Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor ha kull når ikke beholde?


Stine
 Share

Recommended Posts

Sitter her å funderer litt da, og har kommet over endel tråder histen og pisten om valpekull hvor oppdretter ikke veit om dem skal beholde valp eller ikke. Hva er da vitsen med å ha valpekull? Er det ikke et poeng å forbedre rasen og avlen sin?

Skjønner jo selvfølgelig at man må "se ann" om det kommer noe vettug å beholde (sånn som i kullet vårt hvor det kom ei tispe med haleknekk, beholdt alikevel vi da :P ) men når det egentlig ikke er planlagt å beholde så ser jeg liksom ikke helt vitsen jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For det er grenser for hvor mye bikkjer man kan ha i hus Og har man over snittet bra avlsmateriale, og kan sørge for at andre kan få glede av gode bikkjer. Så skal man la vær å lage kull, bare ford

Jeg er veldig glad for at det gjøres, og jeg er glad for at det finnes folk som jobber for å forbedre sine respektive raser på generelt grunnlag også, ikke bare for sitt eget oppdrett eller eget hunde

Det er forskjell på å ikke beholde valp fra en kull hvor du har gjort en kombinasjon du har stor tro på, og å ikke beholde valp fra ditt eget kull fordi du synes kombinasjonen er for dårlig/uinteressa

Jeg avler alltid med tanke på å ha noe eget fra kullet. Selvsagt kan jo plutselig kullet vise seg å ikke bli som forventet, som gjør at kanskje ikke den rette valpen kom som man ønsket, men jeg kommer aldri til å ha kull bare for å "produsere for rasens beste" eller for å selge valper :P

Selv om jeg beholder (Mange har reagert på hvor mange hunder jeg har i mitt eie nå...) så betyr det ikke at de vil gå videre i avl for det om, veien ditt er lang men jeg vil alltid ha intensjon om å avle for min egen del, og for å fortsette de linjene jeg verdsetter videre for eget fremtidig kull.

Jeg skjønner ikke hvorfor man har kull, på kull på kull uten å beholde noe selv altså. For meg er det veldig rart :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at det gjøres, og jeg er glad for at det finnes folk som jobber for å forbedre sine respektive raser på generelt grunnlag også, ikke bare for sitt eget oppdrett eller eget hundehold. Er dette sett på som negativt i noen miljøer? For jeg ser på det som positivt at man avler med noe større i tankene (rasens beste) og ikke bare for eget hundehold/kennelnavns beste.

Bare for å ha det sagt så kritiserer jeg absolutt ikke de som bare avler når de skal beholde selv! Jeg ser bare ikke noe merkelig eller galt i at folk engasjerer seg for rasen sin. ;)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet dit at jeg faktisk tror at jeg at mine hunder og min kunnskap har noe å tilføre rasen og miljøet.

I mitt hode er det mange grunner til at jeg vurdere å beholde-ikke beholde.

Så da skal jeg forsøke å beskrive noe av det jeg tenker og tar opp til vurdering,

Nå har den ene tispa mi på 3 år og 2 mnd fått sitt første kull.. Hun fikk 5 fine valper (stort kull for rasen) 3 jenter og 2 gutter.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å vente noen år med å ta ut egen valp etter henne. . Men om jeg hadde ventet med å ha hennes første kull når hun var 5-6 år så hadde vel hun nesten vært for gammel til sitt første kull. Derfor kom det ett kull nå.

Jeg venter også ett kull på min andre tispe..Hun vi være 3 år og 8 mnd. Det er også en veldig spennende kombinasjon. Antall og kjønn vil også bety noe for om jeg beholder.

Det også flere andre forhold og årsaker

Kan også si at jeg har drømt og planert å ha egne kull i mange år.. og jeg gleder meg så til å se dette kulle vokse opp. Og gleder meg enormt til "jobben" dette er

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glade for at enkelte (de jeg synes lager gode hunder) avler litt mer enn til "eget bruk" slik at vi som vil kjøpe har gode hunder å få tak i. Så lenge det er marked for det så synes jeg det er bare positivt for rasen, heller enn at de gode avler bare når de har kapasitet til å ha igjen en selv og lar de som er ute etter penger el spy ut kull for å dekke markedets behov. Ser heller at det fylles opp med kvalitet. Dessuten så kan det jo hende at man fører linjer og avlsdyr videre via andre oppdrettere e.l. Så man kan vell oppnå mange av de samme målene uten og beholde en potensiell avlshund selv fra hvert kull man har.

