Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående bruk av hund ved jakt


Tuvane
 Share

Recommended Posts

Vi er grunneiere til en relativt stor andel skog, og vi opplever til stadighet at det er jakthunder både i hagen vår og i skogen vår. Sist nå på lørdag, da jeg skulle ut og lufte en hund med sprutdiaré, noe jeg ikke fikk gjort, da det sto en jakthund på trappa, noe som endte med et katastrofalt uhell inne, men det er en annen historie.

Hunden hadde på seg peiler, men var uten ID, og var åpenbart ikke på sporet av noe som helst, men drev og tisset og spiste fuglemat i hagen vår.

Vi har IKKE gitt noe tillatelse til jakt med hund på vår eiendom, og vi har ikke blitt forespurt av noen heller. Vi har en jeger som jakter her, men han jakter uten hund.

Disse hundene er stadig vekk innom her, og jeg trodde man måtte ha tillatelse fra grunneier for å slippe jakthunder på andres eiendom? Jeg skjønner at man ikke kan kontrollere hvor hunden løper, men da bør man kanskje spørre aktuelle grunneiere i nærheten før man setter i gang? Og skal ikke hunden være merket med jaktdekken eller ID? Jeg kjenner at jeg har veldig lyst til å bare hanke tak i bikkjene og sette dem i hundegården, så får eier komme og plukke dem opp. Hundene som er innom her er jo ikke engang på sporet av noe, men mer interessert i å snuse og pisse i hagen vår. De er ikke nødvendigvis spesielt vennlige mot andre hunder heller, og jeg synes det er noe dritt å måtte bekymre seg for slikt i min egen hage.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke svare på lov eller ikke lov, men hunder som går å pisser i hagen, er utrielige eller til sjenanse på andre måter hadde jeg satt i hundegården(eller ringt falcken eller blitt kvitt dem på annet vis) uansett. De er jo som du sier tydeligvis ikke på jakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal heller ikke svare på hva som er lov og ikke lov, men jeg er ganske så sikker på at det ikke er påbudt med ID-merking. Det er heller ikke sånn at man har kontroll på en jakthund som befinner seg flere hundre meter fra deg - det er det store negative med løshundjakt med stortgående hunder. Jeg ville rett og slett tatt en telefon til nabogrunneierne og sagt fra på en hyggelig måte at dette er et problem for deg, hvilke typer hunder det gjelder og når episodene har vært - så kan de hjelpe deg med å finne frem til hundeeieren. Dette bør kunne løses med vennlig dialog tenker jeg.

EDIT: Vil bare legge til at her hos oss er dette ganske vanlig - ikke at de tisser ned hagen vår, men at hundene på nabolagene går over grensene til vårt område og omvendt. Det er små forhold og da skjer sånt. Hos oss har ikke dette vært noe problem i det hele tatt, men klart det er tungvint når du ikke kommer ut med dine egne hunder fordi det er en jakthund som har tatt pause fra jobben i hagen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke svare på lov eller ikke lov, men hunder som går å pisser i hagen, er utrielige eller til sjenanse på andre måter hadde jeg satt i hundegården(eller ringt falcken eller blitt kvitt dem på annet vis) uansett. De er jo som du sier tydeligvis ikke på jakt..

Var det jeg var frista til, men orka ikke det potensielle bråket som kunne oppstå i ettertid.

Skal heller ikke svare på hva som er lov og ikke lov, men jeg er ganske så sikker på at det ikke er påbudt med ID-merking. Det er heller ikke sånn at man har kontroll på en jakthund som befinner seg flere hundre meter fra deg - det er det store negative med løshundjakt med stortgående hunder. Jeg ville rett og slett tatt en telefon til nabogrunneierne og sagt fra på en hyggelig måte at dette er et problem for deg, hvilke typer hunder det gjelder og når episodene har vært - så kan de hjelpe deg med å finne frem til hundeeieren. Dette bør kunne løses med vennlig dialog tenker jeg.

EDIT: Vil bare legge til at her hos oss er dette ganske vanlig - ikke at de tisser ned hagen vår, men at hundene på nabolagene går over grensene til vårt område og omvendt. Det er små forhold og da skjer sånt. Hos oss har ikke dette vært noe problem i det hele tatt, men klart det er tungvint når du ikke kommer ut med dine egne hunder fordi det er en jakthund som har tatt pause fra jobben i hagen din!

