Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til schæfer kennel / oppdretter


Kaffelars
 Share

Recommended Posts

Hei

Er på jakt etter schæfervalp med veldig god av/på knapp. Ønsker ikke hund som er avlet etter "utstilling extreme" utseende flere har.

Hunden blir primært brukt til tur/familie.

Har hatt 3 hunder selv, men ingen schæfer. Forøvrig kjenner jeg til rasen gjennom Forsvaret, der jeg hadde 3 forskjellige over 2 år. Så jeg vet hva jeg går til.

Har 3 små barn, så ønsker ikke hanne.

Så kan dere om mulig hjelpe med navnet på seriøse oppdrettere, og ikke useriøse

Håper på mange gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I min uvitenhet hvorfor ønsker du deg ikke hanne, siden du har 3 små barn? Min første hund voks opp med et barn fra 5 år av og eneste skaden han har altså barnet er at han vil gjerne ha rasen og forteller meg hver gang han ser rasen. Det er 21 år siden jeg kjøpte min første hund som var en flatcouted retriever som ble ca 30 kg. Denne var også over gjennomsnittet aktiv av rasen. Jeg regner ikke med at folk skal få det san som disse to hadde det for dem var perlevenner og gikk tur sammen fra sønn var 5,5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hann hunder KAN ha en tendens til å være litt hardere enn tipser. Har et håp om at flere i familien også skal kunne finne glede i trening av hunden. Selv om jeg stort sett har hatt hund de siste 20 år så har ikke sambo noen erfaring. Så å gi henne et førstefødte med en sta hannhund vil jeg ikke.

Tisper KAN være mer lærevillige en hannhunder, men varierer etter brunsttid. Tisper binder seg mer til flokken, hele familien en en hannhund. Hannhunder er mer kranglete med andre hannhunder og blir urolig når en av mange tisper i nabolaget får løpetid.

Vil gjerne at ungen på 8år kan holde i koplet på tur når vi møter andre hunder uten å være kjempenervøs for bulking.

Løpetid er en sak, men det skjer jo ikke så ofte og pampers up & og med hull til halen funker bra :)

Har hatt en hannhund selv, men da var jeg alene og den var kjempebra, men hard. Hørte bare på meg og ingen andre. Vanskelig å få noen til å passe den ved behov, men ho mor tok den jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den var i hvert fall vell gjennomtenkt. Og noe helt annet enn bare at du har små barn. Håper du får en hund som forstår at åtteåringen er et barn og at hunden blir en god venn med barnet. Det gjorde min første hund med min sønn. Da stemte alt med det mentale på hunden. Kan ikke anbefale noen kennel, men ønsker deg lykke til og håper du får en med god mentalitet som gjør at både barn og frue får et positivt forhold til hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm Du vil ikke ha fra showlinjer, og skal bruke den til fortrinnsvis tur og familiehund. Du har god erfaring dog, så da vil jeg nok gått over på brukslinjer, eventuelt en miks. Har du sett på kennel Vargfjell, har inntrykk av at de avler typer som er mer til bruk i skogen og ikke til IPO (mulig jeg er på jordet, men det er mitt inntrykk) Hva med kennel Kierulvens. De fokuserer på helse og gemytt, men har mest showlinjer. Vet de prøvde seg på en liten miks av show og bruks i fjor. Du jo kennel XO også, men de igjen har litt tøffere hunder som kanskje krever litt mer enn bare tur og familie, men går an å ta kontakt. Kanskje de kan hjelpe deg videre? Får håpe du får enda flere svar. Jeg er ikke så godt kjent med svenske oppdrettere, men der vil jeg tro det er flere enn her i Norge som kan gi deg det du ønsker deg :)

Hvordan turer tenker du deg? Rusle rundt kvartalet, parken og skogen i helgene, eller ser du for deg joggeturer i skog og mark, fjellturer mm.

Holder forøvrig med deg i kjønnsvalget ditt :)

Lykke til! Husk at helsa er vel så viktig hos brukslinjene, som hos showlinjene :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok litt forskjellig av turer. Alt fra korte til lange turer. Bor rett ved markagrensa og har derfor mange turmuligheter og topper i umiddelbar nærhet. Liker ikke så godt asfaltjungel.

Mange fine plasser til frislipp både hjemme og på hytta uten fare for andre dyr eller irritasjon fra andre mennesker. Aktivitetsbehovet blir nok godt dekket opp.

50/50 hørtes spennende ut det. Skal inn å kikke litt på kennelene som ble nevnt. Takk for foreløpige svar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...