Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Siri skrev:

Neida, det går helt fint, det :D. Jeg har syklet med bikkjene i springer i mange mange år, de har dratt ganske bra men har aldri hatt problemer med det. Bikkjene har løpt rett og fint - og springeren har jeg laget et ekstra feste til, slik at om hundene drar hardt, så vrir ikke springeren seg like vel (bare brukt lastestropper og stroppet fast stanga bakover i noe på sykkelen... jepp - jeg er knallgod til å forklare :lol:). På siste nye sykkelen min måtte jeg justere springeren veldig nøye for at jeg ikke skulle slå oppi med hælen når jeg trådte rundt, men det gikk akkurat med riktig vinkel :). 

Jeg har liksom ett kriterium når jeg kjøper sykkel, jeg: Jeg må få plass til å montere en Springer :lol: 

Jeg er også fornøyd med springeren, den flytter seg ikke selv om begge mine trekker ganske bra, og den er ikke i veien. Isak trekker rett, han løper parallellt med sykkelen, mens Bris løper litt skeivt siden det blir for skeiv vinkel mellom han og springeren (pga at han springer ved siden av Isak igjen), men på vanlige turer trekker han ikke mye så da går det greit. Jeg må bruke springer på mange turer fordi jeg sykler langs riksveien til og fra tur, og veiene vi bruker er godt traffikerte. Jeg har fuglehunder, og føler jeg får for lite kontroll om det kommer bil og de skulle se fugl på andre siden av veien. Men på veier hvor det er liten sjanse for å møte noen får de løpe foran sykkelen. Bris løper litt skeivt da også, men da er det ikke lina sin feil, han bare gjør det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

55 minutter siden, Meg skrev:

Da  har vi ikke samme oppfatning. jeg synes det blir skjevt drag

Jeg er svært oppmerksom på hvordan hundene trekker, men har aldri sett at de har gått skeivt faktisk, ikke har de hatt belastningsskader eller slitasjer på poter heller, men det kan jo komme av at vi aldri sykler milelange turer. Det holder med 10-15 km som regel :)

52 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg er også fornøyd med springeren, den flytter seg ikke selv om begge mine trekker ganske bra, og den er ikke i veien. Isak trekker rett, han løper parallellt med sykkelen, mens Bris løper litt skeivt siden det blir for skeiv vinkel mellom han og springeren (pga at han springer ved siden av Isak igjen), men på vanlige turer trekker han ikke mye så da går det greit. Jeg må bruke springer på mange turer fordi jeg sykler langs riksveien til og fra tur, og veiene vi bruker er godt traffikerte. Jeg har fuglehunder, og føler jeg får for lite kontroll om det kommer bil og de skulle se fugl på andre siden av veien. Men på veier hvor det er liten sjanse for å møte noen får de løpe foran sykkelen. Bris løper litt skeivt da også, men da er det ikke lina sin feil, han bare gjør det slik.

Jeg sykler gjerne med en hund i trekk foran og en i springeren nå til dags, men da kun på veger uten trafikk (for jeg har vel heller ikke akkurat kontroll på bikkjedyret som går foran liksom *ler* - han er litt impulsiv av seg :lol:). Sykler vi langs trafikkerte veger blir det bare en og en hund, evt om jeg tør å ta sjansen på å feste begge hundene til springeren - det vil vise seg. Vi har et aldri så lite oppstartsproblem da :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JeanetteH skrev:

Nopp ikke meg. Hun hadde bare 1,5 meter line festet i springeren. Siste årene har jeg bare festet de i baggen belte i meg. 

Ah, jeg som har et helt klart bilde i hodet mitt av hvor lurt det var og har pønska på hvordan jeg skal klare å herme, og så har jeg kanskje bare funnet det på helt av meg sjøl. :lol:

Det var i alle fall noen som hadde en springer montert på denne måten, trur jeg:

 

2000x2000Vinn%2Ben%2Bsykkel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
2 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Ah, jeg som har et helt klart bilde i hodet mitt av hvor lurt det var og har pønska på hvordan jeg skal klare å herme, og så har jeg kanskje bare funnet det på helt av meg sjøl. :lol:

Det var i alle fall noen som hadde en springer montert på denne måten, trur jeg:

 

2000x2000Vinn%2Ben%2Bsykkel.jpg

Montert på sete ja. Men var skråstilt på den måten. Men det kan alle gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har hatt springer så mange år at jeg har erfaring om at den er ypperlig til noen men ikke alle. Noen trekker rett andre trekker skjevt.

Jeg får plass til min springer på sykkelen og ja jeg er da ikke av de største. Må vel ut og ta bilde for ejg mener jeg har den med forlenger i forhold til helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Teserere skrev:

Kan ikke dere med velfungerende springer dele bilde? Og om dere kan legge inn rammestørrelsen på sykkelen? 

