Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket annet dyr enn hund/katt?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Hårløse er vel ofte også verre enn pelsede. F.eks regnes CCPP (chinese crested med pels) for å være mer allergivennlig enn CC (chinese crested naken). Flere som mener den nakne varianten ikke er allergivennlig i det hele tatt.

Fikk samme inntrykk da vi undersøkte katter (jeg er veldig allergisk, mens samboer elsker katter). Sphynx var ikke spesielt allergivennlig, mens devon rex (og katter med lignende pels) regnes som allergivennlige. Nå er dessverre for vår del disse kattene (devon rex, sphynx, osv) krevende katter, som krever mye fra eier. Gjerne ikke det beste for en allergiker, når det da hadde vært greit med en katt som var veldig selvstendig - og var ute mye av tiden.

Man har også sibirkatt, som mange tåler (noe med at den mangler et enzym(?) som en del reagerer på?). Den utgår for oss, da jeg ikke liker langhårede dyr. Men flotte katter :)

Chinchilla var jo et flott alternativ da, om de er allergivennlige :D *noteres*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også prøvd med allergivennlig hund først, gjerne prøvd å få låne en av samme rase som jeg kunne tenke meg (de fleste med allergi reagerer jo relativt fort, merker du ingenting på et par uker er det ganske stor sannsynlighet for at det går bra). Da ville jeg hatt en nedklippet puddel! Ellers ville jeg hatt hest selvsagt, hvis økonomien sa ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper jeg hadde blitt en skikkelig ivrig hestejente. :P Jeg "oppdaget" ikke hest før jeg ble 19-20 år, og nå synes jeg det er litt vanskelig å vite helt hvordan jeg skal komme i gang, men kunne veldig gjerne tenkte meg å holde på med hest litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kunne hatt hund og katt igjen, ever. Hvilket annet dyr kunne du tenkt deg å ha?

Jeg er ekstremt glad i dyr, kunne ikke hatt en hverdag uten, men samtidig har min samboer allergi og tåler ikke katt og hund. Så da lurer jeg på hva jeg kan ha i stedet? Fisk gir liksom ikke så mye :P Har tenkt litt på minigris, noen som har erfaring?

Hva ville du ha hatt i en slikt tilfelle? Ville du ha hatt dyr utenom hjemmet? (gårsdyr hvis mulighet eller hest på et hestesenter)

Som barn hadde jeg rotter (og hund og fugler og kaniner og mer). Rotter er veldig sosiale dyr. Så hvis jeg ikke kunnet hatt hund, ville jeg hatt rotter igjen. :)

Hadde jeg ikke vært så himla allergisk mot katt, hadde jeg nok skaffet meg en katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper jeg hadde blitt en skikkelig ivrig hestejente. :P Jeg "oppdaget" ikke hest før jeg ble 19-20 år, og nå synes jeg det er litt vanskelig å vite helt hvordan jeg skal komme i gang, men kunne veldig gjerne tenkte meg å holde på med hest litt.

Nå er vi på vei OT her, men de fleste store rideskoler nå har kurs for voksne. Jeg er på et annet forum der en liten gjeng går på Alna ridesenter. Evt for å få en kickstart så kan man jo ta en ukes rideferie, enten norsk rideleir (ikke så mange tilrettelagt for voksne som jeg vet om) eller i utlandet (flere firmaer som tilbyr mye bra nå!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi på vei OT her, men de fleste store rideskoler nå har kurs for voksne. Jeg er på et annet forum der en liten gjeng går på Alna ridesenter. Evt for å få en kickstart så kan man jo ta en ukes rideferie, enten norsk rideleir (ikke så mange tilrettelagt for voksne som jeg vet om) eller i utlandet (flere firmaer som tilbyr mye bra nå!).

Ja, jeg har tenkt på det flere ganger. :) Må bare få tid og penger til å strekke til. Men skal ha det i bakhodet. Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...