Gå til innhold
Hundesonen.no

Resultater D4A - - norsk og nordisk vinner, 2014


xxx12345
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er kanskje rart å skryte av en som ikke er her, men jeg ble så stolt på rasens vegne og må bare dele det - ei bernertispe fikk opprykk til eliteklasse i lydighet i dag! Hun er bare tre og et halvt

Jeg sveeever! For knapt 2,5 uker siden lå min aller beste Bella på operasjonsbordet med alle tarmene dradd ut av buken og jeg trodde oppriktig at hun aldri kom til å våkne igjen - men Bella er knallt

Hjelper det at jeg forteller at Willy - i en alder av 6,5 år - oppførte seg som en tulling i ringen? Han var høy som et fyrtårn og tente til av ingen ting... jeg gikk ut av ringen med blåmerker både h

 

Jepp, avlsklassen til stamtispa Lumiturpa Tytön Tyllerö. Oppdrettergruppe for Vintervidda ble best i rasen med hederspris, men gikk ikke videre derfra, men bra lell :D

Moro når lappiser gjør det bra!

Bare en good i lapphundringen i dag, det må vel sies å være imponerende?

Også må jeg innrømme jeg er glad for at jeg blånektet å dra ned med Billy..oppdretter ville veeeldig at jeg skulle dra men når jeg leser denne tråden så er jeg fornøyd med å ha vært hjemme i stedet.

Men et stort gratulerer til alle flotte resultater!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrytescreenshot fra livestream ^^

1510542_10154880714075341_59469873529448Avlsklasse Lumiturpa Tytön Tyllerö med fire av sine avkom, tror det er her representert av Unelias av Vintervidda, Armas av Vintervidda, Kiela av Vintervidda og helt til høyre er selveste Ukkonen av Vintervidda (som kom blant topp ti på fjorårets bamseliste, uten å være fyllt 2 år en gang!) :D Artig!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess! I dag var dagen, Arthur ble Nord JV med exc og CK! :D Eneste av 16 juniorer som fikk CK :wub: Han ble også 4. beste hannhund av 21 totalt og plassert foran 2 eller 3 sjampinjonger, med resCERT :D Herregud, jeg er så stolt!

Dommeren kom også bort etter han var ferdig med rasen og skrøt masse, og fortalte hva som kunne bli bedre - skikkelig trivelig dommer :)

Var det Jeff Luscott? Han skulle jeg egentlig skrive for! Ble såååå lei meg da jeg ble flytta til en annen ring og fikk kjedelige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen god dag for Ludvig - for mye hormoner :P

Exellent uten CK på fredagen uten plassering i juniorklassen, mens Very Good på lørdagen uten plassering i klassen.

Men han er fortsatt min herlige klump og selvfølgelig verdens vakreste :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det Jeff Luscott? Han skulle jeg egentlig skrive for! Ble såååå lei meg da jeg ble flytta til en annen ring og fikk kjedelige raser.

Jepp, skikkelig trivelig fyr! Å det var synd, hadde vært så kjekt om du var skriver, og du hadde nok blitt fint underholdt av mitt seiershyl :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt gikk som smurt i whippetringen lørdag forresten, gikk unna utrooolig raskt! :)

Veldig, veldig tydelig feilpigmentering :/

Så utrolig rart at det blir satt opp to påfølgende dager..

Er det dette punktet?

- Brun eller sjokoladefarget, blå.

Jeg syns den ser hvit og fawn ut, med blå pigmentering(?). Men ser ikke noe annet enn det punktet om farge under disk.feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt gikk som smurt i whippetringen lørdag forresten, gikk unna utrooolig raskt! :)

Så utrolig rart at det blir satt opp to påfølgende dager..

Er det dette punktet?

- Brun eller sjokoladefarget, blå.

Jeg syns den ser hvit og fawn ut, med blå pigmentering(?). Men ser ikke noe annet enn det punktet om farge under disk.feil.

Pigmenteringen rundt øyet, tror jeg. Det er hudfarget, og skal være svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigmenteringen rundt øyet, tror jeg. Det er hudfarget, og skal være svart.

