Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor ha kull når ikke beholde?


Stine
 Share

Recommended Posts

Men altså, tjener man egentlig noe særlig på et kull..?

 

På min rase ligger valpeprisen på 12 000 kr. Hvor mye utgifter er det på en valp før den forlater valpekassa? Mtp. veterinærsjekk, chipping, vaksine, mat, halsbånd, veterinærsjekk på mor, alt mulig jeg ikke kommer på fordi jeg ikke har peiling... Ikke minst TID?

 

Kan liksom ikke helt se for meg at det blir sååå mange tusen igjen, sånn at det er verdt det kun for pengenes del.

Eier du hannhund selv eller bruker en i nærheten og gjør kun det minimale av helsesjekker, ikke det engang, vil du tjene ganske så bra!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For det er grenser for hvor mye bikkjer man kan ha i hus Og har man over snittet bra avlsmateriale, og kan sørge for at andre kan få glede av gode bikkjer. Så skal man la vær å lage kull, bare ford

Jeg er veldig glad for at det gjøres, og jeg er glad for at det finnes folk som jobber for å forbedre sine respektive raser på generelt grunnlag også, ikke bare for sitt eget oppdrett eller eget hunde

Det er forskjell på å ikke beholde valp fra en kull hvor du har gjort en kombinasjon du har stor tro på, og å ikke beholde valp fra ditt eget kull fordi du synes kombinasjonen er for dårlig/uinteressa

Det er vel litt forskjell på å gjenta en kombinasjon hvis kullene er små, enn om det store kull.. Hvorfor gjenta en kombinasjon hvis første kullet gav 10 valper liksom :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men hva er store kull da??

På min rase er ett kull på 4 valper 0,3 % over gjennomsnittet på rasen.

Jeg har dog aldri hatt kull på mindre enn 4 valper, 9 på det meste.

Den tispen med 9 valper hadde forøvrig kun det ene kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen synspunkter på oppdretter som har 3-4 kull i året da? Ble bare brått litt nysgjerrig. :)

Kommer veldig an på rase. Oppdretteren til min lille kan ha 4 kull i året og totalt 8 valper. Opodretter til store frøkna har så og si aldri mer enn ett kull, og får da fjerne 8 hun også. Begge bruker mye tid på hund og oppdrett, men rasene får så ulikt store kull. Førstnevnte har masse bikkjer hjemme, men de tar liten plass på en måte. Hun andre har 3-4, og det er mer enn nok.

Det viktigste er at hvert kull tas av en grunn og at man ikke bare parer for å pare tenker jeg. På generelt grunnlag skal alle kombinasjoner tilføre rasen noe positivt - det er min egen hovedregel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...