Gå til innhold
Hundesonen.no

sele til pelshund ?


Mud
 Share

Recommended Posts

Jeg er jo veldig glad i å bruke sele på mine hunder og hadde planlagt å kjøpe ny til Nico på dogs4all.

Men så slo det meg plutselig : vil ikke selen slite på pelsen?

Hun skal jo danne snorer fremover og da kan ikke pelsen utsettes for masse slitasje. Eller har det ikke så mye å si så lenge hun ikke bruker den hele tiden?

Jeg er helt grønn på dette med pels :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Nemi - du må gjerne finne link til en vitenskapelig undersøkelse som viser dette. De to undersøkelsene det gjerne henvises til i slike sammenhenger har lite vitenskapelig hold ut fra det jeg har lest

Vil det ikke være litt stress med sele på fullpelset puli? Må jo sørge for at dreadsene henger på riktig side av selen, osv? hehe

Jeg er veldig fornøyd med min Xtreme-telfon sele (billigvariant av Julius K-9). Den har kun et bredt brystbånd og et bredt bånd til å feste under buken. Dermed blir det veldig lite spenner og bån

Posted Images

Jeg er veldig fornøyd med min Xtreme-telfon sele (billigvariant av Julius K-9).

Den har kun et bredt brystbånd og et bredt bånd til å feste under buken. Dermed blir det veldig lite spenner og bånd som kan lugge eller slite på pelsen. Oppå er den laget av et helt stykke stoff oppå så den blir mer som et dekken som ikke sliter noe på pelsen. Men jeg vet jo ikke hvordan det vil bli på en Puli.

10425043_10152153889266721_8907267728811

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd mange forskjellige seler til Leo og kun en av dem har sliti ordentlig på pelsen, og det er Julius sela.

Begge hurrta sine seler har slitt litt på pelsen, men ikke på samme måte som Julius sin. Ringen hvor man fester konbelet på den ene modellen til Hurtta er løs så den har gnagd litt pels når den blir drart frem og tilbake, og den andre modelken har slitt litt der den går rundt han.

Troll sin multisele, Nonstop sin sporsele og Zero sela har vi ikke opplevd noe slitasjer på pelsrn av.

Edit: har heller ikke opplevd floker/dreads o.l av å bruke seler på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd mange forskjellige seler til Leo og kun en av dem har sliti ordentlig på pelsen, og det er Julius sela.

Begge hurrta sine seler har slitt litt på pelsen, men ikke på samme måte som Julius sin. Ringen hvor man fester konbelet på den ene modellen til Hurtta er løs så den har gnagd litt pels når den blir drart frem og tilbake, og den andre modelken har slitt litt der den går rundt han.

Troll sin multisele, Nonstop sin sporsele og Zero sela har vi ikke opplevd noe slitasjer på pelsrn av.

Edit: har heller ikke opplevd floker/dreads o.l av å bruke seler på han.

denne skal jo ha dreads :P

Så det er ikke sånn stor fare for pelsslitasje ved bruk av sele altså ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne skal jo ha dreads :P

Så det er ikke sånn stor fare for pelsslitasje ved bruk av sele altså ?

Kan jo hende sele vil hjelpe til på hun, vet ikke åssen pelsen hennes er, men Leo sin er jo helt rett og fluffy :P

Njei, tror ikke det, men erfaringa vår sier holde seg unna sånne med kraftige festenånd som julius og de polstra til Hurrta. Liker de som er mer type nylon og det stoffet Zero sela er i. Men det er på pelsen til Leo da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende sele vil hjelpe til på hun, vet ikke åssen pelsen hennes er, men Leo sin er jo helt rett og fluffy :P

Njei, tror ikke det, men erfaringa vår sier holde seg unna sånne med kraftige festenånd som julius og de polstra til Hurrta. Liker de som er mer type nylon og det stoffet Zero sela er i. Men det er på pelsen til Leo da :)

problemet er at pelsen trenger en viss lengde for å snore seg vakkert :P

Bli noe av pelsen slitt så vil hun ikke få snorer i det området :(

Så mye å tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at pelsen trenger en viss lengde for å snore seg vakkert :P

Bli noe av pelsen slitt så vil hun ikke få snorer i det området :(

Så mye å tenke på..

Ja, da er det litt mer å tenke over og være sikker på, ikke noe kjekt å være uheldig å ødelegge pelsen helt (hos Leo vokser det jo ut igjen og blir likt, men har tatt tid) :/ hør med puli-folket om hva de bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det litt mer å tenke over og være sikker på, ikke noe kjekt å være uheldig å ødelegge pelsen helt (hos Leo vokser det jo ut igjen og blir likt, men har tatt tid) :/ hør med puli-folket om hva de bruker?

tror aldri jeg har sett en Puli med sele *host*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok en grunn til ... :aww:.

