Gå til innhold
Hundesonen.no

Doctor Who -tråden


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

  • Svar 295
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gjensynsglede mellom to Daleker:

Også må jeg bare vise dere, selv om de fleste av dere sikkert har lagt merke til det før.. Jeg ser alt en gang til nå, og jeg må si at jeg ikke har sett/lagt merke til likheten før nå. Episode 5, ses

Posted Images

Jeg har gitt torchwood en ny sjanse. Bare sett 2 episoder enda. Ikke sånn superbegeistret, men håper det tar seg opp.

Så også flere episoder fra sesong 1 av DW, de var ikke så ille som jeg husket faktisk. De første episodene er fortsatt dritt, men er noen perler innimellom der og altså, hadde helt fortrengt det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt torchwood en ny sjanse. Bare sett 2 episoder enda. Ikke sånn superbegeistret, men håper det tar seg opp.

 

Så også flere episoder fra sesong 1 av DW, de var ikke så ille som jeg husket faktisk. De første episodene er fortsatt dritt, men er noen perler innimellom der og altså, hadde helt fortrengt det :P

Falt av Torchwood etter e4 eller noe... Vurderer å gi det a second go, men det var så mye usedelig at alien-delen forsvant jo helt :lol:

Sesong 1 har noen gode, altså! Den hvor Captain Jack introduseres (husker ikke hva episoden heter) og sesongavslutningen spesielt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal begynne å se Doctor Who, hvor bør man begynne? Jeg så et par episoder med den niende doktoren, men likte det ikke noe særlig. :aww: Begynte jeg å se på feil sted kanskje?

Begynn med første episode av sesong en, og vær klar over at det tar seg opp etterhvert. De bygger på hverandre (men er litt frittstående), så jeg vil ikke anbefale noen å begynne midt i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med første episode av sesong en, og vær klar over at det tar seg opp etterhvert. De bygger på hverandre (men er litt frittstående), så jeg vil ikke anbefale noen å begynne midt i.

Shit, da har jeg mange episoder å se før jeg er up to date. :| Er ikke første sesong fra sekstiårene eller noe?

Edit: 813 episoder :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Ja, det var der jeg begynte, men kanskje jeg må gi det et nytt forsøk.

Hold ut, det er verdt det! (om du kommer til midten av sesong nr 2 og fortsatt ikke liker serien har du lov å gi opp, men jeg syns den tar seg veldig opp mot slutten av sesong 1)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Artemis Se fra 2005. Begynn på s1 e1 og se kronologisk. Doctor Who kan man IKKE begynne i midt inni... Jeg vet folk som ser episodene litt hipp som happ, begynner midt i sesong 4 også ser de en episode i sesong 7 og så en i sesong 1... Det er bare heeelt feil. Det er som å starte elite med bikkja før man har lært den sitt og bli, og forvente at den skal apportere en fugl samtidig som man går lineføring. Helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, det er grusomt... første gangen man ser serien må man se kronologisk, ellers går man glipp av så mye viktig. Ting som ikke virker viktige der og da, men som senere "blows your mind" i mangel på norsk utrykk :P (blåser hjernen din av banen? :lol. )

Jeg synes det er så fælt at sesong 1 (iallefall den første episoden og endel andre) er så dårlig at man må unnskylde den, og forklare at man bare må holde ut... kunne ønske den var så bra at folk ble umiddelbart hektet isteden, og at den talte for seg selv. Men tok vel litt tid før Moffat & Co fant ut hvordan de ville at serien skulle være kanskje.

Jeg har sett litt her og der nå, plukket ut favorittepisodene mine og sånn, men det er jo lov når man har sett alt før :D Men tror jeg skal begynne på nytt igjen og se alt i riktig rekkefølge. Er en evighet siden jeg så sesong 2,3,4 iallefall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Har akkurat begynt på Dr Who, og er litt forvirret må jeg si..... Hjelper ikke å lese her.

Først av alt. Jeg synes det er skummelt, og spennende, men skummelt til å være barnetv. Jeg er nok skikkelig pingle.

Jeg har lånt fra biblioteket, og det sesong 1 fra 2006, med Eccelston, og Rose.

Er dette liksom en ny start? har det vært slutt en stund med Dr Who?

Og Tennant, Smith og disse som dere prater om, de kommer i senere sesonger?

Akkurat nå ser jeg episoden Fathers Day, hvor Rose redder sin far fra å dø, og akkurat nå er Dr Who spist av............ Hjelpes jeg synes det er spennende. Gleder meg til forsettelsen, er hekta. Men forvirret, veldig forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt på Dr Who, og er litt forvirret må jeg si.... Hjelper ikke å lese her.

Først av alt. Jeg synes det er skummelt, og spennende, men skummelt til å være barnetv. Jeg er nok skikkelig pingle.