Men det står ikke som kvalifiserende feil i NKKs rasestandard (slik jeg tolker det). Derfor jeg lurte :)

Sort øyelokksrand er kun direkte nevnt i standarden øvrig, ikke under feil.

Under feil og diskvalifiserende feil er kun farge og tegninger nevnt.

Feil: Flekker av samme nyanse som grunnfargen

Grove feil: Pels, på kroppen flekker av andre nyanser enn bunnfargen.

Diskvalifiserende feil: Brun eller sjokoladefarget, blå. (Så da lurte jeg på om den diskvalifiserende feilen kom innunder dette punktet).

http://web2.nkk.no/filestore/Rasestandard/Borzoi.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står ikke som kvalifiserende feil i NKKs rasestandard (slik jeg tolker det). Derfor jeg lurte :)

Sort øyelokksrand er kun direkte nevnt i standarden øvrig, ikke under feil.

Under feil og diskvalifiserende feil er kun farge og tegninger nevnt.

Feil: Flekker av samme nyanse som grunnfargen

Grove feil: Pels, på kroppen flekker av andre nyanser enn bunnfargen.

Diskvalifiserende feil: Brun eller sjokoladefarget, blå. (Så da lurte jeg på om den diskvalifiserende feilen kom innunder dette punktet).

http://web2.nkk.no/filestore/Rasestandard/Borzoi.pdf

Den er brun der den ikke er råsa. Men det er det ingen dommere som bryr seg om lengre. Ene vinner i fjor hadde også feil farge på pigment :icon_confused:

Det er en fin hund, men jeg synes i grunn man bør dømme etter standarden. Ihvertfall på så store utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er brun der den ikke er råsa. Men det er det ingen dommere som bryr seg om lengre. Ene vinner i fjor hadde også feil farge på pigment :icon_confused:

Det er en fin hund, men jeg synes i grunn man bør dømme etter standarden. Ihvertfall på så store utstillinger.

Fargen er sikkert kjempeviktig for hundens funksjon... :aww:.

Sorry, men jeg synes bare det ooooser misunnelse av slike uttalelser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er brun der den ikke er råsa. Men det er det ingen dommere som bryr seg om lengre. Ene vinner i fjor hadde også feil farge på pigment :icon_confused:

Det er en fin hund, men jeg synes i grunn man bør dømme etter standarden. Ihvertfall på så store utstillinger.

Det er vel fordi det ikke står spesifikt i standard da?

Om feil pigmentering er diskvalifiserende feil, så burde det jo vært presisert i standarden. Her står det jo bare skrevet noe om farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen stor helg for meg personlig.. men søssan! fyfader! HUN klarte seg jo fint! :D Så rått!!!

Fredagen stilte hun veterantutto si til Norsk Veteran Vinner :) Emilio ble nr 5 i juniorklassen uten CK.

Stilte også en ch tispe til beste champion og tilslutt 3 beste tispe.

LØRDAG! Herregud! Lørdag! jeg GRÅT nesten på søs sine vegne! :D DET VAR SÅ RÅTT!!

Hvertfall!!! Inn med Emilo! nr 4 i junior med CK, kjempefornøyd! :) Ingen plassering i bhk, men herregud, bebisen var SÅ flink! :D

Søs gikk inn i en KJEMPESTOR Juniorklasse med tisper, 13 stk tror jeg de var (største klassen på mops) Hun vant **** meg klassen! JUNIORTITTEL! :D Jeg hylte som en stukken gris av glede fra sidelinjen :ahappy: Fikk CK og etter å ha vært i veteranklassen og pokker meg tatt tittel DER OGSÅ!!! Så ble hun BESTE TISPE med junioren sin og fikk Nordisk vinnertittel på galskapen. FADER SÅ RÅTT! jeg GRÅT litt! hellemååne! :D

Hun fikk også tittel på shar peien sin :D HIHIH!! :D FOR EN HELG! FEM!!! Titler på en helg! :D kjøreturen hjem gikk så raskt atte! *ler*

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hundens største feil er feil farge rundt øynene ser jeg ikke helt problemet, med mindre det er en diskvalifiserende feil, DA bør selvsagt ikke hunden settes opp. Men det er jo forskjell på hva som er ønskelig og hva som er en regelrett feil. Standarden sier jo og noe om hvordan prikkene på en dalmatiner skal være, men titt og ofte settes helt forferdelig tegnede hunder opp som bir. For under prikkene kan jo hunden være velbygd :-)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase hadde vi en dommer som delte ut excellent og CK til omtrent hele hurven. Til og med til en hund som krøp langs gulvet så redd var den fikk excellent... Jeg foretrekker en dommer som bruker skalaen og har en linje å gå etter - her var det litt hipp som happ.

