Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Vi har et problem med å løpe rett fram på åpne områder, noen som har noen lure tips? Jeg får dem til å følge skispor godt - kan rette opp sidene og gå rett frem, men det ser ut som at de er avhengige av noe å følge for å gå rett :lol: 

Floss ser heldigvis ut til å ha litt mer trekkvilje enn muttern. Hun fikk løpe sammen med de store ved passeringer i dag, et par hundre meter tilsammen, funker fint med god sele og bånd med bare strikk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Guest Snusmumrikk
13 minutter siden, maysofie skrev:

Vi har et problem med å løpe rett fram på åpne områder, noen som har noen lure tips? Jeg får dem til å følge skispor godt - kan rette opp sidene og gå rett frem, men det ser ut som at de er avhengige av noe å følge for å gå rett :lol: 

Floss ser heldigvis ut til å ha litt mer trekkvilje enn muttern. Hun fikk løpe sammen med de store ved passeringer i dag, et par hundre meter tilsammen, funker fint med god sele og bånd med bare strikk :) 

Du har jo en hund som er flink til å gå fram uten å surre i alle retninger. Gi den røde mer line så han får jobbe uforstyrra uten å bli dratt i alle retninger. Du har litt kort hanefot på dem. Jeg ville satt han foran og gitt han selvtillit på at han gjør rett, så kan du bruke han til å lære opp de to andre. Da med litt lenger line til hver av dem og nakkeline til han som klarer det. Eller om de kan høyre og venstre kan du korrigere dem ved å bremse når de surrer ut til en side og si nei, og så kommando tilbake. Rett frem er ikke det enkleste konseptet å forstå for en hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Du har jo en hund som er flink til å gå fram uten å surre i alle retninger. Gi den røde mer line så han får jobbe uforstyrra uten å bli dratt i alle retninger. Du har litt kort hanefot på dem. Jeg ville satt han foran og gitt han selvtillit på at han gjør rett, så kan du bruke han til å lære opp de to andre. Da med litt lenger line til hver av dem og nakkeline til han som klarer det. Eller om de kan høyre og venstre kan du korrigere dem ved å bremse når de surrer ut til en side og si nei, og så kommando tilbake. Rett frem er ikke det enkleste konseptet å forstå for en hund ;)

Nå er kanskje ikke denne videoen akkurat representativ, for det er nettopp Keo som skjener og valpen er hovedsaklig løs og unna vei :lol: 

Lyn foretrekker å holde seg rett foran skiene, dog vanligvis trekker hun ikke stort og hater ligge foran. Hun følger derimot på Keo når han går noe sted, så når han skjener så skjener hun etter. Hun er også den som er mest reaktiv på retningskommandoer (gjeterhund vøtt), ser på videoen uten lyd at det ser ut som at hun skjener, men det er bare hun som tar kommandoene. 

Det går fint å rette dem opp, men guri så slitsomt hver femtende meter :P Har bestilt materialer til å lage nye liner osv. Når Keo går i den hvite lina som er lengre enn de andre og dermed et godt stykke foran, så skjener han enda mer og er vanskeligere å rette opp ettersom han ikke hiver seg på Lyns retting. Bremsing har jeg sluttet med, det tar helt knekken på Lyns trekklyst.

Kanskje en idé å jobbe litt med dem hver for seg, men ser for meg at den ene følger den andre uansett når de er to igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tok vi trikken over til Margit Island med hunder og rulleskøyter :D Har vært litt skeptisk til å prøve siden jeg er så ustødig på dem, men det gikk veldig mye bedre enn forventet og det var kjempegøy! Litt adrenalinrush og ikke 100% kontroll alltid men det er ikke biler der ute og på en fredags formiddag med så som så vær så var det helt perfekt, hadde veiene så godt som for oss selv. De få vi traff var for det meste joggere som ga oss noen lengtende blikk i det vi suste forbi, og eldre damer som så meget fascinerte ut :lol: Klarte jo å glemme telefonen, kanskje like greit, men romkameraten fikk noen små snutter som jeg ikke får til å legge ut.