Jeg har lånt fra biblioteket, og det sesong 1 fra 2006, med Eccelston, og Rose.

Er dette liksom en ny start? har det vært slutt en stund med Dr Who?

Og Tennant, Smith og disse som dere prater om, de kommer i senere sesonger?

Akkurat nå ser jeg episoden Fathers Day, hvor Rose redder sin far fra å dø, og akkurat nå er Dr Who spist av... Hjelpes jeg synes det er spennende. Gleder meg til forsettelsen, er hekta. Men forvirret, veldig forvirret.

"New Who" kom i 2005, og starter med Eccleston som The Doctor og Rose som companion. "Classic Who" er den gamle serien fra 60-tallet. Mye av det gamle materialet er vanskelig evt. veldig dyrt å få tak i. Veldig mange, deriblant meg, velger derfor å kun se New Who. I storylinen mellom Classic Who og New Who var det en stor krig som The Doctor deltok i, og som han er den eneste overlevende av; The last great Time War. Dette får man vite mer om etterhvert som man ser serien. I New Who kommer det noen ganger referanser til Classic Who, karakterer som The Doctor åpenbart kjenner og man tenker "hæ hvem er du", men man kommer inn i det – det er som regel alltid en companion eller lignende som er sammen med doktoren og som i likhet med oss ikke kjenner karakterene og hendelser fra Classic Who.

Når The Doctor blir skadet og står i fare for å dø, regenerater han. Det er en overlevelsesmekanisme hos Time Lords (som er rasen til The Doctor). Da endres utseendet hans, og visse personlighetstrekk, men han er alltid samme person. Eccleston er den 9. regenererte doktoren, Tennant er den 10., Smith er den 11. og Capaldi er den 12. De første 8 var i Classic Who. Det er en grense for hvor mange ganger en Time Lord kan regenerere – dette får du vite mer om etterhvert som du kommer lengre ut i serien.

Han heter forresten ikke "Dr. Who", han heter The Doctor, eller Doktoren, om du vil. Navnet på serien, Doctor Who, spiller på at ingen vet The Doctor sitt virkelige navn, for The Doctor er et navn han har valgt selv. Det underliggende spørsmålet gjennom hele serien er derfor "The Doctor, but doctor WHO?".

Doctor Who ER skummelt, og spiller på så mange basic fears, som man kan kjenne seg igjen i (GLED deg til episoden "Blink" i sesong 3 og episoden "Listen" i sesong 8!). Og noen episoder er bare kjemperare og ikke skumle i det hele tatt, men kjekke å se likevel. Andre episoder er igjen bare spennende og morsomme, og noen så vanvittig såre og triste (som den som kommer rett etter "Father's day"). Hver sesong har en underliggende storyline som går parallellt med enkelthistoriene i hver episode, og det er knapt en eneste episode som "bare er en historie" og som ikke har noe å si for det store bildet.

OBS: Dersom du ser sesongene på Netflix, google alltid "Doctor Who specials season 1/2/3/4/5/6" når du er ferdig med sesongen, for å sjekke om det er spesialer til den sesongen. Enkelte spesialer ligger ikke på Netflix. Dette er spesielt viktig i sesong 4, spesialene som ikke ligger på Netflix har enormt mye å si for closure på sesong 4 og overgangen til sesong 5.

Jeg ser nå gjennom alle sesonger på nytt, og skal hive meg på spesialene til sesong 4 enten i kveld eller i morgen :D

Edit: Så nå at du har lånt sesong 1 fra biblioteket. Vet ikke om spesialer ligger i DVD-bokser, men jeg regner med det. Sjekk alltid uansett at listen med episoder du har sett stemmer overens med lister over specials :)

Edit igjen: Og ja, Doctor Who er kjempeforvirrende i starten :lol: Det tar litt tid å komme inn i tankesettet om at tid "ikke eksisterer", det som skjedde 100.000 år bak i fortiden og det som skal skje 100.000 år inn i fremtiden skjer NÅ, det du gjør i morgen er grunnen til at noe skjedde for ti år siden, osv. I sesong 3 sies det veldig godt:

"People assume that time is a strict progression of cause to effect, but *actually* from a non-linear, non-subjective viewpoint - it's more like a big ball of wibbly wobbly... time-y wimey... stuff."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du har begynt å se på @Debbie :Dkunne ønske jeg kunne se serien for første gang.

Enig! Jeg har aldri blitt så "slått i magen" av en serie på så mange gode og dårlige måter på samme gang :P I episoden hvor vi fikk avslørt den store greia med MP (prøver å "anonymisere" av hensyn til Debbie, si ifra om du ikke tar den :lol: ) brast jeg ut i gråt av sjokk. Sambo har mer enn en gang sagt at han angrer på at han fikk meg til å se serien, for jeg ble jo helt tussete :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...