Begge mine fikk exc uten CK. Jeg kan skjønne at Amigo fikk det - han er nakenhund for tiden og dommeren syntes kanskje han var litt i høyeste laget. Storm derimot har jeg ikke peiling på; dommeren sa ikke et eneste ord og bare pekte oss til å løpe att og fram og en runde og that`s it :)

Posene med diplom og dillesaker lå i en haug på gulvet ved dommerbordet og der lå vi en hel gjeng og leita oss gjennom numrene før vi fant våre.

Det var trangt om plassen og folk var utrolig frekke som bare albuet seg fram og brydde seg døyten i om de tråkka på bikkja di. Lufteområdet var grisete og det lå bæsj overalt som ikke hadde blitt plukka opp. Jeg sa fra til flere av de som gjorde reint om at de måtte få folk til å rydde etter seg. Lite delikat å få bløt dritt under beina til bikkja før du skal inn i ringen...

Tusen takk til Monab88 for lån av seng og tusen takk til Kathrine som velvillig stilte Amigo for meg :) Og så hilste jeg på Monika på akitastanden; det var koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen er sikkert kjempeviktig for hundens funksjon... :aww:.

Sorry, men jeg synes bare det ooooser misunnelse av slike uttalelser.

Det må du gjerne mene! :)

Pigmentassosiert døvhet er ikke akkurat et ukjent fenomen hos hund, da. Og har man hatt en hund med dårlig pigmenterte føtter f.eks, så merker man veldig kjapt at de tåler mye mindre en godt pigmenterte ifht. f.eks sårskader.

Dårlig og brunt pigment er ikke noe som bare bekymrer meg, det ble tatt opp som et økende og lite ønskelig problem på den internasjonale konferansen nå i høst.

Forøvrig har brunt og blått vært diskvalifiserende siden den første standarden ble skrevet i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen store resultater på D4A, Bajaz ble 4 i championklassen med ck på fredagen, og nr 5 i chk på lørdagen.

Derimot var det rasespesial på søndagen hvor han ble BIM og BIS4, så det var utrolig gøy for en hund som aldri har gjort det noe bra på rasespesialene :P

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såga ble BIR valp med veldig lovende i sterk konkurranse med segselv.

Freke ble beste Champion, og endte opp som 2. beste hann med res. CACIB.

Veldig godt fornøyd med resultatene, var mange hunder som hadde vunnet en del til stede. Moro med konkurranse!

Dommeren var bedre enn fryktet, ikke bare pga mine resultater men fordi han brukte god tid, helt klart visste hva han ville ha og generelt satt opp hunder som jeg synes holdt en god standard. Et par rare ting gjorde han riktignok.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte jo ingen i egen eie, men Svenske Veli "DE Dance With Dragons III, søsteren til Arya, Geo og Dany, tok stor certet på Nordisk Vinner i en meget sterk tispeklasse. :D Nå mangler hun bare ett svensk cert så er hun NO+SEuch (Ergo hun har også brukskravet inne fra Sverige). :D

Søndag startet jeg og Talli LP Elite. Inne for første gang. Jeg kløna til første øvelse så det ble 0, også fant jeg ut at jeg selv var dust og begynnte tenke. Også kløna Talli til ruten så det ble 0 der :P (vi har delt skyld oss i mellom)

Men fin fart, kan ikke si at jeg følte hun var preget av situasjonen eller presset. Resten er bare ren trening egentlig. Og trene Fvf har jeg hørt er fint, det har ensten vært 1 års pause fra annet enn å bare gjøre det. :P

Så vi var listefyll som jeg forventet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...