Trekkhundtråden

1,655 innlegg i emnet

Akkurat nå, Siri skrev:

Men om du har strikk i beltet, så trenger du vel egentlig ikke strikk i lina når du går på tur? 

Nope. Derfor elsker jeg beltet mitt:P

Akkurat nå, yurij skrev:

Akkurat det der skjønner jeg ikke , det påståes at strikk demper rykk men jeg syns bare det forsterker rykkene og er drepen for ryggen med strikk både i belte og kobbel. På ski er det ok med begge men om man løper selv til fots er det drepen. Mulig det er meg det er noe feil på.

Akkurat nå, Siri skrev:

Ja, jeg forstår heller ikke greia egentlig. Jeg føler også at jeg har mindre kontroll på hundene med strikkline når jeg går/jogger (ikke at jeg jogger veldig mye liksom, men...). 

På beltet er strikken foran. Ikke i rygg som på andre belter.  Det gjør et hav av forskjell for meg som har kronisk bekkensymdrom.  Et skikkelig rykk i bekkenet mitt og jeg sliter med å gå/sitte/ligge i ukesvis etterpå. 

Jeg liker å bruke det magebeltet sammen med et vanlig solid hundekobbel.  Bortsett fra når jeg går på ski eller sykler selvfølgelig, da må jeg ha noe lengre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Mud skrev:

På beltet er strikken foran. Ikke i rygg som på andre belter.  Det gjør et hav av forskjell for meg som har kronisk bekkensymdrom.  Et skikkelig rykk i bekkenet mitt og jeg sliter med å gå/sitte/ligge i ukesvis etterpå. 

Jeg liker å bruke det magebeltet sammen med et vanlig solid hundekobbel.  Bortsett fra når jeg går på ski eller sykler selvfølgelig, da må jeg ha noe lengre. 

Ja? Og da trenger du jo ikke strikkline når du går tur liksom. Det var det som var poenget. Så da kjøper du bare et hesteleietau så slipper du bånd der strikken ryker. Enkelt. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan lærer/trener man en hund til å trekke?

Tenker litt da på hvordan man kan få hunden til å trekke foran deg i en rett «linje» uten å vimse x-antall ganger fra venstre til høyre, og tilbake.:blissysmile:

Hvordan man får hunden til å gå forbi andre hunder/mennesker, og ikke bråstoppe for å snuse på noe i grøfta. Og eventuelt andre nyttige ting man burde kunne hvis man skal begynne å lære hunden å trekke så smått.:rolleyes:

Det står sikker en eller annen plass i denne tråden, men litt vanskelig å finne da den er på 64 sider:blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutes ago, Hannah said:

Hvordan lærer/trener man en hund til å trekke?

Tenker litt da på hvordan man kan få hunden til å trekke foran deg i en rett «linje» uten å vimse x-antall ganger fra venstre til høyre, og tilbake.:blissysmile:

Hvordan man får hunden til å gå forbi andre hunder/mennesker, og ikke bråstoppe for å snuse på noe i grøfta. Og eventuelt andre nyttige ting man burde kunne hvis man skal begynne å lære hunden å trekke så smått.:rolleyes:

Det står sikker en eller annen plass i denne tråden, men litt vanskelig å finne da den er på 64 sider:blink:

hvor gammel er hunden din?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, Meg skrev:

hvor gammel er hunden din?

8 måneder

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med rasen samojed, men i min rase ser man egentlig ganske fort om de har det "i seg" eller ikke. Der hundene er avlet for trekkegenskaper, ser man en vilje til å jobbe fremover allerede fra de er små. Den viljen forsterker vi, og roser dem for. 

Om hunden er mer vimsete og ufoksuert er det vel om å gjøre å lære den å jobbe. I hvertfall ville jeg gjort følgende: Skaffet meg en sele med forstykke som på en nome sele ("kortsele" "y-sele"). Jeg ville putta på hunden sele, bånd samt magebelte på meg selv, og jogget litt med den. Rose den når den holder lina stram og jobber fremover. Prøv å skille mellom arbeidstur og "gåtur" ved å bruke ulike seler (brystsele på gå tur feks?).  Kan du trene sammen med andre som har trekkhund? Det kan hjelpe endel. 

