Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Tips til hund som blir sårbeint? Fortsette å kjøre å håpe at det herdes eller bare kapitulere å ha på sokker? Vims har greid seg fint i vinter, kan ikke komme på en eneste gang hun har blitt sårbeint, men grus er åpenbart ikke like greit. Hun greide seg fint i fjor så vidt jeg husker på opp til 10 km ihvertfall(kanskje 7 av dem løping og resten oppvarming/nedgåing/aktiv pause), kjørte som regel hjemmefra da, noe på asfalt og noe på grus. Hadde en tur i fjor på tampen av sessongen hvor hun fikk være med på den litt lengre runden som jeg brukte å sykle med varga, da ca 14 km, hovedsaklig på grusvei og litt på asfalt innimellom. Den tålte hun ikke i fjor heller husker jeg. Kjørte den runden for en ukes tid siden og hun holder greit under veis, dabber av litt på slutten (men det gjør hun på skiturer også), det kan jo være at hun ømmer litt da, men tror mest det er at hun begynner å bli sliten. Viser ikke så mye tegn på å ha vondt samme dag, men dagen etter er det tydeligvis ømt. Ikke noe sår eller sprekker som jeg kan se. Langrunden sist tenkte jeg kanskje var fordi de hadde kjørt på ganske store, skarpe steiner/grus noen plasser der telaløsingen var ille, men i går kjørte vi 7 km på en annen grusvei og i dag har hun vondt. Kjørte noen runder her før jul tror jeg det var, når det enda var bart og da mener jeg det gikk bra, men skal ikke si for sikkert. Det blir selvsagt kortere runder frem til hun tåler det bedre og hun får pause så lenge hun har vondt og noen dager etter det før vi sykler igjen så hun er helt bra. 

Er forøvrig ganske grov grus på den veien vi syklet i går (ganske ny gangvei, ikke bilvei) også så jeg skal se om jeg finner en vanlig vei å kjøre på å se om det blir noen forskjell. 

 

Edit: forresten, fikk sjekket bedre nå og etter turen i går så har hun faktisk sår/hakk på alle bena så der må vi ihvertfall ha sokker. Det har hun ikke hatt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Definitivt på med sokker. Så får man heller kjøre korte turer uten for å herde. Det er ikke rart at potene ikke tåler like langt på grus som på god snø :) Det skal ikke være vondt dagen etter en trekktur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Definitivt på med sokker. Så får man heller kjøre korte turer uten for å herde. Det er ikke rart at potene ikke tåler like langt på grus som på god snø :) Det skal ikke være vondt dagen etter en trekktur :)

Nå har vi vell ikke hatt så mye god snø heller :P men skjønner at grov grus ihvertfall blir noe helt annet så det blir definitivt ikke gjentatt på den plassen/den lengden med det første. Varga sliter faktisk mer på vinteren(når det blir hardt) enn på grus. Tips til sokker som kanskje ikke dør etter en tur? Har de tykke fra non stop, men de får jeg ikke til å sitte noe særlig og vims er ikke noe glad i de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barmarkssokkene fra Godbiten :) Her holdt de i hvertfall en tur på 10 km, kun små enkelthull på noen av sokkene. Snøsokkene er filler etter 5 km her.  Men tror ikke han får inn flere før til høsten, sliter litt med en bestilling nå pga feil, og da visste han ikke om han fikk tak i resterende sokker..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet sånn ca hva de har i snittsfart på barmarksløpene for 1 og 2 hunder? Og regner med løpene kan bli maks 1 mil? Bare greit å stille med hunder som er rusta så godt som mulig, og helst ikke er sistemann i mål fordi vi er så treige :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen er over oss og jeg måtte gå til innkjøp av kickbike. Loppa er bare ti måneder nå. Kjenner jeg stresser litt med at jeg er redd han skal belastes for mye, samtidig har han et veldig stort løpebehov jeg ikke vet hvordan jeg skal få dekket på annet vis. :hmm:

Hvor mye og hvordan ville dere gått frem med kickbiken nå i starten med en så ung hund? Det står verken på kondisen eller trekkviljen til Odin, så må ta de pent for leddenes skyld. Håper det blir fort badetemperatur i år så vi kan gå over på det i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristina skrev:

Båndtvangen er over oss og jeg måtte gå til innkjøp av kickbike. Loppa er bare ti måneder nå. Kjenner jeg stresser litt med at jeg er redd han skal belastes for mye, samtidig har han et veldig stort løpebehov jeg ikke vet hvordan jeg skal få dekket på annet vis. :hmm:

Hvor mye og hvordan ville dere gått frem med kickbiken nå i starten med en så ung hund? Det står verken på kondisen eller trekkviljen til Odin, så må ta de pent for leddenes skyld. Håper det blir fort badetemperatur i år så vi kan gå over på det i stedet for.

Begynte med min på 9 mnd i fjor 1-2 dager i uken. Turen var vell totalt sett på rundt 9 km, men første og siste bit ble jo gått vanlig som oppvarming og nedgåing og rett før vi var halvveis (det er ikke en runde, men en frem og tilbake tur) så parkerte jeg sykkelen og gikk  en bit inn til ei elv hvor vi hadde vanningspause også gikk vi tilbake til syklene igjen(en liten km til sammen kanskje) og syklet hjem. Hadde gjerne et par vanningspauser under veis og spesielt helt i starten så fikk Vims (unghunden) løpe løs deler av turen. Tipper den runden er en 3.5 km sykling hver vei med en gåpause imellom. Ganske lett terreng. Hun var i god form før vi begynte å sykle og har forsåvidt vært med å løpt noen runder løs etter sykkelen siden hun var 5-6 mnd, men da bare i helt rolig tempo (trav tempo for henne) og flere gåpauser under veis, men ikke trekt noe. Har jo da gradvis økt på hyppighet og noen lengre turer også. Vi fikk jo egentlig ikke skiføre før helt i slutten av desember/starten av dette året, men etter det kom så har vi vært ute stort sett to dager på ski på rad og en dag med "pause"(=vanlig tur uten trekk) også to dager med trekk og en dag pause osv.(og rundene var da som regel på mellom 10 og 14 km) hun er nå 17 mnd, dvs  så vidt over året når vi begynte i desember/januar.

Hadde ikke vært redd for å starte på 5 km trekk i lett terreng med en unghund i god form ihvertfall ,men da gjerne med en gåpause midtveis og noen vanningspauser under veis. Ville holdt meg til maks 2 dager i uka i starten så han får restituert seg godt imellom også økt på litt etterhvert om behovet er der. Det er mine tanker, men man må jo se an selv også, fysikk, form, individ osv i tilegg til hva man selv er komfortabel med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Malamuten skrev:

Begynte med min på 9 mnd i fjor 1-2 dager i uken. Turen var vell totalt sett på rundt 9 km, men første og siste bit ble jo gått vanlig som oppvarming og nedgåing og rett før vi var halvveis (det er ikke en runde, men en frem og tilbake tur) så parkerte jeg sykkelen og gikk  en bit inn til ei elv hvor vi hadde vanningspause også gikk vi tilbake til syklene igjen(en liten km til sammen kanskje) og syklet hjem. Hadde gjerne et par vanningspauser under veis og spesielt helt i starten så fikk Vims (unghunden) løpe løs deler av turen. Tipper den runden er en 3.5 km sykling hver vei med en gåpause imellom. Ganske lett terreng. Hun var i god form før vi begynte å sykle og har forsåvidt vært med å løpt noen runder løs etter sykkelen siden hun var 5-6 mnd, men da bare i helt rolig tempo (trav tempo for henne) og flere gåpauser under veis, men ikke trekt noe. Har jo da gradvis økt på hyppighet og noen lengre turer også. Vi fikk jo egentlig ikke skiføre før helt i slutten av desember/starten av dette året, men etter det kom så har vi vært ute stort sett to dager på ski på rad og en dag med "pause"(=vanlig tur uten trekk) også to dager med trekk og en dag pause osv.(og rundene var da som regel på mellom 10 og 14 km) hun er nå 17 mnd, dvs  så vidt over året når vi begynte i desember/januar.

