Gå til innhold
Hundesonen.no

Aleine heime - uling


Bellare
 Share

Recommended Posts

Etter at krapylet vart aleinehund, måtte eg starta heilt frå bunnen av, med heime aleine treninga. Ved hjelp av iHarmoni og DAP, har det gått veldig bra. Ho ødelegger ikkje ting lenger, gjer ikkje i frå seg over alt (kan til nøden ha eit uhell om ho er aleine ei stund), og grev ikkje lenger i sofaen. Ho spring heller ikkje frå A-Å lenger, og ser overhode ikkje stressa ut på filmopptaka eg har.
Problemet mitt no, er ulinga. Og burettslag + uling, det er overhode ingen god kombinasjon...

Når eg går ut, får ho gjerne to ting ho kan jobbe med; godbitball/kong og bein. Ballen jobbar ho godt med, men kan så gi blanke F'en i beinet ho også har fått. Så når ho er ferdig med ballen, stiller ho seg på sofaen og uler ut mot stuevinduet. Enkelte gangar startar det etter 10-15 minutt, andre gangar går det kanskje 30+ minutt. Ulinga føregår med jevne mellomrom.

Til no har eg ho gjerne vert med i bilen på jobb, så har vi trent på ettermiddag/kveld. På fridagar har eg trent på dagtid. Når eg jobbar med bilderedigering, er ho aleine i stua mens eg er på kontoret, og då er det knapt eit pip i frå ho (har vert aleine 1,5t i stua når eg har redigert bilder).

Sidan minusgradene står og bankar på døra, ønsker eg ikkje lenger ta ho med meg i bilen, i vert fall ikkje ein heil arbeidsdag.

Korleis jobbar eg med å bli kvitt ulinga? Må eg starte på nytt igjen med heile greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hjelpe å dra for gradinene slik at hun ikke ser ut og evt gjøre så hun ikke kommer opp i sofaen? "Stenge" hun i en mindre del av leiligheten, feks gangen? Og kanskje ha på tv/radio?

Sidan vi bur i 2 etg. og har eit høgt rekkverk på verandaen, så ser ho ingenting av folk som går nede på gatenivå og sånn, men kan alltids prøve og sperre av sofaen med eit eller anna rot.

Tv/radio står på. Har også begynt og slå på radioen på kontoret, så ho kanksje trudde eg var der, men det funka ikkje gitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Sidan vi bur i 2 etg. og har eit høgt rekkverk på verandaen, så ser ho ingenting av folk som går nede på gatenivå og sånn, men kan alltids prøve og sperre av sofaen med eit eller anna rot.

Tv/radio står på. Har også begynt og slå på radioen på kontoret, så ho kanksje trudde eg var der, men det funka ikkje gitt :P

Noen ganger blir en hel leilighet for mye å passe på. Selv om hun ikke ser ut så hører hun det som skjer på utsiden. SÅ jeg hadde testet mindre plass og gjerne et sted det er skjermet for lyd utenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger blir en hel leilighet for mye å passe på. Selv om hun ikke ser ut så hører hun det som skjer på utsiden. SÅ jeg hadde testet mindre plass og gjerne et sted det er skjermet for lyd utenfor

Ho var på soverommet tidlegare, men då skrapte ho på døra, så det har blitt merker... Men her er ikkje så stort akkurat, og kjøkkenet og innergangen er utan dører, så ho har oversikten når ho er i stua. Men kan alltids prøve og sette opp nokre kompostgrinder for og sperre av. Men som sagt, så springer ho ikkje lenger tulling fram og tilbake, berre sitter/står i sofaen og uler :)

Ja var det samme som @lijenta sa som jeg tenkte på :) Hvis du har sofa med løseputer så pleier det å hjelpe å vippe opp sitteputene eller vippe ned ryggputene, hvis du har en liten hund.

Er mellomstor, så tru meg, ho driter i om dei putene er oppe eller nede :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ho var på soverommet tidlegare, men då skrapte ho på døra, så det har blitt merker... Men her er ikkje så stort akkurat, og kjøkkenet og innergangen er utan dører, så ho har oversikten når ho er i stua. Men kan alltids prøve og sette opp nokre kompostgrinder for og sperre av. Men som sagt, så springer ho ikkje lenger tulling fram og tilbake, berre sitter/står i sofaen og uler :)

Er mellomstor, så tru meg, ho driter i om dei putene er oppe eller nede :P

Kan bli tull i hodet selv om det ikke er tull med løping lengere. Så ut fra det du fortelelr ville jeg prøvd litt forskjellige alternativer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står radioen på når du er hjemme også? Om det skal være noe selskap i lydene bør det være lyder som forbindes med noe positivt, ikke bare at du er borte.

Når du har begrensa området hennes, trekt for gardinene og skrudd på litt chill lyd som hun liker. (og Adaptil halsbånd, jeg er fan av de, positiv erfaring). Skriv lapp til naboene om at dere driver å trener på saken, men det vil være litt bråk ei lita stund fremover.

Også må du bare prøve i noen timer. Ville testa det ut i ei uke eller to, kanskje til og med for vanlige arbeidsdager. For det må jo nesten bare fungere.

Husk at adaptil halsbånd bruker noen dager på å begynne å virke, og at halsbånd er mer "fokusert" enn andre former.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i andre etasje, og det er rekkverk på verandaen som står foran stuevinduet. Min er ikke en bjeffer, men hun er veldig opptatt av å se ut vinduet. Det er bare små gløp mellom bordene på rekkverket, men hun oppfatter bevegelser godt nok til å bli interessert. Når det er mørkt ute fungerer også vinduet som et slags speil, og det reagerer hun også på. Så jeg ville helt klart prøvd å trekke for.

