Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket annet dyr enn hund/katt?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Hvis du ikke kunne hatt hund og katt igjen, ever. Hvilket annet dyr kunne du tenkt deg å ha?

Jeg er ekstremt glad i dyr, kunne ikke hatt en hverdag uten, men samtidig har min samboer allergi og tåler ikke katt og hund. Så da lurer jeg på hva jeg kan ha i stedet? Fisk gir liksom ikke så mye :P Har tenkt litt på minigris, noen som har erfaring?

Hva ville du ha hatt i en slikt tilfelle? Ville du ha hatt dyr utenom hjemmet? (gårsdyr hvis mulighet eller hest på et hestesenter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minigris, ilder, papegøye eller rotter igjen :) Vi hadde minigris på skolen (bodde hos læreren, men var med på flere hundetreninger), og det var en herlig skapning. Ble trent til flere triks, var renslig og veldig sosial.

Rotter har jeg hatt, og kunne gjerne hatt igjen. Passer ikke nå dessverre, men kanskje en gang. Sosiale dyr man får mye glede av. Dessverre lever de ikke så lenge.

Papegøye og ilder har jeg ikke mye erfaring med, men virker som gøyale dyr. Ville hatt grå jako eller en ara, men de krever jo sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det måtte ha blitt ilder. Jeg kan ikke bo med en allergiker, så jeg har ikke tenkt så nøye i den retningen.

Jeg kunne heller ikke det, allergi er en dealbreaker for meg, har faktisk snudd ryggen til to pga de hadde allergi, jeg er ikke villig til å prøve en gang, sære meg :P

Selv har jeg fisker nå, det er mye mer enn det folk tror, det er veldig koselig.

Dersom jeg ikke hadde kunnet hatt hund eller katt så ville jeg nok hatt Marsvin med rosetter, de er så kule med "go morgen" sveisen sin :wub:

874582_orig.jpg

virvla2.jpg

640277-9-1262804252249.jpg

Denne er ikke rosett, men såååå søt :wub::wub::wub:

10656615-514509195347051-378703559-n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin inne og en hest i stallen. Hvis det også var umulig pga allergi hadde jeg søkt om tillatelse til å holde en eller et par arter av reptiler. Kunne tenkt meg både snoker og gekko.

Akvarie skal jeg ha igjen så fort det passer sånn, men fisk er ikke helt kjæledyr synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre :)

En ting er å ikke bli sammen med en allergiker, an annen ting er når din samboer har utviklet sterkere og sterkere allergi i løpet av de siste 5-6 år. Da er det ikke bare å skal kaste mannen på dør. :P

Tror han ville tvilt veldig på noe dyr med pels, slik som kanin og marsvin, men jeg tenker litt på gris, om de har en annen type hud.. Fugler tåler han dårlig pga støvet (har hatt høns, han kunne ikke være i hønsehuset pga strøssel og høy)

Så man kan søke om å få ha reptiler? Hvilke typer er lov da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg i alle fall droppet rotter. Det er det dyret (sammen med katt) som flest utvikler allergi mot. Jeg er selv en av dem. Dessverre, for det er fantastiske dyr.

Med kraftig allergi ville jeg levert søknad om hold av landskilpadde til MT, og kjøpt en landskilpadde (av dem som enten allerede bor i fangenskap, eller er født i fangenskap). Morsomme kjæledyr, krever en del i forhold til riktig hold.

Man kan i teorien få godkjent andre reptiler også, men i praksis får man kun godkjent landskilpadde (2-3 forskjellige mulige arter tror jeg). Ganske ironisk, da det finnes flere langt enklere reptiler å holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grep som kan gjøres mtp allergi (Er allergisk selv). Jeg så ikke at allergi var nevnt i startinelegget.

Da jeg drev med tamrotter, hadde de eget rom. Med stort bur og aktivitets leker på gulvet. Buret ble vasket daglig, og vi brukte alltid beekaybedding i bunnen av buret. Hengekøyer, leker osv ble vasket hver dag. Dusjet alltid etter å ha vært med rottene, så det sier seg selv at de fikk stellet sitt enten på morgenen eller på kvelden. Kun rottemor med unger bodde i stua, pga sosialisering (drev oppdrett). Det gikk helt fint i disse periodene.

Allergipiller! Jeg er kjempe allergisk mor rotter, med hadde de i nesten 10 år før jeg til slutt ga opp. Delvis pga allergi, og delvis pga dalende interesse. Men å ha de på eget rom skjermer iallefall den allergiske samboeren din litt. Jeg kjenner mange som bruker isolerte dokkestuer osv som rottehus. Det fungerer bra, men da må man bruke mye til med rotte for at de skal holde seg tamme.