For min del, om jeg skulle avlet så er jo poenget å lage gode hunder, ikke til meg selv hovedsaklig, men også til andre som vil ha. Jeg vil bidra positivt til rasen uavhengig av om jeg skal ha en valp eller ikke, fordi jeg har et ønske om å bedre noe. Som oppdretter vil man jo antagelig holde igjen noe innimellom, men skjønner godt at man ikke holder igjen fra "alle" kullene man har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de av oss som ikke er oppdrettere selv skal få oss flotte hunder.

Jeg vil tro at man som oppdretter finner det givende å følge sitt eget oppdrett uavhengig av om valpene er i deres eie eller ikke.

Samtidig er det ikke sånn et det er umulig å bruke hunder man har oppdrettet bare fordi man har solgt de.

Hadde Nico vært hannhund og oppdretter plutselig hadde hatt et ønske om å bruke henne hadde jeg vært mye mer åpen for det enn hvis andre hadde ønsket det.

Tisper er litt verre der :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha noe å avle videre på så må jeg ha kull, men rasen er så krevende og jeg trener de så mye at kapasiteten stopper ved 2 (3) hunder. Så for å bare avle for å beholde selv så hadde jeg ikke kunne avle før tispen var 7 år ved første kull (ikke aktuelt for min del) eller jeg hadde måtte kvitte meg med pensjonisten som ikke akkurat oppfører seg som en pensjonist (heller ikke aktuelt).

Jeg har løst det ved å sett ut på för til gode og aktive förhjem. Og om det er en hannhund jeg er intressert i å bruke fra ett kull så regner jeg med at jeg kan spørre eier om å få bruke hannhunden på lik linje som jeg spør andre hannhundeiere.

Også er det folk som VIL ha valper til eget bruk fra meg, hadde jeg hatt 5 år mellom hvert kull så tror jeg at det er litt lenge å vente :) Dermed tar jeg litt kortere mellomrom og setter på för da det også er kombinasjoner jeg gjerne vil ha valp fra om jeg velger gjøre den. Så lenge jeg har en seriøst valpeliste, har en kombinasjon jeg har tro på klar og kapasitet så tar jeg kull. Men så langt har jeg ikke hatt noen kull uten å sette ut på en eller annen avtale.

(går ca 2-3 år mellom hvert kull jeg har hatt hjemme).

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting.

Jeg tror forresten at det er lettere å beholde en ekstra valp etter små raser enn store raser fra eget oppdrett.

Det er stor forskjell på å ha en ekstra samojed på 20-30 kg enn en papillon på 3,5-4.5 kg

Rent praktisk.. 1 samojed til betyr ny bil.. 4 papillons hadde ikke betydd noen ting ang bil.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å ikke beholde valp fra en kull hvor du har gjort en kombinasjon du har stor tro på, og å ikke beholde valp fra ditt eget kull fordi du synes kombinasjonen er for dårlig/uinteressant.

I tillegg til flere av årsakene som allerede er nevnt, så kan det være noe med å ikke låse seg fast også. Hvis du har ei tispe som gir veldig gode valper, hun har hatt to kull allerede hvor du beholdt en valp i hvert - så vil du ha et tredje kull for å lage flere gode valper, men du ønsker ikke en tredje halvsøster, du vil heller ha noe annet for å komme videre og spre den genetiske variasjonen din. Men andre kan ha glede av disse valpene, andre oppdrettere kan trenge det blodet, selv om du har "nok". Så da selger en til andre oppdrettere, kanskje til og med eksporterer utenlands, og om et par måneder får du en hannhund fra den utenlandske oppdretteren du solgte til som kan brukes på de to halvsøstrene du har. Eller fem år senere tar du inn et barnebarn av tispa du solgte ut, for å få noe nytt, men ikke fullstendig nytt, en balansert utavl hvor du kjenner noe av stamtavla gjennom dine egne linjer, men også får tilstrekkelig nytt til at det kan brukes på de avlshundene du allerede har, så du ikke må bevege deg fullstendig fra det du har etablert i ditt oppdrett.

Noen ganger gjør en også risikable kombinasjoner for å forsøke noe - noen ganger må en ta en sjanse for å komme videre, og da vet du ikke om du skal beholde før det kommer ut og du ser utviklingen. Men det er jo fremdeles en kombinasjon du i utgangspunktet er interessert i. Det må være lov som oppdretter å si at "her gjorde jeg en feil, her ble det ikke som forventet, her dreit jeg meg ut, her kom det verste fra begge foreldre fram, her hadde jeg uflaks", og selge alle valpene fordi en ikke alltid kan ha huset fullt av "kjæledegger".

