Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

6 timer siden, Frida og fuglehundene skrev:

Ok :) Synes den så veldig kort og trang ut i kroppen og for stor ut i halsen på bildene, men det er vanskelig å se sånt ut fra bilder. Er bare så kjedelig å få sele som ikke passer når den skal være spesialsydd. Jeg sliter med å måle riktig, så jeg er veldig spent på selen, selv om hun sier at målene ser fornuftige ut :)

At den er for stor i halsen ser man på bildene når hun drar ja :P Men det tror jeg at jeg må ta på eget kappe ut i fra målene :lol:

Skulle kanskje vært 2-3 cm lengre :) Problemet er vell å holde seg innenfor ribbeina, så det ikke presser på innvollende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

4 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg syns seleverkstedet er elendige på å sy på mål. Jeg skrev at selva MÅ ikke være mindre en så og så mange cm i halsen  (innermål), og hva får jeg? Flere cm mindre halsåpning... jeg vet om amdre med samme erfaring. De er gode på andre ting da :)

Kjenner to stk som har fått ubrukelige seler på mål derfra, ene ble vell forklart med at målene ikke kunne stemme.

---

Lurer på å bestille sele til Lyn, men lurer litt på hvor. Er veldig fornøyd med Keos fra MR - fin, kjapp levering, brukbar, slitesterk og billig. Men er elendig på å måle... Trumtrum! Lyn har en sele fra Breeder's(?) som passer fint, men liker ikke at den er så bred i brystet, er det noen hindring på naturlige bevegelser? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
1 time siden, Kristiin skrev:

...så når man allerede har en litt uoriginal trekkhund, er ikke seleverkstedet noe å satse på? :lol:

Vurderer å bestille en sydd fra björkis, 410,- men det kommer jo porto og fortollingsgebyr også. 

Som nevnt mange ganger - post restante, så henter du i Sverige :aww: (Vi har vel noen gavekort på hundesvømming over grensa vi skulle brukt også :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, April 27, 2017 at 10:22 PM, Kristiin skrev:

Åh, at jeg ikke har tenkt på det! Men kjøpte den for 1 år siden, kanskje litt sent nå..?

Tenker du på min? Den min har er ganske grei utstrekt, det jeg har slit med på standardseler er bla. at de er for lange :/ Men hadde ikke skadet med et par cm lengre. 

Hun harker å kveles i alt annet, vi unngår iværtfall det med denne :D

 

Ville bare sendt en mail. Hun er vekdig behjelpelig☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2017 at 10:58 PM, Christine skrev:

Som nevnt mange ganger - post restante, så henter du i Sverige :aww: (Vi har vel noen gavekort på hundesvømming over grensa vi skulle brukt også :lol:)

Gavekort har vi ja! Nei, du må hjelpe meg å bestille så tar vi en Sverigetur! 

 

Også har jeg et annet problem som jeg ikke kan være helt alene om. 

Har en hund som MÅ bæsje når hun har fått igang kroppen ordentlig. Et ikke et nytt problem altså, alltid vært slik, men kjenner det irriterer meg. Hun har flere enn en gang blitt disket for å sette seg ned midt i en agilitybane for å bæsje. Så forebyggingen på agilitystevner har blitt å stå og kaste ball helt til hun bæsjer.. På ski- og sykkelturer gjør hun det samme, må på do NÅ, og setter seg ned. Det er ikke alltid jeg kan stå og kaste ball, må ha litt plass og det kan gjerne ta 25 minutter før hun gjør ifra seg. 

Hun kan kommandoen "gå på do", men hun vil som regel ikke bæsje, setter seg ned å tisser flere ganger. 

Idag feks, var jeg ute i hagen med de en halvtimes tid før sykkeltur. Hun løp litt rundt huset og vi trente litt lydighet og triks. Så fikk hun en siste sjanse til å gå på do, da gikk hun bare å tisset. På sykkelturen prøvde hun å sette seg ned, men hun fikk beskjed om å ta seg sammen å holde seg til vi kom tilbake. Hun tok kaka, hun bæsja men hun sprang(!!). Sykkelturen var på 15 minutter. 