Er det virkelig ille ville jeg satset på hest :) Den har man ikke inne i huset, og samboeren din blir da ikke plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr for å ha inne i huset vet jeg ikke helt altså ... Ville prøvd med puddel først, og krysset alt for at det hadde funka. :P Om jeg ikke kunne hatt hund så hadde jeg gått over til hest. :) Innedyr vet jeg faktisk ikke, det er ikke noe dyr som fenger egentlig. Ilder kanskje, men de er vel alt annet enn allergivennlige. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker på allergihund, men spørs hvor gira han er, å få en hund for å "prøve" og så måtte i værste fall kvitte seg med den. Legen på sykehuset anbefalte han å prøve allergivennlig hund, hun hadde det selv i familien og det funket bra.

Skilpadde har jeg hatt en gang i tiden og det var mest jobb med dem og lite "kos".

Tenker også litt på hest. Har ikke plass til å ha den hos meg, så måtte ha leid stallplass. Den stallen vi har her ligger ganske nært meg, så bra sånn sett, men de driver bare utegang og jeg syns uteområdene ikke er særlig bra. Mye gjørme og skit. Men jeg har tenkt tanken mange ganger.

hmm. tenke tenke. (tenker høyt her nå :P) Leste på SPCA Norge om minigris nå netopp. Det er ganske vanskelige dyr å holde, spesielt innomhus. Vanskelig å stimulere, så røyter de også, og flasser, og gnager på ting, og kan glefse. :P Sååå ble litt usikker på den gitt. Mest på grunn av at de egentlig hadde vært best å ha utendørs og ikke i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn viss jeg bare kan velge det jeg vil så hadde hest vært et alternativ. Litt hår blir det nok, men det kan begrenses mye mtp bytte av klær osv. Hund vil jeg helst ha så jeg ser for meg enten allergivennlig hund (om det hadde gått) eller hatt to hunder med god pels slik at de kan bo ute hele året i hundegård med et skjul uten tilknytting til huset eller noe å varme seg i. Gnagere og smådyr er ikke jeg så veldig fan av så det hadde nok utgått for min del, men gris og katt hadde vært alternativer til innedyr om jeg hadde tålt det :) Men hadde nok strekt meg så langt som mulig for å beholde en hund i huset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre :)

En ting er å ikke bli sammen med en allergiker, an annen ting er når din samboer har utviklet sterkere og sterkere allergi i løpet av de siste 5-6 år. Da er det ikke bare å skal kaste mannen på dør. :P

Tror han ville tvilt veldig på noe dyr med pels, slik som kanin og marsvin, men jeg tenker litt på gris, om de har en annen type hud.. Fugler tåler han dårlig pga støvet (har hatt høns, han kunne ikke være i hønsehuset pga strøssel og høy)

Så man kan søke om å få ha reptiler? Hvilke typer er lov da?

Det kommer jo litt an på hva man ønsker av kjæledyret og hvilke forhold man har.

Men chinchilla er allergivennlige ihvertfall. Et vennepar der hun driver med rotteoppdrett (i garasjen, siden han ikke tåler dem...) har han chinchillaer, det er det eneste han tåler. Han er ikke kraftig allergisk da, men hund er f.eks. uaktuelt.

Er det snakk om å måtte omplassere de hundene du har? Har dere prøvd Petal Cleanse?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enda. Det er noe ingen av oss vil. Til nå klarer han seg bra i hverdagen, men det er med tanke på fremtiden jeg tenker på andre alternativer/muligheter. Dette rett og slett for å "venne" meg til tanken og ikke gjøre det så skummelt i hodet mitt hvis atte som. Hvis du skjønner :P

Vi blir å prøve å sette hundene bort i noen måneder for å teste (hvis vi klarer å finne noen snille hjelpsomme), hvis det skulle bli verre helsemessig (fordi han er allergisk mot så mye annet i tillegg så det er ikke alltid like greit å vite hva som er årsakene for reaksjoner), før vi evnt måtte ta det steget å omplassere. *gråt! ! !*

Ja bruker PC, men ikke på regular basis, må bli flinkere der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hund vært utelukket her, hadde jeg nok satset på ildere fremfor noe annet dyr, men disse er neppe noe mer allergivennlige. Minigris vet jeg ikke nok om, men det kunne kanskje også vært aktuelt.

Rotter er også fantastiske dyr, savner veldig det å ha rotter, men ville hatt dyr som jeg enkelt kunne tatt med meg på ferier og turer om det skulle erstattet hund. :)

Tåler han ikke allergivennlige og røytefrie raser, evt. hårløse, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...