Gå til innhold
Hundesonen.no

Penisproblem hannhund - andre opplevd?


roxie88
 Share

Recommended Posts

For tiden har vist min 1 1/2 års gamle hannhund et penisproblem!
På torsdag, fredag og nå på søndag så har han av en eller annen uviss årsak fått ereksjon - og så får han ikke tissemannen tilbake i huset igjen hvis dere skjønner hva jeg mener :P Jeg aner ikke hvorfor dette skjer men alle tre gangene har det skjedd etter kl 18.00 når jeg går i kveldsfjøset, da stenger jeg begge hundene sammen i gangen. Når jeg kommer inn igjen ca en time senere har han dette problemet. Penis er stor, blitt så hoven at den ikke er en "lipstick" lengre men som en stor ball og den er tørr og han er tydelig plaget av det.

De to andre kveldene har jeg hatt noen her som har holdt ham for meg når jeg oppdaget det, men i kveld var jeg alene og fikk store problemer med å få tissemannen på plass igjen - stikkordet ble kald dusj for å få det til :P

I går kveld når jeg gikk ut var kjæresten min sammen med hundene på stua og da skjedde ikke dette. De har også vært alene i huset på dagen uten at dette har skjedd. Så fellesnevneren er i gangen, på kveldstid når de er alene i huset.

Google sier meg at dette heter paraphimosis og det ser ikke ut som det er så uvanlig iallefall i USA (jeg har googlet :ahappy: ) - men hvorfor skjer dette plutselig og er det noe som kommer til å gå over? Hva burde jeg gjøre? Har noen opplevd det selv (altså på bikkja si ;)) ?? Min teori er at han blir stressa når jeg går ut og begynner å jokke på noe (synes den andre hunden min var litt klissete i pelsen på ryggen :blink: ) og så får han den ikke inn igjen når den har vært erigert. Kan det være hormoner? Kan det være fordi han er tenåring?

Alle erfaringer mottas med takk, synes dette er kjipe greier og etter et bildesøk der div peniser som måtte amputeres etter at blodstrømmen har vært stoppet for lenge ble jeg iallefall enda mer redd for at vi skal fortsette å plages med dette :no:

Edit: Vistnok skal hår rundt tissemann være en grunn til at dette skjer, håret rulles inn og hindrer den men jeg klipte håret han hadde og eneste forskjell var at det ble mye vanskeligere å få den på plass igjen uten noe å dra i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker som det kan være det samme som har skjedd, men @Stine sier det ikke har skjedd med hennes hund siden 2012 så det var vist ikke et tilbakevendende problem for de - heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde en gang eller to med pubertetslus her, den heldigvis korte perioden han drev å jukket. Er helt normalt at når hannene først blir opphisset nok (klar for parring), at den blåser seg opp slik og da tar det tid før den kan gå tilbake.

Er hunden generelt stresset på kveldstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende Trym bare vokste fra det, så det er jo mulig at din gjør det og :)

Får håpe det :)

Kan jo være trang forhud? Lurt å høre med veterinær ;)

Ringte vet første gang det skjedde og jeg tenker å ta en telefon til ham i morgen også. Han ville jeg skulle ta bilde av det når det skjedde og det fikk jeg gjort i dag. Får høre med ham når han ser på ham om han synes forhuden virker trang - men så stor som penis var blitt den ene gangen jeg fikk forhuden på plass igjen så tror jeg ikke det hadde vært mulig hvis den var for trang :) Men kanskje... Rart jeg ikke har oppdaget det før da? Han må jo ha "luftet" stellet innimellom før han ble så gammel som han er nå? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde en gang eller to med pubertetslus her, den heldigvis korte perioden han drev å jukket. Er helt normalt at når hannene først blir opphisset nok (klar for parring), at den blåser seg opp slik og da tar det tid før den kan gå tilbake.

Er hunden generelt stresset på kveldstid?

Hunden har generelt mye stress i seg men ja han blir nok ekstra ivrig når jeg går i fjøset (han vet hvor jeg skal og vil gjerne være med ;) ) . Av og til har jeg opplevd at han flyr på den andre hannhunden min og jokker på ham når han blir skikkelig stressa (overslagshandling?) så jeg stusser på om det kanskje er det som har skjedd disse gangene? Som sagt synes jeg han andre hunden var litt våt på ryggen så det var jo mistenkelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sikkert bare jokket på den andre ja, og kommet :P Skal ikke mye til.. Ville bare hatt de i separate rom når du går i fjøset. Han jokker vel ikke på den andre når samboer er inne, fordi han vet at han ikke får lov, tenker jeg.