Jeg skjønner jo at man ikke har kontroll på en jakthund, men det vet jo også de som jakter, og da burde de jo si i fra til potensielle grunneiere der hunden kan finne på å vandre. Aner ikke hvilket jaktlag hunden er fra, såvidt jeg vet er det ingen av nabogrunneierne som jakter med hund. Og når hunden ikke er merka på noe vis heller, så er det jo umulig å finne eier.

Har ikke vært så irritert før, men i helga endte det opp med at hele gangen og kjøkkenet ble driti ned (blodig, vandig diaré som lukta død), inkludert FIRE gulvtepper, og det ble en helvetes vaskejobb. Alt pga den jaktbikkja som sto på trappa og tuslet rundt i hagen og drev med sitt. Og den var ikke interessert i å gå noe sted heller, den var her i 15 minutter! Burde vel bare ha tatt med hunden ut, men siden hun har blitt flydd på fire ganger, så ville jeg ikke ta sjansen på enda en dårlig opplevelse. Gamlebikkja endte opp i slåsskamp med en av disse jakthundene, da den ga tilsvar da hun ba ham pelle seg vekk fra vår eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på LOVEN, men vi lærte hvertfall på jegerprøvekurs at vi skulle ha tillatelse fra grunneier til å trene jakthund, og ha dokumentasjon på det i tilfelle oppsyn (noen grunneiere har egne oppsynsmenn).

Om man har kjøpt jaktkort så skal det stå på kortet om det er tillatt med hund eller ei.
Skal se om jeg kan rote fram loven.

Edit:

Det er § 23 i viltloven og kapittel sju i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst, som regulerer bruk av jakthund. Hundeloven omtaler båndtvang, dressurområder, jaktprøver, sikring av hund, opptak av løs hund, avliving av hund og reaksjoner mot hundeholderen.

Det er ikke tillat å benytte løs hund under jakt innefor ordinær båndtangsperioden. Det er båndtvang i perioden fra og med 1. april til og med 20. august. Bruk av løs hund under jakt og trening av jakthunder krever grunneiers/bruksberettigets tillatelse.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg var frista til, men orka ikke det potensielle bråket som kunne oppstå i ettertid.

Nei, det må man jo selvsagt vurdere selv, men samtidig så skal det jo ikke være nødvendig å stenge seg inne fordi det står utrivelige hunder utenfor, da har man strengt tatt lov til å gjøre noe med det, samme hvilken rase det er og hvem sin det er. Trenger jo ikke nødvendigvis lage noe bråk utav det, bare oppbevare hunden trygt til eier kommer å henter. Og strengt tatt så er det vell ikke du som burde tenke på bråk eller å "ødelegge" for noen, men heller den som slipper utrivelig hund som går rundt å plager andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en hund som gjentatte gang drev å "luftet seg" i hagen vår, noe som var en utfordring da jeg selv hadde en hund med samkjønnsaggresjon. Når jeg hadde ringt Falken 3 ganger tok det slutt, regner meg hunden da begynte å bli dyr i drift...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må man jo selvsagt vurdere selv, men samtidig så skal det jo ikke være nødvendig å stenge seg inne fordi det står utrivelige hunder utenfor, da har man strengt tatt lov til å gjøre noe med det, samme hvilken rase det er og hvem sin det er. Trenger jo ikke nødvendigvis lage noe bråk utav det, bare oppbevare hunden trygt til eier kommer å henter. Og strengt tatt så er det vell ikke du som burde tenke på bråk eller å "ødelegge" for noen, men heller den som slipper utrivelig hund som går rundt å plager andre.

Jeg vet jo ikke om denne hunden var utrivelig mot andre hunder, men turte ikke å ta sjansen siden jeg har opplevd uhell før, og men en hund som trenger gode opplevelser ville jeg ikke ta sjansen. Hunden var veldig vennlig mot meg og kunne sikkert ha blitt stående og bli kost med i en evighet (da jeg prøvde å sjekke om den hadde noe ID på seg), men det betyr jo ikke at den er vennlig mot andre hunder. De jakthundene jeg har møtt på tur (i bånd) her ute, har vært veldig utagerende, men det betyr jo forøvrig ikke at de er aggressive i løs tilstand.