Ellers kan det hende oppdretteren din har gode råd. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Meg skrev:

Jeg har ingen erfaring med rasen samojed, men i min rase ser man egentlig ganske fort om de har det "i seg" eller ikke. Der hundene er avlet for trekkegenskaper, ser man en vilje til å jobbe fremover allerede fra de er små. Den viljen forsterker vi, og roser dem for. 

Om hunden er mer vimsete og ufoksuert er det vel om å gjøre å lære den å jobbe. I hvertfall ville jeg gjort følgende: Skaffet meg en sele med forstykke som på en nome sele ("kortsele" "y-sele"). Jeg ville putta på hunden sele, bånd samt magebelte på meg selv, og jogget litt med den. Rose den når den holder lina stram og jobber fremover. Prøv å skille mellom arbeidstur og "gåtur" ved å bruke ulike seler (brystsele på gå tur feks?).  Kan du trene sammen med andre som har trekkhund? Det kan hjelpe endel. 

Ellers kan det hende oppdretteren din har gode råd. 

Takk for svar.

Har sett en del polarraser, men det er ingen i områder her jeg bor, som driver med trekkhunder og spann :/

Vi får nok prøve å jogge litt, men hvor langt kan jeg jogge med ham?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutes ago, Hannah said:

Takk for svar.

Har sett en del polarraser, men det er ingen i områder her jeg bor, som driver med trekkhunder og spann :/

Vi får nok prøve å jogge litt, men hvor langt kan jeg jogge med ham?

1 km eller to? så kan du utvide litt etterhvert.

du kan også skaffe deg en kickbike eller bruke vanlig sykkel om du som jeg ikke liker å jogge :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Meg skrev:

1 km eller to? så kan du utvide litt etterhvert.

du kan også skaffe deg en kickbike eller bruke vanlig sykkel om du som jeg ikke liker å jogge :)

Nei, er ikke kjempe fan av jogging, jogger vel max 100 m:whistle: Blir nok bedre hvis vi sykler, men er snø nå og har ikke piggdekk, så det blir nok sykling til våren/sommeren. Har ikke Kickbike, men ønsker meg. Det koster vel en del for den pluss den stangen du har foran. Blir nok bare litt små jogging nå:pinch:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 7/28/2017 at 7:04 PM, Debbie skrev:

Det er akkurat sånn en jeg også trenger

Virker som en slik dobbel stolpe fungerer på Prima

Jeg fant en kombisele fra Kennel i dag, og tok bilde fordi jeg kom på at noen så etter sånn :)
Dobbel stolpe. 
Mulig at denne kan funke, om størrelsene de har er ok? 
Kunne se L og XXL hvertfall.

Pets, Råholt senter har disse :) 

20180111_191039.thumb.jpg.42996da0e37192839a7c4977b1672329.jpg20180111_191047.thumb.jpg.19edbd2dd8371360b246b7b7a8baee78.jpg

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tuusen takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sper på litt bilder jeg :D

IMG_20180101_231012_952.thumb.jpg.ddc314132c59a26249dbad119d83c35f.jpgIMG_20171224_125032_241.thumb.jpg.1e46822b7f0ee970d1d2ed63d5099f4f.jpgIMG_20171222_195418_599.thumb.jpg.5fc0918ba46a5eb3d8da81ba9bc74750.jpg

20180105_132727.thumb.jpg.6c61a676f83ca97445652149d0af1a9c.jpg

...oogg that look :fear:

IMG_20171225_145857_041.thumb.jpg.326b2db1f0fc0940ad2c8fc04d47e926.jpg

Deli fikk en tilpasset björkissele for rundt halvåret siden, å jeg er veldig fornøyd! Milla bruker zero DC shorter sela en god del, fin kombisele når hun ikke drar så mye - så virker det som hun trives i den. Hun har forsåvidt blomstret en del på ski i denne sesongen, det er jo moro når hun er 9 år!

