Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan katten være alene hjemme en helg?


ida
 Share

Recommended Posts

Ane og Thomas fikk en kattunge 23 oktober. Han er verdens søteste (selvfølgelig), utrolig kjælen og litt rampete. Akkurat sånn han skal være. Han er født 30 juli. Han har vært alene noen timer på dagtid og innimellom hele arbeidsdager, men stort sett er jo Ane og Jesper hjemme med ham. Nå kommer spørsmålet. Når (om i det hele tatt) er det forsvarlig å reise bort en helg (fredag ettermiddag til søndag kveld), med/eller uten tilsyn? Han har enda ikke vært ute, men tanken er at han skal gå ut og inn som en vanlig huskatt når, når han blir litt større. Jeg tenker jo som en hundeeier og ville jo aldri ha reist fra i det hele tatt, men skjønner at det ikke blir det samme med en katt.

967835_10154726402870371_643072942_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror katten vår var rundt et år første gang vi reiste fra han så lenge. Da hadde han gått inne til han var litt over 6 mnd, kastrert og sluppet ut. Han hadde mulighet til å gå inn og ut som han ville, og farmor var innom hver dag for å sjekke at han hadde mat og vann + for å kose litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke etterlatt den alene ei hel helg.

Før i tiden hadde vi 2 katter. Da kunne de være alene i et par døgn (max) hvis naboen kom innom et par ganger for dagen og fylte opp mat/vann, koset litt og sjekket kattedoen. Jeg skal innrømme at jeg ikke likte den løsningen så godt, men det gikk finfint.

Nå er det bare en katt igjen, og han viser tydelig at han ikke trives med å være mye alene. Så for en "alenekatt" ville jeg heller funnet pass.

Red: dette er da snakk om innekatter uten mulighet til å gå ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke latt en kattunge være alene så lenge. Men vår voksne katt (1,5 år) har vært hjemme alene en og annen helg, når vi ikke har funnet pass. Greit med ekstra mat og en vannskål ekstra eller to spredd litt omkring i huset, så har katten det bra. Ikke optimalt selvsagt, men heller en alenehelg hjemme hos seg selv enn en tur til kattehotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Synes det er for tidlig å la en så liten pus være alene en helg.

Når han blir større, og kan være ute også, så går nok det helt fint.

Min pus er alene en helg iblandt, han har egen dør, og kommer og går som det passer han.

Han har vannfontene, i tillegg til at jeg setter frem en ekstra vannskål i tilfelle strømmen går,og jeg setter fram masse mat.

Han er som regel da ikke hjemme når jeg kommer tilbake, men han følger tydeligvis med, for det er sjelden lenge før han kommer når han hører bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot min katt være hjemme alene en helg når hun var rundt 5 måneder, da fikk jeg naboen til å komme å mate henne og naboen satt også en stund å koste med henne slik at hun skulle ha litt selskap. Gikk helt fint selv om jeg hadde veldig dårlig samvittighet :) Hadde nok ikke gått nå som hun er vant til å være ute :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville normalt ikke hatt problemer med å reise fra en katt, med tilsyn, en helg eller uke. Katter er sosiale, men ikke på samme måte som hunder. Og de er teriotiale, så å bytte plass kan være vel så traumatisk som å være alene en stund. Det er ikke uten grunn at man hører om katter som stikker av, og drar LANGT, for å komme tilbake til sitt gamle hjem, når eierne flytter (og katten er med på flyttelasset).

Men dette er en relativt ung kattunge, som dere nokså nylig har fått... Hvis det er umulig å ha den med, ville jeg nok prøvd å finne noen som kunne ha den hjemme hos seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helger har vi latt vår katt være alene hjemme, med nok mat og vann såklart. Lenger enn det har vi hatt noen til å komme innom å se til han hjemme hos oss, for katter er ikke like tilpassningsdyktige når det kommer til å flytte hit og dit som hunder er, er min erfaring.

Men det blir jo litt annerledes med en såpass ung katt, da. Nå er det kjempelenge siden vi har hatt en ung katt (vår er 14), så er usikker på hva jeg ville gjort i den situasjonen, for å være ærlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot vår utekatt på ca 2 år være ute alene i halvannet døgn før min bror kom for å passe på. Gikk helt fint det. Satte ut masse vann utenfor (under tak så det ikke skulle falle så mye rart oppi) og mat fiksa han selv.

Ville dog ikke latt en så ung pus være hjemme alene.. Når han blir rundt ett/to derimot går det nok fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter har vært alene i mange helger, kanskje opptil fire døgn også, men de er utekatter og går inn og ut av et vindu som står på gløtt hele sommerhalvåret. Da har de tørrfor stående langt inne i huset der en radio står på, for å hindre at andre katter tør å komme inn, og så har de mange vannskåler stående omkring i tilfelle de velter en. Ikke optimalt sikkert, men jeg mener at det er forsvarlig.

Men en liten kattunge hadde jeg ikke reist fra en hel helg nei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre katter har ofte vært alene i helger/ferier. Sommerstid har de kun vært ute, og nabo har matet dem og kost med dem. Sommerstid vil de somregel kun være ute likevel.

Samme opplegg vinter, bare at naboen slipper dem inn og ut som de vil (sjekker til de et par ganger daglig), og de har kattedo inne.

Fluffy vi har nå var alene ute når vi var i Paris en helg. Han er mye inne, og ganske sosial, så gruet meg litt til å reise fra han. Han fikk mat av de vi leier hos, og hadde mulighet til å gå inn i garasjen som sto med gløtt på porten. Gikk helt fint det også. Han leker mye med nabokattene da, og får nok noe selskap der.

Tenker det er ok når katten er voksen og den er vandt til å være ute. Evt ha den inne, men at noen er å tømmer kattedoen og koser med den osv. Må nok se an hver pus også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max er alene ei og annen helg innimellom. Fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. Da setter jeg fram to doer til ham (han liker helst ikke å gjøre i fra seg flere ganger i samme kasse uten at den blir tømt), godt med mat og to skåler med vann. Det fungerer fint. Vi fikk ham som voksen, så vet ikke hvor tidlig jeg evt. ville latt ei ung katt være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar :) Vi er nok enige med dere. Det blir ingen alenehelg på katten før den er voksen og da med tilsyn eller pass på hjemmebane. De bor i andre etasje i en tomannsbolig, så katten må slippes ut og inn, når den tid kommer. Nå er den jo bare inne :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...