Men hvis han hadde kommet, hadde ikke penis vært slapp igjen da? Her var den som en ballong i fasongen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis han hadde kommet, hadde ikke penis vært slapp igjen da? Her var den som en ballong i fasongen :P

Nei, de hovner opp etter de har kommet. Er jo slik hannhund og tispe henger sammen etter paring. Kan vare en god stund.. Så er det derfor han blir slik så er det nok bare en helt naturlig reaksjon og ikke noe trang forhud eller annet fysisk galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis han hadde kommet, hadde ikke penis vært slapp igjen da? Her var den som en ballong i fasongen :P

Ja, den skal være det, siden de skal henge sammen (det svulmer opp to kjertler på siden av penis som skal holde hannen på plass inni tispa). Og det kan vare lenge etterpå, har en Facebookvenn som parret tispa si denne uka, de hang en time første gangen :P Men de fleste holder ikke så lenge da.

Men sikkert greit å ta en titt uansett. Har ihverfall aldri skjedd her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, penis på en hannhund er hoven ganske lenge etterpå. Når de parrer en tispe skal de jo henge sammen en stund :)

Nei, de hovner opp etter de har kommet. Er jo slik hannhund og tispe henger sammen etter paring. Kan vare en god stund.. Så er det derfor han blir slik så er det nok bare en helt naturlig reaksjon og ikke noe trang forhud eller annet fysisk galt.

Ja, den skal være det, siden de skal henge sammen (det svulmer opp to kjertler på siden av penis som skal holde hannen på plass inni tispa). Og det kan vare lenge etterpå, har en Facebookvenn som parret tispa si denne uka, de hang en time første gangen :P Men de fleste holder ikke så lenge da.

Men sikkert greit å ta en titt uansett. Har ihverfall aldri skjedd her

Takk for svar alle sammen! Kan lite om penis på hunder merker jeg :P:icon_redface:

Men de to kjertlene på siden av penis er ikke oppsvumlet når dette skjer, det er jeg ganske sikker på for det spurte dyrlegen også om så det sjekket jeg i dag. Slik så den ut i dag og da var den ikke like hoven som første gang (noen må bare sensurere bildet hvis det blir for sterk kost :P ) Litt dårlig bilde da hunden var særdeles lite samarbeidsvillig.

bilde5_zps7c9f378f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Kan lite om penis på hunder merker jeg :P:icon_redface:

Men de to kjertlene på siden av penis er ikke oppsvumlet når dette skjer, det er jeg ganske sikker på for det spurte dyrlegen også om så det sjekket jeg i dag. Slik så den ut i dag og da var den ikke like hoven som første gang (noen må bare sensurere bildet hvis det blir for sterk kost :P ) Litt dårlig bilde da hunden var særdeles lite samarbeidsvillig.

bilde5_zps7c9f378f.jpg

Det der så IKKE normalt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så IKKE normalt ut...

Nei synes ikke det jeg heller. Snakket med en veninne som hadde vært med en hund som ikke hadde fått penis inn i forhuden igjen på mange mange timer, de tror den ble sånn etter jokking på kvelden og neste morgen ble det oppdaget. Og da hadde de et stykke å kjøre til veterinæren så den var vist rimelig svær og hoven før de kom seg til veterinær. Ikke uten grunn det er fare for at hundene må amputere deler av penis hvis det går for lang tid før man får den inn igjen - blodet stopper jo opp når det er sånn. Stakkars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er ikke det samme som at den svulmer opp etter parring, Trym sin så akkurat ut som på bildet, og det er ikke normalt.

Så hans var akkurat likens altså? Det bildet du la ut den gangen i din tråd var borte nå skjønner du :ahappy: Ble litt "glad" for å høre at Trym sin så likedan ut som Blix sin - er skikkelig slitsomt å gå å gruble på dette og være redd for at den skal hovne opp igjen og at jeg ikke skal få den på plass! Vi har jo et stykke for å komme oss til veterinær og på natta er vi isolert siden det ikke går ferge da... Tenkte jeg skulle unngå å ha de i gangen når jeg går ut, heller pakke de i bilen og se om vi unngår dette - håper han "glemmer" det hvis han ikke får trigget det i de situasjonene det har skjedd.

Nei, det der er ikke normalt nei :| Godt du fikk tatt bilde av det, blir spennende å høre hva veterinæren sier!

Ja veterinæren kommer hit i dag for å vaksinere hestene mine, skal vise ham bildet og få ham til å se på hunden da. Men ser helt normalt ut nå, bare sekunder etter man får tissemannen på plass ser alt helt normalt ut... Kjemperart, håper det ikke er en alvorlig grunn til at det skjer.... Men googler man "my dogs penis is swollen like a balloon" finner man ganske mange som beskriver at det samme har skjedd med deres hunder - heldigvis at det ikke bare er her det har skjedd :P (og jeg håper ingen skal sjekke internettloggen min, her er det mange søkefraser med ordet "penis" "swollen" "erected" osv :P:P:P )

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har veterinæren sett på ham.