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg at deleie/för/avlsrett er å beholde, og selvfølgelig kan kullet bli såpass "dritt" at det ikke er noen vits i å beholde for fremtidig avlsarbeid.

Men jeg kjøper liksom ikke helt den der at oppdretter tenker "hey, nå skal jeg lage et eksepsjonelt bra kull kun for å glede hundeNorge! "

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg at deleie/för/avlsrett er å beholde, og selvfølgelig kan kullet bli såpass "dritt" at det ikke er noen vits i å beholde for fremtidig avlsarbeid.

Men jeg kjøper liksom ikke helt den der at oppdretter tenker "hey, nå skal jeg lage et eksepsjonelt bra kull kun for å glede hundeNorge! "

For å snu litt på det. Hvis man har en bra kombinasjon og man vet at man får gode hjem til valpene, hvorfor skal man ikke avle?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på det. Hvis man har en bra kombinasjon og man vet at man får gode hjem til valpene, hvorfor skal man ikke avle?

Hvis det er så fryktelig bra så hvorfor skal man da ikke beholde? Hvorfor avle bare for å avle? Jeg tror liksom ikke at alle oppdrettere er så generøse at de avler kun for å oppfylle drømmen til 10 ukjente mennesker. Jeg skjønner det ikke, og kommer nok heller ikke til å skjønne det etter denne diskusjonen :lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så fryktelig bra så hvorfor skal man da ikke beholde? Hvorfor avle bare for å avle? Jeg tror liksom ikke at alle oppdrettere er så generøse at de avler kun for å oppfylle drømmen til 10 ukjente mennesker. Jeg skjønner det ikke, og kommer nok heller ikke til å skjønne det etter denne diskusjonen :lol:

Det har du da fått ganske mange argumenter for? Om man ikke har kapasitet til å ha flere hunder, men hunder og avlsmateriale som kan bidra veldig bra til rasen, skal du da holde disse ressursene tilbake fordi du ikke kan bruke de selv?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så fryktelig bra så hvorfor skal man da ikke beholde? Hvorfor avle bare for å avle? Jeg tror liksom ikke at alle oppdrettere er så generøse at de avler kun for å oppfylle drømmen til 10 ukjente mennesker. Jeg skjønner det ikke, og kommer nok heller ikke til å skjønne det etter denne diskusjonen :lol:

Du har ikke svart på spørsmålet mitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så fryktelig bra så hvorfor skal man da ikke beholde? Hvorfor avle bare for å avle? Jeg tror liksom ikke at alle oppdrettere er så generøse at de avler kun for å oppfylle drømmen til 10 ukjente mennesker. Jeg skjønner det ikke, og kommer nok heller ikke til å skjønne det etter denne diskusjonen :lol:

For de vil ha en god bruks/lp/tjeneste/redning/ag-hund?

Jeg kan egentlig bare snakke for meg selv, men listen min består skjeldent av mange ukjente mennesker. Mulig det er anderledes med rene famillie/utstillingshunder. :icon_confused:

Ett av de 3 kullene jeg har inni hode mitt tenker jeg ikke beholde på noen form for avtale, pga jeg tenker på i bruke en hannhund fra den kombinasjonen i fremtiden (om kullet blir noe av selvsagt når det året kommer). Men er man da useriøs pga ingen hunder står i navnet til oppdretteren?

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så fryktelig bra så hvorfor skal man da ikke beholde? Hvorfor avle bare for å avle? Jeg tror liksom ikke at alle oppdrettere er så generøse at de avler kun for å oppfylle drømmen til 10 ukjente mennesker. Jeg skjønner det ikke, og kommer nok heller ikke til å skjønne det etter denne diskusjonen :lol:

Fordi en har begrensninger på hvor mange hunder en kan ha i hus.

Fordi en ikke har fôrvert på hånd.

Fordi en har nok av det blodet i egen "stall", og derfor heller vil ha noe annet for sitt videre avlsarbeid.

Fordi det er eksplisitte ønsker om valp hos andre etter den kombinasjonen.

Fordi tispa har noe å bidra med til rasen.

Fordi hannhunden har noe å bidra med til rasen.

Hva vil du egentlig at vi skal si? Hva mener DU er motivasjonen? Penger, penger, penger?