Hadde ikke vært redd for å starte på 5 km trekk i lett terreng med en unghund i god form ihvertfall ,men da gjerne med en gåpause midtveis og noen vanningspauser under veis. Ville holdt meg til maks 2 dager i uka i starten så han får restituert seg godt imellom også økt på litt etterhvert om behovet er der. Det er mine tanker, men man må jo se an selv også, fysikk, form, individ osv i tilegg til hva man selv er komfortabel med. 

Ja, nå utgår jo å løpe løs for hans del da det er båndtvang og han drar ut på jakt, så har liksom ingen unnskyldning for å bryte loven, for jeg vet han helt sikkert forstyrrer viltet. Har en veldig rett grusvei her som tur/retur enden er 5km med bra med tilgang til vann, og en annen runde med litt mer opp og ned som også er fem km med blanding av grus/asfalt. Han er jo vant til å løpe (les:beinfly) i skogen en drøy time hver dag, men hvis han skal ligge i trav er vel det mer anstrengende for han. Han løp jo glatt fem timer i fjellet i påsken men det blir jo ikke like statisk som en sykkeltur. Tenkte kanskje å starte med å tilvenning og i første omgang ca 3km for å se hvordan potene tåler det, et par dager i uka. Han trekker jo uansett om han går i bånd så sånn sett er det kanskje mindre belastende med sykkel som gir mindre motstand. :P 

Lar du dine løpe i gallopp eller trav?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kristina skrev:

Ja, nå utgår jo å løpe løs for hans del da det er båndtvang og han drar ut på jakt, så har liksom ingen unnskyldning for å bryte loven, for jeg vet han helt sikkert forstyrrer viltet. Har en veldig rett grusvei her som tur/retur enden er 5km med bra med tilgang til vann, og en annen runde med litt mer opp og ned som også er fem km med blanding av grus/asfalt. Han er jo vant til å løpe (les:beinfly) i skogen en drøy time hver dag, men hvis han skal ligge i trav er vel det mer anstrengende for han. Han løp jo glatt fem timer i fjellet i påsken men det blir jo ikke like statisk som en sykkeltur. Tenkte kanskje å starte med å tilvenning og i første omgang ca 3km for å se hvordan potene tåler det, et par dager i uka. Han trekker jo uansett om han går i bånd så sånn sett er det kanskje mindre belastende med sykkel som gir mindre motstand. :P 

Lar du dine løpe i gallopp eller trav?

Synes du tenker fornuftig. Tja, hva som er mest anstrengende kommer vell mye an på hunden. Både hvilken gangart som faller seg naturlig, tempo i gangarten og hva hunden vil. Om hunden vil løpe fort og du må stå på bremsene for å holde den i trav så er nok det mer slitsomt/belastende enn å bare la han løpe, men hurtig trav er ganske tungt og holde for mange hunder og veldig fin trening. Trav, ihvertfall hurtig trav er uansett ganske belastende på håndledd og front selv om farten kanskje er mindre enn i galopp så er det ikke nødvendigvis mer skånsomt enn galopp. Og ja, å trekke i bånd er mye mer belastende enn å trekke på noe på hjul :) 