*mumle noe om å vaske sykkelen først kanskje... :aww:*

OK da... her er noen bilder av mitt "system"... men jeg aner ikke rammestørrelsen altså. Normal størrelse for meg som er 1,72 cm :)

DSC01622.JPGDSC01623.JPGDSC01624.JPG

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vi syklet 15,6 km. :) Det var andre turen. Første var 6 km. Tenkte hvile imorgen og så 6 km igjen? Og så fort jeg får det til en lengre tur igjen. Er dette en ok måte å legge det opp på? Hun virket fin hele turen idag, var jeg som ble sliten. :lol: Ganske bratt så gikk opp noe bakker, og hadde noen småpauser underveis. 

Er det ok med kort / rolig galopp nedover der det ikke er for bratt eller bør jeg holde henne i trav? 

Skessa på Brunkollen i Bærum.
12987158_10153979692046399_8390371480966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marie skrev:

Idag har vi syklet 15,6 km. :) Det var andre turen. Første var 6 km. Tenkte hvile imorgen og så 6 km igjen? Og så fort jeg får det til en lengre tur igjen. Er dette en ok måte å legge det opp på? Hun virket fin hele turen idag, var jeg som ble sliten. :lol: Ganske bratt så gikk opp noe bakker, og hadde noen småpauser underveis. 

Er det ok med kort / rolig galopp nedover der det ikke er for bratt eller bør jeg holde henne i trav? 


 

Vil tro det opplegget vil fungere helt fint :) 

Jeg foretrekker å bremse så de må trekke nedover også, da spiller det ikke så stor rolle hva farten er fordi motstanden i båndet minsker belastningen på hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Malamuten skrev:

Vil tro det opplegget vil fungere helt fint :) 

Jeg foretrekker å bremse så de må trekke nedover også, da spiller det ikke så stor rolle hva farten er fordi motstanden i båndet minsker belastningen på hunden. 

Takk! 

Aha, da legger jeg bedre bremser på sykkelen til i utstyrslista! :lol: 
(Bare i løpet av 4 dager har jeg fått et behov for en sykkel til i familien, egen hjelm, sånn greie foran og trekkline. Bare mannen som har hjelm og sykkel nemlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MonicaT skrev:

Vet ikke om den kommer opp her, men video fra sykkeltur i fjor med alle tre gutta. 

https://www.facebook.com/monica.tallhaug/videos/10155804553620494/

Gleder meg til å sykle en del i sommer. Men først må jeg vaske og se over sykkelen. Blir inspirert av dere andre her inne til å komme igang. 

Fikk ikke sett den jeg. Smør sykkelen, sjekk bremsene og kom deg ut på tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kjapp 3 km med Vigdis på sykkel igår, bare for å sjekke ståa. Og det tok litt tid før hun husket hva hun skulle gjøre, men når poletten datt ned så hadde hun stram line foran sykkelen :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag prøvde jeg med magebelte og sykkel og det funket kjempefint, til tross for at jeg var skeptisk :) 

Syklet syv km med to hunder.  Trodde det skulle bli krøll, men det ble det ikke. Fornøyd!  Hadde trekkhund bare i starten, men var flinke og passerte andre hunder, folk og sykler (med et unntak) uten at jeg måtte stoppe sykkelen eller ble dratt hilsen og dit :)  Vi får se om jeg gidder kjøpe springer :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Meg skrev:

Vi tviholder på vinteren!

944333_1104300099611452_3453638533547138508_n.jpg

Det gjør vi her også :) Litt spesiell følelse når skia suges fast i snøen, mens overkroppen dras fremover av bikkjene :lol: Bløtt i dag.

dsc_0316.jpg?w=600

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag syklet jeg med Twiggy alene for første gang, bare 3,5 km. Jeg vil jo gjerne på sikt at hun skal trekke. Nå holder vi på med tilvenning og motivasjon, korte turer med litt pauser og leking for å få god assosiasjon til sykkelturer. Hun får trekke litt, så pauser vi før hun blir sliten.

Men jeg lurer på en ting: ødelegger jeg noe hvis vi kjører noen turer i lavt tempo uten at hun trekker? Akkurat nå må vi ha litt tempo og jeg må snakke litt med henne for at hun skal legge seg i trekk, kjører vi lavere tempo ligger hun bare i jogg på siden av meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt sykkelsesongen, og målet i år er at hun glatt skal klare 2 mil pr tur. Jeg bruker springer,og ser at hun løper skeivt, særlig i starten når hun er svært ivrig. ER det noen her inne som bytter side på springeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt sykkelsesongen, og målet i år er at hun glatt skal klare 2 mil pr tur. Jeg bruker springer,og ser at hun løper skeivt, særlig i starten når hun er svært ivrig. ER det noen her inne som bytter side på springeren?

Du har ikke vurdert å ha henne foran sykkelen da? Kommer an på hvordan hun er da, og hvor du sykler. Er det folksomt og hundsomt, og om hun vil hilse har du bedre kontroll i springer på siden. Men trekket blir iallefall jevnere i front :)

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...