Gå til innhold
Hundesonen.no

Miniature American Shepherd


MarenT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skjerp dere litt da, TS har ikke laget en tråd om rasen(eller blandingen for den som vil) i seg selv, det eneste hun vil er å sjekke om det er andre med samme type hund, ingen grunn til å lage kvalm a

Hvorfor skulle en holde det skjult om en har denne hunderasen? Har en selv! Fantastiske hunder! Så ønsker derfor å komme i kontakt med andre som enter har eller vurderer en MAS. Unødvendig negativi

Jeg synes ikke man trenger å diskutere "for og mot" MAS i denne tråden. TS har en slik hund og ønsker å komme i kontakt med andre som har tilsvarende hunder. Ønsker man å diskutere hvorfor man ikke li

Jeg prøver alikevel:)

Har lest sen tråden men fant ingen som hadde MAS, eller hadde noe spesielt god kjennskap til rasen.

Den ene som vurdete å kjøpe rasen slo det fra seg etter den tråden. ;) Hvis noen her har MAS så har de holdt det godt skjult isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene som vurdete å kjøpe rasen slo det fra seg etter den tråden. ;) Hvis noen her har MAS så har de holdt det godt skjult isåfall.

Med noen tusen brukere her og sikkert en del lesere uten bruker er det vel fullt mulig det finnes noen her som har MAS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en holde det skjult om en har denne hunderasen?

Har en selv! Fantastiske hunder!:)

Så ønsker derfor å komme i kontakt med andre som enter har eller vurderer en MAS.

Unødvendig negativitet å spydighetet kan folk holde for seg selv syns jeg, da det finnes positive å negative punkter på alle raser uansett om det er en MAS eller en labrador.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter begge deler, enten de har samme rase eller om de vurderer MAS'n eller rett å slett bare er interesserte i rasen:)

Derfor valgte jeg "rasevalg" forumet:)

De mener at du lager en ny tråd i "min hund" forumet :) Som bare handler om din hund, hvem han er, hvor gammel han er, bilder osv, litt som en dagbok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en holde det skjult om en har denne hunderasen?

Har en selv! Fantastiske hunder! :)

Så ønsker derfor å komme i kontakt med andre som enter har eller vurderer en MAS.

Unødvendig negativitet å spydighetet kan folk holde for seg selv syns jeg, da det finnes positive å negative punkter på alle raser uansett om det er en MAS eller en labrador.

Nå er Labrador en hunderase, mens "MAS" er en blandingshund/ikke en hunderase.... Så den argumentasjonen får du ro lengre ut på atlanterhavet med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet hennes var vel ikke noe annet enn at det finnes positive og negative sider ved alle hunder. Spiller liten rolle om det er snakk om en blandings"rase" eller faktisk rase. Denne diskusjonen har vi hatt før, er lite vits i å komme med den type kommenterer her når TS kun er ute etter å få kontakt med andre med MAS. Det kan isåfall tas opp på tråden som allerede finnes, link finner du lenger opp.

Jeg stemmer også for at du lager en ny tråd inne på "min hund" forumet, MarenT :) der kan du dele bilder av hunden din, også får du sikkert kontakt med folk som er interesserte i MASen etterhvert! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet hennes var vel ikke noe annet enn at det finnes positive og negative sider ved alle hunder. Spiller liten rolle om det er snakk om en blandings"rase" eller faktisk rase. Denne diskusjonen har vi hatt før, er lite vits i å komme med den type kommenterer her når TS kun er ute etter å få kontakt med andre med MAS. Det kan isåfall tas opp på tråden som allerede finnes, link finner du lenger opp.

Jo, når noen bruker argumenter som ikke har relevans i virkeligheten så blir det kommentert. Hele poenget hennes med å sammenlikne med en Labrador faller sammen i og med at en Labrador er en homogen hunderase mens MAS er en heterogen blandingshund. I hvilke andre tilfeller bruker folk sammenlikninger som "det finnes flere positive og negative sider ved en blandingshund, akkurat som ved en whippet". Det henger ikke på greip, da blandingshunder ikke kommer med en rasebeskrivelse, en homogen gruppe individer i rasen - og ikke er definert på samme måte som en rasehund.