..de må jo også matche! Rosa sele med rosa sokker og lilla sele med lilla sokker. Viktig 20171229_104157(0).thumb.jpg.ce9c2c853000830f40b0c2551e442c87.jpg:sleep:

7 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

-5 nypreppa og møte på sola på dagens morgentur! Nisseskjegget kom på :D

20180112_110124.thumb.jpg.e11334ea9b831718b8aa2696bba6a4d3.jpg20180112_111351(0).thumb.jpg.903c69da54bbd8122805dcc92b3d33dc.jpg20180112_111841.thumb.jpg.dc2442fe3323ff0daf0b8cc0d8f4773b.jpg

6 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere som ryker strikk i hytt og pine, det må jo være pga skader?(kjøre over med ski, slepe i bakken etc) bortsett fra med siste nå som ikke trekker så voldsomt så har jeg brukt mr koppen til alt, ca daglig. Hunder som ligger på hele tiden. Når vi går, sykler, er på ski, kløv, til å stå bundet i osv. Ikke en gang har jeg opplevd at strikken har røket uten at det har vært synlig slitasje på utsiden først. Og det er ikke ofte da jeg stort sett prøver å unngå at de blir slept i bakken osv. Malamutene hadde ett mr koppel på deling med hanefot og de var 40kg og grisesterke begge to. Varga trakk godt hele tiden, og varierte litt om de hadde hver sitt eller samme bånd med hanefot om Vims var med å vi skulle på ski eller sykkel. Vims manglet heller ikke trekkvilje for å si det sånn. 

Poenget da er at ingen strikk tåler noe særlig å bli slept i bakken, overkjørt osv, da fliser de seg opp og ryker. Med mindre strikken er gjemt inni noe annet stoff som beskytter mot skader.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Malamuten skrev:

Dere som ryker strikk i hytt og pine, det må jo være pga skader?(kjøre over med ski, slepe i bakken etc) bortsett fra med siste nå som ikke trekker så voldsomt så har jeg brukt mr koppen til alt, ca daglig. Hunder som ligger på hele tiden. Når vi går, sykler, er på ski, kløv, til å stå bundet i osv. Ikke en gang har jeg opplevd at strikken har røket uten at det har vært synlig slitasje på utsiden først. Og det er ikke ofte da jeg stort sett prøver å unngå at de blir slept i bakken osv. Malamutene hadde ett mr koppel på deling med hanefot og de var 40kg og grisesterke begge to. Varga trakk godt hele tiden, og varierte litt om de hadde hver sitt eller samme bånd med hanefot om Vims var med å vi skulle på ski eller sykkel. Vims manglet heller ikke trekkvilje for å si det sånn. 

Poenget da er at ingen strikk tåler noe særlig å bli slept i bakken, overkjørt osv, da fliser de seg opp og ryker. Med mindre strikken er gjemt inni noe annet stoff som beskytter mot skader.

Nope. Ingen slitasje. Men min trekker ikke alltid jevnt. Strikkene ryker når han rykker. Det siste han røyk var strikken i magebeltet.  Det har i hvertfall ikke blitt slept langs bakken :P

Han ryker bånd uten strikk også forøvrig , men i strikkbånd ryker strikken latterlig fort. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutes ago, Mud said:

Nope. Ingen slitasje. Men min trekker ikke alltid jevnt. Strikkene ryker når han rykker. Det siste han røyk var strikken i magebeltet.  Det har i hvertfall ikke blitt slept langs bakken :P

Han ryker bånd uten strikk også forøvrig , men i strikkbånd ryker strikken latterlig fort. 

Ja, men det gjør de jo ofte disse gale trekkhundene.. Men når det ikke ryker på 80 kg malamute som rykker eller 50 kg belger/hollender som rykker, samt at strikken I magebelte ditt holder så er det ganske merkelig..