Er det virkelig et problem? Bind opp hunden og ta en alvorsprat med eier. Det er da ingen grunn til at egen hund skal måtte holdes inne.

Ehm, ja, når du har en hund som har blitt flydd på fire ganger før syv mnds alder, og fått grisebank to av gangene, og derfor trenger gode opplevelser, så er det et problem, når man ikke vet om hunden er grei med andre hunder eller ikke. Og pga denne jakthunden endte det opp med at hele gangen, kjøkkenet og FIRE gulvtepper ble driti ned med blodig diaré. Noe som medførte en tre timers vaskejobb, som er rimelig kjipt.

Hadde hannhunden min vært hjemme, så hadde jeg bare sluppet ham ut, så hadde han blitt venn med tispa og alt hadde vært greit, men han var på tur akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke om denne hunden var utrivelig mot andre hunder, men turte ikke å ta sjansen siden jeg har opplevd uhell før, og men en hund som trenger gode opplevelser ville jeg ikke ta sjansen. Hunden var veldig vennlig mot meg og kunne sikkert ha blitt stående og bli kost med i en evighet (da jeg prøvde å sjekke om den hadde noe ID på seg), men det betyr jo ikke at den er vennlig mot andre hunder. De jakthundene jeg har møtt på tur (i bånd) her ute, har vært veldig utagerende, men det betyr jo forøvrig ikke at de er aggressive i løs tilstand.

Neida, skjønner, men poenget er det samme, løse hunder er løse hunder, er de i veien så er det bare å gjøre det man må for sin egen del. Samme om det er en jakthund eller ikke. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt sladeren ta jobben først.

Altså snakk med andre grunneiere for flere av de drivende jakthundene kan dra langt etter dyrene før dem mister det og da er det ikke bare snakk om den normale grunneieren og dem i rundt men snakk om flere mil.

Ei jaktbikje som er ute og reker er jo ingen effektiv jakthund. Så ja a det bli kjent at du hadde den og den rasen i hagen så og så lenge og at det er et problem. Og etter hvert vet dem hva den driver på med. Men ikke alle jegere er like glade i å plukke opp hunden ute fordi da stopper den og vill ikke jobbe med å finne veien hjem. Men samtidig så får du en dialog med jegerne og da kan du jo også spørre om hvordan dem er mot andre hunder.

Hjelper ikke det så vilel jeg gått et skritt videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slippe hund krever grunneiers tillatelse. Men nå er det jo slik at både vilt og hunder er svært dårlige på å lese terrengets grenser. Å klage over at loser går over i feil terreng blir meningsløst. Bikkjer som derimot driver med helt andre ting enn å jage (eller å være på vei tilbake etter endt drev) er det helt greit å kople opp. Om de begynner å svinse rundt på måfå, er de også en fare for seg selv i forhold til biler etc.

Man følger jo selvsagt med på peileren, og om en hund gir seg til rundt hus, skal man være rask til å dra og hente hunden. Men det kan jo være at den er utenfor peilehold (da bør man i hvertfall kjøre etter) eller peilen er tom for strøm (og da vil de fleste bli glad om hunden blir koplet) De aller fleste skriver tlf. nr på peileren med sprittusj. Så det er bare å ringe ;) Selv kopler jeg fremmede bikkjer om de gir seg til her. Det har hovedsaklig skjedd når vi har løpske tisper her... Og da er det ikke alle hanhunder (spes. Drevere og Gråhunder) som har jaktlyst nok til å komme seg tilbake i skauen :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dette var også et stort problem da jeg bodde på gården, de kom også stadig opp og jagde hestene.

Vi huket dem inn og ringte eier, hvis de ikke hadde id tag så satt vi de i en hesteboks til eier kom, dersom de ikke kom så ringte vil til Falck og fikk dem til å hente hunden.

Dersom eier blåste seg opp når de kom for å hente hunden så fikk de passet sitt påskrevet med STORE bokstaver og da kranglet de ofte ikke noe mer om det, de skjønte at her er det ikke vits å diskutere.