Jeg gikk faktisk ikke på trynet en eneste gang på tross av Melvin's best efforts, så jeg er strålende fornøyd og gleder meg allerede til neste gang :D Hunden storkoste seg, aldri sett et så priceless ansiktsutrykk på han som når han dro litt i båndet og jeg bare kom rullende etter, det var nok det morsomste han hadde sett på lenge :lol: Så vi fikk rullet noen kilometer i et tempo Melvin var mye mer fornøyd med enn det jeg vanligvis insisterer på, med noen crazy innfall av whippet-spurt innimellom :innocent: Tror jeg må ha puls-belte og GPS på meg neste gang, ser for meg noen ville puls-spikes når han virkelig tar av haha

IMG_1502.thumb.PNG.8650f315bb8e61cc6119c490c9c8b5db.PNG

Bildet er tatt i fart så det er ikke den beste kvaliteten, men forhåpentligvis blir det flere turer etter hvert med bedre action-bilder :P 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skitur med @MegaMarie idag! Hun havnet litt langt bak så da ga jeg henne Milla å vær evig optimtist at jeg sikkert klarte å henge på, den gang ei kan man si :lol: Jeg ble hengende ganske langt bak med Deli :P Tror jeg har undervurdert Milla, hun har den ekstra drivkraften hun å! 

received_10156357551442994.thumb.jpeg.139efbc093d91429fc6cffb1b42c9a11.jpegjeg å Deli krusser baktroppen :lol:

received_10156357579487994.thumb.jpeg.699cafd0cfea0e7e8a51ce1d4fea7e94.jpeg

..siste kilomenterne hjem var svartingene samlet igjen og jeg klarte å henge på :lol:

Forresten, hvordan er det med trening i kaldt vær? Hvilken temperatur dropper dere tur? Og hvilken temp roer dere ned ved? Her var det —14 i morgest og —8 på formiddagen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
20 minutter siden, Kristiin skrev:

På skitur med @MegaMarie idag! Hun havnet litt langt bak så da ga jeg henne Milla å vær evig optimtist at jeg sikkert klarte å henge på, den gang ei kan man si :lol: Jeg ble hengende ganske langt bak med Deli :P Tror jeg har undervurdert Milla, hun har den ekstra drivkraften hun å! 

received_10156357551442994.thumb.jpeg.139efbc093d91429fc6cffb1b42c9a11.jpegjeg å Deli krusser baktroppen :lol:

received_10156357579487994.thumb.jpeg.699cafd0cfea0e7e8a51ce1d4fea7e94.jpeg

..siste kilomenterne hjem var svartingene samlet igjen og jeg klarte å henge på :lol:

Forresten, hvordan er det med trening i kaldt vær? Hvilken temperatur dropper dere tur? Og hvilken temp roer dere ned ved? Her var det —14 i morgest og —8 på formiddagen :)

 

Jeg har grense på ca 25 minus. Jeg har kjørt i kaldere også uten problemer, men jeg ser ikke noe poeng i å risikere forfrysninger. Men det er jo klart at man kan komme til kaldere områder når man kjører ut i -25 også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Kristiin said:

På skitur med @MegaMarie idag! Hun havnet litt langt bak så da ga jeg henne Milla å vær evig optimtist at jeg sikkert klarte å henge på, den gang ei kan man si :lol: Jeg ble hengende ganske langt bak med Deli :P Tror jeg har undervurdert Milla, hun har den ekstra drivkraften hun å! 

received_10156357551442994.thumb.jpeg.139efbc093d91429fc6cffb1b42c9a11.jpegjeg å Deli krusser baktroppen :lol:

received_10156357579487994.thumb.jpeg.699cafd0cfea0e7e8a51ce1d4fea7e94.jpeg

..siste kilomenterne hjem var svartingene samlet igjen og jeg klarte å henge på :lol:

Forresten, hvordan er det med trening i kaldt vær? Hvilken temperatur dropper dere tur? Og hvilken temp roer dere ned ved? Her var det —14 i morgest og —8 på formiddagen :)

 

Haha! Skylder på mine dårlige ski skillz og at stakkars Tidi ikke helt var i form til 15 km tur etter at vi kun har gått 3 km turer ish :lol: Det var kjempe gøy tur da! Ekstra gøy når jeg fikk låne Milla og senere Vinna! :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

Haha! Skylder på mine dårlige ski skillz og at stakkars Tidi ikke helt var i form til 15 km tur etter at vi kun har gått 3 km turer ish :lol: Det var kjempe gøy tur da! Ekstra gøy når jeg fikk låne Milla og senere Vinna! :D 

 

Skal finne i en ekstra hund du kan ha hele turen neste gang :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående kulde har vi en kuldegrense på -30 på huskyene. Vi har på dekken med buk-klaff på hannhundene og litt tynnpelsede tisper så de ikke får forfrysninger på forhud (hannene) eller i svangen (alle). Dekken kommer på hvis jeg tror det er -25 på løypa eller er litt varmere, men vind. Bedre å forebygge forfrysning enn å fikse i ettertid. Vi trener ikke fort-fort i kulda, men ligger nok på 13-17km/t.

Redigert: Det er samme kuldegrense på innehunden også, men da må hun ha fjellduk i sleden så det ikke blir kaldt å ligge i ro der når hun ikke løper ved/etter/foran spannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikkje heilt riktig gruppe å spør i, men eg snørekjører litt på ski med to av bikkjene. Kor stor er faren for lungeødem når gradestokken kryp under -10?

Etter at en kompis av sambuar mista sin jakthund til lungeødem/jaktødem, får eg ofte beskjed om å vere veldig obs når det blir -10 eller kaldare. Gjelder både herjing og skigåing for bikkjene. 

27655017_10159853848115468_1232047568766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bellare skrev:

Kanskje ikkje heilt riktig gruppe å spør i, men eg snørekjører litt på ski med to av bikkjene. Kor stor er faren for lungeødem når gradestokken kryp under -10?

Etter at en kompis av sambuar mista sin jakthund til lungeødem/jaktødem, får eg ofte beskjed om å vere veldig obs når det blir -10 eller kaldare. Gjelder både herjing og skigåing for bikkjene. 

Et par stykk har jo svart på trening i kulde på forrige side :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Bellare said:

Kanskje ikkje heilt riktig gruppe å spør i, men eg snørekjører litt på ski med to av bikkjene. Kor stor er faren for lungeødem når gradestokken kryp under -10?

Etter at en kompis av sambuar mista sin jakthund til lungeødem/jaktødem, får eg ofte beskjed om å vere veldig obs når det blir -10 eller kaldare. Gjelder både herjing og skigåing for bikkjene. 

27655017_10159853848115468_1232047568766

Ikke at jeg vet, men jeg har nå iallefall kjørt en del i -10 og kaldere. Hunder som gir bånn gass og virkelig blir andpustne. Aldri vært noe luftveisproblemer for vår del iallefall. Og hundekjørerne kan vell oppleve langt kaldere enn -10 både på finnmarksløpet og femundløpet. De kjører nå lell og jeg har ikke inntrykk av at det er problematisk så lenge de greier å unngå forfrysninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Ikke at jeg vet, men jeg har nå iallefall kjørt en del i -10 og kaldere. Hunder som gir bånn gass og virkelig blir andpustne. Aldri vært noe luftveisproblemer for vår del iallefall. Og hundekjørerne kan vell oppleve langt kaldere enn -10 både på finnmarksløpet og femundløpet. De kjører nå lell og jeg har ikke inntrykk av at det er problematisk så lenge de greier å unngå forfrysninger osv.

