Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Mener det er klubbene selv som ikke har vært helt gira på det? Vært en lang diskusjon om NM VM status på siberian siden på facebook. Skjønner ikke alt, så har ikke all info. Men er noe der.

Mener det er klubbene selv som ikke har vært helt gira på det? Vært en lang diskusjon om NM VM status på siberian siden på facebook. Skjønner ikke alt, så har ikke all info. Men er noe der.

Mener det er klubbene selv som ikke har vært helt gira på det? Vært en lang diskusjon om NM VM status på siberian siden på facebook. Skjønner ikke alt, så har ikke all info. Men er noe der.

tja- det er NHF som styrer med slikt, raseklubbene er tilknytta NKK og ikke NHF. "min" raseklubb har ikke noe årsmøte- eller styrevedtak på hva klubben offisielt mener. generelt er det en del LD-folk som er i mot egne klasser, mens MD og Sprintfolket er for. spørsmålet er om det går an å kreve en slik forskjell. Mye av uenighetene skyldes nok gammel historie langt tilbake, da blandingshunder ikke fikk delta på løp. Det er ikke glemt, virker det som.

Å være hundekjører som kjører renraset polarhundspann er egentlig litt trist. NHF vil egentlig ikke ha oss (eller, det er vel delte meninger der og), NKK driter i oss (virker det som, de skriver om AH om de skriver om trekkhunder), og hundekjørere forstår ikke hvorfor vi kjører renrasede hunder... men vi holder ut, ganske mange av oss. På verdensbasis er hundekjøring med renrasede polarhunder større enn i nordeuropa/alaska. Men nok om det! Dagens hjertesukk fra Meg :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Å være hundekjører som kjører renraset polarhundspann er egentlig litt trist. NHF vil egentlig ikke ha oss (eller, det er vel delte meninger der og), NKK driter i oss (virker det som, de skriver om AH om de skriver om trekkhunder), og hundekjørere forstår ikke hvorfor vi kjører ranrasede hunder... men vi holder ut, ganske mange av oss. På verdensbasis er hundekjøring med renrasede polarhunder større enn i nordeuropa/alaska.

Kan jeg spørre hvorfor du velger å kjøre med renrasa hunder? (virkelig ikke frekt ment)

Andre kan gjerne svare også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du velger å kjøre med renrasa hunder? (virkelig ikke frekt ment)

Andre kan gjerne svare også :)

jeg har kjørt AH, GRL og SH. SH er hunden for meg- jeg kunne nok hatt veldig polare AH også, men da er vel litt av poenget med å ha AH borte :) Jeg er veldig glad i rasen siberian husky og deres væremåte. AH (flest) tiltaler meg ikke på samme måte. Det er rett og slett en smakssak. Hvorfor har noen Aussie, andre BC- liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du velger å kjøre med renrasa hunder? (virkelig ikke frekt ment) Andre kan gjerne svare også :)
Det er hjerterasen for mange. Samme som med mutt, grl, osv. Men det blir jo litt annerledes igjen. En AH og en SH kan være ganske like. Nå finnes det mye rar AH, og jeg kaller absolutt ikke alt AH. Bare fordi der er siberian i elghund- bordercollie miksen til naboen, så er det ikke en AH. Mener jeg.. Man har også mer muligheten mer en rasehund enn en AH. Utenfor trekk altså, som utstilling ol.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om reltaivt flate runder på grusvei i Follo/utover mot Ås og Vestby-området? Har sykla litt i Nøstvedtmarka, men hvertfall med utgangspunkt i Ski (mot Tusenfryd) er det mye skikkelig bratte nedoverbakker, det gir litt dårlig flyt i syklinga synes jeg :P

Lysløypa på Oppegård er litt vel befolket til at det er mulig å sykle jevnt med hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor er dere så opptatt av at det ikke skal være bakker der dere trener? Bakketrening er vel også bra? Både ifht den fysiske treninga og at det er moro for hundene med litt variasjon.

Det er hjerterasen for mange. Samme som med mutt, grl, osv. Men det blir jo litt annerledes igjen. En AH og en SH kan være ganske like. Nå finnes det mye rar AH, og jeg kaller absolutt ikke alt AH. Bare fordi der er siberian i elghund- bordercollie miksen til naboen, så er det ikke en AH. Mener jeg.. Man har også mer muligheten mer en rasehund enn en AH. Utenfor trekk altså, som utstilling ol.