Jeg ville nok brukt sele så lite som mulig - sele sliter. Punktum. Hun dævver neppe av å måtte gå med halsbånd :)

Ok. Jeg stoler blindt på din vurdering kjenner jeg :P

Jeg er bare så vant til å bruke sele at jeg ikke har tenkt over det før nå som vi skulle kjøpe ny. Da sparte jeg de pengene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg stoler blindt på din vurdering kjenner jeg :P

Jeg er bare så vant til å bruke sele at jeg ikke har tenkt over det før nå som vi skulle kjøpe ny. Da sparte jeg de pengene :lol:

:lol:. Det ER jo flott å bruke sele, men det skaper definitivt ekstrajobb liksom :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ikke sele på Symra da hun var fullpelset, det dannet seg store kladder på ingen tid, under armene og på halsen og over alt. Særlig hvis pelsen ble fuktig også. Nå som hun er nedklipt er det derimot problemfritt. Pippin har brukt sele hele tiden, men på han kunne jeg jo klippe opp kladdene med spiss saks uten at det var noen katastrofe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som Krilo på sele, de med foring ala troll og sånn sliter ikke. Fleece er bare grusomt, unngå det :P Ellers er vel kanskje det viktigste for å unngå slitasje variasjon i hva du bruker?

Men det er liksom forskjell på pelshund og pelshund :P

På langhårsbelgere hadde jeg ingen motforestillinger mot bruk av sele, men når pelsen skal bli fotsid og pelskvalitet er avgjørende for om man i det hele tatt makter pelsstellet så er det litt mer å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe å tenke på uansett mener nå jeg, da helse (og komfort) alltid bør komme før utseendet.

Men har ikke opplevd slitt pels av selebruk, bare litt floking evt. som er enkelt å gre ut om man tar det etter langturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe å tenke på uansett mener nå jeg, da helse (og komfort) alltid bør komme før utseendet.

Men har ikke opplevd slitt pels av selebruk, bare litt floking evt. som er enkelt å gre ut om man tar det etter langturen.

Jeg kan liksom ikke gre ut floker, jeg risikerer at selen gnager på dreadsene og det er heller ikke behagelig for hunden.

Halsbånd er da på ingen måte farlig for hunder som ikke trekker. .

Og det handler om oppdragelse :P

Vi får jobbe mer med å gå pent i bånd :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan liksom ikke gre ut floker, jeg risikerer at selen gnager på dreadsene og det er heller ikke behagelig for hunden.

Halsbånd er da på ingen måte farlig for hunder som ikke trekker. .

Og det handler om oppdragelse :P

Vi får jobbe mer med å gå pent i bånd :)

Ta en titt rundt på dogs4all, snakk med selgerene, og ikke minst, snakk med andre puli-eiere?

Jeg er ganske sikker på at du finner seler som fungerer greit. Om hunden lærer å ikke trekke i båndet vil en sele heller ikke slite så mye på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt rundt på dogs4all, snakk med selgerene, og ikke minst, snakk med andre puli-eiere?

Jeg er ganske sikker på at du finner seler som fungerer greit. Om hunden lærer å ikke trekke i båndet vil en sele heller ikke slite så mye på pelsen.

Men hvorfor velge sele fremfor halsbånd om bikkja ikke trekker? :P

Jeg har brukt sele på henne fordi hun har vært fæl til å trekke ( som alle mine hunder ), men nå trekker hun knapt lengre med mindre hun er gira.

Men hvis vi jobber mer med å gå pent i bånd så er jo behovet for sele borte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan liksom ikke gre ut floker, jeg risikerer at selen gnager på dreadsene og det er heller ikke behagelig for hunden.

Halsbånd er da på ingen måte farlig for hunder som ikke trekker. .

Og det handler om oppdragelse :P

Vi får jobbe mer med å gå pent i bånd :)

Handler ikke om oppdragelse synes jeg, men syn på hundehold, i mitt hode er det virkelig helt feil at hunder skal gå fot eller helt pent på turer altså. :) Så selvom de ikke trekker fremover, så skal det få lov til å svinses og snuses, og det er klart det ikke passer med halsbåndbruk, spesielt til små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke om oppdragelse synes jeg, men syn på hundehold, i mitt hode er det virkelig helt feil at hunder skal gå fot eller helt pent på turer altså. :) Så selvom de ikke trekker fremover, så skal det få lov til å svinses og snuses, og det er klart det ikke passer med halsbåndbruk, spesielt til små hunder.

Hvordan får de snust mindre med halsbånd??

Veldig kort bånd da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...