Mine får løpe det de orker stort sett. I starten så skrudde vi ned tempoet innimellom om det ikke egnet seg og ha Vims løs, så hun ikke skulle ta seg helt ut, men det var helst om vi var flere sammen og da blir det jo mye mer konkurranse om å være først. Men stort sett så vil de løpe (vims forstår ikke helt at det går an å trave eller galoppere litt roligere, det er full fart som er gøy) og jeg vil gjerne se om hun kan bli sprinthund så jeg vil gjerne la henne løpe heller enn å bremse henne så det blir tungt og negativt, så får jeg heller justere lengde, hyppighet eller antall pauser ifh så det ikke blir for mye for henne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten intervalltur på sykkel på 4 km idag, Twiggy viser trekkglede :D Aïda derimot kommer aldri til å trekke, det grunnlaget la jeg når hun var ung :P 

 

2 timer siden, Kristina skrev:

Båndtvangen er over oss og jeg måtte gå til innkjøp av kickbike. Loppa er bare ti måneder nå. Kjenner jeg stresser litt med at jeg er redd han skal belastes for mye, samtidig har han et veldig stort løpebehov jeg ikke vet hvordan jeg skal få dekket på annet vis. :hmm:

Hvor mye og hvordan ville dere gått frem med kickbiken nå i starten med en så ung hund? Det står verken på kondisen eller trekkviljen til Odin, så må ta de pent for leddenes skyld. Håper det blir fort badetemperatur i år så vi kan gå over på det i stedet for.

 

Jeg har en på 11 måneder selv. Vi startet med jogging når hun var 6 måneder, så ble hun med på skiturer fra 9 måneder, så begynte vi å sykle nå forrige uke :) Jeg ønsker å få en trekkglad hund, så har snakket med et par i trekkmiljøet for å bygge opp riktig, er så redd for å ødelegge noe :lol: Mye lettere med lydighet :teehe: 

Tilvenning på kickbike blir likt som det jeg holder på med på sykkel :) Vi holder på med tilvenningsturer/motivasjonsturer nå. 3-4 km med intervaller. Hun får løpe litt i trekk, roser det. Så legger jeg inn pauser hvor vi koser litt i grøfta, eller jeg går ved siden av sykkelen et par minutter. Prøver å legge inn pausene før hun begynner å slakke av, feks hvis hun begynner å se mye bakover mot meg :) Så kommer jeg til å øke intensitet og lengde.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig skuffet! Kjøpte springer og har prøvd å montere den, men uansett hvor høyt eller lavt jeg fester den så kræsjer foten min i springeren :icon_cry:Så det funker jo ikke i det hele tatt... Da må jeg prøve sånn stang som jeg egentlig ikke har lyst på da, pga sikkerhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Teserere skrev:

Skikkelig skuffet! Kjøpte springer og har prøvd å montere den, men uansett hvor høyt eller lavt jeg fester den så kræsjer foten min i springeren :icon_cry:Så det funker jo ikke i det hele tatt... Da må jeg prøve sånn stang som jeg egentlig ikke har lyst på da, pga sikkerhet...

Det var derfor jeg droppa springer også, først fordi sykkelen min var for liten sånn at det ikke var rom for å montere den, og nå er det fordi jeg ikke helt ser hvordan jeg skal unngå å sparke i den. Men jeg mene å huske at @JeanetteH hadde en smart løsning for Blaze som likte å løpe langt unna sykkelen, hvor springeren var montert på den stanga som holder hjulet på plass? Husker jeg riktig? Har du bilde av det i så fall? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
25 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Det var derfor jeg droppa springer også, først fordi sykkelen min var for liten sånn at det ikke var rom for å montere den, og nå er det fordi jeg ikke helt ser hvordan jeg skal unngå å sparke i den. Men jeg mene å huske at @JeanetteH hadde en smart løsning for Blaze som likte å løpe langt unna sykkelen, hvor springeren var montert på den stanga som holder hjulet på plass? Husker jeg riktig? Har du bilde av det i så fall? :P

Nopp ikke meg. Hun hadde bare 1,5 meter line festet i springeren. Siste årene har jeg bare festet de i baggen belte i meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Teserere skrev:

Skikkelig skuffet! Kjøpte springer og har prøvd å montere den, men uansett hvor høyt eller lavt jeg fester den så kræsjer foten min i springeren :icon_cry:Så det funker jo ikke i det hele tatt... Da må jeg prøve sånn stang som jeg egentlig ikke har lyst på da, pga sikkerhet...