Dette er et offentlig forum og ting man sier vil bli kommentert. That's how it works.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp dere litt da, TS har ikke laget en tråd om rasen(eller blandingen for den som vil) i seg selv, det eneste hun vil er å sjekke om det er andre med samme type hund, ingen grunn til å lage kvalm av det vell? Si nå heller velkommen hit eller la vær å si noe som helst, heller enn å flisespikke på ting tatt ut av kontekst.

Edit: De som vil diskutere MAS kan jo heller dra inn i den andre tråden som IW har linket til.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene. Dette er et diskusjonforum, det betyr ikke at poenget er at man skal lete etter setninger man kan ta ut av kontekst og analysere og pirke på- bare for å ha noe å diskutere.

Her var det ikke hvorvidt labradoren og MAS kan sammenlignes som var temaet for diskusjon. For ja, blandingshunder er uforutsigbare, men man kan da jaggu se positive og negative sider likevel - kanskje kan man ikke forutse det når de er valper, det er et helt relevant poeng og mye av grunnen til at jeg ikke har blanding selv. Men man kan da se det når de blir større. Man ser jo f.eks om en blanding mellom elghund og bc tenner på elg eller ikke liksom, når man sitter det med bikkja som har blitt 2 år. Altså: man ser da tydelig positive og negative sider med bikkja si uansett om den er renrasa eller blanding. Det betyr ikke at man kan sammenligne alle blandinger for det er da tusen forskjellige , så såklart kan man ikke det. Det har jo heller ikke TS hevda.

Som sagt: dette kan du ta i den andre tråden. Dette er ikke interessant for TS what so ever, og var ikke det hun spurte etter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en holde det skjult om en har denne hunderasen?

Har en selv! Fantastiske hunder! :)

Så ønsker derfor å komme i kontakt med andre som enter har eller vurderer en MAS.

Unødvendig negativitet å spydighetet kan folk holde for seg selv syns jeg, da det finnes positive å negative punkter på alle raser uansett om det er en MAS eller en labrador.

Det var ikke negativt ment i den forstand at noen burde behøve å holde det skjult, mer at de ikke har delt det offentlig på forumet isåfall. Det kan godt være at noen som leser på forumet har det, men de har ikke fortalt om det.

Og om de er fantastiske er det delte meninger om. De to jeg har møtt har hatt veldig dårlig gemytt (lurer på om den ene hadde noe leddproblem også?), og eierene sa at de ikke ville anbefale rasen videre. Det er også uenighet om det er gjort bra avlsabeide på denne rasen eller ikke, men det kan du strengt tatt lese om i den andre tråden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man trenger å diskutere "for og mot" MAS i denne tråden. TS har en slik hund og ønsker å komme i kontakt med andre som har tilsvarende hunder. Ønsker man å diskutere hvorfor man ikke liker MAS-avl, så kan man bruke den andre tråden.

Jeg for min del synes avl på engelsk bulldog og mops er så ille at det nesten burde være forbudt, men jeg går ikke inn i en tråd hvor en EB-eier spør etter andre EB-eiere og sier min mening om rasen av den grunn.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel kun disse hundene en egen rase i USA, i landet hvor alle raser kan få en egen miniatyrversjon.

Jeg synes det er fint at man tar til orde for å stoppe en utvikling hvor man skal lage en miniatyrversjon av absolutt alt, jeg finner det forkastelig og det er evig nok av mindre hunder å ta av, det er tross alt over 400 raser innenfor FCI.

Jansrud har vel en border collie, det mener jeg iallefall at NRK rapporterte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man trenger å diskutere "for og mot" MAS i denne tråden. TS har en slik hund og ønsker å komme i kontakt med andre som har tilsvarende hunder. Ønsker man å diskutere hvorfor man ikke liker MAS-avl, så kan man bruke den andre tråden.

Jeg for min del synes avl på engelsk bulldog og mops er så ille at det nesten burde være forbudt, men jeg går ikke inn i en tråd hvor en EB-eier spør etter andre EB-eiere og sier min mening om rasen av den grunn.

Jeg ser ikke noen som har diskutert "for eller i mot" rasen utover de som er livredde for at man skal gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...