Det er jeg helt enig. En tilfeldig blanding som har litt husky i seg er ikke en AH. Heller ikke om en av foreldrene er AH. AH er i mitt hode huskyblandinger som er avla for å bli gode trekkhunder (ofte til langdistanse). De er avla på alle de egenskapene som gir en god trekkhund. Løpshode/trekklyst, fysikk, helse, fart, utholdenhet, gemytt, poter, matlyst osv. Det er i like stor grad grunnen til at parringen blir gjort, som blandingsforholdet, som gjør det til AH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel grusvei langs årungen? litt kronglete med mange svinger, og noe bakker er det jo, men.. er også grusvei langs jernbanen mot vestby.

Langs jernbanen var genialt, at jeg ikke har tenkt på den før, har jo gått der mange ganger! :P:)

Hvorfor er dere så opptatt av at det ikke skal være bakker der dere trener? Bakketrening er vel også bra? Både ifht den fysiske treninga og at det er moro for hundene med litt variasjon.

Jeg mener ikke at det trenger å være helt flatt, men der jeg snakket om er bakkene stupbratte, sånn at sykkelen begynner å skrense sidelengs om jeg bremser. Og siden jeg har en ganske liten hund (og derfor ikke så lange bein) triller jeg ifra han med det samme det begynner å helle litt. Derfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere så opptatt av at det ikke skal være bakker der dere trener? Bakketrening er vel også bra? Både ifht den fysiske treninga og at det er moro for hundene med litt variasjon.

Det er jeg helt enig. En tilfeldig blanding som har litt husky i seg er ikke en AH. Heller ikke om en av foreldrene er AH. AH er i mitt hode huskyblandinger som er avla for å bli gode trekkhunder (ofte til langdistanse). De er avla på alle de egenskapene som gir en god trekkhund. Løpshode/trekklyst, fysikk, helse, fart, utholdenhet, gemytt, poter, matlyst osv. Det er i like stor grad grunnen til at parringen blir gjort, som blandingsforholdet, som gjør det til AH.

vi trener gjerne der det er bakker vi- men vi kjører spann :)

Enig ang AH. "kjøkkenoppdrettede" Ah der ingen av foreldrene har noe å vise til annet enn at de er "fine hunder med godt gemytt" burde hett blandingshunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å ta opp seledebatten. Jeg har en langrygga schæfer som i vinterhalvåret bruker Non-Stop sin Freemotion når vi snørekjører. Hun ligger bra på i sela. Ser at folk ikke anbefaler den, så da lurer jeg på hvilken sele som kan passe for snørekjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å ta opp seledebatten. Jeg har en langrygga schæfer som i vinterhalvåret bruker Non-Stop sin Freemotion når vi snørekjører. Hun ligger bra på i sela. Ser at folk ikke anbefaler den, så da lurer jeg på hvilken sele som kan passe for snørekjøring?

Hvis du har en hund som passer inn i den sela er det jo supert! Det man generelt er skeptisk til (som jeg hat fått inntrykk av hvertfall) er at uerfarne hundeeiere, som meg selv, kjøper disse selene og bruker de i trekk på hunder som ikke passer inn i de i det hele tatt. Jeg hadde Non-stop-trekksele til staffen min liksom, nå i ettertid ser jeg jo at den satt helt håpløst feil på han. Men i dyrebutikken solgte de den som "den beste trekkselen" så da var den vel det da, tenkte jeg?

De selene er laget hovedsakelig for høye, slanke hunder (typ fuglehunder og huskyer), og de passer ikke alle. Jeg har kjøpt spesialsydd sele til min hund, den sitter helt perfekt på kroppen hans - noe ingen annen ferdiglagd sele jeg har prøvd gjør.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å ta opp seledebatten. Jeg har en langrygga schæfer som i vinterhalvåret bruker Non-Stop sin Freemotion når vi snørekjører. Hun ligger bra på i sela. Ser at folk ikke anbefaler den, så da lurer jeg på hvilken sele som kan passe for snørekjøring?
Man kan ikke si at selen ikke er bra. Selen er bra på noen, ikke på andre. Har du fått hjelp av noen som kan det og de synes selen sitter bra på hunden din, ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den. Selen er brukt av mange kjempe gode hundekjørere. Blant annet 22 x verdensmester Lena Boysen Hillestad. Den er laget for en vorstehhunds kropp, og derfor passer den ikke alltid så godt på andre hundetypers kropp. Det er ikke et merke som passer spesielt til snørekjøring. Få hjelp av en som vet hvordan en nomesele skal være og prøv mange seler for å finne den som passer best til din hund.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å ta opp seledebatten. Jeg har en langrygga schæfer som i vinterhalvåret bruker Non-Stop sin Freemotion når vi snørekjører. Hun ligger bra på i sela. Ser at folk ikke anbefaler den, så da lurer jeg på hvilken sele som kan passe for snørekjøring?