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste som har røket her er strikken i magebeltet. Dvs at da han rykket skikkelig til så gikk strikken opp i sømmene. Og så har han bøyd noen kroker. Har ødelagt noen strikkbånd(dvs at de ikke er elastiske lengre), men de har ikke røket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner flere som er storforbrukere av strikk. Noen av hundekjørerne jeg kjenner lager strikk selv, og etter deres erfaringer er det de som holder lengst. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Malamuten skrev:

Ja, men det gjør de jo ofte disse gale trekkhundene.. Men når det ikke ryker på 80 kg malamute som rykker eller 50 kg belger/hollender som rykker, samt at strikken I magebelte ditt holder så er det ganske merkelig..

Strikken i magebeltet røyk jo det også :P

Og det var mye bredere og mer solid enn mr-koppel sin strikk. Jeg hadde magebelte fra Gudbrandsdalen hundeutstyr sist, det skulle ha ekstrem solid strikk. Det har det forsåvidt også, men det røyk etter under et år det og.

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Strikker ryker.  Jeg vet ikke hvorfor det ikke skjer med deg , men alt ryker her. Bortsett fra trekkselen ( mr-kobbel sin, non-stop justerbare måtte jeg justere før hver tur fordi den strakk seg  ) og en del av halsbåndene.. Jeg bruker bare de mest solide. Han har røket så mange bånd på 2 1/2 år at jeg ikke har helt oversikten.. 

Det har vært så mye på tapeten at jeg ikke har fått surret med på skitur med huskyen før de siste dagene. Herregud, så gøy han synes det er. Jeg husker for 2 år siden , hvor motvillig han var da. Nå tror jeg han faktisk har ombestemt seg  og har litt lyst til å være trekkhund faktisk. Da får jo jeg instant dårlig samvittighet for det blir aldri jevnt med trening i trekk her..  

Men han lever i hvert fall takket være oss, trøster oss med det. 

Han har begynt å vise interesse for agility også. Ikke alltid han husker hva han driver med, og det går ikke akkurat fort unna. Andre folk ler litt av han også. Men du verden hvor stolt og lykkelig han blir når han har klart et hinder og jeg forteller han hvor flink han er. Han får pølsebiter også , men det ser ut som masse skamros er det som gjelder mest.  Han hopper som en valp og ser overlykkelig ut før han han lener seg alt han kan inntil meg og gliser med hele trynet.  Han er bra søt han der :wub:

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Malamuten skrev:

Vel, de ryker på 30 kg belger også så. Ekko har røket ett bånd (MR), men Ymse har røket mange. Baggenbelte og to strikkliner fra baggen, så det merket har jeg gitt helt opp. Begge strikklinene var bare brukt et par uker (MR også), beltet var riktignok litt mer slitt før det røk. Og så har han røket manmat sin strikkline og et jeg ikke husker merke på. Pluss en god del helt nye bronsekroker i spann. Med han er det garantert startrykket som er problemet. Han står dønn stille med en anelse slakk i lina helt til han får startkommando. Da eksploderer han fremover. Han ryker mye mer enn huskyene mine som er minst like sterke, flere av dem sterkere. 

8 timer siden, Christine skrev:

Kjenner flere som er storforbrukere av strikk. Noen av hundekjørerne jeg kjenner lager strikk selv, og etter deres erfaringer er det de som holder lengst. 

Det er veldig enkelt å legge strikk inn i hulflettau. Det blir liner som tåler mye og holder lenge. Og om strikken ryker, holder lina. Problemet er at de er fryktelig vonde å holde i. Så om du pleier å ta inn lina og holde den med hendene innimellom (passeringer og sånt), så er de ikke noe gode. Ellers er det en god (og billig) løsning. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Vel, de ryker på 30 kg belger også så. Ekko har røket ett bånd (MR), men Ymse har røket mange. Baggenbelte og to strikkliner fra baggen, så det merket har jeg gitt helt opp. Begge strikklinene var bare brukt et par uker (MR også), beltet var riktignok litt mer slitt før det røk. Og så har han røket manmat sin strikkline og et jeg ikke husker merke på. Pluss en god del helt nye bronsekroker i spann. Med han er det garantert startrykket som er problemet. Han står dønn stille med en anelse slakk i lina helt til han får startkommando. Da eksploderer han fremover. Han ryker mye mer enn huskyene mine som er minst like sterke, flere av dem sterkere. 