Det er ikke noe moro å gå på ski eller sykle (iværtfall ikke med andre) med en hund som setter seg ned å driter midt i veien. Vært med på en konkurranse på ski med de, der var jeg nervøs for dette. Men klarte heldigvis å få henne til å gjøre det før start. 

Noen tips? Noen som har noen lignende hunder? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også sele fra seleverkstedet som skulle være sydd på mål, men fikk ikke selen over hodet på hunden. På forhånd hadde jeg sendt mail om mål, og fikk tilbake at de målene ikke kunne stemme. Så da lagde de selen på mindre mål da. Jeg endte med å gå til en skomaker og fikk det fikset, men burde ha sendt den i retur og klaget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
7 timer siden, Kristiin skrev:

Gavekort har vi ja! Nei, du må hjelpe meg å bestille så tar vi en Sverigetur! 

 

Også har jeg et annet problem som jeg ikke kan være helt alene om. 

Har en hund som MÅ bæsje når hun har fått igang kroppen ordentlig. Et ikke et nytt problem altså, alltid vært slik, men kjenner det irriterer meg. Hun har flere enn en gang blitt disket for å sette seg ned midt i en agilitybane for å bæsje. Så forebyggingen på agilitystevner har blitt å stå og kaste ball helt til hun bæsjer.. På ski- og sykkelturer gjør hun det samme, må på do NÅ, og setter seg ned. Det er ikke alltid jeg kan stå og kaste ball, må ha litt plass og det kan gjerne ta 25 minutter før hun gjør ifra seg. 

Hun kan kommandoen "gå på do", men hun vil som regel ikke bæsje, setter seg ned å tisser flere ganger. 

Idag feks, var jeg ute i hagen med de en halvtimes tid før sykkeltur. Hun løp litt rundt huset og vi trente litt lydighet og triks. Så fikk hun en siste sjanse til å gå på do, da gikk hun bare å tisset. På sykkelturen prøvde hun å sette seg ned, men hun fikk beskjed om å ta seg sammen å holde seg til vi kom tilbake. Hun tok kaka, hun bæsja men hun sprang(!!). Sykkelturen var på 15 minutter. 

Det er ikke noe moro å gå på ski eller sykle (iværtfall ikke med andre) med en hund som setter seg ned å driter midt i veien. Vært med på en konkurranse på ski med de, der var jeg nervøs for dette. Men klarte heldigvis å få henne til å gjøre det før start. 

Noen tips? Noen som har noen lignende hunder? 

 

Det er helt normalt. Alle mine fem gjør det. Jeg tror eneste måten å begrense det på er å gå en lang tur først. Men selv om de har gjort fra seg på forhånd må de ofte igjen når de har løpt et stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter min veldig godt før vi starter, fungerer også som oppvarming. Og så etter et stykke stopper jeg, og gir de sjansen til å gjøre fra seg igjen. Å stoppe i fart er ikke lov hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Det er helt normalt. Alle mine fem gjør det. Jeg tror eneste måten å begrense det på er å gå en lang tur først. Men selv om de har gjort fra seg på forhånd må de ofte igjen når de har løpt et stykke.

Aahh.. Men om de gjøre det i fart alle fem, tar du opp da? :P Jeg må jo nesten ta opp siden vi er i delevis siviliserte strøk :lol:

1 time siden, Debbie skrev:

Jeg lufter min veldig godt før vi starter, fungerer også som oppvarming. Og så etter et stykke stopper jeg, og gir de sjansen til å gjøre fra seg igjen. Å stoppe i fart er ikke lov hos meg.

Jeg tenkte også at stopp i fart var forbudt, men da løp vi samtidig som vi bæsjer liksom :lol:. Kanskje vi skal prøve å stoppe etter en km eller to og se om hun vil da. Men føler hun er litt, må NÅ - ikke for 3 min siden eller om 2 min.