Det er ikke noe fasitsvar, folk tenker forskjellig. Ikke alle oppdrettere er idealister, men ikke alle er pengetørstige valpefabrikkeiere heller.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du da fått ganske mange argumenter for? Om man ikke har kapasitet til å ha flere hunder, men hunder og avlsmateriale som kan bidra veldig bra til rasen, skal du da holde disse ressursene tilbake fordi du ikke kan bruke de selv?

Nå sier jo jeg at jeg anser forvert og deleie/avlsrett som å beholde, så jeg mener jo ikke akkurat at oppdretter skal beholde 10 hunder hjemme :)

@, nei jeg har ikke det, og ikke veit jeg hva jeg skal svare på det heller :lol:

@JeanetteH, det er nok helt sikkert forskjell på bruksraser og rene familieraser ja. Men hvis det kullet kommer til å få eksepsjonelt bra arbeidskapasitet så hvorfor ikke føre det videre? (for det er vel halve/hele poenget med avl?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JeanetteH, det er nok helt sikkert forskjell på bruksraser og rene familieraser ja. Men hvis det kullet kommer til å få eksepsjonelt bra arbeidskapasitet så hvorfor ikke føre det videre? (for det er vel halve/hele poenget med avl?)

Kanskje man selger til andre oppdrettere/eiere som ruller den ballen videre?

Eller noen bruker hannhunden/r fra det kullet som også gjør at egenskapene går videre?

Slike ting skjer uten nødvendigvis oppdretteren som avlet kullet trenger avle direkte videre i sitt eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en har begrensninger på hvor mange hunder en kan ha i hus.

Fordi en ikke har fôrvert på hånd.

Fordi en har nok av det blodet i egen "stall", og derfor heller vil ha noe annet for sitt videre avlsarbeid.

Fordi det er eksplisitte ønsker om valp hos andre etter den kombinasjonen.

Fordi tispa har noe å bidra med til rasen.

Fordi hannhunden har noe å bidra med til rasen.

Hva vil du egentlig at vi skal si? Hva mener DU er motivasjonen? Penger, penger, penger?

Det er ikke noe fasitsvar, folk tenker forskjellig. Ikke alle oppdrettere er idealister, men ikke alle er pengetørstige valpefabrikkeiere heller.

For å være ærlig så tenker jeg at de tenker penger ja :)

Man blir trist av å tråle Finn og se alle hundene som gis bort, så jeg skjønner liksom ikke hvorfor man skal dytte enda flere valper til verden når man ikke har noen "plan" bak avlen. Så unik kan vel ikke den kombinasjonen være så man MÅ gjøre den.

Jeg føler ihvertfall at hvis ikke oppdretter vil beholde selv fra et kull så er ikke det kullet "bra" nok for oppdretter. For hvis det hadde vært så sabla bra så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal avle videre på det, og nei jeg skjønner ikke hvorfor en tispe skal presse ut 3-4-5 kull heller jeg. Da skal det være en utrolig bra avlshund, og så bra er det vel heller sjeldent at dem er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man selger til andre oppdrettere/eiere som ruller den ballen videre?

Eller noen bruker hannhunden/r fra det kullet som også gjør at egenskapene går videre?

Slike ting skjer uten nødvendigvis oppdretteren som avlet kullet trenger avle direkte videre i sitt eget hus.

Det var gode argumenter, og det kan jeg kjøpe på en måte :lol: På bruksraser (jeg er ikke så bevandret innen bruksraser så jeg veit ikke hva som er normalt der)

Beklager kverulering til dere alle altså, men jeg har fortsatt litt vanskelig for å skjønne det :whistle: Og jeg kommer nok ikke til å skjønne det heller tror jeg.

Også har jeg bare sovi 6-7 timer på 2 døgn, så dere må si ifra hvis det jeg sier er uforståelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gode argumenter, og det kan jeg kjøpe på en måte :lol: På bruksraser (jeg er ikke så bevandret innen bruksraser så jeg veit ikke hva som er normalt der)

Hvorfor skal ikke det fungere på samme måte på utstilling/familliehund avl? De har også egenskaper, gener og mentaltiet som er viktige og kan bli ivaretatt uten at oppdretteren direkte avler på det.

Det er selvsagt like viktig at en familliehund fungerer sosialt og til den bruken den er satt til. Så hvorfor kan ikke det fungere på samme måte der uten at oppdretteren har kullet i avl videre i eget hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...