Det er veldig enkelt å legge strikk inn i hulflettau. Det blir liner som tåler mye og holder lenge. Og om strikken ryker, holder lina. Problemet er at de er fryktelig vonde å holde i. Så om du pleier å ta inn lina og holde den med hendene innimellom (passeringer og sånt), så er de ikke noe gode. Ellers er det en god (og billig) løsning. 

Det er når Toddy rykker fremover mine strikker og bånd ryker også. Ikke under jevnt trekk.  Men han har en helt vanvittig akselerasjon og kaster seg på med full tyngde.  kanskje kraften de legger i rykkene har mer å si en bikkjas tyngde. Toddy veier 30 kg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting har røkket her :D Men kanskje litt begrensa hva 13kg power skal få til :sleep:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare en gang opplevd at ustyr har røket - på 30 år... Det var en Ricoh-strikkline med dårlig søm som røk da guttungen i kjent stil kastet seg framover på starten av en skitur. Ellers holder det meste godt. Heldigvis (det ville vært krise tror jeg, om noe hadde røket på tur i saueland om sommeren...). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nye innlegg

• Jeg skal sjekke mål i morra, og se om jeg finner igjen kjøperen jeg kjøpte fra! Jeg betalte bare 20-30, om jeg ikke husker helt feil Her er bilde, så ser du sånn omtrent størrelse iallfall

• Har blitt lite bilder herifra dessverre, tlf min driver å dør om det er vind og for kaldt ute. Og vind er det nok av der stallen ligger for å si det sånn!  Ikke har vi sånn luksus som deg med ridehall heller. Åh som jeg savner å ha tilgang på det! Har heldigvis supre andre fasiliteter da!  
      Skulle egentlig opp og ri idag, men så fikk jeg migrene. Typisk! Frøkna fikk sko på, på tirsdag. Med broddhull denne gang, for slik det ser ut på værmeldingen så blir det fort liggende is en stund om snøen som kom nå smelter litt. Må bare se om jeg rekker å stikke å kjøpe brodder i morgen. 

Var sikker på jeg hadde delt disse bildene her, men tydeligvis ikke. Fra siste rideturen i 2017. Tidenes mest zen tur! Akkurat samme følelsen som når man er ferdig å få en masasje el. Helt utrolig!