Det er jo bare et problem for ene hunden, ikke andre. Hun går på do når hun luftes først, og evt. etterpå. Hun er alt for opptatt av oppgaven sin til å skal ta seg tid til do underveis virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
4 timer siden, Kristiin skrev:

Aahh.. Men om de gjøre det i fart alle fem, tar du opp da? :P Jeg må jo nesten ta opp siden vi er i delevis siviliserte strøk :lol:

Jeg tenkte også at stopp i fart var forbudt, men da løp vi samtidig som vi bæsjer liksom :lol:. Kanskje vi skal prøve å stoppe etter en km eller to og se om hun vil da. Men føler hun er litt, må NÅ - ikke for 3 min siden eller om 2 min.

Det er jo bare et problem for ene hunden, ikke andre. Hun går på do når hun luftes først, og evt. etterpå. Hun er alt for opptatt av oppgaven sin til å skal ta seg tid til do underveis virker det som. 

Jeg bor ikke i siviliserte strøk :lol::lol: Han ene gjør det når vi stopper og går ut i grøfta, de andre gjør det i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 27.4.2017 at 0:15 PM, Meg skrev:

Skal ikke påstå at jeg er flink, men kan svare likevel :D

Tenker at hunden din har sagt fra hva han synes om den selen, så da er det ikke den rette for han. Er ikke sikker på hva du mente med "løfter seg litt fra ryggen"? kan du ta bilde kanskje?

Y-seler er ikke beregnet for hardt arbeid. Men om hunden ikke begynner å hoste fordi den drar seg opp i halsen, kan du fint bruke den til jogging og snørekjøring. Prøv deg frem. Jeg bruker y-sele til avveksling for noen av mine. Bruker en Non-Stop "sporsele" da. 

Tok litt tid og ikke det beste bilde. Men bakerste delen av selen løfter seg opp når han trekker IMG_5345.thumb.JPG.d5ba5280aa0345fad51cd30e5ce6c27e.JPG

Har landet på at vi bytter på litt mellom kort y sele og nonstop nomesele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MonicaT skrev:

Tok litt tid og ikke det beste bilde. Men bakerste delen av selen løfter seg opp når han trekker IMG_5345.thumb.JPG.d5ba5280aa0345fad51cd30e5ce6c27e.JPG

Har landet på at vi bytter på litt mellom kort y sele og nonstop nomesele. 

Det gjør den, det er en sele som er laget for høyt trekkpunkt, som sykling, jogging osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anette skrev:

Har en bjørkis i størrelse 1+ om noen vil kjøpe den. For stor på Vaps. 

Hva vil det si? Blir vel for liten for en jaktgolden?

Og hvilke seler bruker dere som har hunden foran sykkel i stang, eller jogger med magebelte. Her hos meg så løfter også non-stop en seg, og det blir feil.

Ei dame på dyrebutikken foreslo sele som en bruker i bil/sikkerhetsbilsele. Så ikke den store erfaringer i sele her i butikkene hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det si? Blir vel for liten for en jaktgolden?
Og hvilke seler bruker dere som har hunden foran sykkel i stang, eller jogger med magebelte. Her hos meg så løfter også non-stop en seg, og det blir feil.
Ei dame på dyrebutikken foreslo sele som en bruker i bil/sikkerhetsbilsele. Så ikke den store erfaringer i sele her i butikkene hvertfall.

Vel vaps er 15 kg og den er for smal i halsen. Antageligvis vil den passe prima da hun ikke er veldig mye større men akkurat nok. Passet lani :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anette skrev:


Vel vaps er 15 kg og den er for smal i halsen. Antageligvis vil den passe prima da hun ikke er veldig mye større men akkurat nok. Passet lani :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Prima  er ca 45 i halsen, og veier nå skumle 23,7 kg. Jepp hun er kjempefeit. Er redd det blir for lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Debbie skrev:

Hva vil det si? Blir vel for liten for en jaktgolden?

Og hvilke seler bruker dere som har hunden foran sykkel i stang, eller jogger med magebelte. Her hos meg så løfter også non-stop en seg, og det blir feil.

Ei dame på dyrebutikken foreslo sele som en bruker i bil/sikkerhetsbilsele. Så ikke den store erfaringer i sele her i butikkene hvertfall.