det kan jo være noe "indirekte seleksjon". HUnder som ikke tåler å trenes i kulde, vil ikke prestere bra, og blir ikke avlet på. Polarhunder er jo skapt for å tåle kulde (fuglehundblandinger osv er det jo litt værre med da, men også der vil jo en hund som sliter med pust i kulde ikke avles på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Meg said:

det kan jo være noe "indirekte seleksjon". HUnder som ikke tåler å trenes i kulde, vil ikke prestere bra, og blir ikke avlet på. Polarhunder er jo skapt for å tåle kulde (fuglehundblandinger osv er det jo litt værre med da, men også der vil jo en hund som sliter med pust i kulde ikke avles på)

godt mulig det er forskjell mellom raser ja, men har ikke hørt om det i det hele tatt og jeg kjenner rimelig mange som er aktive med mange forskjellige raser så jeg ser ikke for meg at det egentlig er et stort problem. Men jeg veit ikke, så skal ikke påstå noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

godt mulig det er forskjell mellom raser ja, men har ikke hørt om det i det hele tatt og jeg kjenner rimelig mange som er aktive med mange forskjellige raser så jeg ser ikke for meg at det egentlig er et stort problem. Men jeg veit ikke, så skal ikke påstå noe.

har heller ikke hørt at det er et stort problem. Lungeødem er jo en kjent problemstilling på noen jakthunder, muligens arvelig (ettersom den som tok opp tråden er har jakthund, er det nok en problemstilling som diskuteres i miljøet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Meg said:

har heller ikke hørt at det er et stort problem. Lungeødem er jo en kjent problemstilling på noen jakthunder, muligens arvelig (ettersom den som tok opp tråden er har jakthund, er det nok en problemstilling som diskuteres i miljøet)

men kommer det av kald luft nødvendigvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Meg skrev:

har heller ikke hørt at det er et stort problem. Lungeødem er jo en kjent problemstilling på noen jakthunder, muligens arvelig (ettersom den som tok opp tråden er har jakthund, er det nok en problemstilling som diskuteres i miljøet)

Har ikkje hørt noko om at det er eit kjent problem på vår rase. Hunden eg har blitt fortalt at døde av det, var av ein mindre jakthund rase og slik eg har forstått det, i jag og los etter eit dyr, noko eg sjølv mistenker kan ha vert triggeren til lungeødem/jaktødem. 

Men då tenker eg at eg kan be sambuar roe seg litt då :P Bikkjene våre er ikkje akkurat av dei som gir flat pedal på ski heller  :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bellare skrev:

Har ikkje hørt noko om at det er eit kjent problem på vår rase. Hunden eg har blitt fortalt at døde av det, var av ein mindre jakthund rase og slik eg har forstått det, i jag og los etter eit dyr, noko eg sjølv mistenker kan ha vert triggeren til lungeødem/jaktødem. 

Men då tenker eg at eg kan be sambuar roe seg litt då :P Bikkjene våre er ikkje akkurat av dei som gir flat pedal på ski heller  :teehe:

Du kan nok be samboeren ta det med ro ja :) Det er jo først og fremst hos drever dette forekommer. De er jo ikke akkurat kjent for å jage kort, og kombinert med evt for ung alder eller dårlig kondisjon, så vil det kunne gi følger å jage i timesvis, for ikke å snakke om døgn. Så hvor mye som er snakk om arv, og hva som skyldes jaktidioti, det vet man ikke. NEG er vel ikke akkurat plaget med dette, 10 minus er ikke kaldt, og skiturer er ikke jaktbruk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev:

vet ikke om denne passer her eller ikke. men prøver.

når vi trener hundene kunne jeg innimellom tenkt meg en indikasjon på hvor langt vi har kjørt, og med hvilke fart. 

Noen som har tips til hva jeg kan bruke for å måle dette?

finnes det feks en brukendes app?

 

Tidligere har jeg brukt appene Endomondo og Runkeeper. Fungerer helt greit ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...