er så vant til å skifte hver gang det er tomt, fordi det er så ofte, så har ikke fått den vanen helt inn å skifte vann før det er tomt enda :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo knall :) Litt risky å kjøpe to sekker av et nytt fòr, men 29kr i frakt var jo helt kurrant da :-) Takk!

edit: Om du har en låst inngang - Om inngangen din alltid er låst og du ikke har en dørkode eller dørtelefon er ikke denne fraktmåten mulig. Du kan istedet velge fraktmåten “postpakke” og få pakken levert til nærmeste utleveringssted, eller “hjemlevering med signatur”.

Jeg har jo det, da jeg bor i hus og ikke leilighet... så det betyr at jeg må betale 49kr istedenfor, og hente på posten da? Plutselig føltes fôret dyrt (selv om det bare er 20kr mer) :P Tror jeg sjekker xxl først, får gjøre det neste gang jeg er i nærheten.

Er en stund siden jeg bestilte derfra nå da jeg ikke har noen hunder som fores med totw lenger. Jeg bor også i hus og fikk levert på døren, de bar også sekken inn for meg hvis jeg ville det :) Innimellom har de også tilbud på enkelte typer totw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo knall :) Litt risky å kjøpe to sekker av et nytt fòr, men 29kr i frakt var jo helt kurrant da :-) Takk!

edit: Om du har en låst inngang - Om inngangen din alltid er låst og du ikke har en dørkode eller dørtelefon er ikke denne fraktmåten mulig. Du kan istedet velge fraktmåten postpakke og få pakken levert til nærmeste utleveringssted, eller hjemlevering med signatur.

Jeg har jo det, da jeg bor i hus og ikke leilighet... så det betyr at jeg må betale 49kr istedenfor, og hente på posten da? Plutselig føltes fôret dyrt (selv om det bare er 20kr mer):P Tror jeg sjekker xxl først, får gjøre det neste gang jeg er i nærheten.

Med alltid låst inngang ser jeg for meg at de mener type blokkhus hvor det bor flere folk og hvor hoved døra alltid er låst, slik at fraktfolkene ikke kommer seg inn om det ikke er kodelås de har kode til o.l. Tror ikke det gjelder vanlig hus, eller leiligheter som har ringeklokker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt taste of the wild til ca 540 kr for 13,6 kg. Fraktfritt og levert på døren, vi har valgt at de kan levere selv om vi ikke er hjemme (de skal ringe før de leverer). Så om prisen har litt å si kan det være lurt å undersøke litt.

Husker ikke hva butikken heter, var helt ukjent for meg når jeg tilfeldigvis kom over den tidligere i vinter, kan se om jeg finner igjen navnet i kveld når jeg kommer hjem.

Hunden her kan ikke fullfores på Acana eller Orijen, får bare dårlig mage av det, men taste of the wild har gått veldig bra, bruker den med lam.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Drar opp igjen denne jeg.

Ettersom Proplan endrer og jeg ser alt resultatet av det med dr.clauders driting (vanvittige mengder og bløt avføring på gamlisen og den ammende). Så vurderer jeg Acana til hele famillien (7 valper, 1 diende tispe, 1 sporty 8 åring og 1 stk gamlis)

Hva er erfaringene til dere som har föret over tid? Ingen av de er sensitive, men gamlisen er litt mer følsom enn før og har aldri tålt råföring 100%, men 50/50 fungerer hun bra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har fôra med Orijen/Acana (bytta litt innimellom ) i snart eit år no. Bytta fra RC pga heftig avføringsmengde og kortisen ville eg ha litt opp i vekt. Synst eurasieren fungerer veldig godt på fôret, fin i pelsen og litt mindre avføring. Fekk kortisen opp i vekt og han har også fått tydeliger muskler ( det kan også kome av alderen ) men synst at pelsen hans har blitt dårligere, så ser etter eit anna fôr til han no. Fôrer 50/50 tørt/rått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har og hørt om pelsendring på acana, men ikke Orijen eller TotW, så det er de jeg har satset på med halvparten vom og halvparten kornfritt tørt.

Min eldste fikk endra pelskvalitet på orijen. Ble fettete og ekkel i pelsen. Det ordna seg med en gang jeg gikk vekk dra orijen igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Da har jeg prøvd Acana i 4 mnd. Og nei, jeg er ikke fornøyd. Jeg føler det er alt for mye proteiner og for lite fett. Og valpeföret virker rett og slett smakløst for valpen.

Talli spiser jo alt mellom himmel og jord og fungerer på det, men jeg ser på "kroppen" i forhold til mengde så ser det ut til å være for lite fett for henne og samtidig må hun har lite mat for å ikke bli feit. Hun er mer aktiv enn noen gang så det er ikke noen annen logisk grunn enn at det er feil balanse i protein-fett. Jeg tipper hun trenger mindre protein og mer fett rett og slett.

Valpekullet spiste godt og har fungert bra syns jeg. Men ser nå når matlysten går litt ned pga tenna så velger hun det bort til fordel for andre för jeg tilbyr. Det lukter veldig lite av det, og da er det jo mulig det også er litt smakløst i forhold til andre för.

Begge hundene har en uåpnet sekk igjen. Så jeg sitter vurdere selge eller spise opp. Jeg tror nok det fungerer bra på andre med litt lavere aktivitetsnivå enn mine, men for mine se det ut til å være en litt for skjev fordeling av protein/fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, JeanetteH skrev:

Da har jeg prøvd Acana i 4 mnd. Og nei, jeg er ikke fornøyd. Jeg føler det er alt for mye proteiner og for lite fett. Og valpeföret virker rett og slett smakløst for valpen.

Talli spiser jo alt mellom himmel og jord og fungerer på det, men jeg ser på "kroppen" i forhold til mengde så ser det ut til å være for lite fett for henne og samtidig må hun har lite mat for å ikke bli feit. Hun er mer aktiv enn noen gang så det er ikke noen annen logisk grunn enn at det er feil balanse i protein-fett. Jeg tipper hun trenger mindre protein og mer fett rett og slett.

Valpekullet spiste godt og har fungert bra syns jeg. Men ser nå når matlysten går litt ned pga tenna så velger hun det bort til fordel for andre för jeg tilbyr. Det lukter veldig lite av det, og da er det jo mulig det også er litt smakløst i forhold til andre för.

Begge hundene har en uåpnet sekk igjen. Så jeg sitter vurdere selge eller spise opp. Jeg tror nok det fungerer bra på andre med litt lavere aktivitetsnivå enn mine, men for mine se det ut til å være en litt for skjev fordeling av protein/fett.

Hei!  Jeg har også akkurat byttet til acana, og syns det fungerer fint mtp smakelighet og avføring. Men jeg må gi samme mengder eller mer som da jeg ga proplan. Hun er en middels aktiv, stor hund. Jeg har ikke reflektert så mye over protein:fettinnhold må jeg innrømme, tenkt at 17%  fett og 30% protein var mye, men at det var bra. Hvor mye fett bør er fôr minimum -maks ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...