Signerer @bie her, om den passer på hunden din så er det jo flott :)

Dessverre er det mange hunder den ikke passer, og for de hundene er det ikke en bra sele.

For min del blir det neppe en aktuell sele å se på igjen, da det er veldig tvilsomt at det kommer fuglehund i hus her.

Begge kelpiene mine har Björkis nomesele. Og til avveksling så har den ene DC zero multisele og den andre har MR sykkelsele (begge halvnome).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet å rota i sele-jungelen jeg også og pr i dag så brukes Non-Sop selen til snørekjøring vinterstid. Om sommeren så brukes DCZero sele da hun har så spist brystbein og fikk gnagsår av Non-Stop sela fordi hun bader relativt mye, i både myrhøl og andre egnede plasser. MR sele har vi også(brukt til sporing) og den rosa Troll nomesela. Jeg ser hun beveger seg fritt i Non-Stop sela, hun er smal hele veien men har ett kraftig hofteparti og det er påfallende hvor fritt hun beveger hofta i den sela.
Ser ut som jeg kan fortsette med denne løsningen, selv om jeg aller helst skulle hatt Non-Stop sele med DC Zero sin front

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillomarka? Spesielt frem til folk begynner å bruke løypene til ski. De er ikke superflate, men stort sett i svært god stand.

@Elisabeth00 Inn mot Mariholtet (og rundt der :P) er det lange, fine grusveier. Og ved frognerseteren er det grusveier de fleste steder der det er skiløyper om vinteren. :)

Herlig! Takk, da skal vi prøve. Her ute er hos meg er det veldig kupert, det er jo greit om jeg ønsker trening selv. Men innimellom er det deilig å bare kunne stå bak :P:)

Hvorfor er dere så opptatt av at det ikke skal være bakker der dere trener? Bakketrening er vel også bra? Både ifht den fysiske treninga og at det er moro for hundene med litt variasjon.

At man spør om en ting behøver ikke å tilsi at man er veldig opptatt av det. At jeg etterspør flate stekker betyr ikke at jeg kun kommer til å kjøre flate strekker med hundene. Variasjon er tingen, per dags dato vet vi ikke om noen flate strekker som ikke er asfalt. Det er heller ikke alltid jeg har ork til å dra ut på treningstur, så da er det greit at vi kjører steder der hundene faktisk klarer å trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hjerterasen for mange. Samme som med mutt, grl, osv. Men det blir jo litt annerledes igjen. En AH og en SH kan være ganske like. Nå finnes det mye rar AH, og jeg kaller absolutt ikke alt AH. Bare fordi der er siberian i elghund- bordercollie miksen til naboen, så er det ikke en AH. Mener jeg.. Man har også mer muligheten mer en rasehund enn en AH. Utenfor trekk altså, som utstilling ol.

Det er jeg helt enig. En tilfeldig blanding som har litt husky i seg er ikke en AH. Heller ikke om en av foreldrene er AH. AH er i mitt hode huskyblandinger som er avla for å bli gode trekkhunder (ofte til langdistanse). De er avla på alle de egenskapene som gir en god trekkhund. Løpshode/trekklyst, fysikk, helse, fart, utholdenhet, gemytt, poter, matlyst osv. Det er i like stor grad grunnen til at parringen blir gjort, som blandingsforholdet, som gjør det til AH.

Amen. Hunder som ikke er avlet spesifikt for trekk er bare vanlige blandingshunder, intent annet.

Jeg hater denne årstida. Ikke kan jeg dra fram sparken, ikke kan jeg gå på ski, og det er såpass glatt at jeg ikke klarer kontrollere farta på kickbiken skikkelig. 15 km/t er IKKE hva jeg vil ha.

Måtte det bare bli vinter snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jeg en viss bitterhet? :P

Grattis til slekta!