Nomesele :) Non-Stop har forskjellige seler, feks free motion (den som er på bildet over) og nomesele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt fra MR-koppel nå, og lurer på en ting, som jeg ikke får svar på fra MR-koppel. Jeg har fått fakura, med prisen på selene (har bestilt flere) og en totalsum på dette. Så står det også en fraktavgift, som ikke er medregnet i totalsummen. Da jeg sender en mail og spør om dette, så får jeg beskjed om at frakten alltid kommer "efteråt". Jeg spør igjen, må jeg betale totalsummen på fakturaen + frakt på en gang, eller skal jeg betale to ganger (totalsum på seler, og så frakt)? Da får jeg bare til svar, at om frakten hadde vært en del av totalsummen hadde prisen vært høyere på varene. Du betaler bare en gang totalsummen." Når i h... skal jeg betale frakt da? Hva har dere gjort? Hun virket irritert, så jeg vil ikke spørre mer, hehe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det si? Blir vel for liten for en jaktgolden?
Og hvilke seler bruker dere som har hunden foran sykkel i stang, eller jogger med magebelte. Her hos meg så løfter også non-stop en seg, og det blir feil.
Ei dame på dyrebutikken foreslo sele som en bruker i bil/sikkerhetsbilsele. Så ikke den store erfaringer i sele her i butikkene hvertfall.

Bruker en nomesele som er lik den Minipina lager. Kjempefornøyd. Blir en slik en på valpen når hun blir stor også [emoji4]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg har bestilt fra MR-koppel nå, og lurer på en ting, som jeg ikke får svar på fra MR-koppel. Jeg har fått fakura, med prisen på selene (har bestilt flere) og en totalsum på dette. Så står det også en fraktavgift, som ikke er medregnet i totalsummen. Da jeg sender en mail og spør om dette, så får jeg beskjed om at frakten alltid kommer "efteråt". Jeg spør igjen, må jeg betale totalsummen på fakturaen + frakt på en gang, eller skal jeg betale to ganger (totalsum på seler, og så frakt)? Da får jeg bare til svar, at om frakten hadde vært en del av totalsummen hadde prisen vært høyere på varene. Du betaler bare en gang totalsummen." Når i h... skal jeg betale frakt da? Hva har dere gjort? Hun virket irritert, så jeg vil ikke spørre mer, hehe :) 

Jeg tror jeg ville betalt det som står som totaltsum. Kan hende hun mener at du får fortollningsavgift i ettertid?

På min fra MR kobbel står det:

Sele - 308,-

Frakt - 70,- 

ALL BETALA: 378,- 

Så jeg betalt det da :lol: Men fikk jo også fortollningsgebyr i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristiin skrev:

Jeg tror jeg ville betalt det som står som totaltsum. Kan hende hun mener at du får fortollningsavgift i ettertid?

På min fra MR kobbel står det:

Sele - 308,-

Frakt - 70,- 

ALL BETALA: 378,- 

Så jeg betalt det da :lol: Men fikk jo også fortollningsgebyr i ettertid. 

Nei, frakten er ikke med i totalsummen, men den står på fakturaen, derfor jeg blir forvirra :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått mine seler fra MR-koppel også. Halsen er stor, og den er større enn halsen på Non-stop nomeselene jeg har. Jeg har tatt kontakt med hun på MR-koppel og sendt bilder og video, og hun mener selen sitter bra, og at det er opp til meg om den er bra. Jeg synes hun er litt vanskelig å kommunisere med, så jeg blir ikke helt klok på hva hun mener. Hun mente ene målet på halsen var for lite, så hun gikk ut fra det øverst på halsen, og da skulle omkretsen bli større enn jeg målte. Jeg var litt skeptisk, men tenkte at hun vet best, det er jo hun som syr. Til tross for at halsåpningen virker for stor, så virker det som hundene ikke har noen problemer med det. De hostet ikke eller noe under turen (fikk prøvd en liten tur, men det var så varmt, så kunne ikke ta en lang en), og når jeg trekker i selen så sklir ikke selen oppover på halsen. 

Hva tenker dere (som har litt peiling :lol:)?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...