Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility og valp


rosinbolle
 Share

Recommended Posts

Heisann, alle flinke agilityfolk! :)

Vi skal ha valp nå straks, og planen er å trenge agility med ham når han begynner å bli stor nok til det. Jeg har også lyst til å trene LP med ham, og gjerne starte med dette for å få inn en grunnlydighet som er kjekk å ha på agilitybanen. Dessuten er det vel ikke like hard belastning på kroppen i LP som agility, og da kan man jo trene før han er 1 år også. Vi får se, har ikke prøvd LP før, så det blir en ny sport for oss.

Uansett, jeg tenker også at det er noen agilityelementer som man kan starte med tidlig. Øve med leketunnel for å få inn en "gjennom"-kommando og evt. en god fram-kommando. Bruke det som positiv lek og hjernetrim til en aktiv krabat :)

Er det andre øvelser man kan starte tidlig med som ikke gir risiko for skader på en voksende valp? Kan han hoppe over lave hinder eller gå over en bom/møne? Er det i det hele tatt vits i det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan trene på hinder og ha pinnen på bakken, da får man lært inn både fremkommando og trent på svinger. :)

Pølsen kan man trene på med valp/unghund.

Feltapparatene ville jeg ha ventet med, men det kommer også litt an på om du skal ha løpende felt eller 2på/ 2 av.

Jeg har trent posisjon 2på//av med mine valper. Kan gjøres hvor som helst du har en liten forhøyning og 2 forskjellige underlag. Feks leksikon/teppe, utendørs trapp/ grus, hagehelle/gress osv. På Harly startet vi med en påstogningsrampe for hest og grus.

Skal du ha løpende felt kan du jo begynne med flat planke, men jeg ville ikke ha hevet den noe særlig før unghunden har god koordinasjon og muskler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :D Så lurt å ha pinnen på bakken! Lurer på om samboern har lyst til å snekre et par hindre til oss... :shifty::whistle:

Nå må jeg google forskjellen på 2 på/av og løpende felt, tror jeg, for vi kom oss vel aldri så godt i gang med forrige hund.... Ble et grunnkurs og that's it, men kjempegøy var det uansett! Så vi har jo ambisjoner for lillemann, i hvertfall med tanke på å trene skikkelig og ha det gøy sammen! Trente vel egentlig ikke felt, var mer å få hunden over hinderet som var greia ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan begynne med er å sette opp 3-4 hinder uten å ha pinnene og legg en synlig leke, kast en ball, sett ut en godbitskål og belønn hunden for å løpe fram. Setter du opp 4 hinder etter hverandre kan du starte på hinder 4 og bygge deg bakover :)

du kan også sette opp en rett tunnel og belønne det. Når du finner ut hvordan felt du vil ha kan du begynne å trene felt med felt delen på bakken. Få noen til å smelle med vippa mens du leker med hunden og får den til å syns smellet er helt greit. Noen hunder reagerer veldig på smellet fra vippa.

Hadde ventet med felthinderne til hunden blir eldre hvertfall nermer seg året og da ikke på full høyde. De er veldig belastende på forparten, spesielt møne og om det er mulig er det fint å starte med en lavere høyde en den de har på konkurranser, men det blir mer når hunden nermer seg året.

Ellers lek og ha det gøy. Pass på at hunden har det gøy og belønn masse og tren korte økter og pass på å varme opp og gå ned selv om det er en valp. Hvertfall før fremadsending hvor en jo ønsker fart fremover. Du kan også begynne tidlig med å bygge opp en god lek og bruke det som belønning. Det er noe jeg selv angrer veldig på at jeg ikke gjorde da det ofte er gull verdt i Agility da det ofte gir litt ekstra fart og driv og er veldig greit å kunnet belønne ved å kaste en ball eller leke fram på feks fremadsending :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på videregående kurs nå i helgen, yngste valpen var 5mnd, Keo var eldste med sine 16mnd. Kurset var med pinnene på marka, bare vinger og tunnel, ikke noe veldig belastende, hvertfall ikke ifht hvordan valper løper rundt i skog og kratt i hverdagen. Hundene koste seg, lekte og hadde det morro. Hovedmålene var å lære handling, grunnferdigheter og bygge opp tunnelsug. De yngste delte opp de lengste kombinasjonene som de selv ønsket, i filmen nedenfor er et par av kombinasjonene fra dag 2 av kurset, dag 1 var selvsagt enklere (alle deltakere hadde deltatt i agility med annen hund tidligere, så vanskelighetsgraden var deretter).

https://www.youtube.com/watch?v=JtiIOLPE9g8

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...