 

37 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Det var derfor jeg droppa springer også, først fordi sykkelen min var for liten sånn at det ikke var rom for å montere den, og nå er det fordi jeg ikke helt ser hvordan jeg skal unngå å sparke i den. Men jeg mene å huske at @JeanetteH hadde en smart løsning for Blaze som likte å løpe langt unna sykkelen, hvor springeren var montert på den stanga som holder hjulet på plass? Husker jeg riktig? Har du bilde av det i så fall? :P

Er det typisk for springer, at man må regne med det, eller kommer det an på hvilken sykkel man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tmp skrev:

 

Er det typisk for springer, at man må regne med det, eller kommer det an på hvilken sykkel man har?

Kommer an på sykkelen tror jeg - på min forrige sykkel passet springeren fint, men måtte teste noen ganger før jeg fant ut hvor dan skulle stå. En venninne fikk den ikke til å funke på sin sykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Kommer an på sykkelen tror jeg - på min forrige sykkel passet springeren fint, men måtte teste noen ganger før jeg fant ut hvor dan skulle stå. En venninne fikk den ikke til å funke på sin sykkel

Hvordan kan man finne det ut før man kjøper springer? Gr kanskje ikke..må testes..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tmp skrev:

Hvordan kan man finne det ut før man kjøper springer? Gr kanskje ikke..må testes..?

Aner ikke, hun fikk jo låne min for å teste på sin sykkel når min sykkel ble ødelagt av gal kollega... :P 
Det hadde aldri slått meg at den ikke skulle passe på alle sykler egentlig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2016 at 7:48 PM, Carro92 skrev:

Den følelsen når man spenner på seg sekk, pulk og 2 bikkjer på ski, og så oppdager at vi ikke har lært inn brems ennå.. :P

Anbefales å sette på lyd :P 

 

 

Hehehe...akkurat slik har jeg lært min hund at rolig betyr kjør på :P shaping kalles det :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

springer er uansett bare noe herk om hunden faktisk trekker. bedre med en stang foran på sykkelen da

Neida, det går helt fint, det :D. Jeg har syklet med bikkjene i springer i mange mange år, de har dratt ganske bra men har aldri hatt problemer med det. Bikkjene har løpt rett og fint - og springeren har jeg laget et ekstra feste til, slik at om hundene drar hardt, så vrir ikke springeren seg like vel (bare brukt lastestropper og stroppet fast stanga bakover i noe på sykkelen... jepp - jeg er knallgod til å forklare :lol:). På siste nye sykkelen min måtte jeg justere springeren veldig nøye for at jeg ikke skulle slå oppi med hælen når jeg trådte rundt, men det gikk akkurat med riktig vinkel :). 

Jeg har liksom ett kriterium når jeg kjøper sykkel, jeg: Jeg må få plass til å montere en Springer :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Neida, det går helt fint, det :D. Jeg har syklet med bikkjene i springer i mange mange år, de har dratt ganske bra men har aldri hatt problemer med det. Bikkjene har løpt rett og fint - og springeren har jeg laget et ekstra feste til, slik at om hundene drar hardt, så vrir ikke springeren seg like vel (bare brukt lastestropper og stroppet fast stanga bakover i noe på sykkelen... jepp - jeg er knallgod til å forklare :lol:). På siste nye sykkelen min måtte jeg justere springeren veldig nøye for at jeg ikke skulle slå oppi med hælen når jeg trådte rundt, men det gikk akkurat med riktig vinkel :). 

Jeg har liksom ett kriterium når jeg kjøper sykkel, jeg: Jeg må få plass til å montere en Springer :lol: 

Da  har vi ikke samme oppfatning. jeg synes det blir skjevt drag

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...