• Takk for tips! Jeg må uansett dit en dag for å lete etter billige gulvbelegg-rester i den interiørbutikken, så valpene har noe annet å tisse på enn tregulvet mitt... Jeg har sjekket en del på eBay, men enten koster det mer enn det er verdt, eller så får jeg ikke noe særlig til størrelse på bokstavene. Men om du har funnet god størrelse til anstendig pris er jeg takknemlig for pris. Jeg forsøkte å bestille av en selger der for noen år siden, men da hadde jeg misforstått "max size 20 cm" - det var maks lengde på ordet, ikke høyde. Det ble ikke brukandes, kan du si...
    • Er det meg du skriver til, eller er "du" bare generelt brukt? Litt vanskelig når du verken siterer eller tagger noen. Hvis det er meg du skriver til, så har jeg følgende kommentarer: Hvis du synes det er minst like ille å utrydde en hel art fra landet vårt for å kunne jakte akkurat der man vil, som å holde dyr i fangenskap, så deg om det. Jeg synes utrydding er verre.
      Og katter? Seriøst, skal du gå etter dem også nå? For snørr-og-førtiende gangen på dette forumet: Katter har aldri utryddet en eneste art på fastland som noen har klart å påvise. Det er ikke i mangel på forsøk, men ingen har engang forsøkt å forfalske noe. Vel, bortsett fra løse påstander fra folk som ønsker katter dit pepper'n gror, da. Har ikke du katter, forresten? Da stiller du jo i en av to mulige kategorier: Enten holder du kattene fanget innendørs, og amputerer deres livskvalitet (ref: burdyr), eller så lar du dem velge selv, slik at de kan gå ut dersom de ønsker det, med de jaktmulighetene de innebærer. Blåser det der opp? Jeg sitter sikkert i dobbeltmoralens høyborg og koser meg, siden jeg våger å feire at pelsdyrfarmer må legges ned. Jeg er hyklersk nok til å gradere lidelse og ubehag. Jeg er kunnskapsløs nok til at jeg ikke vet om kjæledyr i bur faktisk har det så ille. Og jeg er sikkert både blind og dum når jeg sier at jeg tror våre gnagere har hatt det nokså greit. Døm selv: De syriske hamsterne våre hadde hvert sitt degusbur,, og dvergene bodde i akvarier. Alle innredet vi selv med hyller, gangveier og bruer. I tillegg fikk de en gang i uka nye "leker", f.eks. gangbroer, ulike hus, stiger osv. De hadde et godt lag med spon, og toalettpapir som redemateriale. Papiret fikk de påfyll av jevnlig, og det ble byttet ved hver vask av buret. Hver natt fikk det være ute av buret en stund. Vi kunne ha tre ute på en gang, for en løp løs på gulvet, en brukte det 10 meter lange Habitrail-rørsystemet vårt, og en var i en graveboks, hvor jord og spon var blandet for å stimulere graveinstinktet. Innimellom laget vi også større lekeplasser de kunne boltre seg på etter tur. De hadde ikke matskåler, men maten ble strødd i sponet for at de skulle måtte bruke tid, energi og nesa for å få mat. De fikk ikke butikkmat, men en blanding vi laget selv, som var utviklet av en veganer med interesse for gnagere. Denne fungerte som basis for alle våre gnagere, kun basis. De fikk tilleggsfôr hver natt, etter et system, fordelt mellom protein, frukt/grønt og levende, samt noe snacks på lørdager. Ørkisene våre hadde 120-160 liters akvarier, etter som hvor mange de var. Akvariene ble satt opp på en av to måter. Den ene måten, den vi brukte mest, var å fylle hele akvariet opp med vekselvis spon, høy, mat, dopapir og pappruller. Dette brukte ørkisene masse tid på å male opp og bygge ganger i, som de hele tiden utviklet. Den andre måten var med lavere sponlag, men med en graveboks med sand/jord i, og mer innredning. De fikk sandbad hver dag. Og vi laget lekeplass til dem på senga hver kveld, som de fikk komme å utforske. De fikk samme matregime som hamsterne, men med litt annen tilleggsmat. Rottene hadde først et 160 cm høyt fuglebur, der vi bodde før, men de var mye ute, inkludert ute-ute, dvs. de var med rundt i nabolaget, eller på dyrebutikken. Da vi kjøpe hus fikk de eget rom, som vi innredet i alle dimensjoner, med løpebaner langs veggene, tau fra vegg til vegg, tunneler, soveplasser, hyller ned fra taket, stor klatrevegg osv. I tillegg til fôrblandingen, fikk rottene masse tilleggsfôr, som bein fra middagen (beinet fra lammestek var en kjempehit), kokte egg med skall på, grøt, frukt og grønt, i det hele tatt nær sagt hva som helst. Om sommeren sådde vi gress i en stor boks, som de koste seg masse med. De fikk badekar når det var varmt, gjerne pyntet med roseblader og strødd med mais, som lokket dem til å dykke. Vi klikkertrente, og gjorde masse sprell.  Nei, når jeg ser tilbake, så tror jeg faktisk ikke at de hadde det så verst. Perfekt? Neppe, men vi siktet heller aldri etter perfekt, da selv ikke ville dyr har det, vi gikk etter "godt nok", og det tror jeg jammen meg vi stort sett klarte. 
    • Artig! Jeg skrev om noen av genmutasjoner i forhold til parkinson  
  • Nylig opprettede emner