Gå til innhold
Hundesonen.no

Dverggeiter


Rosin
 Share

Recommended Posts

En av naboene nedi skauen her har fått seg geiter - vanlige geiter da - og de går i en diger inngjerding... eller skulle gått, for her om dagen sykla jeg forbi og da var hele gjengen på tokt langt unna inngjerdingen sin i hvert fall :lol:. Jeg har aldri hørt noe lyd fra dem, en det lukter jo ganske stramt, kan man si :D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geiter er utbryterkonger, så anbefaler høye og sikre gjerder (de er flinke til å hoppe). Hvor stor plass kommer litt an på hvor mange du har, men de trenger mer enn en liten gressflekk. Vil anbefale å ha fler enn en, da det er flokkdyr. Bukker lukter ofte en del, så noe å være obs på hvis du ikke er veldig fan av geitelukt. Utrolig morsomme og søte dyr! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, har hørt de liker å dra på eventyr. :) Jeg tenkte å skaffe et par kastrerte bukker, sånn mtp lukt. Og til innhegning har jeg hørt en stor hundekennel/utegård til hund er greit nok til to små, om man går turer og holder de litt aktivert. Skjønt om de begynner å kjede seg i en for liten innhegning er vel det minst like ille som at de tar seg en oppdagelsesferd..

I mitt tilfelle er det snakk om borettslag, med nærmeste nabo ikke mer enn noen få meter unna, så om de er såpass til sjenanse burde jeg vel ideelt sett ventet til jeg fant meg noe mer landlig og permanent... (selv om jeg klør fryktelig i fingrene etter å fylle hagen med både geiter og høns og det som verre er).

Selv om lovverket vel har blitt litt mer dyrevennlig i så måte, tror jeg ikke man stiller så fryktelig sterkt om naboen finner ut at geiter ikke er allrighte dyr... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde skaffet meg geiter når man bor så tett hvis ikke jeg hadde et usedvanlig godt forhold til naboen.

Hadde naboen her skaffet geiter i hagen hadde jeg blitt rimelig gal pga lyder etterhvert. Og hvis det lukter fjøs når jeg skal lufte eller sitte ute. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen til jobben har dverggeiter. De bråker, stinker og stikker av hele tiden. Han har bare hatt de et par mnd, og nå begynner det å lukte skikkelig fjøs der. Blir sikkert veldig deilig lukt til sommeren. De hopper over gjerder og jeg har ringt eieren såpass mange ganger at jeg har lagra han på tlf som "Rømte geiter". :lol: De går ikke så langt, men liker å gå langs veien og kan skape farlige situasjoner der.

Hadde jeg bodd der, og ikke jobbet der hadde jeg uten tvil klaget, og det skal faktisk ganske mye til før jeg klager på ting. Men de breker og maser og lukter mye. Og det hadde jeg ikke satt pris på om jeg bodde oppi det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, får prøve å vente, da. ;) Vil ikke gå til krig med naboene heller..

Ang. lukt, som flere her nevner, så leser jeg på de fleste geiteforum at dette er forbeholdt ukastrerte bukker, som uansett ikke er egnet som kjæledyr.

Har forøvrig hørt fra flere hold at kasjmirgeiter er langt enklere å gjerde inn enn dvergene. Noen som har erfaring med slike?

(Og jovisst kan man gå tur med de. ;) I statene trenes geiter iblant både som pakk- og trekkdyr!)

team%252520goats.jpg

04_Pigion_Milk.JPG

Utrolig stilig! :jump:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man beregner visst ca 1 dekar pr "vanlig" geit (sikkert en god del mindre for dverggeiter) for beite. Om man fôrer med høy og annet i tillegg gjennom hele året klarer de seg på mindre, ifølge ymse geiteinfo jeg har funnet i det siste :)

I et par av bøkene jeg har funnet skriver de at 37 kvm/400 square feet er nok til to små geiter, dersom man sørger for at geitene ikke har noe å spise av på bakken. I følge disse bøkene avhenger visst forøvrig også lydnivået veldig av hvordan man selv reagerer når geitene begynner å rope.

Det virker som kjæledyrgeiter i Norge gjerne holdes litt sånn på lykke og fromme og at det kanskje er derfor de ofte ender opp med dårlig rykte? Det er mye i disse bøkene jeg selv aldri har tenkt over ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...