De fikk også vite at siden de ville krangle med oss om dette så fikk de ALDRI lov til å trene i vår skog mer, og at det IKKE var lov uten tillatelse, og kom vi til å ta de på fersken med snik trening så kom vi til å politianmelde dem PRONTO.

Noen jaktfolk må man være veldig tydelige til, ikke gi inntrykk av at du gidder noen som helst diskusjon i det hele tatt på det de har gjort, legger de seg litt mer flate så kan man løsne litt opp, men generelt så måtte vi være veldig strenge, spesielt siden de jaget både hester (konkurransehester verd MANGE penger) og katter.

Stå på deres, etterhvert går ryktene om at det ikke er lurt å ferdes i deres skoger uten lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slippe hund krever grunneiers tillatelse. Men nå er det jo slik at både vilt og hunder er svært dårlige på å lese terrengets grenser. Å klage over at loser går over i feil terreng blir meningsløst. Bikkjer som derimot driver med helt andre ting enn å jage (eller å være på vei tilbake etter endt drev) er det helt greit å kople opp. Om de begynner å svinse rundt på måfå, er de også en fare for seg selv i forhold til biler etc.

Man følger jo selvsagt med på peileren, og om en hund gir seg til rundt hus, skal man være rask til å dra og hente hunden. Men det kan jo være at den er utenfor peilehold (da bør man i hvertfall kjøre etter) eller peilen er tom for strøm (og da vil de fleste bli glad om hunden blir koplet) De aller fleste skriver tlf. nr på peileren med sprittusj. Så det er bare å ringe ;) Selv kopler jeg fremmede bikkjer om de gir seg til her. Det har hovedsaklig skjedd når vi har løpske tisper her... Og da er det ikke alle hanhunder (spes. Drevere og Gråhunder) som har jaktlyst nok til å komme seg tilbake i skauen :P

Eller ikke bruker peiler i hele tatt? :lol:

Min går alltid med jaktdekken, med navn og tlfnr stort skrevet. Nå stikker han ikke av lenger da, men det kan jo skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg var frista til, men orka ikke det potensielle bråket som kunne oppstå i ettertid.

Jeg skjønner jo at man ikke har kontroll på en jakthund, men det vet jo også de som jakter, og da burde de jo si i fra til potensielle grunneiere der hunden kan finne på å vandre. Aner ikke hvilket jaktlag hunden er fra, såvidt jeg vet er det ingen av nabogrunneierne som jakter med hund. Og når hunden ikke er merka på noe vis heller, så er det jo umulig å finne eier.

Har ikke vært så irritert før, men i helga endte det opp med at hele gangen og kjøkkenet ble driti ned (blodig, vandig diaré som lukta død), inkludert FIRE gulvtepper, og det ble en helvetes vaskejobb. Alt pga den jaktbikkja som sto på trappa og tuslet rundt i hagen og drev med sitt. Og den var ikke interessert i å gå noe sted heller, den var her i 15 minutter! Burde vel bare ha tatt med hunden ut, men siden hun har blitt flydd på fire ganger, så ville jeg ikke ta sjansen på enda en dårlig opplevelse. Gamlebikkja endte opp i slåsskamp med en av disse jakthundene, da den ga tilsvar da hun ba ham pelle seg vekk fra vår eiendom.

Jeg skjønner kjempegodt at du er frustrert, men jeg tror ikke det skal være umulig å finne eier altså. I alle fall her hos oss er de etablerte jegerne ganske godt kjent med hverandres hunder - det er som i resten av hundemiljøet, man har hørt at den og den har en beagle som er sånn og sånn, den og den har ei gråhundtispe som er skikkelig bøs osv. Ringer du nabogrunneierne, eller kanskje enda heller det lokale viltlaget, så kan de helt sikkert hjelpe deg et stykke på vei. Ellers er jeg enig i @Pringles svar :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ikke bruker peiler i hele tatt? :lol:

Min går alltid med jaktdekken, med navn og tlfnr stort skrevet. Nå stikker han ikke av lenger da, men det kan jo skje.

He he, nei men fugliser blir litt annet. De skal jo helst aldri være lenger unna enn at du kan finne igjen standen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...