Tja, neida :) Igrunn ikke veldig opptatt av titler, men det er litt som Meg sier lengre opp. De renrasa trekkhundrasene er lite populære, og det er trist når både NKK og NHF er så lite interessert i å bevare de tradisjonelle rasene og gjøre de mer spennende å kjøre med. Men det er heldigvis endel som ikke lar seg stoppe av titler og resultater, og fortsetter å kjøre og avle på flotte, veldig brukbare, renrasede trekkhunder :)

Mener det er klubbene selv som ikke har vært helt gira på det? Vært en lang diskusjon om NM VM status på siberian siden på facebook. Skjønner ikke alt, så har ikke all info. Men er noe der.

Som Meg sa :)

Kan jeg spørre hvorfor du velger å kjøre med renrasa hunder? (virkelig ikke frekt ment)

Andre kan gjerne svare også :)

Nå var det ikke meg du spurte, men kan forklare hvorfor jeg, som hundekjøringsinteressert har valgt malamute fremfor AH eller andre blandinger. For meg er den ekstra villskapen en får hos malamuten (og grl) veldig tiltrekkende. Det er urgamle hundetyper som er blitt brukt til tungt arbeid i alle år, og som er blitt som de er blitt både pga seleksjon fra mennesket, men også et seleksjonspress der de best tilpassede dyrene overlevde. Det er hardføre hunder som er avlet for det ekstreme av utendørsliv, og har en utrolig historie. Hundene fascinerer meg endel med enn AH, som jeg også kjenner godt til. For meg er AH absolutt fine hunder, men jeg ser på som litt kjedeligere på en måte. Jeg er interessert i de gamle polare rasene, og ønsker å være med å bevare de unike og fantastiske rasene. De ligger mitt hjerte veldig nær :heart:

Jeg hadde en diskusjon med ei bekjent ang. polarhund. Hun mente at alle AH er polarhunder, mens jeg mente at en polarhund bør ha god pels, og gode tilpasninger til å klare seg i kaldt klima. Ut i fra min definisjon mener jeg derfor at endel AHer ikke er polarhunder (spesielt de som er avlet for sprint og mellomdistanse). Jeg har bitt meg merke til at det er endel som kaller helt korthårede AHer for polarhunder, selv om de tydelig er mest fuglehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, neida :) Igrunn ikke veldig opptatt av titler, men det er litt som Meg sier lengre opp. De renrasa trekkhundrasene er lite populære, og det er trist når både NKK og NHF er så lite interessert i å bevare de tradisjonelle rasene og gjøre de mer spennende å kjøre med. Men det er heldigvis endel som ikke lar seg stoppe av titler og resultater, og fortsetter å kjøre og avle på flotte, veldig brukbare, renrasede trekkhunder :) Som Meg sa :) Nå var det ikke meg du spurte, men kan forklare hvorfor jeg, som hundekjøringsinteressert har valgt malamute fremfor AH eller andre blandinger. For meg er den ekstra villskapen en får hos malamuten (og grl) veldig tiltrekkende. Det er urgamle hundetyper som er blitt brukt til tungt arbeid i alle år, og som er blitt som de er blitt både pga seleksjon fra mennesket, men også et seleksjonspress der de best tilpassede dyrene overlevde. Det er hardføre hunder som er avlet for det ekstreme av utendørsliv, og har en utrolig historie. Hundene fascinerer meg endel med enn AH, som jeg også kjenner godt til. For meg er AH absolutt fine hunder, men jeg ser på som litt kjedeligere på en måte. Jeg er interessert i de gamle polare rasene, og ønsker å være med å bevare de unike og fantastiske rasene. De ligger mitt hjerte veldig nær :heart: Jeg hadde en diskusjon med ei bekjent ang. polarhund. Hun mente at alle AH er polarhunder, mens jeg mente at en polarhund bør ha god pels, og gode tilpasninger til å klare seg i kaldt klima. Ut i fra min definisjon mener jeg derfor at endel AHer ikke er polarhunder (spesielt de som er avlet for sprint og mellomdistanse). Jeg har bitt meg merke til at det er endel som kaller helt korthårede AHer for polarhunder, selv om de tydelig er mest fuglehund.
Det var motsatt før. Da var ikke AHene tillatt i løp en gang. Og raseforkjemperene var veldig imot at de med AH skulle få kjøre. Derfor er det litt slik tilbake nå. Det er vel heller ingen som stopper dere i å kjøre i klasse med NM/VM tittel. En del av dere gjør jo det, fordi de ikke vil vinne "den dårligere klassen". Men heller plassere seg forran noen AH spann. Jeg synes ikke de helt korthårede "AHene" er AH. En AH er for meg en polarhund, og skal ha pels.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var motsatt før. Da var ikke AHene tillatt i løp en gang. Og raseforkjemperene var veldig imot at de med AH skulle få kjøre. Derfor er det litt slik tilbake nå.