Det første han sier er at det kjennes ut som han har litt fortykkelse på huden på tuppen av forhuden - siden hunden er halvannet år og aldri har vært plaget med dette mente han at det kan være han har fått en rift eller et skrap som har grodd og så har huden blitt litt trangere der enn før. Han hadde også litt forhudskatarr så hvis vi er heldige så kan det være det som gjør at vi har hatt fått problemer - at det er litt hovent og i ubalanse "down there" :P Så vi skal prøve å skylle to ganger per dag i en uke for å få vekk forhudskataren.

Hvis dette problemet med at tissen blir sittende fast vedvarer så skal vi til veterinæren igjen så skulle han lage et lite snitt for å lage bedre plass :) Men jeg håper vi slipper det, men gjør alt som må til for at vi forhåpentligvis ikke skal oppleve dette igjen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hans var akkurat likens altså? Det bildet du la ut den gangen i din tråd var borte nå skjønner du :ahappy: Ble litt "glad" for å høre at Trym sin så likedan ut som Blix sin

Ja, helt lik :) Har sett flere bilder av andre Staffer som har vært sånn og. I alle tilfeller så tror jeg det har vært "unge" hunder og at det har sluttet når dem har blitt eldre :)

Det skjedde jo bare 2 ganger med Trym når han var rundt 3 år, vi var på vei til dyrlegen første gangen men da hadde selvfølgelig hevelsen gitt seg når vi kom dit :P Men hun kunne ikke kjenne noe unormalt ihvertfall. Men jeg har en mistanke om at han kan ha litt trang eller kort forhud, for han vifter med tusjen veeeldig ofte, både sittendes, liggendes og ståendes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedd med staffen vår ca. 8 ganger på fire år. Dro til veterinær ca. 6. gang det skjedde, fikk bedøvelse og kortison - og ny hevelse tre dager etterpå. Veterinær sa det skjedde med noen hunder, visste ikke hvorfor. Og at det ikke var farlig med mindre det varte flere dager. Forhuden og alt ellers var helt fin.

Staffen vår får det innimellom, uten spesiell grunn. Virker ikke som det er særlig gøy for han, smertefullt. Tisseturer funker, og det å legge seg ned på noe kaldt. Går over innen ett døgn, så har fra nå av valgt å ikke bruke veterinær om det inntreffer. Dogoen vi har har aldri hatt lignende.... Staffen blir fortere oppspilt og stresset enn dogoen da, så det har kanskje noe med det å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedd med staffen vår ca. 8 ganger på fire år. Dro til veterinær ca. 6. gang det skjedde, fikk bedøvelse og kortison - og ny hevelse tre dager etterpå. Veterinær sa det skjedde med noen hunder, visste ikke hvorfor. Og at det ikke var farlig med mindre det varte flere dager. Forhuden og alt ellers var helt fin.

Staffen vår får det innimellom, uten spesiell grunn. Virker ikke som det er særlig gøy for han, smertefullt. Tisseturer funker, og det å legge seg ned på noe kaldt. Går over innen ett døgn, så har fra nå av valgt å ikke bruke veterinær om det inntreffer. Dogoen vi har har aldri hatt lignende.... Staffen blir fortere oppspilt og stresset enn dogoen da, så det har kanskje noe med det å gjøre...

Pleier du ikke gjøre noe med det, bare lar det ordne seg selv? :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I kveld skjedde det på nytt men det var ikke like ille som de andre kveldene, nå var det bare pittelitt av den som var ute og når jeg fikk bretta hår og hud på plass så ordnet det seg fort. Hadde sikkert ikke vært ute like lenge som de andre kveldene.

Nå var de på stua da, og vi hadde vært på tur i 2 t først så de var så rolige at jeg tenkte de bare kunne ligge å sove når jeg gikk. Tydeligvis ikke. Får ha de i bilen i stedet, der pleier de å sove søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Nå er det jo gått ett par år siden jeg skrev innlegget og desverre skjer dette av og til enda. Ikke så ofte heldigvis men nok til at jeg bekymrer meg når jeg ikke er hjemme og kan følge med. Skjer selv om jeg har hundene adskilt og av og til våkner han med det (våte drømmer?) så det er liksom litt vanskelig for meg å forebygge mer enn jeg gjør ?

 Tenkte å dra til dyrlegen når vår faste kommer hjem fra ferie for å høre om han kan gjøre som vi har snakket om før (skjære et lite snitt hvis jeg skjønte rett) men er det noen her inne som har fått "omskjært" hunden? Er det noe risiko? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...