Ellers så ville jeg snakket med naboene mine (hvis du ikke har gjort det), og fortalt at du holder på å leter etter løsninger på problemet. Hundeuling på dagtid er IKKE populært, men folk er vanligvis ganske tålmodige hvis de får vite at det jobbes med, og skal være midlertidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt bur inntil hun roet seg, om hun ødelegger døren på rommet hun er sperret inne på.

Evt om du har mulighet til å la soveromsdøren stå åpen, og så sperre med en trappegrind?

Bur har eg prøvd, og eg ikkje eit alternativ. Blir berre meir bråk. Vil heller ikkje ha ho på soverommet lenger, ei heller ha døra oppe, sidan eg likar å ha det iskaldt der inne når eg skal sove, og vinduet av den grunn må stå opent. (ja, eg er vanskeleg! :P )

Står radioen på når du er hjemme også? Om det skal være noe selskap i lydene bør det være lyder som forbindes med noe positivt, ikke bare at du er borte.

Når du har begrensa området hennes, trekt for gardinene og skrudd på litt chill lyd som hun liker. (og Adaptil halsbånd, jeg er fan av de, positiv erfaring). Skriv lapp til naboene om at dere driver å trener på saken, men det vil være litt bråk ei lita stund fremover.

Også må du bare prøve i noen timer. Ville testa det ut i ei uke eller to, kanskje til og med for vanlige arbeidsdager. For det må jo nesten bare fungere.

Husk at adaptil halsbånd bruker noen dager på å begynne å virke, og at halsbånd er mer "fokusert" enn andre former.

Har begynt å la tv'n stå på, og den står på når eg er heime. Radioen på kontoret er på når eg er der inne, derfor eg har slått den på når eg går ut også. Men ho lot seg ikkje lure av det.

Brukar dap som står i veggen, kun få cm unna senga si i stua, rett ved sofaen der ho også ligger. Skal prøve og dra for gardinene :)

Skriver man lapp og henger ved postkassane, eller hiver man lapp nedi til kvar nabo? Dei kjem seriøst til og hate meg, spesielt han som er heime 24/7 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å la tv'n stå på, og den står på når eg er heime. Radioen på kontoret er på når eg er der inne, derfor eg har slått den på når eg går ut også. Men ho lot seg ikkje lure av det.

Brukar dap som står i veggen, kun få cm unna senga si i stua, rett ved sofaen der ho også ligger. Skal prøve og dra for gardinene :)

Skriver man lapp og henger ved postkassane, eller hiver man lapp nedi til kvar nabo? Dei kjem seriøst til og hate meg, spesielt han som er heime 24/7 :P

Jeg terper på det med adaptil halsbåndet, fordi jeg merket liten effekt av veggdiffuseren, men veldig god av halsbåndet.

Jeg hang opp lapp på oppslagstavla ved siden av postkassa, med overskrifta "Nabovarsel". Tror jeg sa hvilken leilighet det var snakk om, og at det var bare å ta kontakt om de hadde noen spørsmål. Signert med fult navn.

Alle naboene mine var kjempehyggelig med meg i hvertfall, og fikk masse rare hundehistorier fra de fleste, flere av de begynte også å fortelle om de hadde/ikke hadde hørt noe, siden jeg sa at det var til hjelp for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg føler virkelig med deg! Vår har også vert en uler, og er det fortsatt litt. Men vi bruker ustream for å følge med når vi er borte, og går alltid inn når han er stille+avslappa. Det har gradvis blitt mindre og mindre uling, men sjølvsagt er det gode og dårlige dagar. Har også begynt å slite han godt ut før han er åleine, både mentalt og fysisk. Så tar gjerne langturen på morgenen i stedet for ettermiddag og legger inn litt lydighetstrening eller søk i løpet av turen.

Han er på soverommet vårt og sitter foran vinduet (som har persienner lukka igjen) viss han uler. Ellers ligger han pladask på ei dyne og kviler/piper stiiiiille(av og til). No er det kanskje 5 min med lyd per time, gjennomsnittlig :P

Vi hengte opp lapp i trappeoppgangen, og naboane har vore forståelsesfulle, vertfall dei fleste. Alle har fått nr til meg og sambuar sånn at dei kan gi beskjed om det er veldig ille, er jo betryggande for oss og :)

Håpa det går seg til! Trur det vil gå seg til med oss etterkvart, men det tar tid :) Bruker anxiety wrap sammen med treninga, det har fått vår fra å gå til pesing, trakking, bjeffing og stress til sånn som det er no (sammen med gradvis auke av tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en ting til: jeg gav frokosten (v&h) fryst i kong, det hjalp også mye, siden hun eeeelsker maten sin og fokuserte på den. Hjalp veldig at hun ikke fokuserte på meg når jeg gikk, og fikk trimma hjernen sin litt også :)

Får prøve det også, sidan det er vom ho får. Må kanskje kjøpe større kong då, så eg får most alt inn :P

Er sjeldant ho fokuserar på at eg går ut. Skal eg ein kjapp tur på butikken, og ho får eit litt stort bein ho kan jobbe med over litt tid, då bryr ho seg fint lite når eg kjem heim igjen etter 20+ minutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...