Jeg synes ikke de helt korthårede "AHene" er AH. En AH er for meg en polarhund, og skal ha pels.

Det er jeg klar over, Ane :) Jeg syns både blandinger og renrasede skal kunne konkurrere, jeg. Men jeg savner litt med positivitet ovenfor de renrasede. Det er tross alt veldig gode arbeidshunder for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over, Ane :) Jeg syns både blandinger og renrasede skal kunne konkurrere, jeg. Men jeg savner litt med positivitet ovenfor de renrasede. Det er tross alt veldig gode arbeidshunder for folk flest.
Synes jeg og, og det kan dere jo. Ingen som hindrer dere i det. Dere må bare melde på i klassen med AH :) Som skrevet over. Noen av dere gjør jo det :) Men som diskutert i siberian klubben, så kunne de godt ha skrevet SH, AM, GRL el. bak, plassering el. slik folk vet det er renraset.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg og, og det kan dere jo. Ingen som hindrer dere i det. Dere må bare melde på i klassen med AH :) Som skrevet over. Noen av dere gjør jo det :) Men som diskutert i siberian klubben, så kunne de godt ha skrevet SH, AM, GRL el. bak, plassering el. slik folk vet det er renraset.

Og vi kan konkurrere, selvfølgelig. Alle hunder kan jo det. Poenget er det at det ikke er positivitet rundt bruken av renrasehunder, og at det burde være en ordning for at de med renrasede spann også kunne gjøre det bra. Derfor syns jeg klasse A, B og C er supert! Men det er ihvertfall godt vi er flere som har rasene til tross for at vi ikke plasserer oss i konkurranse med alle hunder. Jeg er veldig glad for at ikke polarrasene er blitt presset for mye i mot å hevde seg i konkurranse med blandingene, det ville jo ha ødelagt rasene. Så ikke misforstå, det er ikke et ønske overhodet :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å ta opp seledebatten. Jeg har en langrygga schæfer som i vinterhalvåret bruker Non-Stop sin Freemotion når vi snørekjører. Hun ligger bra på i sela. Ser at folk ikke anbefaler den, så da lurer jeg på hvilken sele som kan passe for snørekjøring?

Den er ikke veldig bra(heller ikke på de hundene den sitter bra på), men med mindre du trekker veldig mye så er det nok helt uproblematisk og bruke den sela du har, så lenge den passer kroppsfasongen greit. Ser du skriver at hunden din har spist brystbein, det kan nok også gjøre det vanskeligere å finne nomeseler som ikke gnager der, men bjørkis kan du jo evt titte på om du vil bytte sele, de er ganske brede i fronten sammenlignet med en del andre nomeseler, og de har god myk polstring.. De syr også på mål så sannsynligeten vil være stor for at du får en sele som passer til din hund :) Ellers kan du ta en titt på felleskjøpet om du har det i nærheten av deg? Deres nomesele passet ihvertfall godt et par andre schæfere som jeg kjenner, ikke er de så dyre heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel det nærmeste jeg har vært trekkhund.. :lol:

582251_10151300840119471_907911357_n.jpg

Hun jeg har nå kan og får ikke lov til å trekke noe som helst. Håper at fremtidige hunder kan trekke litt på ski iallefall og gjerne kickbike og lignende også. Ser så utrolig morsomt ut!

Veldig artig å se deres trekkbilder og filmer :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke veldig bra(heller ikke på de hundene den sitter bra på), men med mindre du trekker veldig mye så er det nok helt uproblematisk og bruke den sela du har, så lenge den passer kroppsfasongen greit. Ser du skriver at hunden din har spist brystbein, det kan nok også gjøre det vanskeligere å finne nomeseler som ikke gnager der, men bjørkis kan du jo evt titte på om du vil bytte sele, de er ganske brede i fronten sammenlignet med en del andre nomeseler, og de har god myk polstring.. De syr også på mål så sannsynligeten vil være stor for at du får en sele som passer til din hund :) Ellers kan du ta en titt på felleskjøpet om du har det i nærheten av deg? Deres nomesele passet ihvertfall godt et par andre schæfere som jeg kjenner, ikke er de så dyre heller. :)

Ehm, jo, Non Stop er en veldig bra sele på noen hunder.. For en rar ting å si!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...