Gå til innhold
Hundesonen.no

Miniature American Shepherd


MarenT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skjerp dere litt da, TS har ikke laget en tråd om rasen(eller blandingen for den som vil) i seg selv, det eneste hun vil er å sjekke om det er andre med samme type hund, ingen grunn til å lage kvalm a

Hvorfor skulle en holde det skjult om en har denne hunderasen? Har en selv! Fantastiske hunder! Så ønsker derfor å komme i kontakt med andre som enter har eller vurderer en MAS. Unødvendig negativi

Jeg synes ikke man trenger å diskutere "for og mot" MAS i denne tråden. TS har en slik hund og ønsker å komme i kontakt med andre som har tilsvarende hunder. Ønsker man å diskutere hvorfor man ikke li

Akkurat nå, linjer skrev:

Det ser ut til at den nordiske kennelunionen går inn for å offisielt godkjenne rasen fra 1/1-18 ja. Det er ikke dermed sagt at den er godkjent av FCI, men den kan i hvert fall delta på offisielle utstillinger etter dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Det ser ut til at den nordiske kennelunionen går inn for å offisielt godkjenne rasen fra 1/1-18 ja. Det er ikke dermed sagt at den er godkjent av FCI, men den kan i hvert fall delta på offisielle utstillinger etter dette. 

Ja men da skjønner jeg :) jeg er bare litt dårlig på hvordan alt funker. Jeg tror ikke det er en rase for meg. Da hadde jeg nok heller kjøpt en vanlig Aussie :D men spennende likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, linjer skrev:

Ville nå bare live opp i denne å skrive at rasen nå visstnok blir godkjent og mulig å registrere fra første januar 2018 :) hva synes sonen folket om dette da? 
 

Det synes jeg er bra for det åpner for en mer kontrollert avl. Men kall en spade for en spade!!! Dette er ikke en mini aussie eller en miniatyr australian shepherd!! Dette er en miniature american shepherd. Å selge de som miniatyr aussie vil bli som å selge sheltie som miniatyr collie -feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men hva er egentlig en rase? Hva betegner en rase? Stadig kommer det diskusjoner hvor folk har en eller annen ny type hund som de kaller rase og får slengt i trynet at det ikke er en rase fordi de ikke blir registrert i NKK. Andre ganger er det at hunder uten stamtavle automatisk er blandingshunder, selv om begge foreldrene er rasehunder med nkk-stamtavle. 

Jack Russel terrier ble godkjent av FCI i 2002. Frem til da var det rimelig åpne stamtavler, selv om de har blitt avlet frem siden 1800-tallet. Eurasier stammer fra et blandingskull mellom keeshund og chow-chow som ble født i 1960. Den ble godkjent av FCI i 1994. Disse er det helt greit å kalle raser. Mens andre hundetyper som har blitt bevisst avla på og stamtavleført minst  like lenge er ikke raser? Er det NKK/FCI som har definisjonsretten på hva en rase er? Hva med "raser" som har blitt avla i hundrevis av år i hjemlandet, stambokføres i og registreres i hjemlandet, men ikke er godkjent av FCI. Er ikke dette rasehunder? Har det etterhvert blitt hvor like de ser ut som hverandre og hvor stamtavla er registrert som er av betydning for hva en rase er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Red Merle skrev:

Det synes jeg er bra for det åpner for en mer kontrollert avl. Men kall en spade for en spade!!! Dette er ikke en mini aussie eller en miniatyr australian shepherd!! Dette er en miniature american shepherd. Å selge de som miniatyr aussie vil bli som å selge sheltie som miniatyr collie -feil.

Ja du har rett, beklager. Nå er det jo sånn at mange har solgt den på det da at det er en liten Aussie, men jeg vet jo at det ikke faktisk er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...